Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

versnellingsbak

vragen over de T4
henk 906
Berichten: 44
Lid geworden op: 08 feb 2007, 20:11

versnellingsbak

Bericht door henk 906 »

hallo heren
helaas heeft gisteren mn versnellingsbak het begeven na 188 dkm
het is een 2.5 tdi 88pk 2001
het jammere is dat ik wel zn 600km van huis was ingollstad dld
wie heeft er nog een goede bak of een goed advies reviseren of ruilbak want ik wil graag dan 102pk ,hij is gechipt namelijk
bvd henk 906
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: versnellingsbak

Bericht door m.c van den berg »

Ben je er achter wat er kapot is? {van je opmerking wie heefd er een andere bak}.

Misschien andere drukgroep, maar doe dan gelijk ook je koppelings platen. succes en veel wijsheid. :wjw
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
henk 906
Berichten: 44
Lid geworden op: 08 feb 2007, 20:11

Re: versnellingsbak

Bericht door henk 906 »

ja hij is echt stuk loop er al een jaar tegen aan te hikken zie diverse berichten van mij op forum.
bij adaC IS MEN TROUWENS AL HELEMAAL NIET VERWONDERD OVER KWALITEIT VAN BAKKEN T4 -T5 EN DAN BEDOEL IK PROBLEMEN 5E VERSNELLING.
WAS GISTEREN AL DE 2E OP DIE DAG VOORGANGER WAS EEN T5 120DKM
1 1/2JR OUD.
FAMILIELID T5 NIEUW GEKOCHT AL PREVENTIEF GEWISSELD BIJ DEALER 6ODKM
ONDER NOEMER SERVICE TOEN EEN JAAR OUD NU 3JR OUD.
ADAC MAN ZEGT BEKEND PROBLEEM VAN T4-T5.
IS ER GEEN COULANCE REGELING OF IETS DERGELIJKS BEKEND?
PS NEE HIJ WORD NIET AFGETRAPT KRIJGT ALLE BEURTEN OPTIJD EN 3WKN PER JAAR CARAVAN MEE VAN 1500KG CA 2500KM PJR
GR HENK 906 :T44EVER
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: versnellingsbak

Bericht door André »

. . . . als het bij de ADAC een bekend probleem is en het blijkt de 5e versnelling te zijn dan ben ik eigenlijk wel benieuwd wat het echte probleem is en vanaf welk motor/bak serienummer dit dan geldt. Is dat bekend ?

André
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: versnellingsbak

Bericht door Roger B. (11)61 »

5e versnelling kun je toch bij zonder demontage van de bak...... kunnen ze dat in ingolstad net even repareren dan (of als ie al hier is dat je het hier (laat) doe(t)(N)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
henk 906
Berichten: 44
Lid geworden op: 08 feb 2007, 20:11

Re: versnellingsbak

Bericht door henk 906 »

wat denk je van tandwiel delen los door je bak.
en zaterdagmiddag even een garage vinden die de bak voor je maakt om 16.00u
zou mooi zijn maar sprookjes bestaan niet!
ben keurig door adac en anwb geholpen splinternieuwe kia carnival 2.9 crdi 7 pers gekregen en 4 1/2
later na 660km weer thuis vandaag auto weer ingeleverd ,bus komt deze week weer thuis bij garage
dan repareren of vervangen bak voor 102 pk bak ben nog zoekende,
dus als iemand nog wat weet of heeft ?neem aan dat 102pk bak er toch gewoon achter past
gr henk 906
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: versnellingsbak

Bericht door Roger B. (11)61 »

henk 906 schreef:wat denk je van tandwiel delen los door je bak.
niemand heeft verteld dat dit zo zou zijn, alleen dat er "iets" met de 5e versnelling mis is
henk 906 schreef: en zaterdagmiddag even een garage vinden die de bak voor je maakt om 16.00u
zou mooi zijn maar sprookjes bestaan niet!
Je hebt niet verteld wanneer dit gebeurd is enzovoorts.. bovendien had ik al gezegd dat het ook hier kon gebeuren als de auto al hier is (al dan niet zelf of door de garage)
henk 906 schreef: bneem aan dat 102pk bak er toch gewoon achter past
gr henk 906
Past wel volgens mij, maar dan krijg je een trage bus.... de bak van een 88pk heeft kortere versnellingen waardoor ie minder traag is. Ga je daar een 102pk bak aanhangen dan kom je moment en dus vermogen te kort en trket ie (beduidend) trager op.

Als je je bus gechipped hebt of dit van plan bent is het wel een overweging waard, omdat je dan helemaal dicht bij de 102 pk komt na chippen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: versnellingsbak

Bericht door Pascal-141 »

Roger B. schreef:

Past wel volgens mij, maar dan krijg je een trage bus.... de bak van een 88pk heeft kortere versnellingen waardoor ie minder traag is. Ga je daar een 102pk bak aanhangen dan kom je moment en dus vermogen te kort en trket ie (beduidend) trager op.

Als je je bus gechipped hebt of dit van plan bent is het wel een overweging waard, omdat je dan helemaal dicht bij de 102 pk komt na chippen
Roger , hij schreef toch al dat hij gechipt was ? :nuts
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: versnellingsbak

Bericht door frank884 »

Die 88 pk versie had ook al problemen met de koppelingsplaten
en nu blijkbaar ook met de versnellingsbak(ken).
zou dat allemaal wat te licht gemaakt zijn bij dat type ???
zeker met nog wat vermogen erbij chippen??...

Bij tractoren weet ik dat ze 4 of 5 modellen
bijvoorbeeld 120, 130, 140 en 150 pk en daar allemaal dezelfde bak voor gebruiken
en dan houd die bak het bij de 120 pk versie heel goed,.. en bij de 150 pk versie is die dan aan de lichte kant, zeker als die nog opengedraaid is naar 170 pk.

dit kan ik me bij auto's ook voorstellen.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
henk 906
Berichten: 44
Lid geworden op: 08 feb 2007, 20:11

Re: versnellingsbak

Bericht door henk 906 »

ja zoals ik al in het eerste bericht schreef hij is inderdaad gechipped dus bus is er niet trager op geworden,
heb gewoon het gevoel dat ik nog door kan schakelen alleen zit ik dan al in z,n vijf.
hij rijdt gewoon in eenstreep naar 180kmh in het rode toeren gebied van daar graag een 102 pk bak
dan heeft ie andere overbreng verhouding en blijft ie lager in zn toeren .
ik rij regelmatig autobahn van daar die andere bak. :driveT4
henk 906
Berichten: 44
Lid geworden op: 08 feb 2007, 20:11

Re: versnellingsbak

Bericht door henk 906 »

ja hij is inderdaad gechipped dus mag 102pk bak geen probleem zijn.
alleen ik weet dus niet of dat onderling allemaal past wie heeft daar ervaring mee
gr henk 906 :T44EVER
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: versnellingsbak

Bericht door Multivan Generation »

vaak kun je bij aanbieders een revisiebak op de kop tikken,
maar dan moet de bakcode overeen komen met wat je inlevert.

Als je de bak gaat wisselen,
zet er dan ook meteen een nieuwe (102 pk) koppeling in,
de zaak ligt dan toch open...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
henk 906
Berichten: 44
Lid geworden op: 08 feb 2007, 20:11

Re: versnellingsbak

Bericht door henk 906 »

heb voor ca 1 1/2 jr geleden koppeling al vervangen inclusief vliegwiel voor zwaarder model
dus dat is al voormekaar
gr henk :driveT4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: versnellingsbak

Bericht door Roger B. (11)61 »

zou een van de moderators misschien de twee topics van Henk 906 die beiden "versnellingsbak" heten kunnen samenvoegen? is een beetje dubbelop lijkt me? lijkt me makkelijker als alle info in één topic bij elkaar staat, ook voor Henk zelf :toppie
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: versnellingsbak

Bericht door André »

. . . . . . . Bakken gaan zelden kapot door het vermogen wat er doorheen gaat maar wel door een toename van het koppel !
Als je van 68 naar 88 naar 102 naar 120 naar 150 of 180 pk zegt het niets maar als je van 150 Nm naar 440 Nm gaat zegt dat veel meer over het risico wat je loopt.
Bij oplopende vermogens kan het best zijn dat de trekkracht haast gelijk blijft en is dat absoluut geen probleem voor de bak tenzij hij niet goed geconstrueerd is en te krap bemeten.

Mijn T4 kennis is nog maar beperkt maar wat is het verschil in koppel tussen alle modellen en wat wordt het dan als de motor "gechipt" is ?
Zitten de verschillen in versnellingsbakken voor diverse motorvarianten in de eidreductie van de bak of in de primaire overbrenging en is de eidreductie gelijk ? Zijn alle T4 bakken in de 4e versnelling price-direct ?
Hebben de bakken inwendig een andere constructie en lagering waardoor je in gevaar komt met uitwisselbaarheid ?
Als je die gegevens hebt kan je bepalen of een bak "te licht" is voor het gene wat je er mee wilt doen.

André
Plaats reactie