Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Geen koude lucht, alleen warm. Warmtewisselaar kapot?

vragen over de T4
Gebruikersavatar
stn1
Berichten: 86
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:55

Geen koude lucht, alleen warm. Warmtewisselaar kapot?

Bericht door stn1 »

:werkaanT4

Bij mn camper een raar probleem. De regelaar van de verwarming regelt niets... Kan m op koud of warm zetten blijft koude lucht uit de middelste drie roosters komen en warme lucht uit de roosters aan de raamkanten.

Wat kan dit zijn? Viel me gisteren pas op. Kan het gewoon een kwestie zijn van losse kabels achter de regeleenheid?

Ook de verwarming in het camperdeel reageert niet op warm of koud. Blijft hoe ik de regelaar in het camperdeel ook zet gelijk.
Laatst gewijzigd door stn1 op 03 jun 2009, 12:54, 2 keer totaal gewijzigd.
T4 california coach bj 1999. 50mm verlaagd. Getinte ruiten. Ronal 16 inch. Smoke achterlichten. Silver vision knipperlichten. Aerotwin wissers voor en achter. Embleemloze grille
Gebruikersavatar
HarryF
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 nov 2008, 15:46
Locatie: Enschede

Re: verwarming koeling werkt niet goed???

Bericht door HarryF »

De middenroosters weet ik niet (zal het binnenkort eens uittesten), maar als de andere openingen (voor) wel te regelen zijn, dan is het zo geconstrueerd. De verwarming achter staat (althans bij mijn bus) altijd vol aan en is met de aparte blowerschakelaar alleen maar regelbaar op weinig of veel (hete) lucht. Dat is dus normaal.

gr HarryF
Houdt h'm tussen de lijntjes...met de gepoetste kant boven!!
Gebruikersavatar
stn1
Berichten: 86
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:55

Re: verwarming koeling werkt niet goed???

Bericht door stn1 »

ok, maar ik heb dus als ik de verwarming op de voeten richt alleen koude lucht dat is in de winter niet lekker. En de roosters in het dash aan de zijkanten dus alleen warme lucht.
T4 california coach bj 1999. 50mm verlaagd. Getinte ruiten. Ronal 16 inch. Smoke achterlichten. Silver vision knipperlichten. Aerotwin wissers voor en achter. Embleemloze grille
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: verwarming koeling werkt niet goed???

Bericht door Egbert&Manon »

Uit de middelste roosters krijg je alleen maar buitenlucht!
Niet regelbaar dus.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
HarryF
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 nov 2008, 15:46
Locatie: Enschede

Re: verwarming koeling werkt niet goed???

Bericht door HarryF »

stn1 schreef:ok, maar ik heb dus als ik de verwarming op de voeten richt alleen koude lucht dat is in de winter niet lekker. En de roosters in het dash aan de zijkanten dus alleen warme lucht.
Zijn de zijroosters wel regelbaar qua temperatuur? en de voetverwarming alleen koud??
Wat doen de voorruitroosters?
Houdt h'm tussen de lijntjes...met de gepoetste kant boven!!
Gebruikersavatar
stn1
Berichten: 86
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:55

Re: verwarming koeling werkt niet goed???

Bericht door stn1 »

HarryF schreef:
stn1 schreef:ok, maar ik heb dus als ik de verwarming op de voeten richt alleen koude lucht dat is in de winter niet lekker. En de roosters in het dash aan de zijkanten dus alleen warme lucht.
Zijn de zijroosters wel regelbaar qua temperatuur? en de voetverwarming alleen koud??
Wat doen de voorruitroosters?
roosters naar voorruit en zijroosters alleen warme lucht en niet te regelen. Voetverwarming alleen koud.
T4 california coach bj 1999. 50mm verlaagd. Getinte ruiten. Ronal 16 inch. Smoke achterlichten. Silver vision knipperlichten. Aerotwin wissers voor en achter. Embleemloze grille
Gebruikersavatar
HarryF
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 nov 2008, 15:46
Locatie: Enschede

Re: verwarming koeling werkt niet goed???

Bericht door HarryF »

Lijkt mij dat dan toch de "kabelmantel" tussen warmteregelknop en regelklep is losgeschoten, of evt de kabel zelf uit de bevestiging is losgeraakt. Met de nieuwere versies heb ik geen ervaring, maar het lijkt me dat je (na verwijdering van de knoppen) ook hier het bedieningspaneel relatief eenvoudig kunt verwijderen en dan moet je aan die kant al iets kunnen zien.
Als de "klepkant" los zit zal er meer kunststof "beplating" moeten worden gedemonteerd.

Wie heeft meer concrete informatie????

succes HarryF
Houdt h'm tussen de lijntjes...met de gepoetste kant boven!!
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: verwarming koeling werkt niet goed???

Bericht door René »

Hoe soepel gaan de draaiknoppen? Vermoed dat er wat mis is met je knoppenmechanisme.

Normaal voel je wel weerstand bij het verdraaien van de knoppen en kun je ook horen wat er gebeurd aan luchtstroming als je de ventilator wat hoger in toerenzet. Zo moet je door verdraaing kunnen horen waar de luchtstroom naar toe geleid wordt.

René
Gebruikersavatar
HarryF
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 nov 2008, 15:46
Locatie: Enschede

Re: verwarming koeling werkt niet goed???

Bericht door HarryF »

Egbert&Manon schreef:Uit de middelste roosters krijg je alleen maar buitenlucht!
Niet regelbaar dus.

Egbert
Bij mijn bus (net even gechecked) zijn ook de middenroosters regelbaar (warm/koud)
(BJ `997, 102 pk 5 cyl)

groet, HarryF
Houdt h'm tussen de lijntjes...met de gepoetste kant boven!!
Gebruikersavatar
stn1
Berichten: 86
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:55

Re: verwarming koeling werkt niet goed???

Bericht door stn1 »

ok dank je, ik ga de boel van het weekend wel eens los halen... :werkaanT4
T4 california coach bj 1999. 50mm verlaagd. Getinte ruiten. Ronal 16 inch. Smoke achterlichten. Silver vision knipperlichten. Aerotwin wissers voor en achter. Embleemloze grille
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: verwarming koeling werkt niet goed???

Bericht door René »

Let erop dat bij een airco/clima er meer mogelijk is als zonder. Voor zover ik weet,

Buitenste rooster en voorraam (bovenop dashboard) warm en koud instelbaar
middelste roosters (boven radio) alleen buitenlucht zonder airco/clima
middelste roosters (boven radio) koude en warme lucht met airco/clima
voeten beluchting warm en koud instelbaar

René
Gebruikersavatar
stn1
Berichten: 86
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:55

Re: verwarming koeling werkt niet goed???

Bericht door stn1 »

ok heb geen airco, zal dus een regelschuif los zijn met een beetje geluk. Vond het raar dat de middenroosters koud bleven en de buitenste warm maar dat klopt als de regelaar op warm staat en niet terug kan.

Thankss
T4 california coach bj 1999. 50mm verlaagd. Getinte ruiten. Ronal 16 inch. Smoke achterlichten. Silver vision knipperlichten. Aerotwin wissers voor en achter. Embleemloze grille
Gebruikersavatar
stn1
Berichten: 86
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:55

Re: verwarming koeling regelaar??? foto erbij gezet

Bericht door stn1 »

Net alles losgehaald. Alle kleppen lijken te werken, kabels werken. Niets los. Als ik kies tussen warm of koud gebeurt er niets behalve dat ik de kabels zie bewegen. Kabel komt onder de motorkap uit op dit onderdeel wat weer tussen de koelslang in zit. Denk dat dat een klep oid is. Kan die kapot zijn? Hoe heet dit onderdeel?

Afbeelding

Afbeelding

bedankt alvast :toppie
T4 california coach bj 1999. 50mm verlaagd. Getinte ruiten. Ronal 16 inch. Smoke achterlichten. Silver vision knipperlichten. Aerotwin wissers voor en achter. Embleemloze grille
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: verwarming koeling regelaar??? foto erbij gezet

Bericht door Leo45 »

Met dat klepje regel je het warme water naar je kachel binnen, als die open staat en niet dicht gaat heb je altijd ergens warme lucht of omgekeerd altijd koude lucht.
Als je binnen de knop van warm naar koud draait moet je hierop een hefboompje zien draaien.
De complete slag is 90 graden van vol open naar helemaal dicht.
Doe wel voorzichtig en ga niet aan het klepje draaien als je kabel naar binnen er nog op zit want voor je het weet schiet tie binnen uit de knoppen boel en dan moet je dat ook helemaal los maken.
Eigenlijk altijd van binnenuit bedienen.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
stn1
Berichten: 86
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:55

Re: verwarming koeling regelaar??? foto erbij gezet

Bericht door stn1 »

Leo45 schreef:Met dat klepje regel je het warme water naar je kachel binnen, als die open staat en niet dicht gaat heb je altijd ergens warme lucht of omgekeerd altijd koude lucht.
Als je binnen de knop van warm naar koud draait moet je hierop een hefboompje zien draaien.
De complete slag is 90 graden van vol open naar helemaal dicht.
Doe wel voorzichtig en ga niet aan het klepje draaien als je kabel naar binnen er nog op zit want voor je het weet schiet tie binnen uit de knoppen boel en dan moet je dat ook helemaal los maken.
Eigenlijk altijd van binnenuit bedienen.

Leo
dat hefboompje beweegt wel, maar blijft alleen warme lucht geven door de roosters die te regelen zijn..
T4 california coach bj 1999. 50mm verlaagd. Getinte ruiten. Ronal 16 inch. Smoke achterlichten. Silver vision knipperlichten. Aerotwin wissers voor en achter. Embleemloze grille
Plaats reactie