Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

2.5 TDI 1998 een beetje een klutsbak

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Jouke
Berichten: 51
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:37
Locatie: Beetgumermolen
Contacteer:

2.5 TDI 1998 een beetje een klutsbak

Bericht door Jouke »

Beste :T44EVER rijders,

Sinds kort heb ik een T4 2.5 tdi in mijn bezit.
Nu vind ik dat hij best beroerd schakeld en ook wat zwaar koppeld
De versnellingen zijn moeilijk te vinden vooral de achteruit.
Ik heb de versnellingsbakolie al vervangen en dat hielp niks.
Misschien moet ik een paar dingetjes rubbertjes etc vervangen om het geheel weer strak schakelend te krijgen.
Ik heb ook een T5 130 PK :T54LIFE die schakeld als boter een beetje gevoelig in de eerste twee versnellingen vooral bij koud weer maar dat went wel, de cruise erop en gaan met die witte banaan.

Als iemand tips heeft met misschien bestel nmrs erbij dan kan ik dat bestellen en vervangen.
Uiteraard wil ik het ook via hier bestellen als er hier iemand de oplossing te koop heeft.

Ik hoop van jullie te horen.
Groeten Jouke
Als het geld op is kun je altijd nog vieze handen krijgen
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: 2.5 TDI 1998 een beetje een klutsbak

Bericht door bartt4 »

Vervang eens je gaffeltje en bolletje op je bak van de schakelstangen en ook de boel ff smeren op de bak en onder je hoes met een spray (syleconen of iets dergelijks
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33890
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 2.5 TDI 1998 een beetje een klutsbak

Bericht door Multivan Generation »

Je vergelijkt een T4 met schakelstangen met een T5 met kabels.
Ik denk persoonlijk dat die vergelijking mank gaat :knipoog
Wat Bart opperde is een goede tip om mee te beginnen..
Ik doe dat inspuiten zowat iedere 4 maanden,
en super soepel met schakelen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: 2.5 TDI 1998 een beetje een klutsbak

Bericht door bartt4 »

De mijne schakeld soepeler dan me crafter van me werk. Nou is dat natuurlijk ook een halve benz whahahaa
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Jouke
Berichten: 51
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:37
Locatie: Beetgumermolen
Contacteer:

Re: 2.5 TDI 1998 een beetje een klutsbak

Bericht door Jouke »

Oke dus het is niet zo dat de bak versleten is, of gewoon een klutsbak :muur .
Hmmm volgende week de zaak maar eens losgooien dan.
Heeft iemand nog bestel nmrs is wel makkelijk en snel
Als het geld op is kun je altijd nog vieze handen krijgen
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: 2.5 TDI 1998 een beetje een klutsbak

Bericht door matje86 »

Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33890
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 2.5 TDI 1998 een beetje een klutsbak

Bericht door Multivan Generation »

Jouke schreef:Oke dus het is niet zo dat de bak versleten is, of gewoon een klutsbak :muur .
Hmmm volgende week de zaak maar eens losgooien dan.
Heeft iemand nog bestel nmrs is wel makkelijk en snel
Het is zeker niet uitgesloten dat er niets met je bak is,
maar als het smeren het schakelen vergemakkelijkt, dan is het zeker een optie die te overwegen is.
Bestelnummers kunnen ze ook in 2 minuten bij de dealer op het scherm toveren :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: 2.5 TDI 1998 een beetje een klutsbak

Bericht door frank884 »

Multivan Generation schreef:Je vergelijkt een T4 met schakelstangen met een T5 met kabels.
Ik denk persoonlijk dat die vergelijking mank gaat :knipoog
Wat Bart opperde is een goede tip om mee te beginnen..
Ik doe dat inspuiten zowat iedere 4 maanden,
en super soepel met schakelen..
Het hoeft echt niet zo te zijn dat een wagen die met kabels is geschakeld beter schakeld
als eentje die met stangen schakeld.
(een Vito "voor ik een T4 kocht heb ik er een aantal proef gereden" die is met kabels geschakeld en gaat zwaarder als een T4)
en op het werk hebben we ook Volvo vrachtwagens FH 12 die met kabels zijn geschakeld (de nieuwere..3 a 4 jaar oud ) en de oude die met stangen zijn geschakeld gaan ook veel lichter.
ik denk dat er toch iets mis is met die T4 want een T4 schakeld normaal als boter.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
H&M 235
Berichten: 403
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:19
Locatie: Gers (32) France
Contacteer:

Re: 2.5 TDI 1998 een beetje een klutsbak

Bericht door H&M 235 »

Hallo Jouke,

Onze T4 (1900TD uit 1999) schakelde ook steeds zwaarder. :nuts
Ik heb toen de stangen ingespoten met WD40, ook het punt onder de auto.
Waar de stang naar buiten komt.

Hij schakelde gelijk als nieuw. :ikrij
De wellicht toch te proberen, veel succes.

Groetjes
Afbeelding
Hans
H&M 235
:T44EVER
Grz

Hans
H&M 235/394
Afbeelding
http://www.madebymcl.nl/
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: 2.5 TDI 1998 een beetje een klutsbak

Bericht door GerJol 716 »

Let wel op met WD40 dat dit slechts een tijdelijke oplossing biedt, er zijn betere middelen voor een langdurigere smering
Ik heb indertijd een bus van Innotec gebruikt en dat is op teflon/olie basis.

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jouke
Berichten: 51
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:37
Locatie: Beetgumermolen
Contacteer:

Re: 2.5 TDI 1998 een beetje een klutsbak

Bericht door Jouke »

Ok ik zet hem na de kerst op de brug en haal alles even los alles goed reinigen met remmenreiniger en droogspuiten met de compresser en goed in het vet weer terug plaatsen.
Als ik versleten delen tegen kom zal ik ze vervangen.
Ik ben benieuwd of het dan beter gaat maar dat laat ik dan wel weten.
Bedankt voor de tips
Als het geld op is kun je altijd nog vieze handen krijgen
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: 2.5 TDI 1998 een beetje een klutsbak

Bericht door Roger B. (11)61 »

Ik zou kunststof glijlagers (wat dat zijn die bolletjes in feite) niet met remmenreiniger schoonmaken, dat tast de kunststof aan....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
propje
Berichten: 295
Lid geworden op: 17 feb 2007, 19:25

Re: 2.5 TDI 1998 een beetje een klutsbak

Bericht door propje »

eN KUNSSTOF NIET SMEREN MET SMEERVET BETER IS DAN TE SMEREN MET teflon.
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: 2.5 TDI 1998 een beetje een klutsbak

Bericht door frank884 »

propje schreef:eN KUNSSTOF NIET SMEREN MET SMEERVET BETER IS DAN TE SMEREN MET teflon.
En ketingspray?????
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33890
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 2.5 TDI 1998 een beetje een klutsbak

Bericht door Multivan Generation »

ik gebruik daar ook kettingspray van Kroon oil voor.
Die blauwe PTFE spray.

Je hebt ook teflonspray, maar dat is veel minder vloeibaar,
geef mij maar de wat dikkere vloeibare blauwige van kleur.
Ben ik al jaren erg tevreden over..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie