Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
even geen remmen *update*
even geen remmen *update*
Hoi hoi ,
ik stap net in mijn bus nadat deze 1 dag heeft stil gestaan rijd weg en 600 meter later wil ik remmen bij een kruising trap op me rempedaal en voel dus niks bus rijd gewoon door trap van schrik bijna me pedaal kapot en zachtjes remde ie en voelde net alsof me abs in werking trad. Ik trap dus even voorbij de kruising nog eens op me rem en ditmaal remt ie wel maar niet om te zeggen wauw ! , en tot heden nog niet ik ga morgen gelijk bellen met de garage maar wilde eens even checken of jullie dit bekend voorkwam oftwel mss dat iemand weet wat dit geweest kan zijn .
owwja me bus staat wel eens meer een dag stil maar dit heb ik nog nooit meegemaakt.
greetz azzie
ik stap net in mijn bus nadat deze 1 dag heeft stil gestaan rijd weg en 600 meter later wil ik remmen bij een kruising trap op me rempedaal en voel dus niks bus rijd gewoon door trap van schrik bijna me pedaal kapot en zachtjes remde ie en voelde net alsof me abs in werking trad. Ik trap dus even voorbij de kruising nog eens op me rem en ditmaal remt ie wel maar niet om te zeggen wauw ! , en tot heden nog niet ik ga morgen gelijk bellen met de garage maar wilde eens even checken of jullie dit bekend voorkwam oftwel mss dat iemand weet wat dit geweest kan zijn .
owwja me bus staat wel eens meer een dag stil maar dit heb ik nog nooit meegemaakt.
greetz azzie
Laatst gewijzigd door azzie op 18 feb 2009, 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: even geen remmen
Je leidingen laten ontluchten zou geen gek idee zijn.
Het gaat er niet om hoe oud je wordt, maar het gaat er meer om, hoe je oud wordt.
- Donald4Motion
- Berichten: 4426
- Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
- Locatie: Tuuuuus voor de buus
Re: even geen remmen
Da's net spannend genoeg zeg maar



Re: even geen remmen *update*
Vandaag naar de garage geweest, mocht gelijk komen na een stukkie rijden, remmentest en uitlezen kwam dus niks concreets naar voren. Nu willen ze dus preventief de hoofdremcilinder vervangen , vandaag nog een stukkie gereden maar tot op heden remt ie weer als vanouds . Ik houd jullie nog op de hoogte
ps dit hadden ze nog nooit bij een transporter meegemaakt of gehoord
greetz azzie
ps dit hadden ze nog nooit bij een transporter meegemaakt of gehoord
greetz azzie
Re: even geen remmen *update*
als het vacuum wegvalt kun je het zelfde hebben.
bv niet goed werkende vacuumpomp / scheurtje in vacuum slang etc
heb je al eens met een hyundai h100 gereden ca bj 1996?? ( geen reclame alleen ter info)
lees het verhaaltje op de zonneklep eens
het komt er op neer dat je na starten de eerst 2 minuten mag je het rempedaal niet bedienen
bij remmen kan dan de remwerking niet optimaal of geheel niet werken.
bv niet goed werkende vacuumpomp / scheurtje in vacuum slang etc
heb je al eens met een hyundai h100 gereden ca bj 1996?? ( geen reclame alleen ter info)

lees het verhaaltje op de zonneklep eens
het komt er op neer dat je na starten de eerst 2 minuten mag je het rempedaal niet bedienen
bij remmen kan dan de remwerking niet optimaal of geheel niet werken.
Re: even geen remmen *update*
Je kunt de werking van de rembekrachtiging gemakkelijk zelf controleren. Nadat de motor is uitgezet moet je het rempedaal een paar keer helemaal intrappen totdat je voelt dat het intrappen zwaarder wordt. Op dat moment is het vacuum uit de rembekrachtiging helemaal weggevallen en is er dus geen bekrachtiging meer.
Houdt het pedaal ingetrapt en start dan weer de motor. Als je dan voelt dat het rempedaal dieper ingedrukt kan worden, is de rembekrachtiging weer aanwezig. Dat is een teken dat de bekrachtiging in orde is.

Houdt het pedaal ingetrapt en start dan weer de motor. Als je dan voelt dat het rempedaal dieper ingedrukt kan worden, is de rembekrachtiging weer aanwezig. Dat is een teken dat de bekrachtiging in orde is.



Re: even geen remmen *update*
Tsja, Wjwellers.
Het is een wisselwerking tussen een vacuum pomje wat vacuum leidingen en een membraam op je hoofdremcilinder.
Het kan zijn dat je auto na wat stilstand de onderdruk is verloren.
Het lijkt mij niet aannemelijk dat je hoofdremcilinder de oorzaak is.
Maar wat wel vreemd is dat na het staren en een stukje rijden het zo lang heeft geduurd voor dat de onderdruk weer terug was.
Het komt mij voor dat de pomp niet meer goed heeft afgedicht of dat hier wat in heeft vast gezeten door de stilstand.
Mede daarom zou het zolang hebben kunnen duren voordat de onderdruk weer terug was.
Ik weet het niet maar mischien kunnen andere wjwellers je er nog mee helpen.
Mischien zit er nog een terugslagklepje of in je pomp of ergens anders in het systeem.
Waar mogelijk wat rommel tussen heeft gezeten .
Wat vaniac zegt om je rem even aan te tikken bij het wegrijden voor controle is natuurlijk nooit verkeerd.
Succes
Het is een wisselwerking tussen een vacuum pomje wat vacuum leidingen en een membraam op je hoofdremcilinder.
Het kan zijn dat je auto na wat stilstand de onderdruk is verloren.
Het lijkt mij niet aannemelijk dat je hoofdremcilinder de oorzaak is.
Maar wat wel vreemd is dat na het staren en een stukje rijden het zo lang heeft geduurd voor dat de onderdruk weer terug was.
Het komt mij voor dat de pomp niet meer goed heeft afgedicht of dat hier wat in heeft vast gezeten door de stilstand.
Mede daarom zou het zolang hebben kunnen duren voordat de onderdruk weer terug was.
Ik weet het niet maar mischien kunnen andere wjwellers je er nog mee helpen.
Mischien zit er nog een terugslagklepje of in je pomp of ergens anders in het systeem.
Waar mogelijk wat rommel tussen heeft gezeten .
Wat vaniac zegt om je rem even aan te tikken bij het wegrijden voor controle is natuurlijk nooit verkeerd.
Succes
Re: even geen remmen *update*
Heb hetzelfde ook al een paar keer meegemaakt. (bus is 9maanden oud).
Maar heeft dit niet iets met het vriesweer te maken?? Als ik lange afstanden rij op de snelweg bij vriesweer, en dus lange tijd niet moet remmen, dan grijpen de remmen ook niet direct aan. En dan trekt hij soms naar één kant omdat één van de twee kanten rapper begint aan te grijpen.
Heb dit op de snelweg zowel met de T5 als met de passat al meegemaakt.
grtzzz
Maar heeft dit niet iets met het vriesweer te maken?? Als ik lange afstanden rij op de snelweg bij vriesweer, en dus lange tijd niet moet remmen, dan grijpen de remmen ook niet direct aan. En dan trekt hij soms naar één kant omdat één van de twee kanten rapper begint aan te grijpen.
Heb dit op de snelweg zowel met de T5 als met de passat al meegemaakt.
grtzzz
Re: even geen remmen *update*
Hier nog een bus met hetzelfde probleem.
Had ook vorige week na 1 km bijna geen rem.
Vroor het toen? ja iets.
Naar mijn idee inderdaad geen vacuum, dus lekkage hoofdremcilinder of leiding.
De bus wordt zaterdagmiddag ingeleverd bij de dealer, kunnen ze daar gelijk maandag kijken na 2 dagen stilstand.
De bus is 11 maand oud en heeft net 10000 km gereden.
Had ook vorige week na 1 km bijna geen rem.
Vroor het toen? ja iets.
Naar mijn idee inderdaad geen vacuum, dus lekkage hoofdremcilinder of leiding.
De bus wordt zaterdagmiddag ingeleverd bij de dealer, kunnen ze daar gelijk maandag kijken na 2 dagen stilstand.
De bus is 11 maand oud en heeft net 10000 km gereden.
Gij zult niet stelen, de overheid duld geen concurrentie.
http://www.ehtechnics.nl
http://www.ehtechnics.nl
Re: even geen remmen *update*
Vriendelijk verzoek aan mensen die niet op hun remmen kunnen vertrouwen: blijf gerust uit de buurt van de regio Rotterdam-Drechtsteden..... 

stop the rat race
Re: even geen remmen *update*
Nou moest vandaag me bus binnen brengen ze hebben de hoofdremcilinder vervangen en ze zeiden dat dat het enigste kon zijn wat de oorzaak was van het voorval . Nu maar hopen dat het echt zo is ik rijd niet echt gerust nu eerlijk gezegd , maar de tijd zal het uitwijzen .
enne alles netjes onder garantie :)
greetz azzie
enne alles netjes onder garantie :)
greetz azzie
Re: even geen remmen *update*
Das niet zo fijn zonder remmen Azzie,je schrikt nogal,weet ik uit
ervaring met een oude MG-b.
Zo heeft een automaat toch ook weer zijn voordelen,je zit heel vaak aan de rem,als je
van P of d of wat dan ook moet.
Rempedaal is dan nodig om te "shiften" zeg maar,en is er iets niet goed
dan voel je dat meteen.
Heb gelukkig nog geen probs met de remmen gehad,buiten wat " glazing" na veel
file rijden.
Vorst lijkt me trouwens niet erg waarschijnlijk,daar de remvloeistof volgens mij ongevoelig
is voor koude,tenzij het oud spul is,wat in de loop van de jaren vocht heeft opgezogen.
Vandaar dat VW en andere merken erop staan dat je elke 2jr de vloeistof vervangt.
Lijkt me in jouw geval ook niet de oorzaak.
Succes met je nieuwe cilinder.

ervaring met een oude MG-b.
Zo heeft een automaat toch ook weer zijn voordelen,je zit heel vaak aan de rem,als je
van P of d of wat dan ook moet.
Rempedaal is dan nodig om te "shiften" zeg maar,en is er iets niet goed
dan voel je dat meteen.
Heb gelukkig nog geen probs met de remmen gehad,buiten wat " glazing" na veel
file rijden.
Vorst lijkt me trouwens niet erg waarschijnlijk,daar de remvloeistof volgens mij ongevoelig
is voor koude,tenzij het oud spul is,wat in de loop van de jaren vocht heeft opgezogen.
Vandaar dat VW en andere merken erop staan dat je elke 2jr de vloeistof vervangt.
Lijkt me in jouw geval ook niet de oorzaak.
Succes met je nieuwe cilinder.

Je begint met een pc....en eindigt met Mac.