Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
vw automaat t4
vw automaat t4
wie kan mij adviseren bij aankoop van een t4 automaat waar moet ik opletten ik vernam namelijk dat er veel problemen met de automaatbakken zijn. dick
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: vw automaat t4
ik zou eerst hier eens wat rondlezen over de diverse problemen met automaatbakken in de T4
als je gaat kijken naar een T4, zoek vooraf een specialist in automaatbakken in de buurt van het adres waar de T4 die je op het oog hebt staat en rij tijdens de proefrit langs die automaatspecialist als dat kan....
Automaatbakken is een specialisme waar je echt in moet zitten om goed te beoordelen of een bak wel of geen beginnende kwaaltjes vertoond.... Betwijfel of elke VW dealer daar goed genoeg in is (mede omdat het toch een beperkt deel van de T4's is is de ervaring van een dealer er natuurlijk ook beperkt in)
Minste wat je kunt doen is (even opzoeken hoe dat bij de T4 automaat exact moet) peilen van de olie van de automaat (heeft een T4 wel een peilstok voor de automaat???) en daarbij kleur en geur beoordelen olie die verbrand is duidt op slecht onderhoud of overmatige slip --> mogelijk probleem met bak)
verder tijdens het rijden goed opletten hoe en wanneer ie schakeld (maar ja, dan moet je ook weten hoe een goede het hoort te doen
als je gaat kijken naar een T4, zoek vooraf een specialist in automaatbakken in de buurt van het adres waar de T4 die je op het oog hebt staat en rij tijdens de proefrit langs die automaatspecialist als dat kan....
Automaatbakken is een specialisme waar je echt in moet zitten om goed te beoordelen of een bak wel of geen beginnende kwaaltjes vertoond.... Betwijfel of elke VW dealer daar goed genoeg in is (mede omdat het toch een beperkt deel van de T4's is is de ervaring van een dealer er natuurlijk ook beperkt in)
Minste wat je kunt doen is (even opzoeken hoe dat bij de T4 automaat exact moet) peilen van de olie van de automaat (heeft een T4 wel een peilstok voor de automaat???) en daarbij kleur en geur beoordelen olie die verbrand is duidt op slecht onderhoud of overmatige slip --> mogelijk probleem met bak)
verder tijdens het rijden goed opletten hoe en wanneer ie schakeld (maar ja, dan moet je ook weten hoe een goede het hoort te doen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: vw automaat t4
Ik heb bij 145000km de kapotte T4-bak moeten vervangen. Ik heb mijn lesje geleerd!
Mijn advies:
Koop geen automaat met meer dan 50.000km waarvan je niet weet of de olie vervangen is.
Vervang elke 50.000km de olie. Neem volsynthetische omdat die de extreem hoge temperatuur v d bak beter verdraagt.
Mijn advies:
Koop geen automaat met meer dan 50.000km waarvan je niet weet of de olie vervangen is.
Vervang elke 50.000km de olie. Neem volsynthetische omdat die de extreem hoge temperatuur v d bak beter verdraagt.
- harry t5 191
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
- Locatie: Zeijen
Re: vw automaat t4
Km zegt niks!
Heb zelf 3 bakken gehad die vanaf nieuw niet deugden!
Mijn advies; blijf ervanaf!
Heb zelf 3 bakken gehad die vanaf nieuw niet deugden!
Mijn advies; blijf ervanaf!
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Re: vw automaat t4
En wij rijden al 100.000 km met een okkazie waarop al 50.000 km stond... zonder 1 mankement, op 130.000 km heb ik de automaatolie laten vervangen, dus waar zit dan het probleem ?
Een geschakelde T4 is misschien betrouwbaarder, hoewel dat die ook niet feilloos is neem ik aan ? Een automaat is vooral zàlig om te rijden, en het toeval wil dat ik geen handgeschakelde T4 vond op benzine toen wij hem kochten en dat het daarom een automaat is geworden die dan onmiddellijk naar gas is omgebouwd.
Enkel in de bergen vind ik de automaat vervelend, maar ja, in de stad en de file is hij dan weer de max.
Succes met de zoektocht !
Ivo
Een geschakelde T4 is misschien betrouwbaarder, hoewel dat die ook niet feilloos is neem ik aan ? Een automaat is vooral zàlig om te rijden, en het toeval wil dat ik geen handgeschakelde T4 vond op benzine toen wij hem kochten en dat het daarom een automaat is geworden die dan onmiddellijk naar gas is omgebouwd.
Enkel in de bergen vind ik de automaat vervelend, maar ja, in de stad en de file is hij dan weer de max.
Succes met de zoektocht !
Ivo
- Multivan Generation
- Berichten: 34219
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: vw automaat t4
een diesel in combinatie met een automaat is niet aan te bevelen.
de 2,4 diesel met automaat is zeer traag.
De 102 pk met automaat kan niet overweg met het koppel.
De benzine automaten gaat eigenlijk altijd wel goed, geloof ik..
de 2,4 diesel met automaat is zeer traag.
De 102 pk met automaat kan niet overweg met het koppel.
De benzine automaten gaat eigenlijk altijd wel goed, geloof ik..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- ZwedenTransporter
- Berichten: 357
- Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16
Re: vw automaat t4
Ik heb dan geluk gehad, tot nu toe.
Ik rij een T4 van 1999 benzine met automaat en ben vorig jaar naar Zweden, waar anders haha, geweest vol bepakt en 140 over de snelweg. Geen centje pijn en ik ga binnenkort weer daar heen.
Ik ben er zeer tevreden over.
Ik overweeg wel om de olie te vervangen van de automaatbak want ik weet niet hoelang dat er al in zit. Hij heeft nu 130.000 gelopen.
Groeten,
Nol
Ik rij een T4 van 1999 benzine met automaat en ben vorig jaar naar Zweden, waar anders haha, geweest vol bepakt en 140 over de snelweg. Geen centje pijn en ik ga binnenkort weer daar heen.
Ik ben er zeer tevreden over.
Ik overweeg wel om de olie te vervangen van de automaatbak want ik weet niet hoelang dat er al in zit. Hij heeft nu 130.000 gelopen.
Groeten,
Nol
Re: vw automaat t4
Het probleem zit in de te zwakke bak. De olie wordt te heet zodat ie na een poos niet meer smeert. Hierdoor gaan de stuurventielen abnormaal slijten, lekken en slecht bewegen zodat nadien de friktieschijven en de overbruggingskoppeling het begeven.
Dus oliekoeler vergroten of volsyntethische gebruiken.
Dus oliekoeler vergroten of volsyntethische gebruiken.
- harry t5 191
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
- Locatie: Zeijen
Re: vw automaat t4
Het probleem is net zoals Multivan Generation zegt; Met een benzine motor gaat meeestal goed.
Bij een dieselmotor veel minder toeren en een veel hoger koppel ! Dat is volgens mij het hele probleem!
Daarom wordt tegenwoordig de software op de sportstand ingesteld zodat je veel slip in de bak hebt tot 82 km,dan pakt de lockup in de 4é trap.
Met als gevolg een toren hoog brandstofverbruik.
Bij een dieselmotor veel minder toeren en een veel hoger koppel ! Dat is volgens mij het hele probleem!
Daarom wordt tegenwoordig de software op de sportstand ingesteld zodat je veel slip in de bak hebt tot 82 km,dan pakt de lockup in de 4é trap.
Met als gevolg een toren hoog brandstofverbruik.
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Re: vw automaat t4
Ik heb het al vaker geschreven.
Je kunt natuurlijk een keer pech hebben met een automaat maar in mijn geval is er nu dik 280 000 km gereden met onze 102 pk TDI uit 2002 zonder een centje pijn. Test de bus en automaat goed voor dat je iets koopt.
Als dat allemaal goed lijkt en voelt en je bent zuinig op de techniek dan moet je volgens mij heel veel fijne km kunnen rijden met een T4 TDI automaat ... Een T4 102 pk TDI automaat is gewoon super comfortabel, het koppelings pedaal word door mij nooit gemist!
Gr.
Je kunt natuurlijk een keer pech hebben met een automaat maar in mijn geval is er nu dik 280 000 km gereden met onze 102 pk TDI uit 2002 zonder een centje pijn. Test de bus en automaat goed voor dat je iets koopt.
Als dat allemaal goed lijkt en voelt en je bent zuinig op de techniek dan moet je volgens mij heel veel fijne km kunnen rijden met een T4 TDI automaat ... Een T4 102 pk TDI automaat is gewoon super comfortabel, het koppelings pedaal word door mij nooit gemist!
Gr.
- Peter 887
- Berichten: 2455
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:58
- Locatie: Westfriesland Tel.nr. 0631671329
Re: vw automaat t4
En ik denk dat je vannaf stilstand ook je gaspedaal niet op de bodem moet gaan trappen,
en ik laat alles ook even rustig warmlopen voordat ik een keertje het gas erop zet.
Maar ik rij ook een T4 op benzine, en misschien scheelt dat inderdaat ook wel.
en ik laat alles ook even rustig warmlopen voordat ik een keertje het gas erop zet.
Maar ik rij ook een T4 op benzine, en misschien scheelt dat inderdaat ook wel.
T4 2.8 VR6 LWB
Het leven is een feest,maar je moet zelf de slingers ophangen.
El groeto uit Sjikago
Het leven is een feest,maar je moet zelf de slingers ophangen.
El groeto uit Sjikago
- ZwedenTransporter
- Berichten: 357
- Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16
Re: vw automaat t4
Hoi Peter
Mag ik eens vragen om de hoeveel km jij de olie ververs van de automaat bak ?
Ik heb ook een benzine T4 automaat van 1999 en die heeft nu 130000 gelopen maar ik weet niet wanneer de bak voor het laatst ververs is, vandaar mijn vraag.
Het lijkt me geen overbodige zaak om de olie nu te vervangen.
Is dat zelf goed te doen of is het beter om te laten doen ?
Mvg
Nol
Mag ik eens vragen om de hoeveel km jij de olie ververs van de automaat bak ?
Ik heb ook een benzine T4 automaat van 1999 en die heeft nu 130000 gelopen maar ik weet niet wanneer de bak voor het laatst ververs is, vandaar mijn vraag.
Het lijkt me geen overbodige zaak om de olie nu te vervangen.
Is dat zelf goed te doen of is het beter om te laten doen ?
Mvg
Nol
Re: vw automaat t4
ik heb m,n t4 automaat ingeruild voor een t4 schakel.
Mis het soms nog wel hoor die automaat.
maar de automaat begon bij mij ook kuren te maken revisie iets van 4500 euro
Bij Autrans.
Dat heeft mij besloten om voor de schakel versie te gaan.
De t4 automaat gekocht met 32.000km en bij 60.000km begon het gezeur.
Wat ze me toen vertelden is niet alle olie in 1 keer tegelijk te verversen.
Als je er nieuwe olie in gooit lost er veel rotzooi op in de bak met gevolg dat er allerlei kanaaltjes verstopt kunnen raken.
Dus in gedeeltes werd me toen geadviseerd.
En verschil automaat ,schakel
1:9,5 automaat en nu 1:11schakel brandstof verbruik.
aju Propje
Mis het soms nog wel hoor die automaat.
maar de automaat begon bij mij ook kuren te maken revisie iets van 4500 euro
Bij Autrans.
Dat heeft mij besloten om voor de schakel versie te gaan.
De t4 automaat gekocht met 32.000km en bij 60.000km begon het gezeur.
Wat ze me toen vertelden is niet alle olie in 1 keer tegelijk te verversen.
Als je er nieuwe olie in gooit lost er veel rotzooi op in de bak met gevolg dat er allerlei kanaaltjes verstopt kunnen raken.
Dus in gedeeltes werd me toen geadviseerd.
En verschil automaat ,schakel
1:9,5 automaat en nu 1:11schakel brandstof verbruik.
aju Propje
- Peter 887
- Berichten: 2455
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:58
- Locatie: Westfriesland Tel.nr. 0631671329
Re: vw automaat t4
@ Nol
Ik heb mijn olie nog nooit ververst, maar ik ben wel van plan om het binnenkort te doen,
en ik hoop dat er iemand in de buurt is die mij daarme kan helpen, want ik heb geen flauw idee
hoe, en waar ik moet peilen , en wat voor olie ik erin moet doen.
maar ik heb nog steeds geen probleem met de automaatbak, en wil dit graag zo houden.
Bij mij staat er net 150.000 km op de klok, waarvan ongeveer 30.000 zelf van gereden.
Ik heb mijn olie nog nooit ververst, maar ik ben wel van plan om het binnenkort te doen,
en ik hoop dat er iemand in de buurt is die mij daarme kan helpen, want ik heb geen flauw idee
hoe, en waar ik moet peilen , en wat voor olie ik erin moet doen.
maar ik heb nog steeds geen probleem met de automaatbak, en wil dit graag zo houden.
Bij mij staat er net 150.000 km op de klok, waarvan ongeveer 30.000 zelf van gereden.
T4 2.8 VR6 LWB
Het leven is een feest,maar je moet zelf de slingers ophangen.
El groeto uit Sjikago
Het leven is een feest,maar je moet zelf de slingers ophangen.
El groeto uit Sjikago
-
- Berichten: 298
- Lid geworden op: 10 apr 2008, 16:18
- Locatie: ittervoort
Re: vw automaat t4
hallo peter dit zou ik toch bij een specialist laten doen. Het moet bij een bepaalde temperatuur. Ze hangen hem aan een computer en dan vullen ze hem af. Er is geen peilstok, bij die temp moet je hem vol doen tot dat er olie uit komt dan is het goed.
@seijdel: ik heb een 2,5l benzine benzine heb nu 135 dkm gereden en krijg nu ook problemen met de bak. Heb er nu zelf 60dkm mee gereden en ik zou zo weer een automaat kopen. Het rijdt heerlijk. Ik zou als ik er een weer moet kopen gewoon letten op schakelen, alle standen ff uit proberen kick down goed uit proberen en zeker een langer stuk gaan rijden zodat ie goed warm is, dus echt een half uur of zo(snelweg en stads combineren). Zou na aankoop wel meteen olie laten vervangen. En dan zelf lekker genieten.
groetjes sven
@seijdel: ik heb een 2,5l benzine benzine heb nu 135 dkm gereden en krijg nu ook problemen met de bak. Heb er nu zelf 60dkm mee gereden en ik zou zo weer een automaat kopen. Het rijdt heerlijk. Ik zou als ik er een weer moet kopen gewoon letten op schakelen, alle standen ff uit proberen kick down goed uit proberen en zeker een langer stuk gaan rijden zodat ie goed warm is, dus echt een half uur of zo(snelweg en stads combineren). Zou na aankoop wel meteen olie laten vervangen. En dan zelf lekker genieten.
groetjes sven