Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

olie in het koelsysteem

vragen over de T4
Plaats reactie
anthrax
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 feb 2009, 21:53

olie in het koelsysteem

Bericht door anthrax »

hallo wie kan me helpen.
ik ben in het bezit van een T4 uit 94 met een AAB motor ( 2.4 5 cilinder diesel).
hij heeft niet zo veel vermogen als de snelle TDI's maar ik heb altijd met veel plezier in de bus gereden ( al 10 jaar),en omdat ik zelf motorfiets monteur ben doe ik al het onderhoud zelf.
maar nu zit ik met een probleem....... ik had olie in het koelsysteem en over het hele blok ,dus waar denk je dan eerst aan.....een kapotte koppakking.
dus kop gedemonteerd maar ik zag niet meteen iets aan de koppakking niet door geslagen niets.maar bij nadere inspektie aan de kop zag ik dat tussen iedere in en uitlaat klep een scheurtje in de kop zat en van de kop naar de wervelkamers toe.
ik heb toen d.i.v revisie bedrijven gebeld voor informatie,en allen antwoorden ze..... dat wordt een nieuwe kop.
ik heb van de week de spiksplinter nieuwe kop van Kolbenschmied gemonteerd na even door starten sprong de motor aan en liep als een zonnetje ,tot dat......
ja wel hoor toen hij een beetje warm begon te worden spoot de olie weer aan het expansie vat uit!!!!
waar moet ik nu nog gaan zoeken een gescheurde cilinder bus lijkt me sterk daar loopt hij te mooi voor , maar kan het ook de olie koeler zijn ?? dat de wisselaar doorgeslagen is ??
wie weet hier meer over
groet John
Harm
Berichten: 333
Lid geworden op: 06 jul 2007, 21:19
Locatie: Apeldoorn

Re: olie in het koelsysteem

Bericht door Harm »

Hallo John,

Welkom op het forum.

De mogelijkheid van lekkage in de oliekoeler komt schijnbaar wel eens voor.

In het volgende artikel van de duitse T4-wiki wordt deze mogelijke lekkage genoemd, bijvoorbeeld als gevolg van het te strak aantrekken van het oliefilter.
http://213.239.212.66/wiki/%C3%96lk%C3%BChler

Groet, Harm
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: olie in het koelsysteem

Bericht door bartt4 »

Yep denk ook oliekoeler lekt.
RUBBEREXPRESS
anthrax
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 feb 2009, 21:53

Re: olie in het koelsysteem

Bericht door anthrax »

dank jullie wel voor de snelle reactie.
ik heb meteen de Duitse site geshcekt en ik denk dat de olie koeler i.d.d het probleem is.
want toen ik de kop afgebouwd had zag ik bij het schoonmaken van het onderblok in het olie hoofdkanaal ...een of ander silicone achtig sliertje van een 6mm dik en 50mm lang,ik dacht de er ooit iets aan de motor was gedaan waar men silicone pakking voor heeft gebruikt.
maar nu denk ik dat het uit de koeler komt.
van de week ga ik hem uit bouwen en controleren.
ik laat jullie wat horen.
maar andere sugesties blijven welkom.
mvg
John
jordydereus

Re: olie in het koelsysteem

Bericht door jordydereus »

ik heb nog een oliekoeler liggen..
maar is van een abl blok

dus weet niet of dat ook past.
anthrax
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 feb 2009, 21:53

Re: olie in het koelsysteem

Bericht door anthrax »

hallo.
ik heb vandaag de olie koeler uit gebouwd en gecontroleerd.
bij de uitbouw merkte ik al dat de moer waarmee de koeler tegen het aansluitsuk zit gemonteerd los zat.
maar een maal op de werk bank heb ik hem schoongemaakt en hem toen op druk gezet.
het koelwater gedeelte aan een kant afgeblind en in de andere kant lucht geblazen,hij begon toen duidelijk te sissen aan de olie zijde.
toen heb ik het zelfde gedaan aan de olie zijde en hij siste toen harder naar de water zijde.
dus ik denk zelf dat ik de boosdoener gevonden heb.
ik hou jullie op de hoogte
mvg
John
anthrax
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 feb 2009, 21:53

Re: olie in het koelsysteem

Bericht door anthrax »

yep nieuwe olie koeler en probleem opgelost .
Plaats reactie