Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 California huishoudaccuus

vragen over de T4
Plaats reactie
bennevis
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 aug 2008, 15:48

T4 California huishoudaccuus

Bericht door bennevis »

beste mensen,

heb me zojuist geregistreerd en kan nu mijn eerste vraag stellen.
tot voor koort gingen mijn volle huish.accuus een dag of drie mee zonder aan de stroompaal te hoeven staan. sinds kort echter gaan ze nog maar 24 uur mee. Vw campers gebeld. Volgens hun zijn ze dan waarschijnlijk een eind op. vervanging van 1 (gel)accu zou daar ca. 500 !!!! euro gaan kosten, en ik heb er twee !!?? hopelijk is er iemand die een (goedkopere) oplossing heeft voor dit probleem.
alvast hartelijk dank voor de reacties.

willem
"over the hills and far away....."
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2037
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: T4 California huishoudaccuus

Bericht door chv »

Beste Willem,

Je hebt nu waarschijnlijk 2 Gelaccu's van het merk Sonnenschein van elk 90 ah., totaal 180 ah. Die zijn kwalitatief er goed maar ook erg duur maar gaan dan ook heel erg lang mee waarschijnlijk zijn zij net zo oud als je bus.
Je hoeft natuurlijk niet perse weer dezelfde kwaliteit weer te kopen. Je kunt de twee ook vervangen door een grote. Poptop verkoopt Calciumaccus van 120 ah voor ik meen 189,- euro. Zij zeggen dat dat een goed alternatief is. Ik heb er geen ervaring mee. Je moet in dat geval de 4 accu aansluitkabels vervangen/ombouwen tot 2.
Ander alternatief is om twee goede tweede hands op internet te zoeken die tussen de 80 en 120 euro staan. Ik heb begrepen dat het wel verstandig is om twee gelijkwaardige accus zowel in amperage als in leeftijd te nemen.
Of nieuwe Gelaccus van een andermerk bijvoorbeeld van Profitexx. O.a. te koop via http://www.internetwebshop.nl en per stuk onder de 200 euro.
Als je twee gelaccu's hebt is je busje waarschijnlijk van '95 of ouder. Vanaf 96 werden, met het verplaatsen van de Gaskast naar achteren de Westfalia's uitgerust met 1 grote Sonneschein accu van 120 ah. Ik dacht dat die bij VW Campercentrum 500 euro's kosten en de kleine (90 ah)iets minder maar dat is misschien al achterhaald.
Succes met de zoektocht en benieuwd of er nog andere tips zijn.
mvrgr.
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33884
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 California huishoudaccuus

Bericht door Multivan Generation »

ik heb toen mijn gel accu 2de hands gekocht via Marktplaats.
Sonnenschein en was er 25 euro voor kwijt :knipoog

Misschien een idee?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Ruud
Berichten: 651
Lid geworden op: 27 mei 2007, 19:56
Locatie: maasbracht

Re: T4 California huishoudaccuus

Bericht door Ruud »

hoi willem
In de scheepvaart komen Optima accu`s steeds meer voor
ze hebben tegenwoordig ook licht-accu`s
voor ons zijn nog geen grotere ampere`s beschikbaar,vanaf 200amp
maar voor jachten zijn er al beschikbaar
ik heb zo geen link voor je,maar als je googlelt vindt je het wel
groeten,ruud
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: T4 California huishoudaccuus

Bericht door Leo45 »

Of bij deze man eens een prijsopgave vragen,
belangrijkste na de capaciteit is natuurlijk de maat van de accu die erin moet.


http://www.accuhandel-utrecht.nl/defaul ... ontentID=1

Succes

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
53-BK-XH
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 aug 2008, 22:49

Re: T4 California huishoudaccuus

Bericht door 53-BK-XH »

Laatst heb ik een soortgelijk geval gehad, edoch na ca 3 dagen flink rijden door Schotland was ie weer heel behoorlijk opgepept. Ik merk ook dat rijdend de accu verder wordt opgeladen dan aan de paal.

Succes
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2037
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: T4 California huishoudaccuus

Bericht door chv »

Dat is opmerkelijk. Ik heb van VW Campercentrum juist horen beweren dat je ook al rijd je dagelijks (en worden de huishoudaccu's dus dagelijks opgeladen) het toch af en toe verstandig is om de accu('s) af en toe te laden aan 220 volt.
Wat moet je nou geloven?
mt vr grt
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
bennevis
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 aug 2008, 15:48

Re: T4 California huishoudaccuus

Bericht door bennevis »

dit hebben ze mij inderdaad ook verteld. deze accuus kunnen er niet goed tegen als ze echt leeg raken. VW vertelde me toen dat je 48 uur aan de stroompaal moet gaan staan om ze weer goed op te laden. maar goed, dat is regelmatig gedaan door mij en ook tijdens flinke stukken rijden laadden de accuus goed op, maar nu helaas dus niet meer. nu hoorde ik ook het verhaal dat je niet perse gelaccuus moet gebruiken, maar dat normale accuus ook gebruikt kunnen worden ..??

willem.
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: T4 California huishoudaccuus

Bericht door harry t5 191 »

Ik heb het draadje even gevolgd en verschillende meningen over accu's gelezen. Heb ook veel ervaring met accu's en wel in boten.
Zou zelf geen gewone accu als huishoudaccu gebruiken maar een lichtaccu!
Om de simpele reden dat een startaccu gemaakt is om een korte periode een hoge stroom te leveren!
Een lichtaccu is bedoeld om landurig een lage stroom te leveren!
Dus als huishoudaccu is een lichtaccu aan te bevelen!
Zoals Peter zou zeggen,doe er je voordeel mee!

:wjw :T54LIFE :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
Dennis 449
Berichten: 2034
Lid geworden op: 14 jan 2007, 09:55
Locatie: Westfriesland (vezelf)

Re: T4 California huishoudaccuus

Bericht door Dennis 449 »

Beste mensen,

Ik heb eerst een paar vragen:
Als er twee Gelaccu's in staan van 90Ah, is de lader dan ongeveer 40-50Amp?
Is de laadspanning bijna 15Volt?

Gelaccu's dienen met een hogere stroom en spanning geladen te worden.
Er is bij dit soort accu's namelijk nauwelijks kans op knalgas ontwikkeling.

Ik heb één Sonnenschein huishoud gelaccu van 90Ah in mijn bus staan naast de gewone startaccu en gekoppeld met een zwaar koppelrelais. Deze schakelt alleen in als de motor loopt. Mijn lader is 30A bij 14,7 volt, deze laadt alleen de HHaccu en waarbij de daadwerkelijke spanning over de accu teruggekoppeld wordt naar de lader. Dit houdt in dat er ook echt 14,7 Volt over de accu staat bij volladen. De meeste kleinere laders storten op spanning in als er stroom geleverd moet worden. Als compromis gaat het geheel dan zweven tussen volle stroom/lage spanning en maximale spanning/lage stroom. Dan duurt het eeuwig voordat de accu vol is.
Door de wisselende aangelegde spanning onstaat er................ juist, een kleine soort wisselstroom, waarbij gelukkig de polariteit niet wisselt, maar er wel pulsstromen ontstaan.

Een goede accu neemt tijdens het float proces, (laden en ontladen tegelijk) ongeveer 10% van haar capaciteit, dus 9 Amp per accu.
Als de accu's geladen worden nadat ze zwaar zijn ontladen, wil de accu een laadstroom ontvangen van 25% van haar capaciteit, dus 22,5 Amp per accu, dit is het zg bulk proces. Tel hierbij het gebruik van de installatie op, want dat gaat meestal tergelijkertijd. Veel laders trekken dit niet en dan ontstaat er een compromis. Het nadeel van dit compromis is dat de accu sulfateert, de energieplaten in de accu bouwen een oxidatielaagje op waardoor het contactvlak met het electrolyt (Accuzuur) steeds minder wordt. De capaciteit van een accu wordt bepaald door de totale oppervlakte van de platen in het electrolyt. Dat is de reden dat er ook vierkante gaatjes in de platen zitten , dusdanig dat de randen van deze gaatjes meer oppervlak hebben dan het gat zelf.
Je snapt het al, als de accu sulfateert valt er ook gruis naar beneden, in de ruimte onder de platen. Dit gaat lang goed, tot dat de hoogte van dit afvalhoopje zo hoog wordt dat het de onderzijden van de platen raakt. Het afval is een metaal dus geleidend, kortom er ontstaat een weerstand in de accu. De accu loopt uit zijn eigen leeg. Ook het laden heeft weinig zin meer, je maakt alleen het afval onder in de accu warm. Het contact met het electrolyt is minimaal dus zal er ook geen energieopslag plaatsvinden. Het neemt namelijk de weg van de minste weerstand en dat is het afval.

Mijn advies, ga rekenen aan je installatie.

Voorheen zat er een koelkastje, een waterpompje en een paar lampjes in.
Nu zal er heel wat electrische apparatuur bij gekomen zijn en is de belasting op de accu anders geworden.

Tja en je zult nieuwe accu's moeten plaatsen, dat is duidelijk, anders verniel je lader en dynamo van de motor ook nog.
Dit is een risico die je kunt lopen bij de aanschaf van een tweede hands camper, naast distributiesnaar, waterpomp en andere gebreken, ook altijd nieuwe accu's laten monteren. Als het mogelijk is laat ze onder je ogen nameten met een zg amperetang in de vorm van een broodrooster. Een vette kortsluiting die over de accu's wordt gezet, waarbij een analoge voltmeter duidelijk laat zien of de spanning over de accu snel of tergend langzaam zakt. Als het laatste het geval is, kan je gerust zijn, bij het eerste direct vervangen. Helaas zijn de accu's niet goedkoop, maar neem van mij aan:

Goed gerepareerd is nieuw gemonteerd.

Succes
Groeten
Dennis 449
Team West
Afbeelding
:wjw sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
(con)standkachel
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 mei 2007, 23:17
Locatie: Rotterdam

Re: T4 California huishoudaccuus

Bericht door (con)standkachel »

Dennis bedankt voor je heldere uitleg over accu's. Ik heb gemerkt dat er nog een type bestaat tussen gel en startaccu in: semitractie of hobbyaccu's zoals deze: http://www.halfords.nl/NL/Auto/Catalog/ ... tId=306819

Kun je hier iets over zeggen? Hoe groot is het knalgas risico in de praktijk eigenlijk?

Vast bedankt,

Eelco
Dehler Profi GL
Plaats reactie