Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Momentsleutel. Draaimomentwaarde velgen T4

vragen over de T4
VWeric
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 okt 2008, 12:37

Momentsleutel. Draaimomentwaarde velgen T4

Bericht door VWeric »

De tijd voor winterbanden breekt weer aan. Omdat dit een steeds terugkerende gebeurtenis is heb ik voor juiste wielmontage een momentsleutel aangeschaft . Voor gebruik moet op deze sleutel een draaimomentwaarde in Newton Meters (Nm) worden ingesteld.
Kan iemand mij vertellen welke Nm-waarde voor de originele stalen VW T4 velgen (winterband) moet worden ingesteld. Voor zomerbanden heb ik luxe sportvelgen. Kan ik dezelfde waarde ook voor deze velgen aanhouden?
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: Momentsleutel. Draaimomentwaarde velgen T4

Bericht door stijnh »

afhankelijk van bouwjaar en motor 160,170 of 180Nm
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
VWeric
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 okt 2008, 12:37

Re: Momentsleutel. Draaimomentwaarde velgen T4

Bericht door VWeric »

Heeft Goh, ik dacht dat alleen de aard van de velgen mogelijkerwijs van invloed kunnen zijn op het Nm-draaimoment.
Niet dus, rekening moet worden gehouden met het bouwjaar en de motor van de T4.
Wel mijn verlengde T4 (Automaat) is van 1999 en heeft een 2,5 l. TDI-dieselmotor (75kW).
Welke Nm-waarde zou ik dan moeten aanhouden bij het monteren van mijn banden volgens fabrieksvoorschriften?
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Momentsleutel. Draaimomentwaarde velgen T4

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik heb een 1996 ACV caravelle, en de stalen en de alu (niet origineel VW) zet ik met 170nm vast.

volgens mij kun je die waarde ook wel aanhouden voor jouw wielen (160 denk ik ook wel hoor, 180 is volgens mij alleen voor de latere 150pk)

denk je er wel aan dat je de momentsleutel na het aantrekken van de wielen terug draait tot aan de aanslag en dan een halve slag terug...dan is de veer ontspannen en blijft ie langer nauwkeurig.

Het is tevens aan te bevelen na 50-100 km nog eens alle bouten na te lopen met de momentsleutel om te checken of ze niet loslopen/het wiel wel goed aanlag bij de montage
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
VWeric
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 okt 2008, 12:37

Re: Momentsleutel. Draaimomentwaarde velgen T4

Bericht door VWeric »

Roger (B.) bedankt voor je advies.Ik zal 170 Nm aanhouden. Het natrekken van de moeren na ca. 100 km en het ontspannen van de veer van de momentsleutel na gebruik was me bekend. Met een kruissleutel krijg ik de wielmoeren moeilijk los. Ik zal daarom a.s. zaterdag bij de Aldi (NL) maar een Pneumatische slagmoersleutel aanschaffen voor het losmaken en vastzetten van de wielmoeren. Heb je nog een idee hoeveel druk in Bar ik hiervoor nodig heb?
Gebruikersavatar
keescv
Berichten: 472
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:50
Locatie: anna paulowna

Re: Momentsleutel. Draaimomentwaarde velgen T4

Bericht door keescv »

tussen de 6 en 8 bar ,maar let wel dat een luchtsleutel lucht vreet ,300 a 400 liter per minuut is al heel normaal.

dus zorg dat je compressor het wel kan bijhouden want elke bar minder is ook verlies op je draaimomment van de luchtsleutel.
VWeric
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 okt 2008, 12:37

Re: Momentsleutel. Draaimomentwaarde velgen T4

Bericht door VWeric »

De max. luchtdruk van genoemde pneumatische slagmoersleutel is 6.3 Bar dus dat zal wel loslopen.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Momentsleutel. Draaimomentwaarde velgen T4

Bericht door Roger B. (11)61 »

bij het vastzetten met een luchtsleutel niet doorklappen, maar gewoon bzzzzzztak en dan genoeg, anders trek je de bouten misschien al te vast, dan heeft die momentsleutel geen zin meer.

bij het aantrekken met de momentsleutel (ik zeg het even waarschijnlijk ten overvloede, al zag ik laatst een stagair het heel verkeerd doen bij een bandencentrum...) moet je de bout nog verdraaien VOOR de (eerste) klik, na de klik niet meer doordrukken (want dan draai je alsnog vaster dan het ingestelde moment) even los en nog eens klikken en weer los.
Draait de bout niet voor de klik dan zat ie al te vast.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
VWeric
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 okt 2008, 12:37

Re: Momentsleutel. Draaimomentwaarde velgen T4

Bericht door VWeric »

Bedankt voor de aanvullende info. Ik heb het verwisselen van banden 2x per jaar door een bandencentrum laten doen.
Ik stond er dan op de neus bij. Gaandeweg ben ik tot de conclusie gekomen dat ik het, met wat goed gereedschap, zelf ook moet kunnen doen.
Het bzzzzzztak-geluid klingt mij daarom bekend in de oren. Bij gebruik van een kruissleutel moet ik soms de voet gebruiken om een moer los te krijgen.
Voor een vutter gaat dat allemaal niet meer zo makkelijk. Daarom maar wat gereedschap aangeschaft en met hulp van dit forum moet het lukken.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10828
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Momentsleutel. Draaimomentwaarde velgen T4

Bericht door Pascal-141 »

Ik zet alle T4 velgen (zowel alu als staal) vast met 200Nm , nog nooit problemen mee gehad . En ook nooit geen losse wielbouten :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: Momentsleutel. Draaimomentwaarde velgen T4

Bericht door GerJol 716 »

In de onderhoudsvoorschriften staat dat de wielen tot 1996 met 160Nm vasgezet moeten worden, en vanaf 1996 met 180Nm.
Het maakt hierbij niet uit of het stalen velgen of aluvelgen zijn.

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
VWeric
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 okt 2008, 12:37

Re: Momentsleutel. Draaimomentwaarde velgen T4

Bericht door VWeric »

Nu weten we het ook van officiële VW-zijde. De officiële draaimomentwaarde voor mijn T4 (1999) is dus 180 Nm.
Maar om de zaak niet al te vast te zetten zou ik ook kunnen volstaan met 170Nm.
Toch leuk z'on Forum.

Weet iemand van jullie toevallig ook hoe het komt dat mijn deurvergrendellampje (centrale deurvergrendeling) bij de achteruitkijspiegel soms aan en uit gaat als ik over wegdrempels rij. Alle deuren zijn dan goed gesloten.
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Momentsleutel. Draaimomentwaarde velgen T4

Bericht door bartt4 »

Op mijn lijst op me werk staat voor transporter 180 nm klopt dat de eerdere bouwjaren 160 was maar in practijk is voorgekomen dat in een sporadisch geval toch wielen los liepen.
Wij draaien ze altijd vast met luchtsleutel met verstelbaar moment dus vast draaien met lucht sleutel is standje 1 (handvast) daarna vast zeten kruislings met moment sleutel rondje doen we altid 2 keer. en inderdaad binnen 150 km ff checken of ze vast zitten. slag moer sleutel werkt prima mits je een goede compressor hebt met voldoende lucht capasiteit dus grote lucht ketel. loshalen van wielen met kruissleutel valt altijd tegen 180 nm is 18 kilo op 1meter lengte kruis sleutel is +- 30 cm dus dik 3 keer 18 kilo is ongeveer 60 kilo dus moet je altijd aardig kracht zetten. heb zelf in me bus een wiel sleutel met uitschuifbare handvat bijna 80 cm dan maak je je het zelf wat makkelijker onderweg tijdens pech en in geschoven neemt die weinig ruimte in. koste mij 12 euro met dop 17 19 en 21
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Momentsleutel. Draaimomentwaarde velgen T4

Bericht door Roger B. (11)61 »

VWeric schreef: Weet iemand van jullie toevallig ook hoe het komt dat mijn deurvergrendellampje (centrale deurvergrendeling) bij de achteruitkijspiegel soms aan en uit gaat als ik over wegdrempels rij. Alle deuren zijn dan goed gesloten.
geen idee welk lampje je bedoelt met die omschirjving, maar ik ga er even van uit dat je het interieurverlichtingslampje bedoeld (dat aangaat als je de deur opent of de auto van slot doet met de afstandbediening)??

waarschijnlijk ergens een draadje dat dan sluiting maakt tegen de carosserie,
Als je geluk hebt bij een van de deurcontacten. anders ergens in de draadboom
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
VWeric
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 okt 2008, 12:37

Re: Momentsleutel. Draaimomentwaarde velgen T4

Bericht door VWeric »

bartt4 schreef:heb zelf in me bus een wiel sleutel met uitschuifbare handvat bijna 80 cm dan maak je je het zelf wat makkelijker onderweg tijdens pech en in geschoven neemt die weinig ruimte in.

Prima alternatief voor een luchtsleutel.
De meeste uitschuifbare wielslleutels die ik ben tegengekomen gaan niet verder dan ca. 50 cm.
Als vutter heb ik toch meer aan een wielsleutel van 80 cm vanwege de grotere hefboom.
Maar waar vind ik een dergelijke uitschuifbare wielsleutel van max. 80 cm lengte?
Plaats reactie