Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

lmm kapot?!? probleem nu opgelost

vragen over de T4
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

lmm kapot?!? probleem nu opgelost

Bericht door stijnh »

ik heb gisteren voor het eerst wat logs gemaakt met vag-com en wat zag ik
Afbeelding
natuurlijk de lmm kapot (denk ik)
ik had niet gedacht dat het zo erg kon zijn en we hadden het niet eens gemerkt
het is waarschijnlijk heel langzaam gekomen

nu ga ik een pierburg steken
ik heb het forum wat afgezocht om het juiste nummer te vinden maar ik heb verschillende nummers gevonden
is Pierburg (nr 7.22684.08.0) de juiste voor een 2.5tdi 88pk bj 2000?
bestaan er daar nog verschillende versies van of is dat nummer alleen voldoende?

mvg
stijn
Laatst gewijzigd door stijnh op 16 sep 2008, 20:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: lmm kapot

Bericht door Roger B. (11)61 »

waaruit concludeer jij in de geplaatste grafieken dat je LMM kapot is?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: lmm kapot

Bericht door dennisvt4 »

de lijnen klimmen toch wel goed omhoog ? dat gebeurt toch niet als ie kapot is ?
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: lmm kapot

Bericht door Roger B. (11)61 »

Ik vermoed dat stijn zich verkijkt op de rode vlakke lijn, maar die is van de BEREKENDE waarde, de lichtgroene is van de gemeten waarde en die loopt op tot de turbo gaat blazen en daarna iets af (kan ik enigszins verklaren met turbodruk en onbelast toeren maken waardoor de vulling anders is dan belast) de LMM doet in elk geval wel IETS.....

ik weet niet hoe de lijnen zouden moeten lopen, maar heel verkeerd lijkt het me niet op het eerste gezicht.... ik zou zonder klachten (hij heeft immers nergens iets van gemerkt zegt ie) alleen op deze grafiek geen (dure??) LMM gaan vervangen (bovendien al vaker gelezen dat de T4 (eventueel muv de 150pk) de LMM niet NODIG heeft)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
black caravelle
Berichten: 173
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:16
Locatie: limburg

Re: lmm kapot

Bericht door black caravelle »

de groene lijn = gemeten waarde en deze blijft onder de rode lijn =berekende(gevraagde waarde) dus te weinig lucht :ie
deze groene lijn zou vrij snel in de grafiek boven de rode moeten uitkomen
de lmm hoeft niet defect te zijn ! een tijdje terug had ik ook last en soortgelijke grafiek, LMM vervangen maar was niet de oorzaak. :muur
De variabele schoepeninstelling van de VGT turbo zaten vast hierdoor niet de max luchtstroom in het inlaattraject en dus ook lmm die te weinig aangaf :bonk
groetjes black caravelle 111kW
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: lmm kapot

Bericht door René »

Stijnh.

Kun je de grafiek ook anders op laten zetten, het toerental aan de linkerzijde (Y-as) en de tijd in de onderste balk (X-as)
Volgens mij geeft dat een beter beeld als wat er nu staat. (zo maak ik ze tenminste altijd.)

Wilde even een logje van mezelf plaatsten, maar deze is helaas niet compleet. Die volgt dan nog wel.
Heb je de progjes al gevonden?
René
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: lmm kapot

Bericht door Roger B. (11)61 »

black caravelle schreef: De variabele schoepeninstelling van de VGT turbo zaten vast hierdoor niet de max luchtstroom in het inlaattraject en dus ook lmm die te weinig aangaf :bonk
Stijn rijdt met een 88pk, geen VGT dus
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: lmm kapot

Bericht door stijnh »

allemaal al bedankt voor de reacties

is dit een betere grafiek?
Afbeelding
ik heb vergeleken met een andere log van een t4
http://gerritspeek.nl/vag-com_logs.html#t4_acv

ik dacht dat de geleverde luchtmassa de gevraagde moest volgen maar hier wordt de gevraagde luchtmassa nooit geleverd (of gemeten)
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: lmm kapot

Bericht door René »

Jaaaa, perfekt

Zo te zien is idd je lmm "zwaarvervuild"

De gevraagde hoeveelheid wordt bij lange na niet gehaald.
Hij vraagt ongeveer 850-900mg/stroke en hij leverd ca 550-750 mg/stroke.
Ik heb hier mijn logje even bijgezet, misschien kun je hier zien hoe en wat.

Mijne leverd bijna 1000mg/stroke (pierenburg) :nuts

Afbeelding

Mail anders maar ff als je nog vragen hebt.

Rene
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: lmm kapot

Bericht door stijnh »

René bedankt om dat voor mij te controleren

ik was ook vrijwel zeker dat mij lmm niet meer ok was zeker als ik dan vergeleek met die andere t4 (link) en de jouwe werk ook veeeeel beter

jij hebt een 150pk als ik het niet mis heb? want je gevraagde maf ligt een stuk hoger

is het nummer van de pierburg die ik moet hebben dan 7.22684.08.0?


mvg
stijn
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: lmm kapot

Bericht door Roger B. (11)61 »

dan toch nog een keer de vraag.....

afgezien van de 150pk motoren... wat gebeurd er met je motor(vermogen) als je LMM niet of niet goed werkt? aangezien er vaker hier en elders topics geweest zijn waar de lmm vervangen werd door een diode oid....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: lmm kapot

Bericht door stijnh »

ik denkt dat je moter vermogen verliest om dat de moter denkt dat hij te weinig lucht krijgt en omdat hij te weinig lucht krijgt gaat hij minder brandstof inspuiten

als je zo'n diode steekt dan denkt de computer dat hij de maximale hoeveelheid lucht krijgt en dan kan hij dus maximaal brandstof inspuiten ook al is die lucht er niet
aan je lmm heb je een klem die op een constante spannnig van 5v gehouden wordt, je lmm wordt ook onder spannnig gehouden en die spanning stijgt naargelang er meer lucht passeert want dan koelt je lmm af en moet er dus meer stroom worden geleverd om die op temp te houden dus moet de spannig stijgen
de computer meet het verschil tussen die 5v en de voltage van je lmm, als je dus met behulp van die diode constant 5v doorgeeft aan je computer denkt hij dus dat er constant een maximale hoeveelheid lucht is

dat is het min of meer

als ik iets fout heb gezegt verbeter dan maar
Laatst gewijzigd door stijnh op 16 jun 2008, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: lmm kapot

Bericht door René »

:klappen

René
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: lmm kapot

Bericht door Roger B. (11)61 »

nu heb ik ook begrepen dat de druk NA de intercooler ook gemeten wordt...... daaruit haalt je motormanagement toch ook de hoeveelheid lucht die beschikbaar is en dus hoeveel brandstof er nodig is.......

hoe erg merk je die afwijkende LMM waarde dan nog?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
richie
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jan 2007, 16:41
Locatie: Wateringen

Re: lmm kapot

Bericht door richie »

Het is een combinatie van hoeveelheid lucht ( ongeveer 80 % bestaat uit stikstof en slechts 20% uit zuurstof) en turbodruk.

Rijdt je op grote hoogte bv 5000 meter, dan lever je met een motor zonder turbo ongeveer 50% vermogen in.
Op dezelfde hoogte met je TDI levert de turbo wel druk maar door een mindere dichtheid van de lucht wordt de gevraagde turbodruk niet gehaald. Door dezelfde omstandigheden wordt de gevraagde hoeveelheid lucht ook niet geleverd.

Dus ook met een TDI lever je op hoogte vermogen in, maar wel minder dan met een gewone diesel.

Groeten,

Richie
Plaats reactie