Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Odorfs [roest]projecten - geen projecten meer zie p15
Re: Odorfs projecten -deel 7 demonteren en ... roest-
Bedankt allemaal,
@Peter, Rolkooi
Denk dat ik hem maar laat zitten voor de eerstvolgende Eland-proef in scandinavie.
@Jan,
Mij zo nadoen zou ik op dit moment niemand aanraden, maar wellicht denk ik daar binnenkort weer anders over.
Odorf
@Peter, Rolkooi
Denk dat ik hem maar laat zitten voor de eerstvolgende Eland-proef in scandinavie.
@Jan,
Mij zo nadoen zou ik op dit moment niemand aanraden, maar wellicht denk ik daar binnenkort weer anders over.
Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Odorfs projecten -deel 7 demonteren en ... roest-
Kom op Odorf, het moet niet altijd goed gaan ,dan verslap je,
we gaan je nu gewoon Chip noemen, and you can do it, als je straks weer stukken in gaat lassen wordt je weer helemaal blij.
we gaan je nu gewoon Chip noemen, and you can do it, als je straks weer stukken in gaat lassen wordt je weer helemaal blij.
Re: Odorfs projecten -donor demonteren-
Bedankt!
Helaas geen heel 'Chip' team in mijn werkplaatsje om aan het werk te zetten, alhoewel ... zou ik dat willen??
Voor je het weet zijn al mijn raamstijlen doorgeslepen en ligt mijn dak ineens 20cm lager.
----
Tja toen stond ik alweer 10 dagen tegen de donor aan te kijken.
Niet alleen kijken, ook een slordige 200 puntlassen in merendeels 2 en 3mm staal uitgeboord.
Tweede puntlasfrees ook geknapt, meneer Staalwillie zegt op mijn garantieclaim 'onoordeelkundig gebruik'*.
Ik zeg niet stevig genoeg gemaakt
Daarom maar een modificatie: (Kon ik weer even lassen; joepie :)
En deze modificatie houdt het al vele tientallen puntlassen vol.
*(Waarschijnlijk is de frees voor dunner plaatwerk bedoelt, maar hey, ik heb niet bedacht dat VW de hele achterkant uit dat dikke spul in elkaar ging zetten. Eigenlijk is het dus gewoon de schuld van VW ;-)
En zo hebben we lekker doorgerommeld:
Oja tussendoor nog helpen met een protestrit voorbereidingen en op deze dag zelf, afgelopen zondag. pffff
Gisteravond dacht ik dat de hele balk los was, Met een krik flink lopen duwen, dacht dat hij met wat kit en resten las werd vastgehouden.
Maar na een uur of wat prutsen ben ik nog twee heel erg verstopte puntlaslipjes tegengekomen.
Deze vanavond doorkappen en dan is de buitenbalk -eindelijk- los
Odorf
Helaas geen heel 'Chip' team in mijn werkplaatsje om aan het werk te zetten, alhoewel ... zou ik dat willen??
Voor je het weet zijn al mijn raamstijlen doorgeslepen en ligt mijn dak ineens 20cm lager.
----
Tja toen stond ik alweer 10 dagen tegen de donor aan te kijken.
Niet alleen kijken, ook een slordige 200 puntlassen in merendeels 2 en 3mm staal uitgeboord.
Tweede puntlasfrees ook geknapt, meneer Staalwillie zegt op mijn garantieclaim 'onoordeelkundig gebruik'*.
Ik zeg niet stevig genoeg gemaakt
Daarom maar een modificatie: (Kon ik weer even lassen; joepie :)
En deze modificatie houdt het al vele tientallen puntlassen vol.
*(Waarschijnlijk is de frees voor dunner plaatwerk bedoelt, maar hey, ik heb niet bedacht dat VW de hele achterkant uit dat dikke spul in elkaar ging zetten. Eigenlijk is het dus gewoon de schuld van VW ;-)
En zo hebben we lekker doorgerommeld:
Oja tussendoor nog helpen met een protestrit voorbereidingen en op deze dag zelf, afgelopen zondag. pffff
Gisteravond dacht ik dat de hele balk los was, Met een krik flink lopen duwen, dacht dat hij met wat kit en resten las werd vastgehouden.
Maar na een uur of wat prutsen ben ik nog twee heel erg verstopte puntlaslipjes tegengekomen.
Deze vanavond doorkappen en dan is de buitenbalk -eindelijk- los
Odorf
Laatst gewijzigd door odorf op 14 mar 2017, 15:49, 5 keer totaal gewijzigd.
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
- Endebendebus
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
- Locatie: Midden Nederland
Re: Odorfs projecten -donor demonteren-
Respect Frodo, leuk om te volgen
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Re: Odorfs projecten -donor demonteren-
MacMol's Camperweekend komt dichterbij,
De Klapband heeft al 1x geoefend,
Groetjes
De Klapband heeft al 1x geoefend,
Groetjes
Re: Odorfs projecten -donor demonteren-
@Gretchi,
Thanks for the reminder.
Hoe ging het oefenen?
Ik ken de deadline, geloof me.
@Jan,
Bedankt voor je positieve kijk.
Vrije tijd is beperkt, en ik had eerlijk gezegd niet gedacht dat ik zooo lang bezig zou zijn met die achterkanten demonteren.
Het zit ietwat gecompliceerder dan het zo lijkt. En je komt er niet altijd makkelijk bij.
Soms ben ik eerst in 3 keer de stukken weg aan het slijpen voor ik genoeg ruimte heb.
Puntlassen loshalen is ook een vak apart. Als er maar een minuscuul stukje vastzit (bijv. net ernaast geboord) kan het deel nog zo enorm vastzitten dat er geen beweging in te krijgen is. Daardoor zijn de randen nu ook ietwat vervormd, ook weer wat extra werk om dat vlak te maken dus.
Maar goed,
Gisteren de net ontdekte lipjes doorgekapt met een beitel Nog wat puntlassen die bleven hangen met gepast geweld losgehaald. En toen lag het eerste deel eindelijk los ernaast. Pfff
Oud versus nieuw. Weet iemand trouwens hoe je de 'vaste moer' van de reserverwielophanging er uit haalt?
Odorf
Thanks for the reminder.
Hoe ging het oefenen?
Ik ken de deadline, geloof me.
@Jan,
Bedankt voor je positieve kijk.
Vrije tijd is beperkt, en ik had eerlijk gezegd niet gedacht dat ik zooo lang bezig zou zijn met die achterkanten demonteren.
Het zit ietwat gecompliceerder dan het zo lijkt. En je komt er niet altijd makkelijk bij.
Soms ben ik eerst in 3 keer de stukken weg aan het slijpen voor ik genoeg ruimte heb.
Puntlassen loshalen is ook een vak apart. Als er maar een minuscuul stukje vastzit (bijv. net ernaast geboord) kan het deel nog zo enorm vastzitten dat er geen beweging in te krijgen is. Daardoor zijn de randen nu ook ietwat vervormd, ook weer wat extra werk om dat vlak te maken dus.
Maar goed,
Gisteren de net ontdekte lipjes doorgekapt met een beitel Nog wat puntlassen die bleven hangen met gepast geweld losgehaald. En toen lag het eerste deel eindelijk los ernaast. Pfff
Oud versus nieuw. Weet iemand trouwens hoe je de 'vaste moer' van de reserverwielophanging er uit haalt?
Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
- Multivan Generation
- Berichten: 34186
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Odorfs projecten -donor demonteren-
Lijkt me niet dat een meeting een deadline is.
Liever goed en geen meeting,
Als haastwerk en later denken, van had ik maar..
Liever goed en geen meeting,
Als haastwerk en later denken, van had ik maar..
- raf_construct
- Berichten: 837
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37
Re: Odorfs projecten -donor demonteren-
Hoi Odorf,
Wat betreft het puntlasfreesje nog even wat tips, misschien heb je er wat aan.
Ik doe het met een Facom setje, die heeft een centreerpen en de kroontjes zijn los te verkrijgen.
Ik leg er meestal de persluchtslang bij, om hem na elk gat goed proper te blazen. Als er stof tussen de centreerpen binnendringt werkt de veer niet goed meer.
Langzaam frezen. Het is een zaag, geen boor.
Op elke puntlas sla ik met een dopper een centerpunt. Als het centreerpennetje bot wordt moet je de pen eruit halen en aanslijpen. En steeds loodrecht erop frezen zodat hij niet uit het centerpunt spingt als je begint.
Eén keer je er mee weg bent ga je alvast geen kroontjes meer breken.
Wat betreft het puntlasfreesje nog even wat tips, misschien heb je er wat aan.
Ik doe het met een Facom setje, die heeft een centreerpen en de kroontjes zijn los te verkrijgen.
Ik leg er meestal de persluchtslang bij, om hem na elk gat goed proper te blazen. Als er stof tussen de centreerpen binnendringt werkt de veer niet goed meer.
Langzaam frezen. Het is een zaag, geen boor.
Op elke puntlas sla ik met een dopper een centerpunt. Als het centreerpennetje bot wordt moet je de pen eruit halen en aanslijpen. En steeds loodrecht erop frezen zodat hij niet uit het centerpunt spingt als je begint.
Eén keer je er mee weg bent ga je alvast geen kroontjes meer breken.
Re: Odorfs projecten -donor demonteren-
@Peter,
Daar zeg je een waar ding, van de andere kant motiveert een deadline om stevig door te gaan.
Anders lig ik een beetje te suffen onder dat krokantje en schiet het niet op.
Maar 'meeting' gaat niet voor 'kwaliteit'.
@Raf,
Bedankt voor de goede tips,
Ik begin steeds meer mijn weg te vinden met de puntlasfrezen.
Maar het is geen hobby, het zijn er teveel ... zal eens tellen maar volgens mij zit ik nu zo rond de 350-400.
We zijn wel verder gekomen;
De donor is weer omgedraaid en van de bovenkant worden de laatste eindjes losgehaald. En ik heb een belangrijk besluit genomen om het rotte deel aan de andere kant ook meteen goed aan te pakken.
In plaats van een plaatje erover tot volgend jaar ofzo. Maar het spatbord blijft er (dit jaar) in zitten. Tot hier en niet verder dus
Daar zeg je een waar ding, van de andere kant motiveert een deadline om stevig door te gaan.
Anders lig ik een beetje te suffen onder dat krokantje en schiet het niet op.
Maar 'meeting' gaat niet voor 'kwaliteit'.
@Raf,
Bedankt voor de goede tips,
Ik begin steeds meer mijn weg te vinden met de puntlasfrezen.
Maar het is geen hobby, het zijn er teveel ... zal eens tellen maar volgens mij zit ik nu zo rond de 350-400.
We zijn wel verder gekomen;
De donor is weer omgedraaid en van de bovenkant worden de laatste eindjes losgehaald. En ik heb een belangrijk besluit genomen om het rotte deel aan de andere kant ook meteen goed aan te pakken.
In plaats van een plaatje erover tot volgend jaar ofzo. Maar het spatbord blijft er (dit jaar) in zitten. Tot hier en niet verder dus
Laatst gewijzigd door odorf op 22 mar 2017, 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Odorfs projecten -stralen-
Toen werd het toch een beetje kamperen ...
Tent bouwen namelijk ...
Tent bouwen namelijk ...
Laatst gewijzigd door odorf op 22 mar 2017, 15:03, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Odorfs projecten -stralen-
.... Want we gaan wat zandstralen. Niet met mijn 'spotstraalapparaatje' dat het redelijk stofvrij weer opvangt. Dit duurt te lang.
Nu gaan we grotere vlakken doen. Nog niet zo grootschalig als Pascal, met de zijborden van de T3, maar we krijgen wel veel rommel.
Dat bordeaux-bruine is het straalgrit, in het midden van de foto zie je de grijze gestraalde bevestiging van de schokbreker.
Oja ik heb wel eerst wel alle openingen naar de kokerbalken dichtgestopt zodat ik deze balken niet per ongeluk met een paar kilo grit afvul. En dat grit spat alle kanten op, en geeft dus rommel: En stof: Inmiddels is alles weer opgeruimd, gestofzuigd, staan de balken in de roestwerende primer en kunnen we verderrrr.
Odorf
Nu gaan we grotere vlakken doen. Nog niet zo grootschalig als Pascal, met de zijborden van de T3, maar we krijgen wel veel rommel.
Dat bordeaux-bruine is het straalgrit, in het midden van de foto zie je de grijze gestraalde bevestiging van de schokbreker.
Oja ik heb wel eerst wel alle openingen naar de kokerbalken dichtgestopt zodat ik deze balken niet per ongeluk met een paar kilo grit afvul. En dat grit spat alle kanten op, en geeft dus rommel: En stof: Inmiddels is alles weer opgeruimd, gestofzuigd, staan de balken in de roestwerende primer en kunnen we verderrrr.
Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
- Pascal-141
- Berichten: 10866
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Odorfs projecten -stralen-
Mooi werk , met dat stralen
Maar een tip : na het stralen , binnen de 15min een beschermlaag erover spuiten , want anders krijg je al vliegroest . Ja , na 15minuten al . Dat weet ik toevallig van een specialist inzake oppervlaktebehandeling . Het is dan nog bijna niet met de blote oog te zien , maar het vliegroest komt er dan al wel op , zeker in een gewone garage .
Ik zou als grondlaag 2K epoxyprimer aanraden , dat is het beste spul .
Maar een tip : na het stralen , binnen de 15min een beschermlaag erover spuiten , want anders krijg je al vliegroest . Ja , na 15minuten al . Dat weet ik toevallig van een specialist inzake oppervlaktebehandeling . Het is dan nog bijna niet met de blote oog te zien , maar het vliegroest komt er dan al wel op , zeker in een gewone garage .
Ik zou als grondlaag 2K epoxyprimer aanraden , dat is het beste spul .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Odorfs projecten -stralen-
Bedankt voor de tip Pascal,
Na 15 min is inderdaad al heel snel.
Ik heb het meteen na het stralen, -dezelfde avond- ingespoten met BrunoxEpoxy.
Hier overheen gaan meerdere lagen 2K epoxy primer en daarna 2K lak.
Ben ook fan van 2K epoxy primer, dat is echt goede basis.
Op delen waar gelast gaat worden gaat INOX-spray. Doorlasbare primer.
Odorf
Na 15 min is inderdaad al heel snel.
Ik heb het meteen na het stralen, -dezelfde avond- ingespoten met BrunoxEpoxy.
Hier overheen gaan meerdere lagen 2K epoxy primer en daarna 2K lak.
Ben ook fan van 2K epoxy primer, dat is echt goede basis.
Op delen waar gelast gaat worden gaat INOX-spray. Doorlasbare primer.
Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
- Pascal-141
- Berichten: 10866
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Odorfs projecten -stralen-
odorf schreef: ↑22 mar 2017, 13:22 Bedankt voor de tip Pascal,
Na 15 min is inderdaad al heel snel.
Ik heb het meteen na het stralen, -dezelfde avond- ingespoten met BrunoxEpoxy.
Hier overheen gaan meerdere lagen 2K epoxy primer en daarna 2K lak.
Ben ook fan van 2K epoxy primer, dat is echt goede basis.
Op delen waar gelast gaat worden gaat INOX-spray. Doorlasbare primer.
Odorf
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: Odorfs projecten -stralen-
Ik vind het prachtig om te zien, wat je de afgelopen jaren hebt geleerd en uitgevoerd.
Petje af!!
Enkele jaren geleden wist je nog niet waar je de assteunen moest plaatsen:
viewtopic.php?f=2&t=21865&start=30#p162148
Egbert
Petje af!!
Enkele jaren geleden wist je nog niet waar je de assteunen moest plaatsen:
viewtopic.php?f=2&t=21865&start=30#p162148
Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel