Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?
- gcSunrader
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 07 jun 2011, 19:40
Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?
Hey Cewbacca ,
De afgelopen maanden stabiel en zeker nog steeds tevreden, het verbruik is iets hoger, normaal 1:11 nu 1:10. Ik heb dus wel het gevoel en de cijfers (van het tanken) dat het verbruik ietsje omhoog is gegaan van mijn T4 AXL 2.5 Exclusive Syncro 2003 (verlengt Hoogdak)
Ook afgelopen week bij de dieselspecialist geweest en hem gevraagd of er een werkelijke meeting gedaan kon worden na circa 4500km concequent op HVO100. Dat is wel mogelijk maar niet bij hem. Hij is echt een practische dieselman die met voelen proeven en ruiken alles kan vertellen over de juiste werking van de tank tot de goede werking van de verstuivers.
Het grote voordeel van HVO100 is dat er goed over is nagedacht. (zelfs zo goed dat de huidige normering niet toerijkend is voor standaard normering)
De sigbificante verlaging van de nox en de fijnstof zijn een erg goed voorbeeld van de ontwikkeling.
Ook de houdbaarheid van de nieuw ontwikkelde HVO100 is beter dan de oudere (diesel)brandstoffen.
De toevoegingen verliesen hun kracht na verloop van tijd met als gevolg dat ze alleen efectief zijn als ze direct gebruikt worden. HVO100 voor de winterstalling is een goede oplossing voor behoud van je matteriaal.
Volgens de dieselspecialist is de toename van roest in de dieselpompen (van stilstaande diesels) wat hij steeds meer meemaakt te wijten aan de toevoegingen in de standaard diesels. HVO concerveert beter en geeft roest minder kans.
Alweer een plusje om HVO te blijven rijden.
Ook de koude start geen enkele probleem, de standkachel brand een stuj vriendelijker en ruikt zeker een stuk minder dan voorheen.
en bij de start geen donkere pluimen achter de camper .
Ik ga gewoon door op HVO100.
Gisteren werd me verteld dat meer pompen nu ook HVO100 gaan aanbieden en dat de HVO20 vervangen gaat worden. dat kan me niet snel genoeg gaan.
OP dit moment is het permament op HVO rijden net zo lastig als rijden in een tesla . Teslarijders plannen de route met de APP (of de auto doet dat al voor hun) en kunnen dan tijdig laden.
Ik ben alle HVO stations in de navi aan het zetten om zo ook een beetje rekening te kunne houden metd e route. Voordeel is wel dat er gelukkig ook gewoon getankt kan worden als er geen HVO voor handen is. ( maar dat is in Scandinavie geen probleem langs de grote routes)
De afgelopen maanden stabiel en zeker nog steeds tevreden, het verbruik is iets hoger, normaal 1:11 nu 1:10. Ik heb dus wel het gevoel en de cijfers (van het tanken) dat het verbruik ietsje omhoog is gegaan van mijn T4 AXL 2.5 Exclusive Syncro 2003 (verlengt Hoogdak)
Ook afgelopen week bij de dieselspecialist geweest en hem gevraagd of er een werkelijke meeting gedaan kon worden na circa 4500km concequent op HVO100. Dat is wel mogelijk maar niet bij hem. Hij is echt een practische dieselman die met voelen proeven en ruiken alles kan vertellen over de juiste werking van de tank tot de goede werking van de verstuivers.
Het grote voordeel van HVO100 is dat er goed over is nagedacht. (zelfs zo goed dat de huidige normering niet toerijkend is voor standaard normering)
De sigbificante verlaging van de nox en de fijnstof zijn een erg goed voorbeeld van de ontwikkeling.
Ook de houdbaarheid van de nieuw ontwikkelde HVO100 is beter dan de oudere (diesel)brandstoffen.
De toevoegingen verliesen hun kracht na verloop van tijd met als gevolg dat ze alleen efectief zijn als ze direct gebruikt worden. HVO100 voor de winterstalling is een goede oplossing voor behoud van je matteriaal.
Volgens de dieselspecialist is de toename van roest in de dieselpompen (van stilstaande diesels) wat hij steeds meer meemaakt te wijten aan de toevoegingen in de standaard diesels. HVO concerveert beter en geeft roest minder kans.
Alweer een plusje om HVO te blijven rijden.
Ook de koude start geen enkele probleem, de standkachel brand een stuj vriendelijker en ruikt zeker een stuk minder dan voorheen.
en bij de start geen donkere pluimen achter de camper .
Ik ga gewoon door op HVO100.
Gisteren werd me verteld dat meer pompen nu ook HVO100 gaan aanbieden en dat de HVO20 vervangen gaat worden. dat kan me niet snel genoeg gaan.
OP dit moment is het permament op HVO rijden net zo lastig als rijden in een tesla . Teslarijders plannen de route met de APP (of de auto doet dat al voor hun) en kunnen dan tijdig laden.
Ik ben alle HVO stations in de navi aan het zetten om zo ook een beetje rekening te kunne houden metd e route. Voordeel is wel dat er gelukkig ook gewoon getankt kan worden als er geen HVO voor handen is. ( maar dat is in Scandinavie geen probleem langs de grote routes)
G(een)Roet(jes) Winand
Love to ride Up North in Summer and Winter
Love to ride Up North in Summer and Winter
- Multivan Generation
- Berichten: 34192
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?
Met de lagere herfst en winter temperaturen is de licht dikker en dus de luchtweerstand van je auto hoger. Het kost in de herfst en wintermaanden de motor meer energie om de auto door de dikkere lucht te duwen, met hoger verbruik tot gevolg.
Dit effect is nog extremer bij mist.
Groetjes Peter
Dit effect is nog extremer bij mist.
Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- krekwakwol
- Berichten: 4094
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?
Hogere luchtdichtheid heeft ook weer voordelen Peter, want dan krijg je een betere cilindervulling en dus meer vermogen, helemaal met mist heb je ook nog meer vochtige lucht in je cilindervulling wat ook expandeerd bij verbranding, mogelijk dat dat de extra weerstand weer compenseerd.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
- Jan anno NU
- Berichten: 740
- Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
- Locatie: Breda
Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?
https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuw ... nere-lucht
Dat gaat je dus weinig voordeel opleveren.
Dat komt natuurlijk omdat we allemaal zoveel fietsen tegenwoordig?
Niet toerijkend voor standaard normering?
Laat ik mijn beurt maar even voorbij gaan.
Dat gaat je dus weinig voordeel opleveren.
Dat komt natuurlijk omdat we allemaal zoveel fietsen tegenwoordig?
Bovenstaand zinnetje geeft te denken.Het grote voordeel van HVO100 is dat er goed over is nagedacht. (zelfs zo goed dat de huidige normering niet toerijkend is voor standaard normering)
Niet toerijkend voor standaard normering?
Laat ik mijn beurt maar even voorbij gaan.
Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?
Nog mar één tank HVO100 leeggereden en daarbij was het gebruik idd iets hoger dan ik gewend was met gewone diesel. 1:11 ipv 1:12 maar één tank zegt niet zoveel natuurlijk.
Wel in ieder geval veel minder rook bij koude start en ook minder stank
Wel in ieder geval veel minder rook bij koude start en ook minder stank
2002 T4 LWB Syncro AXL
- gcSunrader
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 07 jun 2011, 19:40
Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?
Fietsen is altijd beter ook voor het busje zelf. En met HVO100 is dat ook geen probleem om het busje wat langer stil te laten staanJan anno NU schreef: ↑28 dec 2021, 17:39 https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuw ... nere-lucht
Dat gaat je dus weinig voordeel opleveren.
Dat komt natuurlijk omdat we allemaal zoveel fietsen tegenwoordig?
Het grote voordeel van HVO100 is dat er goed over is nagedacht. (zelfs zo goed dat de huidige normering niet toerijkend is voor standaard normering)
Bovenstaand zinnetje geeft te denken.
Niet toerijkend voor standaard normering?
Laat ik mijn beurt maar even voorbij gaan.
G(een)Roet(jes) Winand
Love to ride Up North in Summer and Winter
Love to ride Up North in Summer and Winter
Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?
Wat betreft toevoegingen kan ik het volgende zeggen. Wat voor brandstof je ook tankt, e10/e5/diesel/benzine etc, de betere tankstations hebben meer toevoegingen erin dan de goedkoopste onbemande pomp om te hoek.
Dus om nu te beweren dat je voor het stallen beter HVO dan gewone diesel kunt tanken is wel erg kort door de bocht.
Dus om nu te beweren dat je voor het stallen beter HVO dan gewone diesel kunt tanken is wel erg kort door de bocht.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
- gcSunrader
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 07 jun 2011, 19:40
Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?
Helemaal mee eens. De “ontwikkelde” brandstoffen zijn zeker ook beter dan de onbemande “allemansdiesel”Erdem50 schreef: ↑28 dec 2021, 18:54 Wat betreft toevoegingen kan ik het volgende zeggen. Wat voor brandstof je ook tankt, e10/e5/diesel/benzine etc, de betere tankstations hebben meer toevoegingen erin dan de goedkoopste onbemande pomp om te hoek.
Dus om nu te beweren dat je voor het stallen beter HVO dan gewone diesel kunt tanken is wel erg kort door de bocht.
G(een)Roet(jes) Winand
Love to ride Up North in Summer and Winter
Love to ride Up North in Summer and Winter
Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?
Eerste tankje meer 50L HVO zit erin, dus op een 80l tank nu ongeveer 70% HVO. Helaas is de prijs nog wel een dingetje... net boven de 90 euro
Eerste ervaring is, net als de eerdere pioniers, dat de motor stationair rustiger draait en bij belasting stiller is.
Verbruik zal de komende tijd moeten blijken.
Inderdaad met het koude wordende weer ben ik met de gewone diesel ook met gaan verstoken van 1:12.5-13 naar 1:11-11.5. Veel snelweg op cruise control 100-110, 2.5TDI ACV gechipt naar 128pk, met dakdragers op het dak
Er wordt gezegd dat de HVO minder water bevat dan welke andere diesel dan ook, en met minder water ook minder algengroei, wat een probleem kan worden bij langdurige stalling. Niet dat ik dat van plan ben, lekker verder cruisen
Eerste ervaring is, net als de eerdere pioniers, dat de motor stationair rustiger draait en bij belasting stiller is.
Verbruik zal de komende tijd moeten blijken.
Inderdaad met het koude wordende weer ben ik met de gewone diesel ook met gaan verstoken van 1:12.5-13 naar 1:11-11.5. Veel snelweg op cruise control 100-110, 2.5TDI ACV gechipt naar 128pk, met dakdragers op het dak
Er wordt gezegd dat de HVO minder water bevat dan welke andere diesel dan ook, en met minder water ook minder algengroei, wat een probleem kan worden bij langdurige stalling. Niet dat ik dat van plan ben, lekker verder cruisen
Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?
de merkloze diesel bevat vaak andere additieven of minder. Het hangt er helemaal vanaf hoe jij de brandstof gebruikt. Als je elke week je dieseltank leeg stookt maakt het niet uit dat de diesel additieven bevat om bioslur of waterdeeltjes te binden. Daar krjigt het de tijd niet voor.gcSunrader schreef: ↑28 dec 2021, 19:03Helemaal mee eens. De “ontwikkelde” brandstoffen zijn zeker ook beter dan de onbemande “allemansdiesel”Erdem50 schreef: ↑28 dec 2021, 18:54 Wat betreft toevoegingen kan ik het volgende zeggen. Wat voor brandstof je ook tankt, e10/e5/diesel/benzine etc, de betere tankstations hebben meer toevoegingen erin dan de goedkoopste onbemande pomp om te hoek.
Dus om nu te beweren dat je voor het stallen beter HVO dan gewone diesel kunt tanken is wel erg kort door de bocht.
als je je camper een hele winter in de opslag zet, kan je deze beter afvullen met syntetische diesel. Denken dat je poetsende mannetjes in je motor de kleppen lopen te poetsen is een marketingtruuc. Voor het cleaning van je injectoren en kleppen kan je gewoon een flesje additieven kopen op het moment dat je dat nodig vindt. Extra betalen voor "merk brandstof" of nog meer extra betalen voor "diesel plus" vind ik zonde van het geld.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?
Ha hallo!
Leuk dat dit topic weer nieuw leven is ingeblazen.
Ik rijd nu al maanden alleen nog maar op HVO. Geen problemen behalve de welbekende tankbeurten van over de 100eu. HVO ligt nu boven de 2eu de liter.
De voordelen blijven; schoner, minder rook en stank, stiller (denk ik), en ik meende ook ietsjes zuiniger tot nu toe. Maar ik lees dat met dat laatste ook andere ervaringen zijn.
Ik blijf enthousiast en zal het sowieso de komende tijd blijven rijden. Het geeft ook altijd leuke reacties wanneer je vertelt dat je niet op fossiele brandstof rijdt. Men vraagt zich af of het legaal is en of de bus is omgebouwd.
Groet!
Leuk dat dit topic weer nieuw leven is ingeblazen.
Ik rijd nu al maanden alleen nog maar op HVO. Geen problemen behalve de welbekende tankbeurten van over de 100eu. HVO ligt nu boven de 2eu de liter.
De voordelen blijven; schoner, minder rook en stank, stiller (denk ik), en ik meende ook ietsjes zuiniger tot nu toe. Maar ik lees dat met dat laatste ook andere ervaringen zijn.
Ik blijf enthousiast en zal het sowieso de komende tijd blijven rijden. Het geeft ook altijd leuke reacties wanneer je vertelt dat je niet op fossiele brandstof rijdt. Men vraagt zich af of het legaal is en of de bus is omgebouwd.
Groet!
Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?
Ondanks mijn positieve ervaring met het gebruik van de HVO heb ik het vorige week voor de laatste keer getankt.
De prijs is nu boven de 2 euro per liter, echt absurd en mij te gek. Ik merk dat het verbruik helaas wat hoger is dan met de fossiele diesel.
Ik ben best bereid er wat meer voor te betalen, maar ik begon op 15ct duurder dan diesel en dat gat is nu een stuk groter in een paar maanden tijd.
Heb helaas niet meer de kans gehad om de uitstoot opnieuw te laten meten bij de garage.
Komende zomer heeft mijn garage een nieuwe deeltjesteller, om aan de nieuwste eisen te voldoen.
Misschien dan een nieuwe test, als ook de prijs weer wat gunstiger geworden is.
De prijs is nu boven de 2 euro per liter, echt absurd en mij te gek. Ik merk dat het verbruik helaas wat hoger is dan met de fossiele diesel.
Ik ben best bereid er wat meer voor te betalen, maar ik begon op 15ct duurder dan diesel en dat gat is nu een stuk groter in een paar maanden tijd.
Heb helaas niet meer de kans gehad om de uitstoot opnieuw te laten meten bij de garage.
Komende zomer heeft mijn garage een nieuwe deeltjesteller, om aan de nieuwste eisen te voldoen.
Misschien dan een nieuwe test, als ook de prijs weer wat gunstiger geworden is.
- gcSunrader
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 07 jun 2011, 19:40
Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?
Ja vandaag ook getankt bij (onze normal wat lagere prijs Tankstation in Wesepe. €2.05/ltr data is toch wel een hele smak geld. maar ja vandaag de dag is alles wel heel snel heel veel duurder geworden.Chewbacca schreef: ↑12 feb 2022, 14:25 Ondanks mijn positieve ervaring met het gebruik van de HVO heb ik het vorige week voor de laatste keer getankt.
De prijs is nu boven de 2 euro per liter, echt absurd en mij te gek. Ik merk dat het verbruik helaas wat hoger is dan met de fossiele diesel.
Ik ben best bereid er wat meer voor te betalen, maar ik begon op 15ct duurder dan diesel en dat gat is nu een stuk groter in een paar maanden tijd.
Heb helaas niet meer de kans gehad om de uitstoot opnieuw te laten meten bij de garage.
Komende zomer heeft mijn garage een nieuwe deeltjesteller, om aan de nieuwste eisen te voldoen.
Misschien dan een nieuwe test, als ook de prijs weer wat gunstiger geworden is.
@Chewbacca, welke garage is dat van jou die de meeting kan doen, misschien maak ik er wel een toertje van om daar eens te komen meten dan hebben we weer wat te delen op't forum.
Ik werd wel gerust gesteld door de vriendelijke pompbediende die aangaf dat er toch steeds meer (ook busjes) HVO100 komen taken.
misschien toch maar eens aan de minister aangeven dat als de cameraars gaan HVOen dat ze weer meer huizen kunnen bouwen
G(een)Roet(jes) Winand
Love to ride Up North in Summer and Winter
Love to ride Up North in Summer and Winter
- Jan anno NU
- Berichten: 740
- Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
- Locatie: Breda
Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?
Maar met een camper rij je toch voornamelijk recreatie kilometersmisschien toch maar eens aan de minister aangeven dat als de cameraars gaan HVOen dat ze weer meer huizen kunnen bouwen
Dan is de CO2 winst minimaal denk ik .
- gcSunrader
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 07 jun 2011, 19:40
Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?
We recreëren heel veelJan anno NU schreef: ↑12 feb 2022, 17:18Maar met een camper rij je toch voornamelijk recreatie kilometersmisschien toch maar eens aan de minister aangeven dat als de cameraars gaan HVOen dat ze weer meer huizen kunnen bouwen
Dan is de CO2 winst minimaal denk ik .
Wonen centraal in NL en hebben Europa als achtertuin
G(een)Roet(jes) Winand
Love to ride Up North in Summer and Winter
Love to ride Up North in Summer and Winter