Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Van T4 naar California

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

jan2009 schreef:
jorritK schreef:400l/min nog niet genoeg? Pff, dan moet ik even op compressor jacht. Dat zaagje is goed te doen, maar de compressor zal ik wel moeten huren.

.
En dan ook nog een 3 fasen voeding ( 380V ) organiseren ?? :ie
380V is geen probleem, alleen die compressor valt nog niet mee. Morgen maar eens informeren.
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Van T4 naar California

Bericht door pluuke »

Ik heb nog even voor je nagekeken, dat ding wat ik heb is ook van Plastena (MaxxTools).
Op het doosje staat een verbruik van 42 CFM (cubic feet/min), wat overeenkomt met 1190ltr/min.
Dat is inderdaad nogal wat, dus dat die compressor van mij redelijk te werken had klopt wel.
Luchtmotortjes gebruiken veel lucht, dat is bekend.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

pluuke schreef:Ik heb nog even voor je nagekeken, dat ding wat ik heb is ook van Plastena (MaxxTools).
Op het doosje staat een verbruik van 42 CFM (cubic feet/min), wat overeenkomt met 1190ltr/min.
Dat is inderdaad nogal wat, dus dat die compressor van mij redelijk te werken had klopt wel.
Luchtmotortjes gebruiken veel lucht, dat is bekend.
Patrick, ik schrok wel even van die getallen! Zeker omdat er hier en daar staat dat hij op 112 l/min zou moeten werken. Ik heb toch zo'n apparaatje aangeschaft voor 26,50 euro. Ipv 42 CFM staat er 4.2 CFM op de doos. Heb jij het puntje weggehaald :knipoog . 119 l/min dus.
Ik heb even op een compressor van 50 l/min geprobeerd. Zonder belasting zakt je druk idd snel weg. Oftewel, met veel geduld zul je best tot het gewenste resultaat komen, maar ik kan gelukkig nog aan een compressor van ca. 200 l/min komen. Ik hoop dat ik dan net even wat minder vaak een pauze in hoef te lassen. Heb er wel het volste vertrouwen in op deze manier. Is trouwens het afdekken van het interieur en de buitenkant nog steeds "heel" erg nodig of volstaat het door alleen een stofzuiger aan de buitenkant erbij te houden?

@Peter, the eagle has landed! Bedankt voor het proefstukje, wat ben jij snel, super. Het is een mooi soepel stuk vinyl. Ik ga maar eens buurten bij Carpet right of iets dergelijks. De dikte is mooi, het motief ook, al heb ik denk ik liever geen punt erin. Maar ja, over smaak valt niet te twisten en het is maar de vraag of er uberhaupt veel keuze is.

Oja, de spuiter belde toen straks dat het dak toch voor de tweede keer in de grondlak is gezet. Er zaten kleine gaatjes in de eerste laag (ik heb het al eerder bij iemand gelezen, wie ook alweer?) dus weer schuren en nog een tweede laag. Morgenavond gaan we het dak transporteren naar de spuitcabine enkele km's verderop. Dat doen we uiteraard met een grote verhuiswagen waarin het dak plat kan liggen. Zaterdag of zondag heb ik het dak weer terug, dus ik kan dan van zondag op maandag het dak monteren :nuts Nee, dat zal waarschijnlijk volgende week zaterdag gebeuren, of wellicht nog s'avonds doordeweeks.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33892
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Van T4 naar California

Bericht door Multivan Generation »

mooi dat het al binnen is gekomen.
Een westfalia dak is wat poreus,
en heeft bij mij ook 2 lagen grondlak opgeslurpt :gekte
Ook om het lekker te laten dekken 2 lagen rood..

Een gespoten dak is wel veel gemakkelijker schoon te houden hoor,
want het is veel gladder :knipoog
Zeker als je het regelmatig in de was zet :jump :lach :bifun
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Van T4 naar California

Bericht door pluuke »

:groteogen
Gevalletje "maandag" avond, er staat idd 4.2, geen 42.
Dus het valt mee :toppie
Buitenkant heb ik niks afgedekt, is echt niet nodig als je de mond van de stofzuiger er vlakbij houdt. Filmpje :
Afbeelding
Binnenkant wel een folietje rond geplakt.

Bij mij zijn er ook 2 lagen grond, daarna basislak zilver metallic en blank op gegaan.
Bijlagen
Image120.jpg
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

Ha, fantastisch, wat een bron van informatie toch weer. Heel duidelijk Pluuke!
Ik heb trouwens 2 zaagjes met fijne tand en 1 met iets grovere tand. Ik ga er vanuit dat dat genoeg is.
Gebruikersavatar
multivan_rob
Berichten: 227
Lid geworden op: 22 feb 2009, 22:45
Locatie: Amersfoort

Re: Van T4 naar California

Bericht door multivan_rob »

tjonge zeg, ook goed bezig :yes ,ik het het dak er zelf uitgezaagt met een gewone decupeerzaag :gekte , het koste wel 3 zaagjes, :bonk maar dat zijn de echte kosten natuurlijk niet. succes!! ik volg je projekt met grote belangstelling!! groet Rob :yes
T5 1,9 Tdi en wel zwart
Gebruikersavatar
BenTDI
Berichten: 656
Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland

Re: Van T4 naar California

Bericht door BenTDI »

Heb m er ook gewoon uitgezaagd met een aldi kozijnen zaag en dan een goed kwalitatief zaagje erin dat is belangrijk ...zo ook met boren...Hss...
Heb je ook een mal van het adoptie dak? goed meten hoor anders verpruts je een vw T4.,vooral met de gaten voor het slot van het dak ,eerst de voorste dakspant laten staan en naar achter zagen ,daarna de voorkant doen met behulp van een kartonnen mal.
Groetjes van Ben
Ben lang niet op de site geweest maar kom toch weer in contact ermee door reacties op het project. :werkaanT4
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Van T4 naar California

Bericht door pluuke »

Hoe ziet een kozijnenzaag eruit ? :nuts
In feite heb je geen tekening / kartonnen mal nodig, als je weet dat :

-je van binnenuit gezien moet zagen langs de rand van het dubbele plaatwerk,
aan de achterklepzijde :
Afbeelding
en aan de lange zijdes :
Afbeelding

Naar voren zagen aan weerszijden, dakplaat ondersteunen :
Afbeelding

Stoppen ! precies op het begin van de voorste bult overdwars in de dakplaat (waar de originele verstevigingsbruggen onderdoor zitten):
Afbeelding
Hie zie je de uitgezaagde dakplaat liggen, en kun je zien tot waar er richting voorzijde is gezaagd.
Afbeelding

Dan achterste verstevigingsprofiel monteren (bij de achterklep / deurtjes), kan niet fout.
Afbeelding
Hierop aansluiten de langs-verstevigingsprofielen :
Afbeelding
Dan pak je de voorste versteviging :
Afbeelding
deze zet je aan binnenzijde bus tijdelijk vast op de langs-verstevigingsprofielen (gaatjes tbv popnagels sluiten immers perfect op elkaar aan, dus hier bv een goed passende klinknagel in zetten
Dan van binnenuit deze gaten :
Afbeelding
en deze kontour aftekenen :
Afbeelding

Zo heb ik het gedaan, dus niks gemeten maar alles overgenomen van de verstevigingsprofielen.
Alles past dan perfect :toppie
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
multivan_rob
Berichten: 227
Lid geworden op: 22 feb 2009, 22:45
Locatie: Amersfoort

Re: Van T4 naar California

Bericht door multivan_rob »

Top bezig hoor!!! :jump :jump :jump :jump
die rubbers op je dak, heb je die nieuw? :ie of helemaal schoon gemaakt?
T5 1,9 Tdi en wel zwart
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Van T4 naar California

Bericht door pluuke »

Is al weer 2,5 jaar geleden... :nuts

Die "rubber" blokken zijn van een bepaalde soort kunststof.
De oude kit heb ik er met de powerfile aan de zijkanten afgeschuurd, dit steeds beetje bij beetje, zodat je kunt zien waar de kit ophoudt, en het rubber begint.

De bovenkant laat zich als het ware polijsten, deze heb ik met zo'n flexibel schuurblokje geschuurd (van grof naar fijn), dit in de lengterichting van het blok.
Daarna met commandant 4 (groen blik) in dezelfde lengterichting flink opboenen > worden ze weer als nieuw van :toppie
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Van T4 naar California

Bericht door pluuke »

BenTDI schreef:met een aldi kozijnen zaag
Ah, je bedoelt een reciprozaag.
Gaat uiteraard ook.
Wel belangrijk om dan ook een fijn getand zaagje te gebruiken ivm de trillingen.
Bijlagen
reciprozaag.png
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

Wat een luxe om te kunnen kiezen uit allerlei methoden om dat dak uit eruit te halen. Ik vind de methode van Pluuke denk ik toch het fijnst. Misschien ga ik wel het voorste gedeelte van het donordak afslijpen om als mal te gebruiken. Verder komt het wel goed.

Gisteravond de dakschaal naar de spuiterij gebracht. Met dank aan een kennis. Grondlak zit er met 2 lagen op. Morgen komt er een soort van grondlaag op kleur op, en vervolgens 2 of 3x de lak. Daarna nog 1 laag blanke lak. Van spuitwerk heb ik geen verstand, dat laat ik verder in vertrouwen aan die kennis over.
Bijlagen
Gaatjes voor scharnieren open, 4x3 gaatjes voor rails dichtgesmeerd
Gaatjes voor scharnieren open, 4x3 gaatjes voor rails dichtgesmeerd
DSC_0781.jpg
Gebruikersavatar
Harleypeter
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 okt 2011, 09:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door Harleypeter »

Hoi Jorrit,
Ben blij dat ik je verhaal nog even heb gelezen.
Heb gisteren een afspraak gemaakt met de rdw voor een herkeuring i.v.m wijziging aan het voertuig.
Ik heb n.l. gisteren de dubbele cabine eruit gehaald zodat ik een begin kon maken met de verbouwing.
Ik las dat jij inmiddels een camper kenteken hebt zonder dat je er een verhoogd dak in hebt zitten.
Dat veranderd de zaak voor mij want nu ga ik toch maar de minimale voorzieningen aanbrengen zoals slaapbank, keuken/kookkasje en tafeltje. Daar na zal ik dan pas het popup laten plaatsen door mac mol.
I.v.m. de slaap/zitbank denk ik erover om een multivan te kopen bij een bedrijf in zwolle.
Kasje met kook en wasbakje zelf maar maken net als het tafeltje. Het Ikea idee is wel o.k.
Of moet ik het slaap/zitbank verhaal op een andere manier oplossen. Heeft wel als voordeel dat ik 3 extra zitplaatsen op het kenteken krijg.
Bijlagen
transp2kl.jpg
transp2kl.jpg (40.14 KiB) 1742 keer bekeken
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

@HarleyPeter,

Als ik het goed begrijp, heb wil je een multivan bank gaan kopen en die in je bus plaatsen? Naar mijn idee moet dat prima kunnen. Je moet dan wel aan de achterzijde nog een stukje bedplank maken waarschijnlijk. Maar je kunt idd tot camper keuren zonder een hefdak. Uiteraard betaal je wel gewoon voltarief belasting totdat je een hef/popup dak erop zet. De RDW is trouwens niet echt happig op deze manier, maar het kan gewoon.
Je moet wel goed kijken of je de originele gordelbevestigingspunten kunt gebruiken, anders krijg je die plaatsen niet op kenteken.
Bij mij was dat een eis omdat we met zijn vieren zijn. Ik had geen zin om allemaal rare trucs uit te halen voor goedgekeurde bevestigingspunten.
Daarom ben ik in Duitsland naar mijn bus gaan kijken. Genoeg keuze. Multivan is dan het meest compleet en ook het duurst. Caravelle daarentegen ook makkelijk om te bouwen naar camper en de juiste gordelbevestigingspunten. Voor de prijs hoef je niet echt naar Duitsland trouwens. Het gaat meer om de keuze. De juiste gordelbevestigingspunten heb je volgens mij als je chassis met WV2 begint.

Ik weet niet of je nog wat nieuws uit deze info kunt halen want dit is wat ik eigenlijk weer van de medeforummers heb opgestoken. Wellicht zijn er mensen die toch nog wat meer info kunnen geven. Laat maar weten of je er wat mee kan. Succes met de herkeuring! :toppie

Morgen de zaag erin! Het materiaal en gereedschap ligt klaar. :nuts

Groeten!
Plaats reactie