Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

motor gemold

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: motor gemold

Bericht door Roger B. (11)61 »

Dit weekend is Peter ALWEER komen helpen met de grote motorverbouwing :yes :toppie :jumpklap :jumpklap :jumpklap :jumpklap geweldig Peter, wederom en alweer, Hartstikke bedankt :jumpklap :jumpklap

Zaterdag hebben we er een latertje van gemaakt, om 2.00 stond ie in elkaar. Alleen nog de krukasbout natrekken (moest ik nog tool voor in elkaar lassen), Slangetje op maat maken voor de standkachel, de wielen erop, steunbeugeltjes voor de bumper vastschroeven, en vloeistoffen vullen.

Vandaag na het ontbijt is Peter begonnen met de bumpersteunen en het slangetje terwijl ik even een blokkeertool in elkaar gebakken heb om de krukasbout vast te zetten.
Toen de tool klaar was hebben we die bout even loeihard vastgezet :bonk en daarna alle olieën gevuld en koppeling ontlucht.
Toen de auto naar buiten gerold en de tuinslang op het koelsysteem aangeloten en dat even doorgespoeld.
En toen het Moment Suprème....... Starten.
Uiteraard door lucht in de leidingen even wat door moeten starten, maar op zich sloeg ie toch vrij snel aan.
Liep eigenlijk meteen al mooi en soepel. Ook snel oliedruk, dus alles toppie.

Nadat ie een tijdje gelopen had en redelijk richting bedrijfstemp was hebben we VAG-com eraan gehangen om storingen en timing te controlleren. De storing die de motor in de donorauto ook al produceerde (inspuitbegin niet goed) kwam ook nu naar voren en de timing stond wat verkeerd (118 ipv 65), Dus die even......nouja even goed zetten.

Toen de geleide rol maximaal versteld was in de juiste richting zaten we op 80 ongeveer..... Tja, dan moet je het nokkenas riemwiel verstellen op de nokkenas. Even beredeneren welke kant op, bout lossen, en de boel iets verdraaien.... Helaas... iets, was iets te veel en ik zat buiten de schaal. Daardoor kun je niet zien of je nou toch de verkeerde kant op gegaan bent, of dat je simpelweg te ver gegaan bent. Dus tikkie teurg... En toen startten maar niet aanslaan.... Na wat proberen weer binnen de schaal en met hele kleine stapjes richting het juiste tijdstip.
Ondertussen was de lunch klaar dus hebben we eerst even gegeten en na de lunch nog een heel klein beetje fijnafstelling en toen proefrijden. Peter de eer gegeven (kun je tenminste iemand de schuld geven als het mis gaat :bifun ) en ik met de laptop op schoot op de bijrijdersstoel.... Peter kan trouwens ook veeeel rustiger rijden dan ik... kleine 20 km gereden alles voelt goed, trekt goed, schakelt nog tikkie hakerig, maar omdat ie op bokken stond maar 2 liter olie erin gedaan dus moest nog 0,3 liter bij. Maar al met al top operatie geweest... Alleen een trilling bij onbelast draaien die ik voorheen had (en aan het 2MV toeschreef) is nog steeds aanwezig... dus ook nog een keer motorsteunen vernieuwen.

Voor peter weg ging hebben we nog even het scharnierpunt van de pook ingespoten met derailleurvet en nadien heb ik die 0,3 liter v-bak olie er nog bij gedaan en het water vervangen door koelvloeistof....

Toen ben ik zelf gaan rijden, de bak schakelt nu minder hakerig dan vamiddag vroeg en 200% beter dan die oude....
Turbo fluit duidelijker dan mij oude, al heb ik het idee dat ie nou iets minder fel trekt, wel bij lagere toeren al. Maar de motor loopt mooi en rustig en de bak schakelt goed en veel beter dan mijn oude....

Was een leuk en enerverend klusje, al met al toch wel wat werk... maar het was leuk om te doen, het resultaat is zeeer bevredigend en met Peter erbij was het ook gezellig om te doen.

Peter bedankt voor al je inzet, voor het proefrijden bij Pascal, voor het meedenken over, ophalen en regelen van materialen.
Diana en Eliane, Bedankt dat ik Peter drie dagen mocht lenen.
Pascal, Bedankt voor de fijne motor.
Oscar bedankt voor de onderdeelnummer in het medeleven in je SMS-jes, maar we zeiken niet, het is echt een diesel hoor :bifun :bifun :bifun


straks nog wat fototjes
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: motor gemold

Bericht door Roger B. (11)61 »

Dit weekend zijn we begonnen met het van twee kapotte bakken één goede maken....

Mijn eigen bak had bij aanschaf al een kapotten synchromesch ring in de derde versnelling en de vijfde begon ook al moeilijker te schakelen. Een gebruikte bak (en dan moet je ook raden wat je koopt) kost al snel 750-1000 euro, een gereviseerde vaak meer dan 1500. Veel geld voor een oud T4tje. Lang Ebay in de gaten gehouden en op een dag een leuke langs zien komen: Een relatief jonge bak (wel van 98, maar pas 140.000 gedraaid) met een scheur in het huis.... Het huis van mijn bak is prima, dus we nemen de gok als ie niet TE duur wordt.... Hoogste bod met 159,- euro (en een ritje naar Hannover om hem op te halen, maar dat heb ik met de MX-5 met open dak op gas gedaan bij lekker weer)

Eerst goed bekeken hoe de bak in elkaar leek te zitten bij mijn eigen bak.... Aandrijfflens/steekas rechts moest eruit, maar niet meteen zichtbaar hoe dat moest. Stoute schoenen aangetrokken en een forse schroevendraaier in de groef geplaatst (eerst o-ring verwijderd) en een paar rake tikken verkocht, de flens kwam langzaam naar buiten en kon er geheel af...Toen in het koppelingshuis en aan de andere zijde op de bak heel veel boutjes losgedraaid en met een paar rake klappen met een kunststof hamer op strategische punten kwam het koppelingshuis los van het bakhuis....

Dat zag er uit als hoognodig een schoonmaakbeurt nodig (waarschijnlijk al 370.000km met dezelfde olie gereden)
Afbeelding

Dat konden we best nog een keer... dus de andere bak ook open....
DAT zag er wel even anders uit.....
Afbeelding

Het koppelingshuis van de "nieuwe" bak was gescheurd en daardoor lekte de bak daar olie....
Afbeelding

Het oude huis voorzien van twee nieuwe keerringen en op de nieuwe bak gezet en voorzichtig alle boutjes vastgedraaid en op moment getrokken, ondertussen telkens controllerend of de assen nog soepel genoeg draaiden...
(ik weet het eigenlijk moet je de lagerschalen ook omwisselen en shimms opmeten en eventueel aanpassen, maar ik had geen tijd en gereedschap om die lagerschalen heel uit de bak te halen, ik neem dat risico wel.)

De bak was ook klaar, het motorblok was dat al, dus die twee maar samen gevoegd....
Afbeelding

en toen proberen het geheel weer in de auto te plaatsen.... eerst aanhanger aan de kant (achter de grasmaaier (autoambulance van 700kg leeg met twee ACV motoren erop)) toen met de grasmaaier die bus weer naar de carport gesleept...
Afbeelding

Na heel wat geklooi en gedraai hing het blok er in en konden we beginnen met slangetjes en kabels aansluiten, toen we het front er weer helemaal op hadden zitten om 2.00 uur vonden we het welletjes en hebben we de rest laten zitten tot vandaag....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: motor gemold

Bericht door Duveltje-77 »

goeiedag eem

ik lees dit net wegens een pc crash.flinke verbouwing achter de rug zeg maar
en wat eurotjes lichter
maar wel weer on the road
mvg ronald
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
Gebruikersavatar
Ron---63---
Berichten: 3819
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
Locatie: IJmond

Re: motor gemold

Bericht door Ron---63--- »

Zo Roger dat is een hele klus geweest zeg !! Gelukkig heb je dit wel ff gefixed !!
Peter had je ook nog geholpen altijd handig he, 2 weten meer dan alleen :yes
Lekker dat je motor er weer in zit nu het restje nog doen dan, zal ook zeker lukken ! :toppie
Vraagje mijnerzijds: hoeveel km kun je dan doen met versnellingsbakolie???

Heel veel succes verder :jump :werkaanT4 :werkaanT4
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV

Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA

Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: motor gemold

Bericht door Roger B. (11)61 »

v-bak 160,-
motor 1200,-
koppelingsset met 2mv 600,-
distributieset 230,-
diverse pakkingen bij dealer 300,-
Olie en filter 85,-
versnellingsbakolie en stuurolie 50,-
Kleine dingetjes +/- 20,-
=========================================
2645 euro kost het grapje, en flink wat :werkaanT4 maar het :ikrij weer super...

VW verving eerst nooit, nu ik meen bij 200.000 zelf gooi ik normaal bij e distributie-buert ook nieuwe bakolie erin
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: motor gemold

Bericht door m.c van den berg »

pppfff wat een klus Roger B.

fijn dat Peter je ook een paarkeer geholpen heeft :jumpklap :jumpklap

En nu maar weer vele veilige km maken . :yes
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: motor gemold

Bericht door GerJol 716 »

Mooi dat het weer voor elkaar is. :werkaanT4
Maar er moet bij mijn weten toch 2,5 Liter in de versnellingsbak van de ACV motor.
Dit geven de sites van de fabrikanten ook aan.

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
Gebruikersavatar
SCOTT
Berichten: 672
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:53
Locatie: België

Re: motor gemold

Bericht door SCOTT »

Roger, dikke respect man voor wat je hebt gedaan! Peter natuurlijk ook!

Veel respect, voor waaraan je begon, en je zult wellicht rechtstreeks maar ook onrechtstreeeks veel bijgeleerd hebben waardoor je nog extra meerwaarde aan deze site bent !!!

Ik hoop voor jou dat je er nu weer een dikke tijd tegen kunt met de T4 caravelle !
Aangezien het bedrag, weet je wat er nieuw inzit, en wat je meestal zelf doet , is meestal ook beter !!

Hopelijk heb je nog meeeeeeer foto's van hoe een T4'tje er van binnnen uitziet !!
Kben ook nog benieuwd als je de oude motor openhebt, wat er allemaal krom zou kunnen zijn....
Uit angst heb ik vandaag ook nog maar es alles gecheckt van distributie- voordat ik vrijdag naar italie vertrek....


fijne :driveT4 :T44EVER
T4 2.5 TDI ACV Caravelle '96 - Afbeelding
Nebioblauw met blauw interieur
Rol on Sachs Suspension
Inox exhaust
407.000km
VW - Das Auto
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: motor gemold

Bericht door Pascal-141 »

Roger , mooi dat die T4 van je terug de baan op kan :lach
Ik had het al gehoord van Peter dat de motor OK was . Had ook niet anders verwacht , aangezien hij in de donorauto ook al goed reed .
Hopelijk kan je nu terug veeeeeeeeeeeeel kilometers rijden .

:knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: motor gemold

Bericht door Roger B. (11)61 »

@Gerard:

Volgens Pim (hier op het forum) hebben alle behalve de AFK bak 2,5 liter en de AFK-bak 2,3 liter.

Op de assteunen al 2 liter gevuld en na de proefrit op de vlakke vloer de andere 0,3 liter (en dan loopt het NET uit het gat, dus als je dat "peilstoktooltje" zou geloven staat ie dan ruim 1cm te hoog)

@Pascal
Blokkie heeft wat groot onderhoud gehad (kwam er nu goed bij toen ie in de takel hing) en doet het prima. Helaas is mijn trilling bij constante snelheid tussen 1200-2000 toeren er nog niet uit, Motor, Bak en koppeling/vliegwiel zijn vervangen.... Vrees dat het toch in de motorsteunen zit (of het zou uit het management moeten komen, maar dat lijkt me stug) Dus binnen kort de motor nog een keer laten zakken om beide bovenste motorsteunen te vervangen door echte nieuwe (rechts is de originele, links die van jou, maar die zag er eigenlijk niet beter uit dan mijn eigen toen we ze bij elkaar hielden..)

De bak-verbouwing is gelukkig zo makkelijk geweest als ik vooraf gehoopt had en de bak schakelt veeeeel beter dan mijn oude ooit gedaan heeft.
Vandaag bijna 300km gereden ermee, als ik net gestopt ben komt er soms een "warme olie-geur" het interieur in, maar kan nog geen lekkages ontdekken.
Wat me vooral opvalt is dat deze turbo VEEEL meer fluitgeluiden laat horen dan mijn oude motor. Ik moet nog even het inspuitmoment opnieuw checken, want als ie moet trekken boven pakweg 2500 toeren hoor je een wat diesel-knikkerig geluid.

Hij trekt prima, niet anders dan mijn eigen blok deed, rookt minder (met name de laatste maand of twee rookte de mijn wat bij volgas op- of doortrekken) en de top lijkt ook iets hoger uit te komen, loopt in elk geval sneller van 140 richting 160.....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: motor gemold

Bericht door Roger B. (11)61 »

SCOTT schreef:Roger, dikke respect man voor wat je hebt gedaan! Peter natuurlijk ook!

Veel respect, voor waaraan je begon, en je zult wellicht rechtstreeks maar ook onrechtstreeeks veel bijgeleerd hebben waardoor je nog extra meerwaarde aan deze site bent !!!
Tja, ik ben ooit opgeleid als automonteur, dus het is eigenlijk een kwestie van boutjes losdraaien en daarna weer vastdraaien :nuts

maar je leert je auto er goed van kennen, ziet onderdelen of constructies die je normaal nooit ziet of bekijkt (soms tot je schrik dan ontdekken dat er wat gaten in een zijtak van het chassis gerot zijn) Op zich is het leuk werk om te doen, zeker als je het met zijn tweeen doet (alweer een dankwoord richting Peter :toppie )

De oude motor gaat nog open, dat sowieso. En als er iets te zien is dat afwijkt komen daar ook de foto's van ;-)

Interieur..... Komen nog wel wat foto's van als de financiën het toelaten moet daar nog even wat aan afgemaakt worden ;-)

kan zijn dat er wel wat foto's al hier rondzwerven van de hondenhokken in de T4
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Reny
Berichten: 644
Lid geworden op: 01 aug 2008, 15:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: motor gemold

Bericht door Reny »

:toppie Respect hoor!
fotogalerij 1120
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: motor gemold

Bericht door frank884 »

Roger en Peter knap werk :jumpklap :jumpklap
ook heel fijn van Peter dat hij je ermee gehopen heeft!!
nu te hopen dat die nog heel wat jaren meegaat
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33911
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: motor gemold

Bericht door Multivan Generation »

Zaterdagmorgen de wekker maar eens gezet.
Het blijft toch altijd leuk, om op een zowat lege Autobahn weer eens flink door te rijden..
Kom ik bij Roger aan en die had net zijn ontbijt achter de kiezen, of was er nog mee bezig.

De koffie even naar binnen gegoten en beginnen maar.
Motorisch was het vorige weekend al grotendeels gedaan.
De versnellingsbak van Roger lag op de grond en daarop eerst geoefend hoe het koppelings gedeelte van de bak er af moest.
En dat was een meevaller.
Wat stinkt die olie zeg... :ie

Het bak gedeelte goed gereinigd,
en dan bij de andere bak hetzelfde kunstje.
Die bak zag er inwendig echt echt super uit.
Erg goed dus.
De pakkingen zijn vervangen,
alles netjes op moment vastgezet en dan het samenbouwen van de motor en de bak.
Op de kar gaat dat prima.

In de tussentijd de huurauto teruggebracht.
Ik vroeg aan Roger: "wil jij een stukje rijden"?
"weet je dat wel zeker?" :knipoog

Toen het rijdende karkas opgehaald,
as hoes zit scheur in. :muur en dat op zaterdagmiddag om 16.00 uur.
Dealer in de buurt (NL) was niet erg behulpzaam en in Duitsland alles dicht,
vanwege de samenvoeging van de 2 Duitslanden 20 jaar geleden.
Tijdelijke oplossing met vrieszakken en tieraps gemaakt,
lijmen werkte niet..

Toen doorgepakt (Roger liep al tegen het tandvlees, of had even een dip)
en de motor er in gehangen,
beetje pielen en roteren en weer te carosserie naar voren etc.
En ineens viel alles op zijn plek. Toen meteen alles terug gebouwd.
Nog een leuke oplossing gevonden om het witte schakelbolletje,
die aan de bijrijderskant er relatief eenvoudig in te krijgen.. :jump

Roger is linkshandig en dat is soms een voordeel...

Om 2 uur zondagmorgen het bed in,
en meteen als een blok in slaap vallen.
De wekker gezet, maar ik was al wakker,
even douchen met doucheschuim wat geschonken was.


Ik weet nu waarom dat geschonken was... :lach
Ik kom beneden en 2 honden gaan meteen aan mijn kruis ruiken :ie :ie

Wat kleine klusjes en dan het moment.
De krukasbout vast zetten.
Hoe vast moet ie?
Wat? :gekte 250 Nm plus 180 graden :ie
Dat ging best okee met het tool dat Roger er voor gemaakt had..
Maar het is wel erg vast zeg...

Doet ie het of doet ie het niet..
Eerst doorstarten, even rusten en dan het moment.
Hij doet het...
Niets rochelen of hoesten en proesten, nee meteen goed.. :jump
De temperatuursensor kwam er na een minuutje of 3 uitvliegen.
Hè, de sensor niet goed vastgeclipt.

Nou als dat alles is?
Dan het afstellen van het inspuitmoment.
Ezelsbruggetje: naar de voorkant van de auto is vroeger, naar de achterkant van de auto is later..

Ik mocht proefrijden, graag gedaan hoor Roger..
En heel smooth, alsof het een nieuwe was, eens alles op temperatuur laten komen.
Schakelen was wat hakerig tov onze bak in de T4..
Maar dat is al opgelost door wat derailleurspray en het resterende deel van de versnellingsbak olie dat er nog in moest.

Voor het eerst wat doortrekken en er komt langzaam wat gegrom uit.. :jumpklap
Ik had van te voren met de zelfde motor in een bus bij Pascal proefgereden, maar nu rijdt het zelfde blok toch beter... :yes
Dus werkzaamheden geslaagd, ik weer op tijd naar huis.

Meteen nog even bij de buurman van Roger even wat zonnebloemen afgesneden,
zodat ik ook weer thuis mocht komen :knipoog


Verder valt het me op: dat veel mensen denken mij te kennen :nuts
een greep uit wat reacties:
chv schreef:Ach, het is geen ernstige aandoening (naastenliefde). Ik denk dat Peter gewoon zoveel mogelijk T4jes op de weg wil houden ;-)
Enne je hebt hem goed verzorgd hoor, anders zou hij niet aanbieden nog een keertje te komen.
Volgende keer nog een kersje op de appelmoes en misschien het toetje niet vergeten!

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
olle griese schreef:
Roger B. schreef:Moet niet gekker worden, je zou bijna denken dat ie Weetjeweller van het jaar wil worden :bifun :bifun
Nee, dat wil hij vast niet worden, maar wel respect voor wat hij doet :toppie
sgsdebruijn schreef:Peter is een T4 informatieverzamelaar, er is dus eigen belang bij deze klus :knipoog


en verder is hij iemand die altijd voor iedereen klaar staat :jumpklap
Nou ja....
Ik doe gewoon mijn best... :knipoog


Enne ik heb op geen enkele dag mijn camera mee gehad.
Die kan niet zo goed tegen vette vieze handen.. :knipoog


Maar eind van het liedje,
Roger heeft vandaag weer kunnen rijden,
en het voelt goed aan,
en daar hebben we het toch met zijn 2-en voor gedaan...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: motor gemold

Bericht door Roger B. (11)61 »

Multivan Generation schreef: even douchen met doucheschuim wat geschonken was.

Ik weet nu waarom dat geschonken was... :lach
Ik kom beneden en 2 honden gaan meteen aan mijn kruis ruiken :ie :ie
Je zult wel in je broek nagedruppeld hebben na het piesen :bifun :bifun

of de honden hadden honger, LEKKER ontbijt!! Worst met eieren :bifun :bifun :bifun
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie