Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
stuiteren de weg over
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 08 sep 2008, 15:50
stuiteren de weg over
hallo
ben een paar maanden in het bezit van T4 uit 2000 en automaat ,nou even het volgende als ik langzaam weg rij en ga dan naar de 60 km toe dan gaat hij stuiteren op de weg maar heb het ook als ik naar de 120 ga als ik mijn los laat en dan weer gas geef dan is het niet meer normaal zo erg
ik hoop dat jullie hier mee kunnen helpen
Groet Richard
ben een paar maanden in het bezit van T4 uit 2000 en automaat ,nou even het volgende als ik langzaam weg rij en ga dan naar de 60 km toe dan gaat hij stuiteren op de weg maar heb het ook als ik naar de 120 ga als ik mijn los laat en dan weer gas geef dan is het niet meer normaal zo erg
ik hoop dat jullie hier mee kunnen helpen
Groet Richard
Re: stuiteren de weg over
Wat bedoel je met stuiteren? of eerder slingeren?
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 08 sep 2008, 15:50
Re: stuiteren de weg over
als ik naar de 60 ga da gaat hij echt stuiteren alles trilt echt niet meer normaal
- Multivan Generation
- Berichten: 33885
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: stuiteren de weg over
Heb je dit voornamelijk op een rechte weg of als je de bocht om gaat.
Als hij hard trilt, en je trapt dan de koppeling in, is het dan weg?
Heb je al eens je voorwielen naar achteren gezet en omgekeerd?
En had dit effect?
Waar voel je dat trillen?
In je stuur, op de bodem? voorzijde? achterzijde?
Wat is de bandenspanning?
Trilt de pook ook? Misschien iets met de bak?
Als hij hard trilt, en je trapt dan de koppeling in, is het dan weg?
Heb je al eens je voorwielen naar achteren gezet en omgekeerd?
En had dit effect?
Waar voel je dat trillen?
In je stuur, op de bodem? voorzijde? achterzijde?
Wat is de bandenspanning?
Trilt de pook ook? Misschien iets met de bak?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- René
- Berichten: 5272
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: stuiteren de weg over
Lijkt me komisch, met een automaat de koppeling intrappen,
dan zou daar het probleem liggen denk ik zo.
René
Denk eerder in koppel omvormer, maar echt duidelijk is het niet omschreven (vindt ik)
![nuts :nuts](./images/smilies/nuts.gif)
René
Denk eerder in koppel omvormer, maar echt duidelijk is het niet omschreven (vindt ik)
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 08 sep 2008, 15:50
Re: stuiteren de weg over
Multivan Generation schreef:Heb je dit voornamelijk op een rechte weg of als je de bocht om gaat.
Als hij hard trilt, en je trapt dan de koppeling in, is het dan weg?
Heb je al eens je voorwielen naar achteren gezet en omgekeerd?
En had dit effect?
Waar voel je dat trillen?
In je stuur, op de bodem? voorzijde? achterzijde?
Wat is de bandenspanning?
Trilt de pook ook? Misschien iets met de bak?
hallo
als ik heel hard mijn gas intrap dan gaat het weg maar het is de bocht zowel links om als rechts om en ik voel het voorin
- René
- Berichten: 5272
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: stuiteren de weg over
Zitten je wielen wel vast?
Hoe is het met je aandrijfassen? Vermoed dat het ergens in de aandrijflijn zit.
Bak-> assen-> kineten-> wiellagers->banden.
Zo eerst eens voelen of alles nog "vast" zit alvorens er nog eens mee te rijden.
Waar kom je vandaan, misschien dat iemand je thuis kan helpen met een diagnose stellen.
René
Hoe is het met je aandrijfassen? Vermoed dat het ergens in de aandrijflijn zit.
Bak-> assen-> kineten-> wiellagers->banden.
Zo eerst eens voelen of alles nog "vast" zit alvorens er nog eens mee te rijden.
Waar kom je vandaan, misschien dat iemand je thuis kan helpen met een diagnose stellen.
René
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 08 sep 2008, 15:50
Re: stuiteren de weg over
Berrie en Rene schreef:Zitten je wielen wel vast?
Hoe is het met je aandrijfassen? Vermoed dat het ergens in de aandrijflijn zit.
Bak-> assen-> kineten-> wiellagers->banden.
Zo eerst eens voelen of alles nog "vast" zit alvorens er nog eens mee te rijden.
Waar kom je vandaan, misschien dat iemand je thuis kan helpen met een diagnose stellen.
René
Hoi rene
als het een beetje tegen zit het in de bak ben net geweest dij een dealer en die vertelde het me
groet Richard
- René
- Berichten: 5272
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: stuiteren de weg over
oei, das vervelend, dat gaat weer een flinke duit kosten, maar ff een advies, ga eens langs een automaten boer, die zijn gespecialiseerd in die bakken, ( niet dat de dealer slecht is ) maar zij hebben net ff meer kennis in huis, immers is het hun dagelijkse werk.
Veel succes en hoop dat de kosten gaan meevallen.
René
Veel succes en hoop dat de kosten gaan meevallen.
René
- Multivan Generation
- Berichten: 33885
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: stuiteren de weg over
ik las het ook net, dat de beste man een automaat rijdt.
Maar toch prettig dat René mij even corrigeert![fun :knipoog](./images/smilies/knipoog.gif)
Maar toch prettig dat René mij even corrigeert
![fun :knipoog](./images/smilies/knipoog.gif)
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: stuiteren de weg over
Komt me zeer bekend voor.
Ik dacht eerst ook aan slecht uitgebalanceerde voorwielen maar nee t was de automaat.
De overbruggingskoppeling schakelt in en uit in 3e en 4e zodat de hele voortrein schokt.
Wat zal er wel versleten zijn: frictieringen - stuurventielen - overbruggingskoppeling.
Waarschijnlijk zit de magneet in het oliefilterhuis dik aangeladen met slijtagemateriaal.
Dit allemaal als gevolg van: te zwakke golfbak -te kleine oliekoeler - slechte schakelelectronica - nooit vervangen olie (enkel kontrole elke 30.000 km volgens VW !!!)
Dus revisie v d bak is de enigste oplossing.
Goede raad: omdat de olie heel heet wordt laat dadelijk volsynthetische olie steken + vervang die nadien elke 50.000 km.
PS Richard: hoeveel km heeft je t4 gelopen?
Ik dacht eerst ook aan slecht uitgebalanceerde voorwielen maar nee t was de automaat.
De overbruggingskoppeling schakelt in en uit in 3e en 4e zodat de hele voortrein schokt.
Wat zal er wel versleten zijn: frictieringen - stuurventielen - overbruggingskoppeling.
Waarschijnlijk zit de magneet in het oliefilterhuis dik aangeladen met slijtagemateriaal.
Dit allemaal als gevolg van: te zwakke golfbak -te kleine oliekoeler - slechte schakelelectronica - nooit vervangen olie (enkel kontrole elke 30.000 km volgens VW !!!)
Dus revisie v d bak is de enigste oplossing.
Goede raad: omdat de olie heel heet wordt laat dadelijk volsynthetische olie steken + vervang die nadien elke 50.000 km.
PS Richard: hoeveel km heeft je t4 gelopen?
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 08 sep 2008, 15:50
Re: stuiteren de weg over
renesurf schreef:Komt me zeer bekend voor.
Ik dacht eerst ook aan slecht uitgebalanceerde voorwielen maar nee t was de automaat.
De overbruggingskoppeling schakelt in en uit in 3e en 4e zodat de hele voortrein schokt.
Wat zal er wel versleten zijn: frictieringen - stuurventielen - overbruggingskoppeling.
Waarschijnlijk zit de magneet in het oliefilterhuis dik aangeladen met slijtagemateriaal.
Dit allemaal als gevolg van: te zwakke golfbak -te kleine oliekoeler - slechte schakelelectronica - nooit vervangen olie (enkel kontrole elke 30.000 km volgens VW !!!)
Dus revisie v d bak is de enigste oplossing.
Goede raad: omdat de olie heel heet wordt laat dadelijk volsynthetische olie steken + vervang die nadien elke 50.000 km.
PS Richard: hoeveel km heeft je t4 gelopen?
hij heeft 170.000 km er nu op staan heeft op tijd zijn beurtjes gehad olie op tijd ververst ,hij je hem toen ook laten maken zo ja wat was je kwijt ???
Grtz Richard
Re: stuiteren de weg over
Voor alleen het vervangen van de koppelomvormer was ik in januari j.l, 975 Euro kwijt. De rest van de bak was in goede staat en is dus niet gereviseerd.
Overigens is er van Sonnax een vervangend klepje te plaatsen in het kleppenhuis dat de overbruggingskoppeling aanstuurt. Mogelijk een oplossing en de kosten vallen erg mee.
Groeten,
Richie
Overigens is er van Sonnax een vervangend klepje te plaatsen in het kleppenhuis dat de overbruggingskoppeling aanstuurt. Mogelijk een oplossing en de kosten vallen erg mee.
Groeten,
Richie
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 08 sep 2008, 15:50
Re: stuiteren de weg over
oke weet je nog bij wie je geweest bent ik ben autrance in Dronten geweest en die zeggen mij dat ik ongeveer op de €2000,a €3000 uit kom ik weet niet of er nog meer bedrijven zijn die het kunnen doen ?
ik hoor het wel
Groet Richard![fun :T44EVER](./images/smilies/T44EVER.gif)
ik hoor het wel
Groet Richard
![fun :T44EVER](./images/smilies/T44EVER.gif)
Re: stuiteren de weg over
Zeker,
Ik ben bij ATS in Rijswijk zh geweest.
Er is nog een mogelijkheid om te weten te komen of het de overbruggingskoppeling is die de trillingen veroorzaakt. Het revisiebedrijf kan op de bak in de stekkerverbinding het draadje voor de klep van de overbruggingskoppeling loshalen. Het resultaat is dat de overbruggingskoppeling niet meer wordt ingeschakeld en je in alle versnellingen dus slip hebt. Dit heeft wel als resultaat een storingscode nl mechanische slijtage van de koppelomvormer. De storing is niet belangrijk en later gewoon te wissen.
Als de trillingen optreden wat doet dan het toerental van de motor? Ga bv 90 km/u rijden. De bak staat dan in de 4e versnelling en de overbruggingskoppeling is ingeschakeld. Geef flink gas, maar niet zoveel dat de bak terugschakeld (kick-down). Als het toerental van de motor veel sneller stijgt dan de snelheid, je de trillingen voelt dan slipt de overbruggingskoppeling.
Dat is met vagcom mooi te zien als je de slip van de overbruggingskoppeling uitsleest tijdens het rijden. Meetwaardeblok 005 of 007 van de automatische bak.
Als je in de buurt van het Westland woont wil ik met vagcom wel eea uitlezen en resetten.
Succes
Richie.
Ik ben bij ATS in Rijswijk zh geweest.
Er is nog een mogelijkheid om te weten te komen of het de overbruggingskoppeling is die de trillingen veroorzaakt. Het revisiebedrijf kan op de bak in de stekkerverbinding het draadje voor de klep van de overbruggingskoppeling loshalen. Het resultaat is dat de overbruggingskoppeling niet meer wordt ingeschakeld en je in alle versnellingen dus slip hebt. Dit heeft wel als resultaat een storingscode nl mechanische slijtage van de koppelomvormer. De storing is niet belangrijk en later gewoon te wissen.
Als de trillingen optreden wat doet dan het toerental van de motor? Ga bv 90 km/u rijden. De bak staat dan in de 4e versnelling en de overbruggingskoppeling is ingeschakeld. Geef flink gas, maar niet zoveel dat de bak terugschakeld (kick-down). Als het toerental van de motor veel sneller stijgt dan de snelheid, je de trillingen voelt dan slipt de overbruggingskoppeling.
Dat is met vagcom mooi te zien als je de slip van de overbruggingskoppeling uitsleest tijdens het rijden. Meetwaardeblok 005 of 007 van de automatische bak.
Als je in de buurt van het Westland woont wil ik met vagcom wel eea uitlezen en resetten.
Succes
Richie.