Ik ben het ff kwijt, welke zaken blijven nu over?
brandstofpomp en? of was dat het?
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Oliedrukprobleem 1.9TD ABL en dynamo stuk
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Oliedrukprobleem 1.9TD ABL en dynamo stuk
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Re: Oliedrukprobleem 1.9TD ABL en dynamo stuk
@Sgsdebruijn,
Sorry, het wordt ook een beetje verwarrend allemaal.
Het topic kan beter 'hoe haal ik alles in mijn busje overhoop' genoemd worden
Ik zal proberen een kort resumé te geven:
Oliedrukprobleem:
De eerste storingen, olielampje kort een paar keer en later olielampje en beeper.
Oprijwagen, afgeleverd daar en ineens ook de timing versprongen.
--Hier was door de eerste VW garage in Arvika in eerste instantie geen goede diagnose over gesteld,
Zij dachten brandstoflekkage veroorzaakt ditributieriemschade (bijna helemaal kapot
) en daardoor slipt de poelie die de oliepomp aandrijft. Nadat de nieuwe distributieriem was gemonteerd was deze na 50km rijden (op het laatst veel rook) alweer behoorlijk ingesleten.
Op oprijwagen teruggebracht ...
--Hierna kwamen zij er pas achter dat de Vacuumpomp heel de tijd al half los zat. Deze sprong naar boven, blokkerende tandwielen op dezelfde as als oliepomp en distririem.
Weer nieuwe distririem, vacuumpomp vastgezet en opgelost.
Dynamo:
Ondertussen had mijn dynamo misschien hierdoor ook een behoorlijke optater gehad. Deze deed het niet meer goed, dynamolampje af en toe aan en toerenteller sloeg terug.
--Zij dachten dat even snel op te lossen met een nieuw contactblokje. (Nieuwe dynamo bestellen duurde min 3 dagen voor die er was) Toen ik hierna terugkwam omdat mijn toerenteller (en dynamolampje) nog steeds kuren vertoonden hebben ze de laadspanning nagemeten en me weer weggestuurd met de verklaring dat de koolborstels nog moesten inslijten. En ja "hij was ineens ook wat lawaai gaan maken, maar dat was niets om ons zorgen over te maken, hier kwamen we wel mee in NL"
Uiteindelijk ging de dynamo het steeds slechter doen.
--In de volgende VW garage in Vaxjo stelden ze dat ze in Arvika dom hadden gedaan en gewoon de dynamo geheel hadden moeten vervangen. Weer wachten en ondertussen hadden ze in de garage ook ontdekt dat er in mijn homokineethoes aan de bestuurderszijde een scheur zat.
Na overleg met mijn garage in NL besloten dat we daarmee na evt, provisorische reparatie wel door konden rijden.
Homokineethoes hebben ze weer volgestopt en stukken ducttape erop. Overleg gehad over brandstofpomp, maar lekkage is minimaal, en zeker niet de veroorzaker van de schade aan de dynamo. Dit is pech, misschien ouderdom, misschien teveel aan gerotzooid.
(((Iets geheel anders was mijn kachel, die deed het in de winter ineens niet meer. In het voor jaar langs bij de Eberspacher specialist, die erachter kwam dat er lekkage was achter de B-stijl (vanuit mijn klapraam, bleek later -zie projecten klapraam Westfalia- ).
Maar nu zijn we er achter gekomen dat het lekwater ook via de kabels en in de slanghoes zo de standkachel in liep.
Misschien al een hele lange tijd. Ventilatormotor stuk, veel corrosie En ook nog mijn Steuergerät door het vocht beschadigd.)))
Wat blijft er over:
Volgende week laat ik mijn homokineet nakijken en beide hoezen vervangen. Brandstofpomp laat ik ook nakijken ... geen idee of dit serieus is of wat zwetende pakkingen. En ik hoop dat ik het dan echt heb gehad.
Pffffffffffffff.
Sorry, het wordt ook een beetje verwarrend allemaal.

Het topic kan beter 'hoe haal ik alles in mijn busje overhoop' genoemd worden

Ik zal proberen een kort resumé te geven:
Oliedrukprobleem:
De eerste storingen, olielampje kort een paar keer en later olielampje en beeper.
Oprijwagen, afgeleverd daar en ineens ook de timing versprongen.
--Hier was door de eerste VW garage in Arvika in eerste instantie geen goede diagnose over gesteld,
Zij dachten brandstoflekkage veroorzaakt ditributieriemschade (bijna helemaal kapot

Op oprijwagen teruggebracht ...
--Hierna kwamen zij er pas achter dat de Vacuumpomp heel de tijd al half los zat. Deze sprong naar boven, blokkerende tandwielen op dezelfde as als oliepomp en distririem.
Weer nieuwe distririem, vacuumpomp vastgezet en opgelost.
Dynamo:
Ondertussen had mijn dynamo misschien hierdoor ook een behoorlijke optater gehad. Deze deed het niet meer goed, dynamolampje af en toe aan en toerenteller sloeg terug.
--Zij dachten dat even snel op te lossen met een nieuw contactblokje. (Nieuwe dynamo bestellen duurde min 3 dagen voor die er was) Toen ik hierna terugkwam omdat mijn toerenteller (en dynamolampje) nog steeds kuren vertoonden hebben ze de laadspanning nagemeten en me weer weggestuurd met de verklaring dat de koolborstels nog moesten inslijten. En ja "hij was ineens ook wat lawaai gaan maken, maar dat was niets om ons zorgen over te maken, hier kwamen we wel mee in NL"
Uiteindelijk ging de dynamo het steeds slechter doen.
--In de volgende VW garage in Vaxjo stelden ze dat ze in Arvika dom hadden gedaan en gewoon de dynamo geheel hadden moeten vervangen. Weer wachten en ondertussen hadden ze in de garage ook ontdekt dat er in mijn homokineethoes aan de bestuurderszijde een scheur zat.
Na overleg met mijn garage in NL besloten dat we daarmee na evt, provisorische reparatie wel door konden rijden.
Homokineethoes hebben ze weer volgestopt en stukken ducttape erop. Overleg gehad over brandstofpomp, maar lekkage is minimaal, en zeker niet de veroorzaker van de schade aan de dynamo. Dit is pech, misschien ouderdom, misschien teveel aan gerotzooid.
(((Iets geheel anders was mijn kachel, die deed het in de winter ineens niet meer. In het voor jaar langs bij de Eberspacher specialist, die erachter kwam dat er lekkage was achter de B-stijl (vanuit mijn klapraam, bleek later -zie projecten klapraam Westfalia- ).
Maar nu zijn we er achter gekomen dat het lekwater ook via de kabels en in de slanghoes zo de standkachel in liep.
Misschien al een hele lange tijd. Ventilatormotor stuk, veel corrosie En ook nog mijn Steuergerät door het vocht beschadigd.)))
Wat blijft er over:
Volgende week laat ik mijn homokineet nakijken en beide hoezen vervangen. Brandstofpomp laat ik ook nakijken ... geen idee of dit serieus is of wat zwetende pakkingen. En ik hoop dat ik het dan echt heb gehad.
Pffffffffffffff.
Laatst gewijzigd door odorf op 05 aug 2012, 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Oliedrukprobleem 1.9TD ABL en dynamo stuk
Weet hoe je verhaal ging maar wist even niet meer wat er over was gebleven, die homokineethoezen is zo gedaan. Er zitten er 4 he aan ieder kant wiel en bakkant, ff na laten kijken als het toch los ligt is het helemaal zo gedaan.
Balen van je kachel, spul is best prijzig.
Pomp, heb je al een adresje? wellicht Terlouw in Mijnsheerenland, is redelijk dichtbij.
Succes.
Balen van je kachel, spul is best prijzig.
Pomp, heb je al een adresje? wellicht Terlouw in Mijnsheerenland, is redelijk dichtbij.
Succes.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Re: Oliedrukprobleem 1.9TD ABL en dynamo stuk
Ok, 4 hoezen dus, dan laat ik ze als dat enigszins nodig lijkt meteen allemaal vervangen.
Ik heb het idee dat bijna alles aan mijn bus nog uit 1994 stamt dan mag het wel eens nieuw toch?
Dank voor de tip van Terlouw, ik had geen idee waar ik dat weer moest zoeken.

Ik heb het idee dat bijna alles aan mijn bus nog uit 1994 stamt dan mag het wel eens nieuw toch?
Dank voor de tip van Terlouw, ik had geen idee waar ik dat weer moest zoeken.

Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: Oliedrukprobleem 1.9TD ABL en dynamo stuk
Ik probeer het betaalbaar te houden.sgsdebruijn schreef: Balen van je kachel, spul is best prijzig.
...........

2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
Re: Oliedrukprobleem 1.9TD ABL en dynamo stuk
Home sweet home is wel op z'n plaats hier
Bij een volgende meeting heb je wel een boel te vertellen.
Maar ik kan me voorstellen dat je nog een nare smaak hebt van alle gebeurtenissen.
Dat is toch de schrik van elke vakantieganger.

Bij een volgende meeting heb je wel een boel te vertellen.

Maar ik kan me voorstellen dat je nog een nare smaak hebt van alle gebeurtenissen.
Dat is toch de schrik van elke vakantieganger.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Re: Oliedrukprobleem 1.9TD ABL en dynamo stuk
Hi Odorf (en je meisje
)
Ik zie het nu pas... man o man, wat een ellende..
Gatverderrie.
Groetjes,
Sinja
(morgen reactie terug op pm :) )

Ik zie het nu pas... man o man, wat een ellende..
Gatverderrie.
Groetjes,
Sinja
(morgen reactie terug op pm :) )
-
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 15 dec 2011, 19:18
Re: Oliedrukprobleem 1.9TD ABL en dynamo stuk
Odorf,
bedankt voor alle informatie. Zal het meenemen naar mijn garage.
Kan nog met je meevoelen om je bus in Zweden op een sleepwagen te zien. Is ons ook al een paar keer overkomen.
groet,
Ben
bedankt voor alle informatie. Zal het meenemen naar mijn garage.
Kan nog met je meevoelen om je bus in Zweden op een sleepwagen te zien. Is ons ook al een paar keer overkomen.
groet,
Ben