Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
T4 1992 euro 2.4D toerenteller op 0 en acculampje branden na starten
Re: T4 1992 euro 2.4D toerenteller op 0 en acculampje branden na starten
Misschien toch eens naar dat W-contact kijken dat Peter al een tijd geleden genoemd heeft. Door het vocht misschien beter contact/geleiding dan bij droog weer.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: T4 1992 euro 2.4D toerenteller op 0 en acculampje branden na starten
Waar zit dat ding? Op de W van de dynamo zit niks aangesloten. Of heeft dat daar niks mee te maken?
Net weer gestart en nu weer een rood lampje en teller op nul bij draaiende motor en bij gas geven was het weer alles normaal. Dus elke keer weer net een ander probleem.
Op aansluit schema staat ook dat er niks op W hoeft.
Re: T4 1992 euro 2.4D toerenteller op 0 en acculampje branden na starten
Pfff.. die check met 14.1V is wel weer geruststellend. Maar wat een puzzel zeg! Ik weet weer waarom ik bij panne liever iets mechanisch heb
Ik weet het even niet meer.. zal ns denken.
Ik weet het even niet meer.. zal ns denken.
Re: T4 1992 euro 2.4D toerenteller op 0 en acculampje branden na starten
Bedankt, ik ga maandag toch maar de hele dynamo laten reviseren. Dan weet ik zeker dat hij goed is.
Daarnaast heb ik helaas nog steeds de lekkage. Het drupt wel aardig nu dus ik moet er toch wat aan doen. Het lijkt tussen de kleppendeksel uit te komen aan de kant van de distributie. Is dit zelf te fixen? Nieuwe pakking?
- krekwakwol
- Berichten: 4054
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: T4 1992 euro 2.4D toerenteller op 0 en acculampje branden na starten
Nieuwe klepdekselpakking is prima zelf te doen bij die motor, wel om denken dat je de boutjes/moertjes op moment vast zet.
Ik heb de gegevens niet bij de hand, maar is op internet vast wel te vinden, of iemand op het forum die het weet.
Ik heb de gegevens niet bij de hand, maar is op internet vast wel te vinden, of iemand op het forum die het weet.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: T4 1992 euro 2.4D toerenteller op 0 en acculampje branden na starten
Kijk hier eens: https://www.t4-wiki.de/wiki/Lichtmaschine
Even naar beneden scrollen. Of de W aangesloten is hangt af van het bouwjaar als ik het goed begrijp. Bij die van jou uit 1992 zou hij wel aangesloten moeten zijn.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
- krekwakwol
- Berichten: 4054
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: T4 1992 euro 2.4D toerenteller op 0 en acculampje branden na starten
Even een correctie, onze bussen zijn uitgerust met wisselstroomdynamo's en als de veldwikkeling van deze dynamo geen stroom krijgt, levert hij geen stroom. En die stoom voor die veldwikkeling komt via het laadlampje, dus als het lampje stuk is of de dynamo om andere reden geen spanning krijgt doet de dynamo niets als hij draait.
De oude gelijkstroomdynamo's daartegen hebben geen veldwikkeling, maar die werken nog met magneten, maar die worden haast niet meer toegepast omdat hun opbrengst veel lager is.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: T4 1992 euro 2.4D toerenteller op 0 en acculampje branden na starten
Bedankt! Ik begin een beetje een beeld te krijgen hoe het allemaal werkt. Maar het blijft telkens een beetje gissen omdat er een aantal verschillende problemen zich voor doen. Ik ga maandag de dynamo wegbrengen voor revisie zodat ik zeker weet dat die goed is. En dan hoop ik komende week de kleppendekselpakking te vervangen en de gereviseerde dynamo terug te bouwen. Hopelijk dat dan alles weer werkt.krekwakwol schreef: ↑12 nov 2022, 17:53Even een correctie, onze bussen zijn uitgerust met wisselstroomdynamo's en als de veldwikkeling van deze dynamo geen stroom krijgt, levert hij geen stroom. En die stoom voor die veldwikkeling komt via het laadlampje, dus als het lampje stuk is of de dynamo om andere reden geen spanning krijgt doet de dynamo niets als hij draait.
De oude gelijkstroomdynamo's daartegen hebben geen veldwikkeling, maar die werken nog met magneten, maar die worden haast niet meer toegepast omdat hun opbrengst veel lager is.
Dan heb ik in vedergeval wat dingen uitgesloten en mocht het probleem zich dan nog voordoen dan moet het in de bekabeling of in het lampje zitten.
Re: T4 1992 euro 2.4D toerenteller op 0 en acculampje branden na starten
Ik had een keer en versleten koolborstels en geen goed contact meer van de grote stekker achterop de dashboardunit en had zelfde symptomen.
28-polige connector positie 16 Indicatielampje voor dynamo ( kl.61 ). Zou je ook nog even kunnen checken, de soldeerpunten vertonen wel eens haarscheurtjes (met loep of foto maken en inzoomen).
28-polige connector positie 16 Indicatielampje voor dynamo ( kl.61 ). Zou je ook nog even kunnen checken, de soldeerpunten vertonen wel eens haarscheurtjes (met loep of foto maken en inzoomen).
N'onzbuzzie: VW T4 California, 2.5 Benzine AAF
Re: T4 1992 euro 2.4D toerenteller op 0 en acculampje branden na starten
N'onzbuzzie: VW T4 California, 2.5 Benzine AAF
Re: T4 1992 euro 2.4D toerenteller op 0 en acculampje branden na starten
Pijl is trouwens niet positie 16, die moet je even opzoeken
N'onzbuzzie: VW T4 California, 2.5 Benzine AAF
Re: T4 1992 euro 2.4D toerenteller op 0 en acculampje branden na starten
Nah.... nu gewoon exact hetzelfde probleem.
Misschien de tellerbak dan even laten solderen. De rest heb ik nagelopen zover ik weet.
Is er nog een alles bepalende zekering?
Misschien de tellerbak dan even laten solderen. De rest heb ik nagelopen zover ik weet.
Is er nog een alles bepalende zekering?
Re: T4 1992 euro 2.4D toerenteller op 0 en acculampje branden na starten
Balen zeg! Las ik nou ergens dat met een klap op je dashbord je acculampje het wel weer deed, dan zou ik zeker printplaat solderen. Die grote connector heeft best wel wat massa en na lange tijd en veel hobbel treden er haarscheurtjes op in de soldeer. Veel succes.
N'onzbuzzie: VW T4 California, 2.5 Benzine AAF
Re: T4 1992 euro 2.4D toerenteller op 0 en acculampje branden na starten
Even ter check.
Als ik rechtstreeks op de dynamo meet. Zie ik dan wel spanning als de connector in het dashboard dood is?
Of ligt alles eraf dan?
Op de accu en dynamo meet ik namelijk 12.3V met lopende motor, kortom de spanning van de accu zelf .
Ik dacht dat de dynamo nog wel iets zou doen maar dat dat dan niet doorkomt naar de accu, etc. Ik hoop dat ik dat verkeerd gedacht heb, anders heb ik alweer een dode dynamo Al denk ik uit Krek zijn eerdere antwoord te lezen dat alles niets doet als één ding kapot is.
Ga sowieso de tellerbak maar wegbrengen en alles laten solderen. Kleine moeite om eruit te halen en dan is dat 100% op orde.
Als ik rechtstreeks op de dynamo meet. Zie ik dan wel spanning als de connector in het dashboard dood is?
Of ligt alles eraf dan?
Op de accu en dynamo meet ik namelijk 12.3V met lopende motor, kortom de spanning van de accu zelf .
Ik dacht dat de dynamo nog wel iets zou doen maar dat dat dan niet doorkomt naar de accu, etc. Ik hoop dat ik dat verkeerd gedacht heb, anders heb ik alweer een dode dynamo Al denk ik uit Krek zijn eerdere antwoord te lezen dat alles niets doet als één ding kapot is.
Ga sowieso de tellerbak maar wegbrengen en alles laten solderen. Kleine moeite om eruit te halen en dan is dat 100% op orde.
Re: T4 1992 euro 2.4D toerenteller op 0 en acculampje branden na starten
Inmiddels nieuwe dynamo. Zelfde probleem. Het zit in het dashboard blijkbaar toch. Nu proberen te stekker te fixen. Daar lijkt het in te zitten. Ik ga het opnieuw proberen te solderen.
Daarnaast heb ik ook het koelvloeistof lampje probleem. Dus continue knipperen. Heb de punten op de printplaat al opnieuw gesoldeerd van de spanningsregelaar maar nog steeds knipperen. De rest van de waardes van de tellers waren altijd goed. K las op internet dat die spanningsregelaar er iets mee temaken kon hebben.
Kan dit in die spanningsregelaar zelf zitten? En is die nog te krijgen?
Daarnaast heb ik ook het koelvloeistof lampje probleem. Dus continue knipperen. Heb de punten op de printplaat al opnieuw gesoldeerd van de spanningsregelaar maar nog steeds knipperen. De rest van de waardes van de tellers waren altijd goed. K las op internet dat die spanningsregelaar er iets mee temaken kon hebben.
Kan dit in die spanningsregelaar zelf zitten? En is die nog te krijgen?