Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

zomerbanden / max loadindex

vragen over de T4
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: zomerbanden / max loadindex

Bericht door DNS »

Volgens mij is het idd meer een optimum-curve. Anders zouden we allemaal op zo smal mogelijke bandjes rijden. :lach

Rubber op droog, schoon (bij voorkeur 'ingerubberd') asfalt geeft veel grip, dus breder is dan meer grip (kijk maar eens naar de enorme brede, profielloze banden in de racerij / dragster wereld). Ook hiervoor is echter druk nodig om het rubber op het asfalt te drukken, vandaar de vleugels op racewagens (= downforce). Ook wordt een band op gegeven moment te breed, waardoor de rolweerstand te hoog wordt en de snelheid er onder gaat lijden. Vandaar dat er hier ook een optimum is.

Het probleem komt juist als de ondergrond niet schoon en droog is, dus regen, modder, zand, etc. Om daarop grip te leveren en deze 'bevuiling' af te voeren is er profiel in banden aangebracht, anders krijg je bijv. aquaplaning en/of doorspinnende wielen in door bijv. zand of modder. Dan heb je juist druk op de banden nodig zodat het profiel zijn afvoerende werk kan doen en de band niet doorspint. In die gevallen wil je dat een band zich 'vastbijt' in de ondergrond en heb je dus baat bij een band die wat smaller is (vandaar het advies om winterbanden liever een maatje smaller te kiezen).

Het wordt nog weer anders als de ondergrond 'los' is, dus een ondergrond waar de banden in wegzakken (bijv. zand, modder, moerassige campingveldjes). Dan voert het profiel de ondergrond wel af, maar de ondergrond wordt niet schoon/hard; er zit namelijk geen einde aan. Zo komt de band steeds dieper te liggen en de auto niet verder. Dan heb je nog steeds baat bij een profiel voor grip (anders slipt die ook alleen maar door), maar heb je meer oppervlak nodig om de druk te verlagen tegen het inzakken en om jezelf niet (te veel) in te graven. Daarvoor zijn dan de bredere banden weer gunstig en kan je, om meer oppervlak te krijgen, de druk uit de banden laten zodat deze platter en dus breder worden.

Verder is idd een kleinere maat goed voor de acceleratie en grotere juist gunstig om rustiger op te trekken (als bijv. de grond gladder is).
Volgens mij had Sinja (Icebox) ook vrij grote (All Terrain) banden onder haar 2.4D camper, dus misschien dat die nog wat ervaringen wil delen? :wjw

Over de merken (Toyo en Yokohama); die zijn inderdaad bekend uit de racerij (net als jouw Hankook) en maken degelijke banden.
Mijn Grabbers heb ik destijds gemonteerd voor de buitenwegen in Scandinavië, maar ook op de snelweg viel het geluid mij wel mee (vergelijkbaar met winterbanden). Ik heb natuurlijk wel een 96'er TDI, dus die zal ook wel iets stiller zijn.
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
paulkr
Berichten: 105
Lid geworden op: 20 apr 2012, 11:20
Locatie: rotterdam

Re: zomerbanden / max loadindex

Bericht door paulkr »

voor de geïnteresseerde lezer;
http://www.conti.nl/autobanden/contivancontact-200/" onclick="window.open(this.href);return false;
in maatje 205/65/15 li99 aangeschaft.
nu wachten op de postbode...
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: zomerbanden / max loadindex

Bericht door DNS »

Uiteindelijk dus toch maar een (semi)bestelwagenband? :lach

Ze zijn wel minder stijf dan een volledige bestelband, dus dat stukje comfort win je dan alvast.
Wel een vrij glad profiel, dus hoe de natte grasveldjes zullen gaan... Ben benieuwd naar de ervaringen straks. :jump
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
paulkr
Berichten: 105
Lid geworden op: 20 apr 2012, 11:20
Locatie: rotterdam

Re: zomerbanden / max loadindex

Bericht door paulkr »

enige optie bij natte grasveldjes is dan net zo lang blijven staan totdat het grasveldje droog is.
verder is met een velg van r15 weinig keuze, r16 biedt meer mogelijkheden in suv-land, maar ja, die velgen heb ik niet.
volgens een bekendebandenmijnheer zijn de bovengenoemde banden vers van de produktieband gerold, zij kunnen ze nog niet leveren (de 100 versie wel, de 200 versie niet). een onlinewinkel wel. het blijft apart dat de bandenbedrijven blijven aansturen op bestelwagenbanden met minimaal li102/104 terwijl maximale aslast li 98 behoeft. zeker een oude voorraad die op moet. het label roept hard een B en een B over de nieuwe banden, dus ik verwacht ipv 1:10 toch zeker 1: 10,25 te kunnen rijden. de B voor aquaplanning zal wel niet gelden voor drassige kampeerveldjes. we gaan het merken.
Plaats reactie