Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Marks T5 California Beach Edition TSI
Re: Marks T5 California Beach Edition TSI
Hartelijk bedankt voor je snelle reactie.
Re: Marks T5 California Beach Edition TSI
Een uitschuifbaar platform leek ons wel handig en daarom zelf aan de knutsel gegaan.
Met een paar telescooprails, wat hoekprofielen en een multiplex plaat tot dit resultaat gekomen:
De wensen waren dat euroboxen en koelbox er op moesten passen, en dat er nog genoeg zitruimte in de bus over zou blijven op de 2e en 3e zitrij.
Daarom uitgekomen bij een diepte van 80 cm voor de multiplex plaat. Na het eerste passen begreep ik ook waarom de kant en klaar te koop zijnde oplossingen een dunwandige bak hebben in plaats van een dikkere plaat: de hoogte onder het multiflexboard is beperkt, elke millimeter is bruikbaar.
Uiteindelijk de handgrepen die aan de onderkant van het multiflexboard zitten verwijderd, we gebruiken die toch niet en qua hoogte kan het nu precies voor de koelbox en 2 euroboxen op elkaar!
Met een paar telescooprails, wat hoekprofielen en een multiplex plaat tot dit resultaat gekomen:
De wensen waren dat euroboxen en koelbox er op moesten passen, en dat er nog genoeg zitruimte in de bus over zou blijven op de 2e en 3e zitrij.
Daarom uitgekomen bij een diepte van 80 cm voor de multiplex plaat. Na het eerste passen begreep ik ook waarom de kant en klaar te koop zijnde oplossingen een dunwandige bak hebben in plaats van een dikkere plaat: de hoogte onder het multiflexboard is beperkt, elke millimeter is bruikbaar.
Uiteindelijk de handgrepen die aan de onderkant van het multiflexboard zitten verwijderd, we gebruiken die toch niet en qua hoogte kan het nu precies voor de koelbox en 2 euroboxen op elkaar!
- krekwakwol
- Berichten: 4092
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: Marks T5 California Beach Edition TSI
Dankje, Arnold. Nog even wat verbeterpuntjes doorvoeren zoals een hoekprofiel aan de kopse kanten, zodat de belading niet van het platform kan schuiven.
Momenteel aan het denken over een schroefset. De huidige veren/dempers hebben hun beste tijd wel gehad en de bus mag wel wat strakker sturen en lager liggen.
Ik neig naar een ST schroefsetje (eigenlijk een KW V1 maar dan niet uit RVS):
Momenteel aan het denken over een schroefset. De huidige veren/dempers hebben hun beste tijd wel gehad en de bus mag wel wat strakker sturen en lager liggen.
Ik neig naar een ST schroefsetje (eigenlijk een KW V1 maar dan niet uit RVS):
Re: Marks T5 California Beach Edition TSI
Denkfase afgerond en een schroefset gekocht. Ik heb gekozen voor de al genoemde ST-X set. Veel enthousiaste ervaringen erover gelezen op het Duitse forum, en een goede prijs/kwaliteit-verhouding.
Ik heb de set gekocht en laten monteren bij Stroeve Motorsport in Hardenberg. Eerst nog gedacht om de set er zelf onder te zetten op de oprit, maar toen ik de vakman bezig zag had ik geen spijt van mijn keuze het te laten doen... Ook met hefbrug en de nodige special tools was nog een beste klus, dat was thuis een waar gemartel geweest
Ik heb de set niet al te laag laten instellen. Origineel was mij achter al laag genoeg, maar de bus hing wat in de kont en de voorkant was standje 4x4. Dat mocht beter.
De veerpootlagers heb ik gelijk mee laten vervangen.
Er is nog aardig wat draad over mocht ik toch wat lager willen (lees: als de vrouw het goed vindt ).
Na montage en nog wat fijn tuning van de hoogte werd de bus uitgelijnd. En zo staat hij er nu bij:
Qua rijden is de eerste indruk dat het wat strakker stuurt en het veercomfort is zeker niet minder dan origineel. Ik denk eigenlijk zelfs beter.
Ik heb de set gekocht en laten monteren bij Stroeve Motorsport in Hardenberg. Eerst nog gedacht om de set er zelf onder te zetten op de oprit, maar toen ik de vakman bezig zag had ik geen spijt van mijn keuze het te laten doen... Ook met hefbrug en de nodige special tools was nog een beste klus, dat was thuis een waar gemartel geweest
Ik heb de set niet al te laag laten instellen. Origineel was mij achter al laag genoeg, maar de bus hing wat in de kont en de voorkant was standje 4x4. Dat mocht beter.
De veerpootlagers heb ik gelijk mee laten vervangen.
Er is nog aardig wat draad over mocht ik toch wat lager willen (lees: als de vrouw het goed vindt ).
Na montage en nog wat fijn tuning van de hoogte werd de bus uitgelijnd. En zo staat hij er nu bij:
Qua rijden is de eerste indruk dat het wat strakker stuurt en het veercomfort is zeker niet minder dan origineel. Ik denk eigenlijk zelfs beter.
Laatst gewijzigd door MarkV op 01 jul 2024, 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jan anno NU
- Berichten: 739
- Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
- Locatie: Breda
Re: Marks T5 California Beach Edition TSI
Dat is gewoon de juiste keuze om dat niet op straat te gaan doen .
En het geeft je gelijk de mogelijkheid om de onderkant van je bus eens goed te bekijken.
Ze staat er knap bij!
En het geeft je gelijk de mogelijkheid om de onderkant van je bus eens goed te bekijken.
Ze staat er knap bij!
Re: Marks T5 California Beach Edition TSI
...en af toe toch iets op straat doen:
Na laatst 500 euro (!!) afgetikt te hebben bij de VW dealer voor een oliewissel, oliefilter, remvloeistof vervangen en een inspectie besloten om de achterremmen zelf maar te vervangen.
Een door VW afgestempeld onderhoudsboekje is heel mooi, maar er zijn grenzen
Wel even een speciale tool besteld voor het terugdraaien van de remzuigers:
Voor 10,77 euro (op Amazon) kun je nu eenmaal niet gaan martelen.
Ook nog een veeltand M10 dop gehaald om de remschijf los te halen. Ach ja, tools heb je nooit genoeg hè
Na laatst 500 euro (!!) afgetikt te hebben bij de VW dealer voor een oliewissel, oliefilter, remvloeistof vervangen en een inspectie besloten om de achterremmen zelf maar te vervangen.
Een door VW afgestempeld onderhoudsboekje is heel mooi, maar er zijn grenzen
Wel even een speciale tool besteld voor het terugdraaien van de remzuigers:
Voor 10,77 euro (op Amazon) kun je nu eenmaal niet gaan martelen.
Ook nog een veeltand M10 dop gehaald om de remschijf los te halen. Ach ja, tools heb je nooit genoeg hè
- Multivan Generation
- Berichten: 34186
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Marks T5 California Beach Edition TSI
Mooie krik Heb hem zelf ook
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Marks T5 California Beach Edition TSI
Zeker mooi. Via Ali besteld en nu 1x gebruikt en het al er uit gehaald naar mijn gevoel
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA)
Re: Marks T5 California Beach Edition TSI
Dik hoor!MarkV schreef: ↑01 jul 2024, 17:52 Denkfase afgerond en een schroefset gekocht. Ik heb gekozen voor de al genoemde ST-X set. Veel enthousiaste ervaringen erover gelezen op het Duitse forum, en een goede prijs/kwaliteit-verhouding.
Ik heb de set gekocht en laten monteren bij Stroeve Motorsport in Hardenberg. Eerst nog gedacht om de set er zelf onder te zetten op de oprit, maar toen ik de vakman bezig zag had ik geen spijt van mijn keuze het te laten doen... Ook met hefbrug en de nodige special tools was nog een beste klus, dat was thuis een waar gemartel geweest
20240629_090642.jpg
Ik heb de set niet al te laag laten instellen. Origineel was mij achter al laag genoeg, maar de bus hing wat in de kont en de voorkant was standje 4x4. Dat mocht beter.
De veerpootlagers heb ik gelijk mee laten vervangen.
20240629_113610.jpg
Er is nog aardig wat draad over mocht ik toch wat lager willen (lees: als de vrouw het goed vindt ).
Na montage en nog wat fijn tuning van de hoogte werd de bus uitgelijnd. En zo staat hij er nu bij:
20240629_124429.jpg
Qua rijden is de eerste indruk dat het wat strakker stuurt en het veercomfort is zeker niet minder dan origineel. Ik denk eigenlijk zelfs beter.
Wil ik ook
Nog steeds tevreden met de ST X?
Hoeveel heb je verlaagd? (voor /achter)
Hoeveel kan je nog lager?
Voor een T5.1 heb ik dan een met klem of met beugel nodig?
Volgens mij is dit wel aardige deal?
https://www.vagshop.nl/vw-transporter-t ... wd-4motion
VW California 2012 - 180 Edition - handgeschakeld.
Re: Marks T5 California Beach Edition TSI
Thanks!
Ik ben nog niet helemaal tevreden. Het rijdt nog wat stuiterig, wat volgens mij kan komen door de manier van montage. Ze hebben namelijk alle rubber bussen vastgezet in onbelaste toestand, dus met de wielen vrij. Dan krijg je voorspanning op de rubbers.
Zie hier onder 1 en 5:
https://workshop.bilstein.com/de/alle-a ... vermeiden/
Het kan ook in de banden zitten, ik heb er net vrijwel nieuwe Bridgestones op liggen. Ik ga binnenkort even een testrit doen met de winterwielen eronder, ook 18 inch.
Voor welke bevestiging je nodig hebt moet je even onder je bus kijken. Dat kan verschillen per auto.
Ik ben nog niet helemaal tevreden. Het rijdt nog wat stuiterig, wat volgens mij kan komen door de manier van montage. Ze hebben namelijk alle rubber bussen vastgezet in onbelaste toestand, dus met de wielen vrij. Dan krijg je voorspanning op de rubbers.
Zie hier onder 1 en 5:
https://workshop.bilstein.com/de/alle-a ... vermeiden/
Het kan ook in de banden zitten, ik heb er net vrijwel nieuwe Bridgestones op liggen. Ik ga binnenkort even een testrit doen met de winterwielen eronder, ook 18 inch.
Voor welke bevestiging je nodig hebt moet je even onder je bus kijken. Dat kan verschillen per auto.
Laatst gewijzigd door MarkV op 22 aug 2024, 13:16, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Marks T5 California Beach Edition TSI
Als je bus te hoog staat, ofwel te ver omhoog geschroefd is dan kan de hoofdveer ook niet voldoende werken omdat deze dan op teveel spanning staat. Op de vooras, de kleine voorspanveer moet in uitgeveerde niet compleet platgedrukt zitten eigenlijk.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Re: Marks T5 California Beach Edition TSI
@Erdem, dank voor je reactie.
Op de inbouwfoto's is de kleine veer inderdaad helemaal samengedrukt. Dus als de rijhoogte lager afgesteld wordt, zou de kleine veer wat ontspannen, en zou dat meer veerweg geven bij de hoofdveer?
Waar ik op doelde met voorspanning in de rubbers is te zien in deze link, onder punten 1 en 5:
https://workshop.bilstein.com/de/alle-a ... vermeiden/
Op de inbouwfoto's is de kleine veer inderdaad helemaal samengedrukt. Dus als de rijhoogte lager afgesteld wordt, zou de kleine veer wat ontspannen, en zou dat meer veerweg geven bij de hoofdveer?
Waar ik op doelde met voorspanning in de rubbers is te zien in deze link, onder punten 1 en 5:
https://workshop.bilstein.com/de/alle-a ... vermeiden/
Re: Marks T5 California Beach Edition TSI
Mbt de rubbers van het onderstel heb je sowieso gelijk. Alle draagarmen en schokdempers achter moeten eigenlijk los en pas aangetrokken als de bus op zijn wielen rust.
De voorspanveer is alleen bedoeld om de hoofdveer op spanning te houden als de bus in de lucht staat. Als hij op zijn wielen staat is deze altijd helemaal platgedrukt. Je zou eens in de montage instructie kunnen kijken en nameten wat de maten moeten zijn bij minimale verlaging.
De voorspanveer is alleen bedoeld om de hoofdveer op spanning te houden als de bus in de lucht staat. Als hij op zijn wielen staat is deze altijd helemaal platgedrukt. Je zou eens in de montage instructie kunnen kijken en nameten wat de maten moeten zijn bij minimale verlaging.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Re: Marks T5 California Beach Edition TSI
Had Bridgestone all weather's.MarkV schreef: ↑22 aug 2024, 12:11 Thanks!
Ik ben nog niet helemaal tevreden. Het rijdt nog wat stuiterig, wat volgens mij kan komen door de manier van montage. Ze hebben namelijk alle rubber bussen vastgezet in onbelaste toestand, dus met de wielen vrij. Dan krijg je voorspanning op de rubbers.
Zie hier onder 1 en 5:
https://workshop.bilstein.com/de/alle-a ... vermeiden/
Het kan ook in de banden zitten, ik heb er net vrijwel nieuwe Bridgestones op liggen. Ik ga binnenkort even een testrit doen met de winterwielen eronder, ook 18 inch.
Voor welke bevestiging je nodig hebt moet je even onder je bus kijken. Dat kan verschillen per auto.
Sluiten enorm snel. Bleek zelfs kanvas aan binnenzijde wielkast bijna bloot te liggen. Nog geen 15k km.
Heb nu Michelin all weather (obv ervaring andere hier).
Stiller. Prima grip op onverhard en gras. Ook met regen prettig. Verbruik lijkt ook ietsie beter op snelweg.
Hoop dat deze vooral wat minder snel slijten.
VW California 2012 - 180 Edition - handgeschakeld.