Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

te veel olie

vragen over de T5
Plaats reactie
TH24
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jul 2008, 18:35

te veel olie

Bericht door TH24 »

Hallo

ik heb zondag mijn olie bijgevuld van de t5, maar nu had ik er wat te veel olie in gegooit. net een stukje boven het maximum, maar nu rijd ik er 3 dagen mee maar ik vind hem veel minder optrekken, kan dat liggen doordat er teveel olie in zit?
Gebruikersavatar
Gerard 136
Berichten: 309
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08

Re: te veel olie

Bericht door Gerard 136 »

Waarschijnlijk niet.
Het teveel aan olie gooit hij er zelf weer uit, waarbij misschien de katalysator schade kan oplopen.
Maar een klein stukje boven de streep lijkt me eerlijk gezegd onvoldoende voor problemen.
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.

Gerard.
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: te veel olie

Bericht door vaniac »

Wanneer je rechtstreeks uit de flacon olie bijvult, bestaat het gevaar dat het teveel is. Het is veel nauwkeuriger om een maatkannetje van 0,5 l te gebruiken. Door de maatstreepjes weet je tenminste hoeveel je bijvult. Het is ook handig om elke keer op te schrijven hoeveel je hebt bijgevuld en bij welke km-stand. Zo krijg je ook een redelijk nauwkeurig beeld van het olieverbruik. Het verschil tussen de hoogste en laagste markering op de peilstok bedraagt 1 l. Dit is een goede indicatie voor de hoeveelheid olie die je moet bijvullen.
Gebruikersavatar
Rolf T5 54
Berichten: 133
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:55
Locatie: Drenthe!!

Re: te veel olie

Bericht door Rolf T5 54 »

Wat is een stukje???
Hoeveel heb je bijgevuld? Uit wat voor een verpakking? 1 liter of 5 liter? Zit het peil 1 mm boven de streep of 10 centimeter.
Ik wil dit weten omdat de een op dit forum bij een stukkie rijden denkt aan de afstand Amsterdam - Lissabon en een ander denkt aan het stukkie Amsterdam - Almere ;-). Er zijn namelijk koeriers die dit met plezier doen ( die eerste dan ).

Daarom om terug te komen op de olie, het geeft niet als er een paar mm boven de streep zit meer als een centimeter echter wel. Een mogelijkheid is dat er door overmatige carterdamp aanslag op de luchtmassameter komt met jouw problemen als gevolg.
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: te veel olie

Bericht door Guus NLB »

HET grote gevaar van teveel olie is dat de krukas er doorheen gaat slaan waardoor de olie "opgeklopt" wordt en er dus luchtbellen in komen.
Luchtbellen in de olie betekent: geen oliedruk :ie :muur :alarm
Gebruikersavatar
Gerard 136
Berichten: 309
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08

Re: te veel olie

Bericht door Gerard 136 »

@ Rolf;
Je hebt volkomen gelijk. Bij een klein stukje denk ik aan 1 of 2 mm, maar uiteraard kan een ander dat anders opvatten...

@ Guus,
Het gevaar van luchtbellen kende ik nog niet... En bij de luchtmassa sensor had ik niet stilgestaan. Maar zou het luchtfilter die olie vervuiling niet tegenhouden voordat het de sensor bereikt?

In elk geval moet ik voortaan beter nadenken voor ik een antwoord geef... :bonk
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.

Gerard.
Gebruikersavatar
Rolf T5 54
Berichten: 133
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:55
Locatie: Drenthe!!

Re: te veel olie

Bericht door Rolf T5 54 »

@Gerard;
Oordeel niet zo hard over jezelf. alle adviezen zijn goedbedoeld.
De carterventilatie komt in het inlaattraject uit voorbij het luchtfilter dus dat vangt niets van deze smurrie op.
Misschien dat TH24 ons nu wat wijzer kan maken.......
Plaats reactie