Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

sissend fluitend geluid geen vermogen >>>OORZAAK GEVONDEN!!

vragen over de T4
math
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 sep 2008, 10:10

sissend fluitend geluid geen vermogen >>>OORZAAK GEVONDEN!!

Bericht door math »

al weer een tijdje geleden heb ik op het forum gevraagd wat de oorzaak zou kunnen zijn voor
"sissend geluid en geen motor vermogen". zie eventueel dit onderwerp.
Ik heb gisteren het probleem weer opgepakt .

Garage vertelde me dat hoogstwaarschijnlijk de aandrukrol van de distributie het probleem veroorzaakt.
tijdens de winsterstop zou er vocht in komen en vast kunnen gaan zitten en dus de riem maakt dat fluitend geluid.
heb maar alles los gehaald maar alles draait perfect .

MAAR wat blijkt.... het fluitend/sissend geluid komt vanuit de uitlaat. direct na het spruitstuk gedeelte.
Ofwel ergens zit de uitlaat verstopt !!! en perst langs lekken bij de overgang eerste dempder naar uitlaatstuk in de uitlaat de uitlaatgassen eruit...dat geeft dat hoge fluitend geluid.
Dit zal ook wel de oorzaak zijn van het slechte vermogens opbrengst zijn...welk de laatste jaren steeds verder achteruit ging.

Er zit als eerste een heel klein potje na het uit laat spruitstuk volgens de internet onderdelen lijn is dit de eerste van de 3 dempers...

MAAR het lijkt wel wat op een kat hoewel dit type geen kat heeft. Type 1990 de eerste aab motors zover ik begrepen heb.
Weet iemand of dit een kat is of een ordinair klein dempertje....en raken deze wel eens verstopt ???
als dit laatste zo is kan ik hem er dan misschien tussen uit laten ???

alvast bedankt
Laatst gewijzigd door math op 15 mar 2009, 08:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: sissend fluitend geluid en geen vermogen

Bericht door m.c van den berg »

welk jaar is de auto en moter 2,5l TDI ??
zo ja ,misschien de slang van de turbo, gat in de slang ???
hebben wij 1 keer mee gemaakt met de vrouw der auto.

Lucht massa meter?

maar je zal wel meer reacties krijgen
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
math
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 sep 2008, 10:10

Re: sissend fluitend geluid en geen vermogen

Bericht door math »

het is een oude type zonder turbo enzo.
is uit 1991 met een 5 cilinder aab motor erin.
vorig jaar nog nieuwe koppelings platen en distributie riem ingekomen.
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: sissend fluitend geluid en geen vermogen

Bericht door bartt4 »

Als het van je distributie zijde afkomt zou ik denken dat daar iets niet goed zit. Riem mischien versprongen? 1 tand kan net en dan heb je geen vermogen meer.
Zou je achter je distributie kap moeten kijken. zou in iedergeval niet meer de motor starten en eerst checken of er iets mis is met de distributie?
Of bedoel je met vliegwiel je bakzijde? dan zou er iets mis kunnen zijn met je koppeling.
RUBBEREXPRESS
math
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 sep 2008, 10:10

Re: sissend fluitend geluid en geen vermogen

Bericht door math »

ben vorig jaar uit Frankrijk gekomen zonder dit geluid ( eigenlijk met geen echte problemen) en heb hem in de winterstalling gezet.
En nu start ik hem en hij fluit als een gek...dacht eerst dat het de vriem was. Vandaar dat ik er een stukje mee ging rijden ... moet zeggen dat hij wel behoorlijk zwarte rook uitspuugte.
Dit zelfde had ik vorig jaar nadat hij uit de winterstalling kwam eigenlijk ook maar na een kort stukje rijden liep hij weer ok.
Ik dacht desijds dat misschien dat een verstuiver was blijven hangen na lang stilstaan. Hij had toen wel NIET dit rot sissend/fluitend geluid.
Het Geluid is bij distributie zijde wel het best te horen...maar kan de riem met starten zo spontaan verschuiven.
En hoe kontroleer je dit.
Het Is wel zo dat hij in de franse bergen erg snel warm loop en weinig power heeft is een slak als hij moet klimmen.
Maar ik ken hem eigenlijk niet anders.
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: sissend fluitend geluid en geen vermogen

Bericht door Harry62 »

Lijkt erop dat alle olie bij het stilstaan onderin je carter is gelopen.
Je klepstoters krijgen dan niet direct olie en zullen de kleppen niet of slechts weinig openen en sluiten.

Dit kan betekenen dat of je olie pomp z'n werk niet goed doet, je te dikke olie gebruikt,
één of meerdere klepstoters niet goed functioneren of oliekanalen dicht zitten.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
math
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 sep 2008, 10:10

Re: sissend fluitend geluid en geen vermogen

Bericht door math »

hoe kan ik controleren ???
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: sissend fluitend geluid en geen vermogen

Bericht door Harry62 »

- Wanneer heb je de laatste keer olie verwisseld?
- Welke olie is er toen ingekomen?
- Is je oliefilter toen verwisseld?

Ik zou toch voor de zekerheid bij een garage langsgaan en riemen enz. controleren.
Het is niet iets wat je als leek zijnde (neem ik aan door je vraagstelling :bonk ) om
uit te zoeken als je bovenstaande vragen positief beantwoordt.
Laatst gewijzigd door Harry62 op 10 feb 2009, 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
math
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 sep 2008, 10:10

Re: sissend fluitend geluid en geen vermogen

Bericht door math »

vorig jaar,
er wordt elk jaar nieuwe olie ingedaan 10w40 en een filter en rijdt er 4000 km mee (alleen vakantie),

ps...Ik ben redelijk technish op gebied van auto's .
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: sissend fluitend geluid en geen vermogen

Bericht door Harry62 »

Ik kan het fluitend/sissend geluid niet geheel thuisbrengen.

Wordt het geluid hoger/sneller naarmate de toeren omhoog gaan?
Hoeveel kilometer heb je gereden? Was de motor goed warm?
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: sissend fluitend geluid en geen vermogen

Bericht door bartt4 »

als riem spanning te laag is kan de riem een tand verspringen controleren door te cheken of je riem nog op de merktekens staat.
Zou bijna denken dan een spanrol of geleide rol het geluid produceert. Tis moeilijk zo te oordelen wat het geluid natuurlijk precies is Maar zwarte rook duid mischien op niet goed op tijd staan van de dis riem
RUBBEREXPRESS
math
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 sep 2008, 10:10

Re: sissend fluitend geluid en geen vermogen

Bericht door math »

zit ook stiekum te denken aan spanrol van de distributie riem. Op dit moment heb ik alle andere riemen eraf gehaald.blijft de distributie riem nog over.

zou het misschien ook de waterpomp kunnen zijn deze is 2 jaar geleden en pas 6000km erna mee gereden vervangen,.. gelijktijdig met de distributie riem en de spanrol.
Misschien dat er twee dingen zich nu tegelijk zich voordoen .. het geluid als een apart geval en het motor vermogen.
Dat motorvermogen is afgenomen zou kunnen zijn doordat de olie naar het carter gezakt is en daardoor kleppen blijven hangen???zoals al eerder opgemerkt is.
Maar dan zou de motor toch eigenlijk heel onregelmatig moeten lopen en dat doet hij niet ..hij loopt gewoon als normaal.

zou het gezien de leeftijd misschien zinvol zijn om de motor met een speciale olie schoon laten spoelen zodat alle olie kanalen weer meer open gaan. Misschien dat dan de motor ook beter gekoelt wordt.
Heeft iemand hier ervaring mee ????


Ik zal eens eerst gaan kijken of de spanrol vast zit ...het geluid komt immers ook uit die hoek.

allen alvast bedankt voor de tips
en ...meer tips blijven welkom!!! . :adhd
:zwaai
Gr. math
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: sissend fluitend geluid en geen vermogen

Bericht door bartt4 »

Heeft de 2.4 niet net als de 1.9 een losse waterpomp aangedreven door riem krukas dynamo en waterpomp? Zo ja? als je dan al je riemen er af hebt op de ditributie na en je het geluid nog hoort, Dan denk ik toch een spanrol die zwaar loopt en er eventueel voor heeft gezorgt dat je riem een tand is versprongen wat ook weer het weinige vermogen en het roken verklaard.
keer frisse olie er in kan geen kwaad maar ook al staat die half jaar stil dan moet toch a een 10 minuut de boel wel weer los zijn (klepstoters ) etc.
Zou je riem eens checke of die wel exact op de merktekens staat. En je riem spanning ook eens checken.
RUBBEREXPRESS
math
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 sep 2008, 10:10

Re: sissend fluitend geluid en geen vermogen

Bericht door math »

ik hem een aantal jaren geleden bij 150.000 er een nieuwe cil kop opgezet( bekend probleem van scheurtjes)en heb toen ook alle riemen vervangen.
Zover ik me goed kan herinneren van toen loop de distributie over de waterpomp en bij de laatste vervanging van de distr riem is uit veiligheid ook de pomp vervangen.

Alleen weet ik niet meer zo goed hoe je op de merktekens controleerd..weet nog wel iets van een liniaal op/in de nokkenas en merktekens op de poulie.
staat er iets over op deze site ???
in iedergeval als het me lukt zal ik er zaterdag eens naar kijken.
bedankt.
:zwaai
robertino1
Berichten: 75
Lid geworden op: 07 jun 2008, 20:45

Re: sissend fluitend geluid en geen vermogen

Bericht door robertino1 »

Hallo,
IK heb geen passend antwoord op je probleem
wel een opmerking doordat je eigenlijk maar heel weinig kilometers maakt en de wagen in de winterstalling staat is alle smeermidelen en olie echt overal weg gezakt waardoor bij het starten eigenlijk even bijna alles droogdraaid en is er van alles mogelijk aan geluiden
heb zelf tot 7 jaar geleden ook altijd de camper weinig gebruikt en periode in de winter zeer weinig altijd bij stalling alles onder de motorkap goed schoongemaakt riemen ook en inspuiten met wat talk of ander middel
oli verversen bij winterstalling niet volledig voordat je gaat beginnen bijvullen en dan pas starten
banden ie
iets hogere spaning of iets opbokken niet los van de grond
eigenlik alles even smeren wat beweegt en wat vast kan gaan zetten
tegenwoordig gebruik ik de camper het hele jaar in de winter met mooi helder weg leuk ritje maken
bij strooiweer rij ik niet en kom ik daarna op de weg even onderzijde goed afspoelen geen hoge druk
ik hoop dat je probleem niet al te veel tegenvalt groeten
Plaats reactie