Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
lmm kapot?!? probleem nu opgelost
lmm kapot?!? probleem nu opgelost
ik heb gisteren voor het eerst wat logs gemaakt met vag-com en wat zag ik
natuurlijk de lmm kapot (denk ik)
ik had niet gedacht dat het zo erg kon zijn en we hadden het niet eens gemerkt
het is waarschijnlijk heel langzaam gekomen
nu ga ik een pierburg steken
ik heb het forum wat afgezocht om het juiste nummer te vinden maar ik heb verschillende nummers gevonden
is Pierburg (nr 7.22684.08.0) de juiste voor een 2.5tdi 88pk bj 2000?
bestaan er daar nog verschillende versies van of is dat nummer alleen voldoende?
mvg
stijn
natuurlijk de lmm kapot (denk ik)
ik had niet gedacht dat het zo erg kon zijn en we hadden het niet eens gemerkt
het is waarschijnlijk heel langzaam gekomen
nu ga ik een pierburg steken
ik heb het forum wat afgezocht om het juiste nummer te vinden maar ik heb verschillende nummers gevonden
is Pierburg (nr 7.22684.08.0) de juiste voor een 2.5tdi 88pk bj 2000?
bestaan er daar nog verschillende versies van of is dat nummer alleen voldoende?
mvg
stijn
Laatst gewijzigd door stijnh op 16 sep 2008, 20:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik rijd T-vier met veel plezier!!
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: lmm kapot
waaruit concludeer jij in de geplaatste grafieken dat je LMM kapot is?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: lmm kapot
de lijnen klimmen toch wel goed omhoog ? dat gebeurt toch niet als ie kapot is ?
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: lmm kapot
Ik vermoed dat stijn zich verkijkt op de rode vlakke lijn, maar die is van de BEREKENDE waarde, de lichtgroene is van de gemeten waarde en die loopt op tot de turbo gaat blazen en daarna iets af (kan ik enigszins verklaren met turbodruk en onbelast toeren maken waardoor de vulling anders is dan belast) de LMM doet in elk geval wel IETS.....
ik weet niet hoe de lijnen zouden moeten lopen, maar heel verkeerd lijkt het me niet op het eerste gezicht.... ik zou zonder klachten (hij heeft immers nergens iets van gemerkt zegt ie) alleen op deze grafiek geen (dure??) LMM gaan vervangen (bovendien al vaker gelezen dat de T4 (eventueel muv de 150pk) de LMM niet NODIG heeft)
ik weet niet hoe de lijnen zouden moeten lopen, maar heel verkeerd lijkt het me niet op het eerste gezicht.... ik zou zonder klachten (hij heeft immers nergens iets van gemerkt zegt ie) alleen op deze grafiek geen (dure??) LMM gaan vervangen (bovendien al vaker gelezen dat de T4 (eventueel muv de 150pk) de LMM niet NODIG heeft)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- black caravelle
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:16
- Locatie: limburg
Re: lmm kapot
de groene lijn = gemeten waarde en deze blijft onder de rode lijn =berekende(gevraagde waarde) dus te weinig lucht
deze groene lijn zou vrij snel in de grafiek boven de rode moeten uitkomen
de lmm hoeft niet defect te zijn ! een tijdje terug had ik ook last en soortgelijke grafiek, LMM vervangen maar was niet de oorzaak.
De variabele schoepeninstelling van de VGT turbo zaten vast hierdoor niet de max luchtstroom in het inlaattraject en dus ook lmm die te weinig aangaf
deze groene lijn zou vrij snel in de grafiek boven de rode moeten uitkomen
de lmm hoeft niet defect te zijn ! een tijdje terug had ik ook last en soortgelijke grafiek, LMM vervangen maar was niet de oorzaak.
De variabele schoepeninstelling van de VGT turbo zaten vast hierdoor niet de max luchtstroom in het inlaattraject en dus ook lmm die te weinig aangaf
groetjes black caravelle 111kW
- René
- Berichten: 5272
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: lmm kapot
Stijnh.
Kun je de grafiek ook anders op laten zetten, het toerental aan de linkerzijde (Y-as) en de tijd in de onderste balk (X-as)
Volgens mij geeft dat een beter beeld als wat er nu staat. (zo maak ik ze tenminste altijd.)
Wilde even een logje van mezelf plaatsten, maar deze is helaas niet compleet. Die volgt dan nog wel.
Heb je de progjes al gevonden?
René
Kun je de grafiek ook anders op laten zetten, het toerental aan de linkerzijde (Y-as) en de tijd in de onderste balk (X-as)
Volgens mij geeft dat een beter beeld als wat er nu staat. (zo maak ik ze tenminste altijd.)
Wilde even een logje van mezelf plaatsten, maar deze is helaas niet compleet. Die volgt dan nog wel.
Heb je de progjes al gevonden?
René
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: lmm kapot
Stijn rijdt met een 88pk, geen VGT dusblack caravelle schreef: De variabele schoepeninstelling van de VGT turbo zaten vast hierdoor niet de max luchtstroom in het inlaattraject en dus ook lmm die te weinig aangaf
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: lmm kapot
allemaal al bedankt voor de reacties
is dit een betere grafiek?
ik heb vergeleken met een andere log van een t4
http://gerritspeek.nl/vag-com_logs.html#t4_acv
ik dacht dat de geleverde luchtmassa de gevraagde moest volgen maar hier wordt de gevraagde luchtmassa nooit geleverd (of gemeten)
is dit een betere grafiek?
ik heb vergeleken met een andere log van een t4
http://gerritspeek.nl/vag-com_logs.html#t4_acv
ik dacht dat de geleverde luchtmassa de gevraagde moest volgen maar hier wordt de gevraagde luchtmassa nooit geleverd (of gemeten)
Ik rijd T-vier met veel plezier!!
- René
- Berichten: 5272
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: lmm kapot
Jaaaa, perfekt
Zo te zien is idd je lmm "zwaarvervuild"
De gevraagde hoeveelheid wordt bij lange na niet gehaald.
Hij vraagt ongeveer 850-900mg/stroke en hij leverd ca 550-750 mg/stroke.
Ik heb hier mijn logje even bijgezet, misschien kun je hier zien hoe en wat.
Mijne leverd bijna 1000mg/stroke (pierenburg)
Mail anders maar ff als je nog vragen hebt.
Rene
Zo te zien is idd je lmm "zwaarvervuild"
De gevraagde hoeveelheid wordt bij lange na niet gehaald.
Hij vraagt ongeveer 850-900mg/stroke en hij leverd ca 550-750 mg/stroke.
Ik heb hier mijn logje even bijgezet, misschien kun je hier zien hoe en wat.
Mijne leverd bijna 1000mg/stroke (pierenburg)
Mail anders maar ff als je nog vragen hebt.
Rene
Re: lmm kapot
René bedankt om dat voor mij te controleren
ik was ook vrijwel zeker dat mij lmm niet meer ok was zeker als ik dan vergeleek met die andere t4 (link) en de jouwe werk ook veeeeel beter
jij hebt een 150pk als ik het niet mis heb? want je gevraagde maf ligt een stuk hoger
is het nummer van de pierburg die ik moet hebben dan 7.22684.08.0?
mvg
stijn
ik was ook vrijwel zeker dat mij lmm niet meer ok was zeker als ik dan vergeleek met die andere t4 (link) en de jouwe werk ook veeeeel beter
jij hebt een 150pk als ik het niet mis heb? want je gevraagde maf ligt een stuk hoger
is het nummer van de pierburg die ik moet hebben dan 7.22684.08.0?
mvg
stijn
Ik rijd T-vier met veel plezier!!
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: lmm kapot
dan toch nog een keer de vraag.....
afgezien van de 150pk motoren... wat gebeurd er met je motor(vermogen) als je LMM niet of niet goed werkt? aangezien er vaker hier en elders topics geweest zijn waar de lmm vervangen werd door een diode oid....
afgezien van de 150pk motoren... wat gebeurd er met je motor(vermogen) als je LMM niet of niet goed werkt? aangezien er vaker hier en elders topics geweest zijn waar de lmm vervangen werd door een diode oid....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: lmm kapot
ik denkt dat je moter vermogen verliest om dat de moter denkt dat hij te weinig lucht krijgt en omdat hij te weinig lucht krijgt gaat hij minder brandstof inspuiten
als je zo'n diode steekt dan denkt de computer dat hij de maximale hoeveelheid lucht krijgt en dan kan hij dus maximaal brandstof inspuiten ook al is die lucht er niet
aan je lmm heb je een klem die op een constante spannnig van 5v gehouden wordt, je lmm wordt ook onder spannnig gehouden en die spanning stijgt naargelang er meer lucht passeert want dan koelt je lmm af en moet er dus meer stroom worden geleverd om die op temp te houden dus moet de spannig stijgen
de computer meet het verschil tussen die 5v en de voltage van je lmm, als je dus met behulp van die diode constant 5v doorgeeft aan je computer denkt hij dus dat er constant een maximale hoeveelheid lucht is
dat is het min of meer
als ik iets fout heb gezegt verbeter dan maar
als je zo'n diode steekt dan denkt de computer dat hij de maximale hoeveelheid lucht krijgt en dan kan hij dus maximaal brandstof inspuiten ook al is die lucht er niet
aan je lmm heb je een klem die op een constante spannnig van 5v gehouden wordt, je lmm wordt ook onder spannnig gehouden en die spanning stijgt naargelang er meer lucht passeert want dan koelt je lmm af en moet er dus meer stroom worden geleverd om die op temp te houden dus moet de spannig stijgen
de computer meet het verschil tussen die 5v en de voltage van je lmm, als je dus met behulp van die diode constant 5v doorgeeft aan je computer denkt hij dus dat er constant een maximale hoeveelheid lucht is
dat is het min of meer
als ik iets fout heb gezegt verbeter dan maar
Laatst gewijzigd door stijnh op 16 jun 2008, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik rijd T-vier met veel plezier!!
- René
- Berichten: 5272
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: lmm kapot
:klappen
René
René
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: lmm kapot
nu heb ik ook begrepen dat de druk NA de intercooler ook gemeten wordt...... daaruit haalt je motormanagement toch ook de hoeveelheid lucht die beschikbaar is en dus hoeveel brandstof er nodig is.......
hoe erg merk je die afwijkende LMM waarde dan nog?
hoe erg merk je die afwijkende LMM waarde dan nog?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: lmm kapot
Het is een combinatie van hoeveelheid lucht ( ongeveer 80 % bestaat uit stikstof en slechts 20% uit zuurstof) en turbodruk.
Rijdt je op grote hoogte bv 5000 meter, dan lever je met een motor zonder turbo ongeveer 50% vermogen in.
Op dezelfde hoogte met je TDI levert de turbo wel druk maar door een mindere dichtheid van de lucht wordt de gevraagde turbodruk niet gehaald. Door dezelfde omstandigheden wordt de gevraagde hoeveelheid lucht ook niet geleverd.
Dus ook met een TDI lever je op hoogte vermogen in, maar wel minder dan met een gewone diesel.
Groeten,
Richie
Rijdt je op grote hoogte bv 5000 meter, dan lever je met een motor zonder turbo ongeveer 50% vermogen in.
Op dezelfde hoogte met je TDI levert de turbo wel druk maar door een mindere dichtheid van de lucht wordt de gevraagde turbodruk niet gehaald. Door dezelfde omstandigheden wordt de gevraagde hoeveelheid lucht ook niet geleverd.
Dus ook met een TDI lever je op hoogte vermogen in, maar wel minder dan met een gewone diesel.
Groeten,
Richie