Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Schokbreken met piepjes

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Schokbreken met piepjes

Bericht door Endebendebus »

Na het vernieuwen van de voorschokbrekers en de stabilisatorstangrubbers, zit er rechts een geluid alsof ik over een hondje rijdt.. :groteogen Als ik een van de zeer vele :gif drempels neem.
Voor de rest rijdt en spoort de bus fantastisch..
Voor de zekerheid heb ik de schokbreker er weer af gehaald ( gelukkig mooi weer) maar volgens mij heb ik niks vergeten en alles met de juiste momenten aangehaald. Nu zag ik wel bij monteren dat het verbindings-stangetje van de stab.stang een halve centimeter ruimte had, en de onderzijde van de schokdemper een halve cm te weinig eigenlijk, bij het verbinden met de onderste draagarm. Is dit een kwestie van uitlijnen, of heb ik een kromme bus?
Ik vermoed dat omdat het onder lichte spanning staat de rubbers kraken. Kan dit kwaad??
Wie heeft ervaring?
Vast bedankt
Thomas
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
doka Rick
Berichten: 437
Lid geworden op: 20 jan 2007, 20:14
Locatie: Lochem

Re: Schokbreken met piepjes

Bericht door doka Rick »

Hallo,

om zeker te gaan dat de rubber spanningsvrij gemonteerd zijn kun je het beste de auto optillen de bouten losdraaien, maar niet weghalen ( gewoon de moeren een paar slagen los). Dan de auto op zijn wielen plaatsen en alle bouten vast trekken.

Als je bouten vast trekt als de wielen vrij hangen en daarna de auto op zijn wielen zet; geef je de rubbers zoveel voorspanning dat ze extra slijten en proberen te draaien in de demper ogen. Dit geeft lawaai.

Als je zo de bouten hebt gelost en weer vastgezet hebt, kun je ook de stabirubbers inspuiten met teflonspray dat wil tijdelijk ook helpen.

Succes,

groeten Rick
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Schokbreken met piepjes

Bericht door Endebendebus »

Ga ik proberen Rick, bedankt :werkaanT4
Groeten Thomas
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33894
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Schokbreken met piepjes

Bericht door Multivan Generation »

Als je de schokdempers plaatst,
en je wilt de bout die daar doorheen gaat aan de onderzijde;
dan kun je het beste de draagarm naar boven brengen met een krikje of zo.
Dan kun je het beter uitlijnen tegenover elkaar.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Schokbreken met piepjes

Bericht door Endebendebus »

Hoi Peter,
Dat had ik ook gedaan :yes
Dus de bout ging er vlot in. Ik moest alleen de onderzijde van de demper iets naar voren duwen en het oog van het tussenstangetje had wat ruimte. Tov de onderste draagarm dan he.
Ik had ook overal een weinig vet tussen... Maar laat het maar ff kreunen voorlopig, heb zelf inmiddels ook een gebroken gevoel overal na steeds dat spul los en vast te zetten :bonk
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Plaats reactie