Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Kano op hefdak en toch hefdak omhoog? (voltooid)

vragen over de T4
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Kano op hefdak en toch hefdak omhoog?

Bericht door Leo45 »

Misschien in jouw geval beter de gasveren te vervangen voor het oudere systeem met de scharnierpoten.
Dan heb je ook minder kracht nodig als je het dak gebruikt zonder kano. Bovendien loopt het scharniersysteem beter gelijk doordat er een dwarsligger tussen de linker en de rechterkant zit.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Kano op hefdak en toch hefdak omhoog?

Bericht door Roger B. (11)61 »

goh, laat Peter dat nou net in stukken gezaagd hebben voor zijn tafelpootjes......

maar is het met die kano er op zonder gasdrukveren nieet erg zwaar om het dak open te zetten dan?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33889
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Kano op hefdak en toch hefdak omhoog?

Bericht door Multivan Generation »

Roger B. (11)61 schreef:goh, laat Peter dat nou net in stukken gezaagd hebben voor zijn tafelpootjes......
Inderdaad..
Ik denk ook dat de constructie van het dak, geen zwaardere gasdruk veren aan kan.
Dat het dan ten koste van het dak zal gaan...

Heb je enig idee wat het totaal gewicht is, van alle spullen en zaken,
die je nu op je dak hebt?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Travel Wolf
Berichten: 63
Lid geworden op: 08 dec 2009, 02:29
Locatie: Assen

Re: Kano op hefdak en toch hefdak omhoog?

Bericht door Travel Wolf »

Multivan Generation schreef:
Roger B. (11)61 schreef: Heb je enig idee wat het totaal gewicht is, van alle spullen en zaken,
die je nu op je dak hebt?
Het extra totale gewicht wat erbij is gekomen, is zo'n 12 kg voor de dragers en 31,5 voor de kano. Ik kan met heel veel moeite het dak met lading wel omhoog drukken, maar niet op een manier dat voor de vakantie acceptabel is, dat is te zwaar.
Waarom zou het dak te lijden hebben van zwaardere gasveren? Dat snap ik niet zo goed. Kijk, dat het dak misschien ietsje indeukt op de plek waar de dragers op het dak zitten gemonteerd kan ik me voorstellen, maar ik heb toch nooit een waterpas op het dak liggen :o) Het dak rust in ingeklapte (rij-)toestand op het "bovenbed", dus echt doorzakken kan het niet.
Ik ben niet meer in het bezit van een Transporter. Dus zal niet meer actief aan het forum deelnemen. Bedankt voor de afgelopen jaren feedback!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Kano op hefdak en toch hefdak omhoog?

Bericht door Roger B. (11)61 »

de gasdrukveren hebben ook kracht erop staan als het dak plat ligt, als je zwaarde gasdrukveren neemt wordt deze kracht ook groter.

als de kracht TE groot is drukt ie je dak bol terwijl je het dak dicht hebt, zeker wanneer de kano er niet op ligt...

gasdrukveren kunnen niet zondermeer zwaarder gemaakt worden als de konstruktie verder neit op die grotere krachten berekend is.... en ik denk dat een polyester hefdakje niet berekend is op 40+ extra kilo
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33889
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Kano op hefdak en toch hefdak omhoog?

Bericht door Multivan Generation »

Misschien nog nuttige informatie:

http://www.eldiape.com/downloadmap/t4-3 ... gen_02.pdf

Vanaf pagina 2 :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Kano op hefdak en toch hefdak omhoog?

Bericht door pluuke »

Roger B. (11)61 schreef:als de kracht TE groot is drukt ie je dak bol terwijl je het dak dicht hebt
Dat denk ik niet, de demper ligt dan horizontaal, dus in het hetzelfde vlak als het dak.
De kracht is dus horizontaal gericht, en niet haaks op het dak.
Maar de bouten worden dus in de gaten van het dak wel stevig weggedrukt.....
Een aangezien je dat hele (sandwich)dak als een spons kunt samendrukken met die boutjes, zitten deze eigenlijk niet echt vast.
Een gedeelte van de krachtsoverbrenging berust op de wrijving tussen steunpunt(plaatje)(waar de demper op vast zit) en het dak.

Zwaardere dempers leveren weldegelijk een grotere krachten op je polyester op.
Stel even dat je kano 500 kg weegt, en je dempers 500kg tillen.
Dat compenseert elkaar dan (jij hoeft niet veel kracht te zetten), maar de polyester moet wel de krachten overbrengen,
de dempers zitten nu eenmaal niet exact op de plaats waar ook het gewicht van de kano af steunt !

Staat het dak open, met kano, dan maakt het voor je doek ook niks uit.
Ligt je kano er niet op, dan krijgt je doek de volle voorspanning van de veren voor zijn kiezen !
Bij mij staat dat doek retestrak, ik zou niet willen dat daar nog harder aan getrokken wordt.

En dan nog vindt ik het allemaal zeer theoretisch, aangezien je het alleen over statische belastingen hebt (bij stilstand).
Tijdens het rijden krijg je dynamische belastingen door de rij en zijwind, en de klappen van door een kuil rijden e.d.
Deze zijn veel hoger dan de statische belastingen, dus persoonlijk vindt ik het behoorlijk gewaagd.

Het translift systeem is degelijk, op een Westfaliadak mag 50 kg, maar dit zit dus behoorlijk aan de bovengrens. (statisch).

Ik had zelf plannen voor een dakkoffer op het hefdak, maar heb daar helemaal vanaf gezien na mijn ervaringen met het hefdak.
Niet dat die nou zo slecht zijn, maar ik vind het polyester schaaltje gewoon niet geschikt om te belasten.
Zeker niet omdat Westfalia het zaakje aan de voorzijde maar op één plaats sluit.

Dat voordeel heb jij dan weer wel, omdat je de scharnieren aan de voorzijde hebt zitten.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Travel Wolf
Berichten: 63
Lid geworden op: 08 dec 2009, 02:29
Locatie: Assen

Re: Kano op hefdak en toch hefdak omhoog?

Bericht door Travel Wolf »

Kleine update: Inmiddels heb ik navraag gedaan... volgens een bedrijf gespecialiseerd in gasveren zouden de 2 huidige 350N volgens berekening vervangen moeten worden door 550N. Ze komen dan met dit type op de proppen: Type: 10/22-305-885/550N

PS bedankt voor de tussentijdse reacties en hersenspinsels natuurlijk !!

Wordt vervolgd...
Ik ben niet meer in het bezit van een Transporter. Dus zal niet meer actief aan het forum deelnemen. Bedankt voor de afgelopen jaren feedback!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33889
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Kano op hefdak en toch hefdak omhoog?

Bericht door Multivan Generation »

heb je enig idee van de opbouw van je dak?
Hoe is je dak samengesteld?
Zitten er bijvoorbeeld versterkingen in je dak in gelamineerd?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
deejoe
Berichten: 340
Lid geworden op: 08 mei 2008, 13:23
Locatie: Oosterhout

Re: Kano op hefdak en toch hefdak omhoog?

Bericht door deejoe »

pluuke schreef:Zeker niet omdat Westfalia het zaakje aan de voorzijde maar op één plaats sluit.

Dat voordeel heb jij dan weer wel, omdat je de scharnieren aan de voorzijde hebt zitten.
Laatst in Frankrijk, heb ik tussen de 50 en 60 knopen wind gehad (=ruim 10bft) en toen toch maar een extra spanbandje binnendoor getrokken om het dak op mijn bus te houden :ie
Het ging zo te keer dat het tentdoek aan de zijkant onder het gesloten dak uit waaide.
Het sluitpunt voor kraakte en piepte alsof het ieder moment kan loslaten...
Moet er eerlijk gezegd niet aan denken dat er nog extra belasting van het dak was op dat moment.
Oppassen dus, tenzij je een hele grote cabrio ambieert :bifun
VW T4 Westfalia Biker 1996 2.4D (oud)
VW T4 1998 2.5 TDI(oud)
VW T4 2000 2.5 TDI
VW T3 1985 (te koop)
VW T5 2011 2.0 TDI
Travel Wolf
Berichten: 63
Lid geworden op: 08 dec 2009, 02:29
Locatie: Assen

Re: Kano op hefdak en toch hefdak omhoog? (voltooid)

Bericht door Travel Wolf »

Missie voltooid!! Ik heb vandaag de twee gasveren van 350N vervangen door gasveren van 550N.
Ik ben eigenlijk alleen maar positief over het resultaat!
Het doek staat niet overdreven strak. Zowel zonder als met de extra (kano) belasting is het dak goed open en dicht te doen. Het dak lijkt het ook prima aan te kunnen. De hele zaak ligt stevig op het dak.
Nieuwe foto's heb ik nog niet, maar tijdens mijn zomervakantie zal ik nieuwe foto's maken en mijn ervaring er bij zetten.

Voor nu dus: project geslaagd en voltooid. :yes

PS: tip als je gasveren wil vervangen... ik moest ze iets indrukken om te kunnen monteren. Ik heb dat voor elkaar gekregen door een sjorband met ratel te gebruiken. Die er omheen en daarmee kon ik de gasveer iets ingedrukt krijgen, waarna ik hem exact voor de gewenste gaten kon zetten.
De gasveren hebben me ongeveer 30 euro p/stuk gekost uiteindelijk. Ik heb de gewenste maat en kracht opgegeven, waarna ze binnen 4 werkdagen werden geleverd.
Ik ben niet meer in het bezit van een Transporter. Dus zal niet meer actief aan het forum deelnemen. Bedankt voor de afgelopen jaren feedback!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Kano op hefdak en toch hefdak omhoog? (voltooid)

Bericht door Roger B. (11)61 »

daar zit hem waarschijnlijk de reden waarom je doek niet absurd op spanning komt.

een beetje rek in het doek zorgt dat de gasdrukveren aan hun eindstop zitten en dus niet nog meer rek uit het doek proberen te halen.... of was het meer dan een cm-tje dat je de veren moest indrukken voor montage?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Travel Wolf
Berichten: 63
Lid geworden op: 08 dec 2009, 02:29
Locatie: Assen

Re: Kano op hefdak en toch hefdak omhoog? (voltooid)

Bericht door Travel Wolf »

Roger B. (11)61 schreef:daar zit hem waarschijnlijk de reden waarom je doek niet absurd op spanning komt.

een beetje rek in het doek zorgt dat de gasdrukveren aan hun eindstop zitten en dus niet nog meer rek uit het doek proberen te halen.... of was het meer dan een cm-tje dat je de veren moest indrukken voor montage?
Ongeveer 1,5 cm inderdaad. Meer zeker niet.
Ik ben niet meer in het bezit van een Transporter. Dus zal niet meer actief aan het forum deelnemen. Bedankt voor de afgelopen jaren feedback!
Travel Wolf
Berichten: 63
Lid geworden op: 08 dec 2009, 02:29
Locatie: Assen

Re: Kano op hefdak en toch hefdak omhoog? (voltooid)

Bericht door Travel Wolf »

Beste mensen, zoals beloofd mijn ervaringen tijdens de zomervakantie met het bovengenoemde project... wel, het was een groot succes!!
De constructie heb ik gedurende 4 weken gebruikt in Zweden tot in Zweeds-Lappland. Duitse autobanen, harde wind op hoge bruggen, overnachten op hoogvlaktes met dak omhoog en harde wind... het maakte allemaal niet uit, de kano bleef zitten waar hij zit en de constructie heeft zich perfect gehouden. Het dak is niet ingedeukt en alle andere doemscenario's zijn uitgebleven. Kortom, het werkt zoals de bedoeling was! :yingyang



Aangezien nu alles verder achter de rug is en ik dus bij deze verslag heb gedaan van mijn ervaringen, mag wat mij betreft het topic nu afgesloten worden door de moderator. :zwaai
Laatst gewijzigd door Travel Wolf op 22 mei 2012, 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben niet meer in het bezit van een Transporter. Dus zal niet meer actief aan het forum deelnemen. Bedankt voor de afgelopen jaren feedback!
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Kano op hefdak en toch hefdak omhoog? (voltooid)

Bericht door pluuke »

Mooi dat het dak de ultieme test heeft doorstaan : de praktijk.
Blijkt dat het allemaal toch behoorlijk wat kan hebben.

:yes :yes :yes :yes :yes :yes :yes :yes :yes :yes
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Plaats reactie