dat het pas vanaf 1998 verplicht is geworden.
wie weet dat????
![neutral :ie](./images/smilies/ie.gif)
Dan hebben we het over wat in een/meerdere induviduele gevallen goed zou kunnen,Harry 341 schreef:Sorry hoor,maar daar ga ik weer....dat op een bus van vóór '98 andere dan bedrijfswagenbanden (om het zo maar even te noemen) onveilig zou zijn is niet altijd waar.Heb je veel en zware lading dan is er misschien wat voor te zeggen.Maar (bijv.) mijn particuliere bus is altijd leeg,op wat vakantiespullen of zo na.
Dus die staat heeeeeel veilig op banden die goed genoeg zijn voor een dikke 7 serie of een S.
Die wegen bijna 2 ton en gaan ook nog eens een dikke 200km/h!!
grtz.Harry
Niet waarbartt4 schreef:Klopt maar kom je in landen als duitsland etc dan ben je bij ongeval wel weer fout.
Roger , is bij jouw bus de aslast van vooras en achteras dan gelijk ?Roger B. schreef:In mijn geval voor- en achteras max last 1230 kg (2460 totaalmassa max)
dat is dus max wiellast 615 kg --> LI 91=615 kg
Roger B. schreef:Heb het dan ook over banden met een te lage loadindex!!!!!!!!!!!!! pw of bw banden mag beide mits loaindex maar juist isbartt4 schreef:Klopt maar kom je in landen als duitsland etc dan ben je bij ongeval wel weer fout.
Niet waar
je mag in duitsland op een transporter rustig personenautobanden monteren mits de banden voldoen aan de maten in je voertuigpapieren, een snelheidsindex hebben die ruim genoeg boven de max-snelheid van je auto ligt en een load index hebben die minimaal 50, liefst meer kilogram boven de max toelaatbare wieldruk van je auto ligt.
In mijn geval voor- en achteras max last 1230 kg (2460 totaalmassa max)
dat is dus max wiellast 615 kg --> LI 91=615 kg
Als ik een personenautoband met een LI van 94 en juiste maten en snelheidsindex monteer is dat voor TUV en politie en verzekering geen enkel probleem.
Hoe kan dat zo laag ligen bij jou roger???Roger B. schreef:Niet waarbartt4 schreef:Klopt maar kom je in landen als duitsland etc dan ben je bij ongeval wel weer fout.
je mag in duitsland op een transporter rustig personenautobanden monteren mits de banden voldoen aan de maten in je voertuigpapieren, een snelheidsindex hebben die ruim genoeg boven de max-snelheid van je auto ligt en een load index hebben die minimaal 50, liefst meer kilogram boven de max toelaatbare wieldruk van je auto ligt.
In mijn geval voor- en achteras max last 1230 kg (2460 totaalmassa max)
dat is dus max wiellast 615 kg --> LI 91=615 kg
Als ik een personenautoband met een LI van 94 en juiste maten en snelheidsindex monteer is dat voor TUV en politie en verzekering geen enkel probleem.