Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

tweemassavliegwiel kapot? en dan?

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

tweemassavliegwiel kapot? en dan?

Bericht door Roger B. (11)61 »

Ik heb een ACV met ABT chip naar 128pk, hoogstwaarschijnlijk is mijn vliegwiel naar zijn grootje.

Past een 2mv uit een 150 pk en is het raadzaam om zo'n vliegwiel te monteren ipv een nieuwe voor een 102 pk?

Waarom ik denk dat het vliegwiel stuk is?
-onbelast rijden (cruise controll aan op vlakke weg) met toerental tussen 1200 - 2200 toeren ongeveer geeft een hinderlijke trilling in de auto (alsof de hele motor ligt te rammelen) als ik dan de CC uit zet (afremmen op de motor) of een tikkie gas bij geef (iets accelereren) is de trilling direct weg.

-soms bij optrekken gevoel alsof de koppeling "hapt" e ook dan gevoel dat hele motor in motorruimte ligt te rammelen.


De auto heeft ruim 360.000 gelopen geen info over historie koppeling en vliegwiel
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: tweemassavliegwiel kapot? en dan?

Bericht door René »

150pk zal niet passen, is andere diameter

René
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: tweemassavliegwiel kapot? en dan?

Bericht door Roger B. (11)61 »

kee, setje voor 102 bestellen dus.... (499,- op ebay, vliegwiel, koppeling en drukgroep) merk: LUK
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: tweemassavliegwiel kapot? en dan?

Bericht door René »

Dat valt mee, al blijft het een hoop geld. Ik betaalde alleen voor het tmvw al 700 euro :ie

Doe je goed, voordeel halen daar waar het te halen valt.

René
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: tweemassavliegwiel kapot? en dan?

Bericht door Roger B. (11)61 »

neem aan dat er ook nog prijsverschil zit tussen 102pk onderdelen en 150pk onderdelen :lach dikke motor rijden is ook dik geld dokken over het algemeen :knipoog

Tja, wordt toch al een dure operatie, probeer het zelf te doen, enige probleem is dat ik wel een brug heb maar geen plek om hem op te zetten (garage is maar 2.3 meter hoog ) dus het moet weer op de grond gebeuren.

en als de bak er dan af is OF repareren OF vervangen, al vragen ze voor een gereviseerde bak ook makkelijk 1000 euro, kun je een boel voor versleutelen....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: tweemassavliegwiel kapot? en dan?

Bericht door dennisvt4 »

bij mij is het nu ook allemaal vervangen, het massa vliegwiel was ook alkapot en de koppeling versleten.

ik denk nu ook dat het massa vliegwiel nooit goed geweest is bij mij want hij rijdt soepelere weg nu. ik heb alleen geen last van trillingen gehad

van belang is dat je de drukgroep koppeling en massavliegwiel goed in elkaar zet
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: tweemassavliegwiel kapot? en dan?

Bericht door Pascal-141 »

Roger B. schreef: -soms bij optrekken gevoel alsof de koppeling "hapt" e ook dan gevoel dat hele motor in motorruimte ligt te rammelen.

Heb je de motorsteunen al eens gecontroleerd of vervangen ? Die zijn ook wel eens de oorzaak van dat symptoom...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: tweemassavliegwiel kapot? en dan?

Bericht door Roger B. (11)61 »

De onderste heb ik liggen, maar je ziet er niet heel veel bijzonders aan, de andere moet ik ook nog eens vervangen, maar omdat de bak eraf moet en het vliegwiel vaak slecht lijkt te zijn bij de TDI motoren ga ik er vanuit dat het weleens de oplossing zou kunnen zijn, vooral in combinatie met die trilling bij constante snelheid rijden.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: tweemassavliegwiel kapot? en dan?

Bericht door harry t5 191 »

Toen mijn tweemassavliegwiel slecht was vernam je er met konstante snelheids niets van!
Alleen bij laag toeren en gas geven begon het enorm te trillen,beetje gas los en het was weer over!
Na vervanging was alles over en een enorme verbetering! :jump

:wjw :T54LIFE :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: tweemassavliegwiel kapot? en dan?

Bericht door Roger B. (11)61 »

dat trillen bij optrekken, was dat NA het loslaten van de koppeling (ook)?? de mijne trilt alleen tijdens het op laten komen van de koppeling en (anders) bij constante snelheid op vlakke weg bij toeren tussen pakweg 1200 en 2200 RPM...

denk dat ik anders maar begin met de motorsteunen en de bak nog effe laat zoals ie is, synchronisatie 3e versnelling...och die 3e kun je net zo goed overslaan.....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: tweemassavliegwiel kapot? en dan?

Bericht door dennisvt4 »

dat lijkende happen van de koppeling dat ken ik wel, dat is nu bij mij helemaal over, dacht altijd dat het bij de bus hoorde, dat het door de chip kwam,

heb nu het idee dat deze chip gewoon echt laat begint , ook om het vliegwiel te sparen
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: tweemassavliegwiel kapot? en dan?

Bericht door harry t5 191 »

Ik heb geen happende koppeling gehad,alleen bij extreem zwaar wegtrekken met een aanhanger.
Als het trilllen bij mij begon dan wist je echt niet hoe snel of je het gas los zou laten! :ie
Het was dan echt klapperen,zodat allles op het dashboard rammelde.
Het is moeilijk om iets te benoemen maar na vervanging van alles is er geen trilling meer te bespeuren.
Ook mijn tuning begint trouwens boven de 2000 rpm om de koppeling te ontzien.

:wjw :T54LIFE :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: tweemassavliegwiel kapot? en dan?

Bericht door stijnh »

syncronisatiering kapot?
met tussengas rijden :toppie
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: tweemassavliegwiel kapot? en dan?

Bericht door rick_k »

stijnh schreef:syncronisatiering kapot?
met tussengas rijden :toppie
Ja, ho ff...
Alleen met terugschakelen. Versnelling in vrij zetten, koppeling los, gas geven, koppeling in en dan in de lagere versnelling zetten.

Dubbel klutsen heet niet voor niks zo. :nuts

mvg Rick
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: tweemassavliegwiel kapot? en dan?

Bericht door Roger B. (11)61 »

niet zo moeilijk doen jongens..... met gevoel rijden dan kun je zelfs zonder koppeling schakelen (bij een bak met goede synchromesch ringen) ik kan gewoon met de 3 rijden, en vaak ook zonder tandenpoetsen..... meestal sla ik de 3 gewoon over, gaat ook prima

maar ik rij daardoor wel als enige met de bus, mijn ega wil er daarom niet mee rijden....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie