Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

zuigend geluid bij rempedaal

vragen over de T4
Gebruikersavatar
matsumeT4
Berichten: 35
Lid geworden op: 06 mei 2007, 09:51

zuigend geluid bij rempedaal

Bericht door matsumeT4 »

Hallo,

Als ik met mijn hoofd bij het rempedaal luister dan hoor ik een zuigend/sissend geluid, als ik het pedaal indruk dan stopt het geluid.
Ik denk dat het de rembekrachter is????? :muur
Ik heb even de bekleding weg gehaald en het rubber ( zwart ) is gescheurd wat om de bedieningstang zit.
Wat ik heb gelezen dat als het vervangen moet worden dan moet het dashbord er uit? :groteogen
Is dit zelf te doen?
Graag antwoord, want bus is nodig voor invalide vervoer.

Alvast bedankt voor de reacties.
mi waka nanga tu foetoe
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: zuigend geluid bij rempedaal

Bericht door stijnh »

dus je hoort blazen en als je aan je rem komt dan stopt het?
is het sporadisch en hoe goed hoor je het?
heb jij verlies en remkracht ofzo?

is die scheur in de binnenbekleding de oorzaak?

wij hebben er ook wel last van maar in de garage weten ze natuurlijk niet wat het is en er treed geen remkracht verlies op
bij ons is het heel sporadisch

ik ga straks eens kijken hoe het met die binnenrubber zit
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
matsumeT4
Berichten: 35
Lid geworden op: 06 mei 2007, 09:51

Re: zuigend geluid bij rempedaal

Bericht door matsumeT4 »

stijnh schreef:dus je hoort blazen en als je aan je rem komt dan stopt het?
is het sporadisch en hoe goed hoor je het?
heb jij verlies en remkracht ofzo?

is die scheur in de binnenbekleding de oorzaak?

wij hebben er ook wel last van maar in de garage weten ze natuurlijk niet wat het is en er treed geen remkracht verlies op
bij ons is het heel sporadisch

ik ga straks eens kijken hoe het met die binnenrubber zit
Ik ben even aan het sleutelen geweest en ben tot de conclusie gekomen dat het rubber dat de plunjer ( lees drukstang ) wat in het vacuumhuis glijd er uit was.
Ik heb het rubber er weer in kunnen drukken, maar ben niet geheel verlost van het geluid.
Het grote probleem was dat natuurlijk het hele huis uit de bus gehaald moest worden. :muur :muur
Maar nu??? een ander vacuumhuis op de kop tikken??
Ben bang dat dat het gaat worden.Maar kunnen voorlopig wel weer even rijden.
Hoop dat er iemand is die mij een beetje kan helpen. :alarm :alarm
mi waka nanga tu foetoe
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: zuigend geluid bij rempedaal

Bericht door stijnh »

die rubber die er zit is een rubber met filter in omdat er lans daar lucht wordt naar binnen gezogen bij het intrappen van het rempedaal en door het bekrachtigen
onderdruk langs de ene kant van het membraan en langs de andere kant moet er lucht bijkomen

bij ons blaast (of zuigt , dat verschil hoor je niet) het alleen maar als je niet remt , als het gebeurd en je komt gewoon eens aan de rem dan is het weg

volgens mij een klepje van de bekrachtiging ofzo dat blijft hangen, kan dat?

bij remmen hebben we geen probleem
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
matsumeT4
Berichten: 35
Lid geworden op: 06 mei 2007, 09:51

Re: zuigend geluid bij rempedaal

Bericht door matsumeT4 »

stijnh schreef:die rubber die er zit is een rubber met filter in omdat er lans daar lucht wordt naar binnen gezogen bij het intrappen van het rempedaal en door het bekrachtigen
onderdruk langs de ene kant van het membraan en langs de andere kant moet er lucht bijkomen

bij ons blaast (of zuigt , dat verschil hoor je niet) het alleen maar als je niet remt , als het gebeurd en je komt gewoon eens aan de rem dan is het weg

volgens mij een klepje van de bekrachtiging ofzo dat blijft hangen, kan dat?

bij remmen hebben we geen probleem
omdat ik het hele spul er uit heb gehad heb ik beter kunnen kijken. Volgens mij heeft het rubber er mee te maken dat het huis goed vacuum blijft.
Waar jij het volgens mij over hebt is het gene wat in deze buis zit waar door er lucht uit gezogen wordt.
Het is wel nu zo dat je het alleen hoort als je het pedaal bediend.
Wat ik mij afvraag is, is het zo dat er bij het remmen geen probleem is,want het is dat het vacuum helpt bij het remmen dus het zou zo kunnen zijn dat er minder geholpen wordt?
mi waka nanga tu foetoe
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: zuigend geluid bij rempedaal

Bericht door stijnh »

matsumeT4 schreef:
stijnh schreef:die rubber die er zit is een rubber met filter in omdat er lans daar lucht wordt naar binnen gezogen bij het intrappen van het rempedaal en door het bekrachtigen
onderdruk langs de ene kant van het membraan en langs de andere kant moet er lucht bijkomen

bij ons blaast (of zuigt , dat verschil hoor je niet) het alleen maar als je niet remt , als het gebeurd en je komt gewoon eens aan de rem dan is het weg

volgens mij een klepje van de bekrachtiging ofzo dat blijft hangen, kan dat?

bij remmen hebben we geen probleem
omdat ik het hele spul er uit heb gehad heb ik beter kunnen kijken. Volgens mij heeft het rubber er mee te maken dat het huis goed vacuum blijft.
Waar jij het volgens mij over hebt is het gene wat in deze buis zit waar door er lucht uit gezogen wordt.
Het is wel nu zo dat je het alleen hoort als je het pedaal bediend.
Wat ik mij afvraag is, is het zo dat er bij het remmen geen probleem is,want het is dat het vacuum helpt bij het remmen dus het zou zo kunnen zijn dat er minder geholpen wordt?
hebben we het wel over hetzelfde?
ik heb het dus over een grijze rubber die je langs de binnenkant zit zitten die om de bedieningsstang zit tegen vuil
in het vlak stuk van de rubber zit een filtertje om geen vuile lucht naar binnen te zuigen vermoed ik
de functie van die rubber is dus te zorgen dat er geen stof in de bekrachtiger en het onderdruk systeem komt
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
matsumeT4
Berichten: 35
Lid geworden op: 06 mei 2007, 09:51

Re: zuigend geluid bij rempedaal

Bericht door matsumeT4 »

volgens mij heb je gelijk, ik heb het over her rubber dat onder deze grijs beschermhoes zit.
Maar als jij een ook een zuigend geluid hoor zou het dan niet ook dat rubber zijn?
:nuts
mi waka nanga tu foetoe
Gebruikersavatar
Benno
Berichten: 45
Lid geworden op: 06 nov 2007, 13:34
Locatie: Ridderkerk

Re: zuigend geluid bij rempedaal

Bericht door Benno »

Hier nog iemand met dit probleem, sinds kort hoor ik dit geluid ook bij het rempedaal vandaan.
Hoe kan je het nu oplossen? Ik moet maar is tussen de pedalen duiken denk ik...
leon
Berichten: 123
Lid geworden op: 19 jan 2007, 21:39
Locatie: Landgraaf
Contacteer:

Re: zuigend geluid bij rempedaal

Bericht door leon »

Is de bekrachtiger.
Gaat vanzelf van kwaad naar erger. :ie

Ik heb het al een paar keer vervangen die bekrachtiger

groet leon
Gebruikersavatar
Benno
Berichten: 45
Lid geworden op: 06 nov 2007, 13:34
Locatie: Ridderkerk

Re: zuigend geluid bij rempedaal

Bericht door Benno »

Ok bedankt. Ik merk nu nog niks met remmen, maar ik neem aan dat dit wel zo wordt.
Enig idee wat zoiets gaat kosten?
leon
Berichten: 123
Lid geworden op: 19 jan 2007, 21:39
Locatie: Landgraaf
Contacteer:

Re: zuigend geluid bij rempedaal

Bericht door leon »

hallo.

Moet je me even mailen.
Ik moet het even opzoeken wat ik laadst voor een goede bekrachtiger heb betaald.

groetjes
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: zuigend geluid bij rempedaal

Bericht door stijnh »

voor alle duidelijkheid bij ons hoor je blazen (of zuigen) als je stopt met remmen of het start gewoon maar eenmaal je de rem aantikt hoor je niks meer

dus bij ons heeft heet (voorlopig) geen invloed op het remmen

als je de bekrachtiger vervangt zal het wel opgelost zijn, want het is het enige waar het kan aan liggen

mij lijkt het alsof het klepje dat geopend wordt bij het lossen van de rem om terug lucht achter het membraan te krijgen blijft hangen, zoiets
ik zoek het nog eens verder uit
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Len007
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 mei 2008, 22:32

Re: zuigend geluid bij rempedaal

Bericht door Len007 »

Hoi allemaal,

Ik heb hetzelfde probleem sinds kort. Bij mij treedt het voornamelijk op na lang filerijden, ik heb een automaat dus ik rij inde file vaak met mijn poot op de rem. Als ik dat fluitend geluid hoor (wat soms afneemt alsof een ballon leegloopt) en ik tik weer even mijn rem, dan is het over.
Volgens mijn garage (onafhankelijk) komt het doordat de remblokken op de schijven inslijten waardoor er als het ware een geul / groef in de schijf komt.
Door het aantikken van de rem zou het remblok zich beter zetten en daardoor zou het piepend geluid voorbij zijn.

Ik ben niet zo'n techneut maar toen ik het geluid voor het eerst hoorde dacht ik ook gelijk aan de vacuumtrommel....

CU, Len007
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: zuigend geluid bij rempedaal

Bericht door stijnh »

Len007 schreef:Hoi allemaal,

Ik heb hetzelfde probleem sinds kort. Bij mij treedt het voornamelijk op na lang filerijden, ik heb een automaat dus ik rij inde file vaak met mijn poot op de rem. Als ik dat fluitend geluid hoor (wat soms afneemt alsof een ballon leegloopt) en ik tik weer even mijn rem, dan is het over.
Volgens mijn garage (onafhankelijk) komt het doordat de remblokken op de schijven inslijten waardoor er als het ware een geul / groef in de schijf komt.
Door het aantikken van de rem zou het remblok zich beter zetten en daardoor zou het piepend geluid voorbij zijn.

Ik ben niet zo'n techneut maar toen ik het geluid voor het eerst hoorde dacht ik ook gelijk aan de vacuumtrommel....

CU, Len007
ik denk dat jij hetzelfde probleem hebt als mij
het is alsof er lucht blaast en dat gaat langzaam weg als een ballon dat leeg loopt
nu kan het soms zijn dat het blijft blazen en dat het niet meer zo rap weg gaat

wat je garage zegt kan ik niet goed volgen
je hoort toch een blazend geluid dat duidelijk van aan de rem komt en geen piepend geluid van remmen
of heb ik het mis?

wat zij zeggen kan kloppen als je een piepend geluid hoort, maar dat hoor jij toch niet?
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Len007
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 mei 2008, 22:32

Re: zuigend geluid bij rempedaal

Bericht door Len007 »

Hi Stijnh,

Bij mij is het echt een hoog piepend geluid wat bij het pedaal wegkomt, dus niet bij de wielen zelf. Ik hoor het duidelijk in de cabine.
Morgen is het weer mijn beurt om te carpoolen dus ik zal kijken of ik het nog hoor. Het even aantikken van het rempedaal (zie andere reacties) helpt bij mij nog wel, maar ik hoop niet dat het de bekrachtiger is zoals bij leon...

Effe afwachten ik kom morgen terug met een post.

Len 007
Plaats reactie