Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

bandenvraag

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
henk106
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:01
Locatie: Hoogvliet T4

bandenvraag

Bericht door henk106 »

Ik hoorde net dat onder een Transporter van voor 1998 geen bedrijfswagen banden hoeven te zitten
dat het pas vanaf 1998 verplicht is geworden.
wie weet dat???? :ie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: bandenvraag

Bericht door Multivan Generation »

je hoeft dan niet aan de loadindex eis te voldoen,
dat zou inderdaad in kunnen houden,
dat je er geen bedrijfswagenbanden onder hoeft te hebben.

Of het verstandig is, dat is een tweede...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: bandenvraag

Bericht door bartt4 »

Klopt maar kom je in landen als duitsland etc dan ben je bij ongeval wel weer fout.
Maar in nederland zou het mogen. persoonlijk zou ik het niet gaan doen.
Discussie is vaker gevoerd om gewone pw banden te plaatsen met loadindex 91 etc. Maar vaak genoeg de voorbeelden op me werk te zien dan de banden op de velgrand weg slijten of scheuren doordat de band te diep doorwangt en gaat wrijven op de velgrand. Ook al pomp je ze op de maximale spanning.
Tuurlijk gaat het vaak goed geloof ik graag maar ik raad het af!!!!
Groetjes de banden specialist van het noorden :wjw :T44EVER
RUBBEREXPRESS
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: bandenvraag

Bericht door Harry 341 »

Sorry hoor,maar daar ga ik weer....dat op een bus van vóór '98 andere dan bedrijfswagenbanden (om het zo maar even te noemen) onveilig zou zijn is niet altijd waar.Heb je veel en zware lading dan is er misschien wat voor te zeggen.Maar (bijv.) mijn particuliere bus is altijd leeg,op wat vakantiespullen of zo na.
Dus die staat heeeeeel veilig op banden die goed genoeg zijn voor een dikke 7 serie of een S.
Die wegen bijna 2 ton en gaan ook nog eens een dikke 200km/h!!
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: bandenvraag

Bericht door frank884 »

Harry 341 schreef:Sorry hoor,maar daar ga ik weer....dat op een bus van vóór '98 andere dan bedrijfswagenbanden (om het zo maar even te noemen) onveilig zou zijn is niet altijd waar.Heb je veel en zware lading dan is er misschien wat voor te zeggen.Maar (bijv.) mijn particuliere bus is altijd leeg,op wat vakantiespullen of zo na.
Dus die staat heeeeeel veilig op banden die goed genoeg zijn voor een dikke 7 serie of een S.
Die wegen bijna 2 ton en gaan ook nog eens een dikke 200km/h!!
grtz.Harry
Dan hebben we het over wat in een/meerdere induviduele gevallen goed zou kunnen,
omdat de LI rekening houdt met het gewicht van de wagen incl het laadvermogen
en omdat wij zo'n hoog laadvermogen hebben tov lux wagens zit daar heel veel speling in als je vrijwel leeg rijdt.
Maar wettelijk mag het niet,.. en dat zijn altijd lastige dingen met ongelukken bijvoorbeeld wordt dit vaak door de tegenpartij aangedragen dat de desbetrefende wagen niet voldeed aan de door de wetgever gestelde eisen
het zelfde verhaal ongeveer als met sneeuw in brd rijden op zomerbanden.
ik denk ook dat het hoge zwaarte punt van een T4 in een bocht anders drukt op de zijkant van de band (die bij C banden extra verstevigd is) als onder een S of 7serie
en 195/70 R 15C LI 102/104 banden zijn sterker,duurzamer minder breed, dus minder wrijving met de weg-dus zuiniger rijden als de banden van een S of 7 serie.
maar dan praat ik alleen over de practische kant,.. niet over het mooi uitzien,
iedereen heeft daarin andere prioriteiten.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: bandenvraag

Bericht door bartt4 »

rij zelf ook met personenwagen banden maar wel loadindex van 98 en dan is hetgeen probleem.
Zie ook weleens mensen die 195 65 15 load 91 willen plaatsen das te licht.
ieder moet het zelf weten maar om het prijsverschil van paartientjes zou ik geen risico nemen.
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: bandenvraag

Bericht door Roger B. (11)61 »

bartt4 schreef:Klopt maar kom je in landen als duitsland etc dan ben je bij ongeval wel weer fout.
Niet waar

je mag in duitsland op een transporter rustig personenautobanden monteren mits de banden voldoen aan de maten in je voertuigpapieren, een snelheidsindex hebben die ruim genoeg boven de max-snelheid van je auto ligt en een load index hebben die minimaal 50, liefst meer kilogram boven de max toelaatbare wieldruk van je auto ligt.

In mijn geval voor- en achteras max last 1230 kg (2460 totaalmassa max)
dat is dus max wiellast 615 kg --> LI 91=615 kg

Als ik een personenautoband met een LI van 94 en juiste maten en snelheidsindex monteer is dat voor TUV en politie en verzekering geen enkel probleem.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: bandenvraag

Bericht door Pascal-141 »

Roger B. schreef:In mijn geval voor- en achteras max last 1230 kg (2460 totaalmassa max)
dat is dus max wiellast 615 kg --> LI 91=615 kg
Roger , is bij jouw bus de aslast van vooras en achteras dan gelijk ?
Dat vind ik raar , want bij mijn bussen is de vooras aslast steeds veel hoger dan achteraan. Waar zou dat verschil dan zitten ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: bandenvraag

Bericht door Roger B. (11)61 »

geen idee. misschien vanwege de H&R vering die er op gemonteerd is?

ooit terug gekeurd om wat voor reden dan ook (2460 is ook nogal laag voor een t4 dacht ik)

op mijn papieren staat in elk geval vooras 1230kg achteras 1230 kg totaalmassa 2460 kg (en dat dan in het duits uiteraard) :knipoog
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: bandenvraag

Bericht door bartt4 »

Roger B. schreef:
bartt4 schreef:Klopt maar kom je in landen als duitsland etc dan ben je bij ongeval wel weer fout.
Heb het dan ook over banden met een te lage loadindex!!!!!!!!!!!!! pw of bw banden mag beide mits loaindex maar juist is
Niet waar

je mag in duitsland op een transporter rustig personenautobanden monteren mits de banden voldoen aan de maten in je voertuigpapieren, een snelheidsindex hebben die ruim genoeg boven de max-snelheid van je auto ligt en een load index hebben die minimaal 50, liefst meer kilogram boven de max toelaatbare wieldruk van je auto ligt.

In mijn geval voor- en achteras max last 1230 kg (2460 totaalmassa max)
dat is dus max wiellast 615 kg --> LI 91=615 kg

Als ik een personenautoband met een LI van 94 en juiste maten en snelheidsindex monteer is dat voor TUV en politie en verzekering geen enkel probleem.
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: bandenvraag

Bericht door frank884 »

Roger B. schreef:
bartt4 schreef:Klopt maar kom je in landen als duitsland etc dan ben je bij ongeval wel weer fout.
Niet waar

je mag in duitsland op een transporter rustig personenautobanden monteren mits de banden voldoen aan de maten in je voertuigpapieren, een snelheidsindex hebben die ruim genoeg boven de max-snelheid van je auto ligt en een load index hebben die minimaal 50, liefst meer kilogram boven de max toelaatbare wieldruk van je auto ligt.

In mijn geval voor- en achteras max last 1230 kg (2460 totaalmassa max)
dat is dus max wiellast 615 kg --> LI 91=615 kg

Als ik een personenautoband met een LI van 94 en juiste maten en snelheidsindex monteer is dat voor TUV en politie en verzekering geen enkel probleem.
Hoe kan dat zo laag ligen bij jou roger???
bij mij moet er minimaal LI 97 op liggen (leeg gewicht is 1770kg) ik heb de voertuig gegevens niet direct bij de hand maar het is iets van 1430 kg en 1310 kg dacht ik uit mijn hoofd --- zal wel te maken hebben met op welk laadvermogen die is gekeurd
Ik heb een dubbele cabine kwb 2.92 dus het is eigenlijk een vrachtwagen
in BRD zijn veel mulivan's
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: bandenvraag

Bericht door Roger B. (11)61 »

Ik heb een caravelle met dubbele schuifdeur, voor en achteras zoals gezegd gelijke max aslast van 1230kg, max totaalgewicht voertuig 2460kg...........geen idee wat de vorige eigenaar heet gedaan met eventuele terugkeur van het het gewicht (voor mijn part vanwege de 17"borbets die er op zaten, of de banden die daar bij hoorden
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie