Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Brandstofpomp van tijd?
Brandstofpomp van tijd?
Eerst heb ik ca. 6 weken geleden nieuwe gloeiplugjes in mijn T4 laten plaatsen. het starten ging toen weer goed. Vlak daarna begon de motor slecht slecht stationair of laag toeren te lopen. Een koude motor kreeg ik al haast niet op toeren, bij een warme motor in de file reed hij ook heel schokkerig.
Weer naar de garage. Na onderzoek bleek dat de fout in het brandstoffilter zou zitten, een kapot afdichtingsringetje zou de oorzaak zijn dat de pomp damp aan kon zuigen.
Nieuw brandstoffilter geplaatst door de garage. Op weg naar huis reed busje weer perfect, en ik was opgelucht.
Zondag een kerstboom gehaald, ca. 6 km. van huis, en toen we weer thuis kwamen viel het me op dat de motor een beetje klapperde en stationair heel onregelmatig liep.
Busje op zondagavond naar de garage gereden, en het klapperen of ratelen werd steeds erger, ik begon al te twijfelen of ik het zou halen.
De garage is aan het zoeken gegaan, en men denkt dat de brandstofpomp even vast gezeten heeft, waardoor de distributieriem van tijd is geraakt, en daarmee ook de kleplichting, waardoor de kleppen beschadigd zijn. Ik heb tijdens het naar huis rijden op zondag helemaal niets gemerkt van een vastzittende brandstofpomp.
Kent iemand van jullie deze verschijnselen en kan iemand mij verklaren hoe de brandstofpomp zo maar even ongemerkt vast heeft kunnen zitten?
Het gaat veel Euries kosten, de brandstofpomp moet nagekeken worden en de cilinderkop moet gereviseerd worden.
Dan weet men ook niet de oorzaak.
Weer naar de garage. Na onderzoek bleek dat de fout in het brandstoffilter zou zitten, een kapot afdichtingsringetje zou de oorzaak zijn dat de pomp damp aan kon zuigen.
Nieuw brandstoffilter geplaatst door de garage. Op weg naar huis reed busje weer perfect, en ik was opgelucht.
Zondag een kerstboom gehaald, ca. 6 km. van huis, en toen we weer thuis kwamen viel het me op dat de motor een beetje klapperde en stationair heel onregelmatig liep.
Busje op zondagavond naar de garage gereden, en het klapperen of ratelen werd steeds erger, ik begon al te twijfelen of ik het zou halen.
De garage is aan het zoeken gegaan, en men denkt dat de brandstofpomp even vast gezeten heeft, waardoor de distributieriem van tijd is geraakt, en daarmee ook de kleplichting, waardoor de kleppen beschadigd zijn. Ik heb tijdens het naar huis rijden op zondag helemaal niets gemerkt van een vastzittende brandstofpomp.
Kent iemand van jullie deze verschijnselen en kan iemand mij verklaren hoe de brandstofpomp zo maar even ongemerkt vast heeft kunnen zitten?
Het gaat veel Euries kosten, de brandstofpomp moet nagekeken worden en de cilinderkop moet gereviseerd worden.
Dan weet men ook niet de oorzaak.
Re: Brandstofpomp van tijd?
wat vantype motor? zou kunne dat je riem niet goed op spanning stond en zo een tand is versprongen. Had bij mijn witte bus (gekocht met kapotte motor) een voorkamer los liggen op de zuiger dat was een 1.9 td.
RUBBEREXPRESS
Re: Brandstofpomp van tijd?
Ik heb ooit bij een 1,6TD een verlopen nokkenaswiel gehad. Motor had steeds wat meer moeite met starten en het blok werd op het laatst steeds heter als ik langer reed. Ik zou eerst chekken of alles nog op tijd staat, en dan pas overgaan op het openhalen van de motor.
mvg Henk
mvg Henk
1,9 TD 2002
Westfalia California 2,4 1995
Westfalia California 2,4 1995
- Henk Peter 856
- Berichten: 777
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
- Locatie: Nunspeet
Re: Brandstofpomp van tijd?
Hoi, bij mijn T4 een 102 pk TDI klappert de motor ook, ik denk dat de brandstofpomp niet op tijd staat, Op 22 december moet ie voor een kleine beurt naar de garage. Is het veel werk om de brandstofpomp weer op tijd te zetten ?
- Multivan Generation
- Berichten: 34131
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Brandstofpomp van tijd?
brandstofpomp op tijd zetten bij een TDI kan zeker wel een half uurtje duren,
met geluk 10 minuten, maar langer is zeker geen uitzondering.
Controleren kost nu eenmaal tijd..
met geluk 10 minuten, maar langer is zeker geen uitzondering.
Controleren kost nu eenmaal tijd..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Duveltje-77
- Berichten: 444
- Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
- Locatie: Oostwold
Re: Brandstofpomp van tijd?
goeiedag eem
brandstof pomp timing hadden ze snel kunnen controleren waar jij bij bent als het een tdi is
klapperen en ratelen is dat constant of niet klepschade is een hoge tik
ik denk hier aan een uitgeslagen krukaspoeli of een kapotte trillingdemper
als het de krukas poeli is trek dan de knip maar los
veel succes ermee
mvg ronald
brandstof pomp timing hadden ze snel kunnen controleren waar jij bij bent als het een tdi is
klapperen en ratelen is dat constant of niet klepschade is een hoge tik
ik denk hier aan een uitgeslagen krukaspoeli of een kapotte trillingdemper
als het de krukas poeli is trek dan de knip maar los
veel succes ermee
mvg ronald
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
- Henk Peter 856
- Berichten: 777
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
- Locatie: Nunspeet
Re: Brandstofpomp van tijd?
Hoi, het is een constant klapperen. Bij de Bovaggarage hebben ze het laatst even gehoord. ze denken eventueel ook aan een vervuilde verstuiver en willen er bij de kleine beurt een brandstofreiniger aan de brandstof toevoegen maar is dat een optie ?
- Duveltje-77
- Berichten: 444
- Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
- Locatie: Oostwold
Re: Brandstofpomp van tijd?
goeiedag eem
bij een vervuilde verstuiver komen ook rookwolken symptonen kunnen wel overeen komen ja
klapperen zou kloppen moeten zijn
of heb je een filter met rotzooi er in gekregen
mvg ronald
bij een vervuilde verstuiver komen ook rookwolken symptonen kunnen wel overeen komen ja
klapperen zou kloppen moeten zijn
of heb je een filter met rotzooi er in gekregen
mvg ronald
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
- Henk Peter 856
- Berichten: 777
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
- Locatie: Nunspeet
Re: Brandstofpomp van tijd?
Het is vooral kloppen en hij rookt veel meer vooral stationair en bij fel optrekken komt er een behoorlijk rookgordijn, heb nu bijna 15000 km gereden en geen olieverbruik. Ga 22 december volie verversen en misschien is een nieuw luchtfilter dan ook nodig.
Re: Brandstofpomp van tijd?
De motor is een 1.9
De kop schijnt al gerepareerd te zijn, een paar nieuwe klepstooters en kleppen. De pomp moet nog nagekeken worden.
De kop schijnt al gerepareerd te zijn, een paar nieuwe klepstooters en kleppen. De pomp moet nog nagekeken worden.
Re: Brandstofpomp van tijd?
wel een oorzaak gevonden van het van tijd afgaan? riemspanning? of je krukaspoeli? etc?
RUBBEREXPRESS
- Christoffel
- Berichten: 422
- Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
- Locatie: Barneveld
Re: Brandstofpomp van tijd?
Is het niet een uitgeslagen krukas tandwiel.
Deze zit dmv een plat vlak op de ronding van de krukas als bij wijze van afstelling op je krukas. Dus niet met een spie!!!
Als de krukasbout los is geweest, en deze is niet vervangen en niet goed op moment gezet kan het gebeuren dat het tandwiel op den duur enigzins kan verdraaien op de krukas.
Dit wordt op den duur steeds erger, gaat stationair staan klapperen en je pomptiming is niet meer oke.
Als je hier te lang mee doorrijdt beschadigen zowel je tandwiel als je krukas dermate dat ze vervangen moeten worden.
Als je er optijd bij bent, kunnen ze de voorzijde van je krukas met een frees nog vlakmaken, als de schade beperkt is.
Succes ,
Chris
Deze zit dmv een plat vlak op de ronding van de krukas als bij wijze van afstelling op je krukas. Dus niet met een spie!!!
Als de krukasbout los is geweest, en deze is niet vervangen en niet goed op moment gezet kan het gebeuren dat het tandwiel op den duur enigzins kan verdraaien op de krukas.
Dit wordt op den duur steeds erger, gaat stationair staan klapperen en je pomptiming is niet meer oke.
Als je hier te lang mee doorrijdt beschadigen zowel je tandwiel als je krukas dermate dat ze vervangen moeten worden.
Als je er optijd bij bent, kunnen ze de voorzijde van je krukas met een frees nog vlakmaken, als de schade beperkt is.
Succes ,
Chris
Re: Brandstofpomp van tijd?
Dat gaan ze bekijken als alles weer compleet is, het wachten is nu op de pomp.bartt4 schreef:wel een oorzaak gevonden van het van tijd afgaan? riemspanning? of je krukaspoeli? etc?
Rob
Re: Brandstofpomp van tijd?
Ik heb de bus weer terug. Men vermoedt dat door slijtage van de brandstofpomp (na 130.000 km?) er een situatie in de pomp kan ontstaan dat deze intern zo'n hoge tegendruk krijgt dat hij blokkeert. Gecombineerd met een spanrol van de distributieriem die niet goed gewerkt zou hebben zou dit tot gevolge kunnen hebben dat de complete distributieriem van tijd was. En dat allemaal nadat er een nieuw branstoffilter geplaatst was.
De rekening krijg ik nog......
Rob
De rekening krijg ik nog......
Rob
Re: Brandstofpomp van tijd?
denk dat de spanrol zelf niet goed is geweest te slappe riem. en met de wissel van het brandstof filter eerst wat luchtgezogen en daardoor happerend starten wat door de slappe riem spanning kan gebeuren dat de riem een tand verspringt
RUBBEREXPRESS