Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Stuur zit af en toe vast.

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
henkru
Berichten: 1688
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:53
Locatie: Volendam
Contacteer:

Stuur zit af en toe vast.

Bericht door henkru »

Na het starten zit het stuur heel even vast en ik hoor de snaar dan even slippen.
Daarna gaat deze weer als een zonnetje, komt dit omdat de snaar dan niet strak genoeg staat?
Als je denkt dat alles tegenzit, denk dan opnieuw.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Stuur zit af en toe vast.

Bericht door Roger B. (11)61 »

denk dat niet je stuur vast zit, maar je bekrachtigingspomp die even geen druk levert. Kan dus zijn dat je riem niet strak genoeg staat maar ook andere redenen te bedenken

-riem is vettig door lekkage
-pomp stuurbekrachtiging zit even vast als ie begint (denk het niet, maar zou kunnen)

heb je een TDI (met multi-V-riem?) dan moet je een nieuwe spanner hebben om je riem weer strakker te krijgen (pakweg 80 euro)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
henkru
Berichten: 1688
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:53
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Stuur zit af en toe vast.

Bericht door henkru »

Ik heb een TDI en het toerental is soms ook wat hoger dan normaal, naderhand is deze weer normaal dus ik denk dat de spanner niet helemaal lekker meer is.
Als je denkt dat alles tegenzit, denk dan opnieuw.
Gebruikersavatar
multivan_rob
Berichten: 227
Lid geworden op: 22 feb 2009, 22:45
Locatie: Amersfoort

Re: Stuur zit af en toe vast.

Bericht door multivan_rob »

Roger B. schreef:
heb je een TDI (met multi-V-riem?) dan moet je een nieuwe spanner hebben om je riem weer strakker te krijgen (pakweg 80 euro)


is een multi Vriem dan ieets anders dan een combi met de distiburitie riem?
T5 1,9 Tdi en wel zwart
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Stuur zit af en toe vast.

Bericht door Roger B. (11)61 »

weet niet wat je met "is een multi Vriem dan ieets anders dan een combi met de distiburitie riem?" bedoelt.

Een distributie riem is een riem met tanden dwars op de riem die over een soort tandwielen loopt, door deze riem drijft je krukas je nokkenas aan (en in het geval van de T4 TDI ook je waterpomp en aan de andere kant van de nokkenas zit nog zo'n riem die de brandstofppomp aandrijft) Deze riem mag NIET verlopen tov de wielen waarover ie loopt omdat dan je timing verloopt met akelige gevolgen.

Een multi-V-riem is een riem met groeven in de langsrichting, deze riem loopt over wielen met groefjes over de omtrek, Via deze riem drijft de krukas je aggregaten aan (dynamo, aircopomp, stuurbekrachtigingspomp) de riem kan slippen over de wielen als er vettigheid op komt en/of de spanning te laag wordt. Bij de TDI in de T4 zit er een automatische spanner op, als die versleten raakt wordt de riemspanning minder waardoor de riem dus kan gaan slippen.
De oudere, simpelere versie van deze riem is de bekende V-snaar. Een multi-V-riem is eigenlijk niets anders dan veel kleine v-snaartjes tegen elkaar aan die zo een brede riem met meerdere v-tjes naast elkaar vormen.

Wat bedoel jij nou met combi met de distributieriem?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie