Voor de T4 is geen roetfilter beschikbaar,
en als die er wel is dan zou ik hem er maar alleen onder zetten als je dagelijks flinke lange
afstanden rijdt,....
als die niet "gloeiheet" wordt gaat het ding binnen de korste keren verstoppen
bij de huidige nieuwe motoren zit de filter veel dichter bij het spruitstuk (warmte)
en wordt ook dacht ik om de zoveel tijd een heel klein beetje brandstof
in het begin van de uitlaat gespoten voor het "schoonbranden"
dit is allemaal bij de T4 niet mogelijk.
en waarom zou je zo'n ding willen: het kost alweer extra geld,.. we betalen al schandalig veel wegenbelasting,..en accijns,, en al zou die voor het grootste deel "gratis" zijn
je krijgt een vermelding op je kenteken, is het ding na 3 jaar verstopt of kapot
moet je hem helemaal uit eigen zak betalen.. want dan moet die erop zitten.
en elke weerstand in de uitlaat is verspilde energie die ik liever bij de wielen terecht laat komen.
hoger verbruik....minder vermogen.
en die roetuitstoot...onzin.... de diesels zijn nog nooit zo schoon geweest als tegenwoordig
vrachtwagens met rookpluimen .... en auto's met een zwart achterlicht zie je niet meer,
Oltimers die wel nog roken .... zijn vogelvrij... geen belasting......geen apk....geen gezeur
"als je niet ik zo'n grote stad woont."
De enige echte reden volgens mij waarom ze de mensen uit de Diesels proberen te pesten is dat er bij de rafinarderijen een flink overschot is aan benzine en een tekort aan diesel.
de overschot benzine wordt al jaren naar de VS geexporteerd, maar wereldwijd is diesel
steeds meer in opmars en dit trekt de markt nog meer scheef.
de politici zitten toch altijd als een trekpop aan de handen van de grote industrie (shell enz)
dan moet je een keus maken wat je belangrijker vind ,ik persoonlijk ga bijv al met de trein naar amsterdam.
geen stress en hup van de trein in de metro en hup naar artis bijv ,want het kan aan mijn liggen maar autorijden is heden niet zo leuk meer dan als 12 jaar terug.
Ik hoef niet zonodig naar Amsterdam, maar kom ook wel veel in Duitsland waar je steeds meer steden niet in mag zonder roetfilter en er een boete voor krijgt als je dat wel doet.
Als je toch graag een roetfilter wilt vanwege Duitsland dan kan ik je aanraden om bijvoorbeeld bij een Bovagdealer langs te gaan.
Vertel welk type motor in je T4 zit, zodra een roetfilter beschikbaar is voor jouw type motor , word je opgebeld en het roetfilter wordt gratis geplaatst. Dit filter vervangt NIET de katalysator
maar is een aanvulling.
Subsidie is verlaagd van 500,- naar 400,- euro, roetfilter komt absoluut wel in de plaats van de kat, en roetfilters voor de T4 zijn er alleen maar voor de 150 pk uitvoeringen van het laatste type.
Onder de T4 TDI's gaan zogenaamde combifilters, die de Nox-kat combineren met een fijnstofffilter. Het idee is dan dat de Nox-kat de gassen in de uitlaat wat verhoogt, waardoor de temp. wordt bereikt die het partikelfilter nodig heeft.
Tesamen zorgen de filters er voor dat je behoorlijk schoon rijdt, met een behoorlijk lage CO2 uitstoot met onze . Als je kijkt naar milieueffecten scoort VW trouwens sowieso erg goed omdat alle onderdelen gerecycled worden en dat geld niet voor een Toyota Prius o.i.d. Zo'n milieuvriendelijke auto valt dus behoorlijk tegen.
Er waren 2 combifilters goedgekeurd voor motorcode ACV; HJS en Eurocat. HJS is niet leverbaar want wordt niet gemaakt (nog steeds niet volgens mij) en die van eurocat is door de fabrikant van de markt gehaald omdat ze volgens de fabriek niet aan de vereiste 30-70% roetvermindering komen maar volgens de autoweek van een tijdje terug haalden ze zelfs de 30% niet.
Eurokat is druk doende nieuwe filters te maken, ze zijn al aan het testen. Met een beetje mazzel zijn ze op tijd klaar om nog van de subsidie te kunnen profiteren.
Ik woon aan 1 van de drukste wegen van Noord-Nederland (N360 gron-delfzijl met > 6 miljoen voertuigen per jaar) en als je ziet wat wij regelmatig aan roet van onze kozijnen af halen zou je wensen dat iedere diesel een roetfilter heeft. Hou eens een papieren zakdoekje ongeveer 20 sec. tegen je uitlaat aan terwijl die stat. loopt, je weet niet wat je ziet.
ik ben al een tijdje bezig een roetfilter te bekomen, dus wie meer wil weten mag me gerust mailen
voor meer info. Iedereen een droog pasen gewenst met veel schone lucht!
beste jacco, ik onderschrijf jou betoog en vraag je mij op de hoogte te houden over je zoektocht naar een geschikt roetfilter .
voor een geschikte roetfilter voor mijn t4 2.5 tdi aug 1999 75 kw ben ik in de markt.
gr. robinh
Ik heb gedurende de laatste maanden van het oude jaar regelmatig inbouw-garages gebeld om te vragen of ze al aan een roetfilter voor de T4 kunnen komen, maar helaas.
Zouden we dan niet kunnen proberen om de subsidie van 2007 alsnog toegekend te krijgen? Wíj kunnen het toch niet helpen dat er geen roetfilters voor onze T4's waren/zijn?
Scheelt toch weer 100 euro.....