Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Druklager.
- Ron Mokum 383
- Berichten: 732
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:18
- Locatie: Amsterdam
Druklager.
Hallo,een vraag voor onze techneuten.
Ik heb in een periode van +- 3 maanden al 5 x een jankend geluid gehoord bij het optrekken in z'n 1 bij koude motor,dus wanneer ik de koppelingspedaal op laat komen.
De laatste keer was het bij het inparkeren (dus met warme motor) dat het ook weer kwam in z'n 1, en zelfs dat ik hem niet goed in zijn vrij kreeg,ik moest hem met kracht uit z'n 1 halen!
Nu denk ik zelf dat het druklager aan z'n einde komt. Nu mijn vraag!!!!!
Is dit lager te vervangen zonder dat de versnellingsbak er onderuit moet?
Ik sprak namelijk een monteur in de vrachtwagen sector,die vertelde mij dat hij dit een keer bij een golf gedaan heeft,hij had het over een deksel,die er af kon, en dan een stift er uit halen dan kwam hij bij het druklager.
Info. over mijn bus.
Transporter 88 PK. AJT versnellingsbak 02B - DUJ. hydraulisch bouwjaar 2000.
Graag wat info.
Bvb. dank.
Gr. Ron.
Ik heb in een periode van +- 3 maanden al 5 x een jankend geluid gehoord bij het optrekken in z'n 1 bij koude motor,dus wanneer ik de koppelingspedaal op laat komen.
De laatste keer was het bij het inparkeren (dus met warme motor) dat het ook weer kwam in z'n 1, en zelfs dat ik hem niet goed in zijn vrij kreeg,ik moest hem met kracht uit z'n 1 halen!
Nu denk ik zelf dat het druklager aan z'n einde komt. Nu mijn vraag!!!!!
Is dit lager te vervangen zonder dat de versnellingsbak er onderuit moet?
Ik sprak namelijk een monteur in de vrachtwagen sector,die vertelde mij dat hij dit een keer bij een golf gedaan heeft,hij had het over een deksel,die er af kon, en dan een stift er uit halen dan kwam hij bij het druklager.
Info. over mijn bus.
Transporter 88 PK. AJT versnellingsbak 02B - DUJ. hydraulisch bouwjaar 2000.
Graag wat info.
Bvb. dank.
Gr. Ron.
Laatst gewijzigd door Ron Mokum 383 op 12 feb 2007, 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Als men naar links kijkt dan ziet men rechts niets.
Groet Ron Mokum 383
Groet Ron Mokum 383
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
als je dat laat doen,
laat dan ook meteen de drukgroep en de koppelingsplaat vervangen
de bak moet er dan toch af en het ligt dan toch open.
Arbeidskosten worden er niet hoger van en je hebt meteen de versterkte drukgroep dus in de toekomst ook geen probleem meer.
Is maar een ideetje van mij hoor..
zie ook motorische tuning via de links voor plaatjes van een koppeling die openligt.
groeten en doe er je voordeel mee
Peter
laat dan ook meteen de drukgroep en de koppelingsplaat vervangen
de bak moet er dan toch af en het ligt dan toch open.
Arbeidskosten worden er niet hoger van en je hebt meteen de versterkte drukgroep dus in de toekomst ook geen probleem meer.
Is maar een ideetje van mij hoor..
zie ook motorische tuning via de links voor plaatjes van een koppeling die openligt.
groeten en doe er je voordeel mee
Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Ron Mokum 383
- Berichten: 732
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:18
- Locatie: Amsterdam
Druklager
René,Theo en Peter.
Bedankt voor jullie reactie.
Jullie hebben dus dezelfde conclusie als ik , wat het janken betreft.
Gr.Ron.
Ps.René,de tekening die jij mij mailden is een 02G bak en ik heb een 02B bak,of maakt dit geen verschil?
Bedankt voor jullie reactie.
Jullie hebben dus dezelfde conclusie als ik , wat het janken betreft.
Gr.Ron.
Ps.René,de tekening die jij mij mailden is een 02G bak en ik heb een 02B bak,of maakt dit geen verschil?
Als men naar links kijkt dan ziet men rechts niets.
Groet Ron Mokum 383
Groet Ron Mokum 383
- René
- Berichten: 5272
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Type bak maakt niets uit, werking is in grote lijnen hetzelfde van de koppeling. Druklager zit bij andere type bak hetzelfde, grote verschil zit in hydraulische of met kabel bediende koppeling.
Vroeger kon ik inderdaad ook met mijn golf 2 het druk lager zo vervangen vanaf de buitenkant, dat stelde niets voor, bij een T4 is het helaas nu andere koek.
René
Vroeger kon ik inderdaad ook met mijn golf 2 het druk lager zo vervangen vanaf de buitenkant, dat stelde niets voor, bij een T4 is het helaas nu andere koek.
René
Bij de Golfjes komen alle 2 de soorten bakken voor , die met het druklager achterin de bak en die met het druklager dichtbij de koppelingsplaat.
Waar het druklager achter in de (5-)bak zat kon je 1 motorsteun losmaken, blok daar laten zakken, en dan had je ruimte tussen "langstraeger" en bak. Achterste deel demonteren en het druklager komt er zo uit.
Zie plaatjes:
http://i123.photobucket.com/albums/o293/pluuke/bak2.jpg
http://i123.photobucket.com/albums/o293/pluuke/bak1.jpg
Waar het druklager achter in de (5-)bak zat kon je 1 motorsteun losmaken, blok daar laten zakken, en dan had je ruimte tussen "langstraeger" en bak. Achterste deel demonteren en het druklager komt er zo uit.
Zie plaatjes:
http://i123.photobucket.com/albums/o293/pluuke/bak2.jpg
http://i123.photobucket.com/albums/o293/pluuke/bak1.jpg
Laatst gewijzigd door pluuke op 14 feb 2007, 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Ron,
Ik stelde dezelfde vraag al een aantal maanden terug, kreeg er toen niet echt een duidelijk antwoord op.
We zijn nu zo'n 5 maanden verder, en ik heb er niets aan laten doen. Het verschijnsel wordt niet erger, doet zich lang niet altijd voor (meer als ik vlot optrek) en heb er ondertussen alweer 12.000km mee gereden.
Mijn vraag nu aan de techneuten: Vervanging drukgroep, lager en koppelingsplaten , wat mag zoiets kosten?
Mvg,
Eric
Ik stelde dezelfde vraag al een aantal maanden terug, kreeg er toen niet echt een duidelijk antwoord op.
We zijn nu zo'n 5 maanden verder, en ik heb er niets aan laten doen. Het verschijnsel wordt niet erger, doet zich lang niet altijd voor (meer als ik vlot optrek) en heb er ondertussen alweer 12.000km mee gereden.
Mijn vraag nu aan de techneuten: Vervanging drukgroep, lager en koppelingsplaten , wat mag zoiets kosten?
Mvg,
Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust Niet
Maar Roest Rust Niet
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Bij mij is het onder garantie vervangen:Vervanging drukgroep, lager en koppelingsplaten , wat mag zoiets kosten?
zie Hieronder:
Let op, de prijzen zijn exclusief BTW.
Inclusief BTW zouden we uitkomen op ong € 810,-
Dit is uitgevoerd bij een VW-garage onder garantie, dus ik heb niets moeten betalen.
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Ron Mokum 383
- Berichten: 732
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:18
- Locatie: Amsterdam
Drukgroep
Eric,ik heb even in ETKA gekeken en het volgende gevonden.
Drukgroep
Art.nr.074141025 PX €116 ex
Koppelingsplaat
Art.nr.074141031 QX €123 ex
Druklager
Art.nr.02A 141165 G €44 ex
Dus ik denk tussen de € 500 / € 600 als je het laat doen.(niet bij de dealer)
Succes Ron.
Drukgroep
Art.nr.074141025 PX €116 ex
Koppelingsplaat
Art.nr.074141031 QX €123 ex
Druklager
Art.nr.02A 141165 G €44 ex
Dus ik denk tussen de € 500 / € 600 als je het laat doen.(niet bij de dealer)
Succes Ron.
Als men naar links kijkt dan ziet men rechts niets.
Groet Ron Mokum 383
Groet Ron Mokum 383
- Ron Mokum 383
- Berichten: 732
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:18
- Locatie: Amsterdam
Druklager.
Patrick bedankt voor je uitleg.
Groet Ron
Groet Ron
Als men naar links kijkt dan ziet men rechts niets.
Groet Ron Mokum 383
Groet Ron Mokum 383