Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Van T4 naar California

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Van T4 naar California

Bericht door odorf »

De voorste blokken zaten bij mijn '94 ook alleen aan de achterzijde van het blok geschroefd. Volgens mij is het schroefje alleen om het bij het fabrikageproces de blokken op hun plaats te houden. Het blok zou je er m.i. ook met alleen carosseriekit in kunnen plakken. Zorg wel dat de lak in de goot 100% goed is. Daar wil het nog wel eens onder gaan roesten. zie:viewtopic.php?f=12&t=31508&start=15#p233412
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Van T4 naar California

Bericht door sgsdebruijn »

Was abuis
Laatst gewijzigd door sgsdebruijn op 11 nov 2011, 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

@odorf,

Erg interessant! Bij mij is de lak prima, echter de blanke lak bladdert wel hier en daar(op het dak) en daar maak ik me wel een beetje zorgen over. De voorste blokken heb ik er gisteravond in gekit, en achteraf ben ik daar best tevreden over. Met 2 schroefjes vastgezet. Ik heb alleen wel in allebei de A-stijlen een parkertje liggen :nuts . Ik hoop dat dat niet gaat rammelen.
Bijlagen
DSC_0814.jpg
Resultaat
Resultaat
Afdrukje met acrylkit ter plaatsbepaling voorste schroefgat
Afdrukje met acrylkit ter plaatsbepaling voorste schroefgat
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Van T4 naar California

Bericht door odorf »

jorritK schreef:Ik hoop dat dat niet gaat rammelen.
Als dat lekker in de kit vast zit kan het geen kant meer op. Er komt natuurlijk ook nog de alu rail bovenop waar het tentdoek in vast zit. Aan deze rail zit origineel aan de onderkant ook nog wat kit rondom. Om water dat van het tentdoek naar beneden loopt buiten te houden.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33909
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Van T4 naar California

Bericht door Multivan Generation »

zorg dat die rail, waarin het tentdoek vast komt te zitten aan de onderzijde,
mooi strak op de carrosserie past.
Na verloop van tijd gaan de in lengterichting de 2 lange profielen een beetje wijken.

Als je goed gekeken hebt, dan kon je dit al bij het donordak zien..

Maakt het net even af he, dit soort detail :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

Zo, vandaag toch nog het frame kunnen plaatsen. Vanochtend eerst begonnen met de zoektocht naar de blindklinkmoeren. Wat een drama is dat. Zelfs de VW garage heeft ze niet meer bij de importeur, maar het moet vanuit Duitsland komen en dat kan nog een week duren. Nou, wij wonen vlakbij onze oosterburen en zijn in Kleve naar van Beusekom geweest. Onvoorstelbaar wat ze daar een hoop verschillende blindklinkmoeren hebben. Maar natuurlijk niet de juiste. Uiteindelijk besloten om daar toch maar de aluminium variant te nemen met het juiste klembereik 3,5 - 5,5 geloof ik. Zit geen kartelrand aan maar wel een vlakke kop. De stalen variant hadden ze alleen met een verzonken kop. Ik weet niet of ik die beter had kunnen nemen, misschien kan iemand hier een antwoord op geven. Mede door het verhaal van een camperbouwer die al vaker alu toegepast heeft, ben ik maar daar voor gegaan. Hij heeft er immers nooit problemen mee gehad. Het zit er inmiddels in. Vast zat denk ik toch. Ik kan me alleen voorstellen dat er eventueel in een storm met het dak omhoog problemen zouden kunnen komen, vanwege de materiaalsterkte. Laat ik van dit scenario maar niet uitgaan :nuts, want je kunt er natuurlijk nooit meer bij(ja eventueel uitboren en dan via een te boren gat aan de binnenkant van het zijprofiel het restmateriaal weghalen). Zijprofielen zijn gemonteerd en de voorste dakversteviging zit er ook in. Morgen de achterste bedplank, de gootblokken achter en eventueel de alu-tentprofielen.
Ik heb tot nu toe pas 1 tube kit gebruikt (zwart) en daarmee dus de zijprofielen en het voorste profiel gekit, tevens de gootblokken aan de voorzijde zijn hiermee gedaan.
Ik ga morgen trouwens nog even een test uitvoeren op die alu blindklinkmoeren. Gewoon even kijken hoe vast ik een stalen bout erin kan aandraaien en wanneer het einde verhaal is met het schroefdraad.
Gebruikersavatar
multivan_rob
Berichten: 227
Lid geworden op: 22 feb 2009, 22:45
Locatie: Amersfoort

Re: Van T4 naar California

Bericht door multivan_rob »

Blindklink moeren had ik ook grote moeite voor gedaan, ik kon uiteindelijk voor 360 Euro, exclusief de btw :nuts een tang kopen die alu blindklink moeren tot m6 kon zetten. :bonk Daar heb ik voor gepast, de inbusbouten heb ik er via de onderkant erin gezet , een kleiner gaatje boren in het hulpframe waar een inbussleutel doorheen kan, dan er bovenop gewoon stalen moeren gezet. Dit kun je ook behoorlijk aandraaien. Het is uiteindelijk m6.

Jorrik :yes Je bent wel super goed bezig hoor!
T5 1,9 Tdi en wel zwart
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33909
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Van T4 naar California

Bericht door Multivan Generation »

Blindklink moeren kun je halen bij een carrosseriebouwer die heeft ze veelal in voorraad.
Ook Berner heeft ze..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

Vandaag nog even bezig geweest met de achterste bedplank en de gootblokken. Verder nog het achterste alu-profiel zo goed als passend gebogen zodat de parkers niet al teveel te voorduren krijgen. Ik kwam er trouwens achter dat de popnagels van de achterste bedplank precies op dezelfde plek van de alu lijst zitten. Ik heb hier niet goed naar gekeken en mede door de tekeningen van het inbouwframe ben ik op het verkeerde been gezet. Ik heb nu dus de gaatjes voor de alu lijst 2 cm verderop moeten boren. Let hier op! Overigens, ik zit nog met de volgende vraag: Ik heb 7? wat grotere parkers en de rest allemaal klein. Waar zitten die grote parkers nou precies bij de alu rails? Ik heb op etka gekeken, maar kan daar het daar niet uithalen. Daar staat wel een parker beschreven van 2,9 x 9,5mm. Wie heeft misschien een foto ofzo met heel duidelijke plaatsaanduiding?

Even wat foto's uitzoeken en dan zal ik er wat plaatsen. Zsm verder met de alu-rails en dan.... eindelijk het dak erop! :yes
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Van T4 naar California

Bericht door pluuke »

jorritK schreef:ik zit nog met de volgende vraag: Ik heb 7? wat grotere parkers en de rest allemaal klein. Waar zitten die grote parkers nou precies bij de alu rails?
In de alu rails zitten geen grote parkers, alleen maar kleine.
Dat kun je toch al zien aan de gaatjes die erin zitten ?
Die hebben immers allemaal dezelfde diameter.
De grote horen volgens mij her en der in het voorste verstevigingsprofiel.

Of bedoel je met groter > langer ?
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

Ik bedoel idd iets langer en dikker. Als je in etka kijkt dan vind je het niet terug idd maar ik heb ze toch echt uit het donordak gehaald. Een deel kan ik nog plaatsen maar niet alles. Ze horen volgens mij op de hoekpunten en het voorste profiel. Ik heb in Peter zijn topic ook gelezen dat hij verschillende parkers gebruikte vanwege de grotere kracht die er op komt op sommige plaatsen. Maar welke gaatjes dat nou precies zijn...
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Van T4 naar California

Bericht door pluuke »

Grotere kracht.......weet niet hoor.
De profielen zitten met de Sikaflex zooo vast, dat de schroefjes meer zijn om de rails mooi te positioneren en om de rail ook strak tegen het dakvlak te trekken.
Ik heb er bij mij gewoon allemaal dezelfde, even lange en dikke RVS schroefjes in zitten.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

Hmm, okeej, wellicht heb jij alle parkers al in een grotere maat, zou ook nog kunnen. Misschien dat er nog meer mensen dit verhaal herkennen en toelichting kunnen geven. We zullen zien.
In elk geval, hier weer even een aantal foto's van voortgang....
Bijlagen
IMG_7895.JPG
IMG_7894.JPG
IMG_7884.JPG
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

.
Bijlagen
IMG_7913.JPG
IMG_7912.JPG
IMG_7917.JPG
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

.
Bijlagen
IMG_7897.JPG
IMG_7898.JPG
IMG_7891.JPG
Plaats reactie