Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Roest onder de raamrubbers!
- Charles 1065
- Berichten: 1061
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 23:03
- Locatie: Silvolde
Roest onder de raamrubbers!
Ik, nou ja mijn bussie heeft last van roest vorming onder enkele raam rubbers!
1-Wat kan hier de oorzaak van zijn?
2-Hoe los ik dit op? Lijkt mij een lastige klus?
Dank voor het mee denken!
1-Wat kan hier de oorzaak van zijn?
2-Hoe los ik dit op? Lijkt mij een lastige klus?
Dank voor het mee denken!
Hey mede achterhoeker, volgens mij zit er maar 1 ding op.
ruit er uit, behandelen en dan ruit terug. En dan hopen dat je er echt af bent.
Ik zag het bij die van ons nooit tot vorige week. De 3de vooruit in driekwart jaar. En deze ligt net wat dieper in de rubbers dan zijn 2 voorgangers. rara wat zie ik een kleine bruine rand, en het is geen troep maar roest.
Ik weet ook niet wat ik er mee aan moet.
Ik zie mij echt niet de ruit er heel uithalen en heel terugplaatsen.
Dezelfde ellende heb ik bij de achterruit en 1 zijruit van de DC. Ook daar zie ik wat verschijnen wat er niet hoort.
Eigenlijk komt het er op neer, ook ik ben ook benieuwd naar de gouden tip.
ruit er uit, behandelen en dan ruit terug. En dan hopen dat je er echt af bent.
Ik zag het bij die van ons nooit tot vorige week. De 3de vooruit in driekwart jaar. En deze ligt net wat dieper in de rubbers dan zijn 2 voorgangers. rara wat zie ik een kleine bruine rand, en het is geen troep maar roest.
Ik weet ook niet wat ik er mee aan moet.
Ik zie mij echt niet de ruit er heel uithalen en heel terugplaatsen.
Dezelfde ellende heb ik bij de achterruit en 1 zijruit van de DC. Ook daar zie ik wat verschijnen wat er niet hoort.
Eigenlijk komt het er op neer, ook ik ben ook benieuwd naar de gouden tip.
- Charles 1065
- Berichten: 1061
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 23:03
- Locatie: Silvolde
het is niet toevallig je voorruit. met hinderlijke steenslag in het gezichtsveld.....
Misschien is er dan nog wat te regelen via de verzekering.
Ik wou dat ik het geweten had voor de ruit vervangen werd. Dan had ik het zelf bijgewerkt en had men daarna van mij een nieuwe ruit mogen plaatsen.
Het is vocht wat tussen je rubbers gaat zitten. Ik ben er nou ook wel achter, de eerste ruit (af fabriek) zit lekker gesloten, maar na een vervanging is er een verhoogd risico voor dit soort roestvorming onder de rubbers.
Het is net alsof je de boel nooit meer zo netjes dichtkrijgt als dat het heeft gezeten.
Reparatie/herstel daar gaat veel tijd in zitten, en tijd is arbeidsloon. Daar wordt je niet vrolijk van tegenwoordig.
Mocht je een oplossing hebben gevonden buiten dit forum dan houd ik mij ook aanbevolen voor de info.
Misschien is er dan nog wat te regelen via de verzekering.
Ik wou dat ik het geweten had voor de ruit vervangen werd. Dan had ik het zelf bijgewerkt en had men daarna van mij een nieuwe ruit mogen plaatsen.
Het is vocht wat tussen je rubbers gaat zitten. Ik ben er nou ook wel achter, de eerste ruit (af fabriek) zit lekker gesloten, maar na een vervanging is er een verhoogd risico voor dit soort roestvorming onder de rubbers.
Het is net alsof je de boel nooit meer zo netjes dichtkrijgt als dat het heeft gezeten.
Reparatie/herstel daar gaat veel tijd in zitten, en tijd is arbeidsloon. Daar wordt je niet vrolijk van tegenwoordig.
Mocht je een oplossing hebben gevonden buiten dit forum dan houd ik mij ook aanbevolen voor de info.
Ik denk dat er vaak beschadiging van de sponning ontstaat bij het vervangen van de ruit. Achter het rubber is het bijna altijd vochtig en dan gaat het roesten razendsnel.
Bij mijn T4 is de voorruit een paar maanden geleden vervangen en ik was erbij tijdens de de- en montage. Om de ruit te verwijderen wordt de kitlaag doorgesneden met een staaldraad. Er wordt een speciaal gereedschap gebruikt om van binnenuit een gaatje te maken in de kit en de staaldraad aan te brengen. Ik kan me voorstellen dat dit gereedschap de lak in de sponning soms iets beschadigt. Nadat de ruit geheel verwijderd is, wordt de nog aanwezige kit met een scherp mes uit de sponning gesneden. Als dit niet voorzichtig gebeurt kan de lak ook beschadigd raken. Ik heb zelf de sponning op beschadigingen gecontroleerd, maar ik veronderstel dat een monteur de nieuwe ruit er gewoon inplakt zonder iets aan eventuele lakbeschadigingen te doen. Er wordt wel een (doorzichtige) primer aangebracht voor montage maar volgens de monteur is deze alleen bedoeld om de hechting te bevorderen en niet als roestwering.
Mijn advies: blijf erbij als je ruit vervangen wordt en controleer zelf even of de lak beschadigd is tijdens de de-montage. Je kunt dan het bedrijf er nog op aanspreken.
Als er al roest is, is de enige echte oplossing de ruit te verwijderen en de beschadigingen te repareren.
Bij mijn vorige T4 had ik het probleem ook, daar heb ik de roest zoveel mogelijk weggehaald met een Dremel en een tandartsboortje, waarbij ik het rubber iets opzij drukte. Daarna met een penseeltje roestwerende primer en lak aangebracht. Naderhand heb ik tijdens een droge periode in de zomer een heleboel dunne tectyl achter het rubber gespoten. Dit is uiteraard een lapmiddel, je weet niet wat er zich verder nog onder het rubber afspeelt.
Dik
Bij mijn T4 is de voorruit een paar maanden geleden vervangen en ik was erbij tijdens de de- en montage. Om de ruit te verwijderen wordt de kitlaag doorgesneden met een staaldraad. Er wordt een speciaal gereedschap gebruikt om van binnenuit een gaatje te maken in de kit en de staaldraad aan te brengen. Ik kan me voorstellen dat dit gereedschap de lak in de sponning soms iets beschadigt. Nadat de ruit geheel verwijderd is, wordt de nog aanwezige kit met een scherp mes uit de sponning gesneden. Als dit niet voorzichtig gebeurt kan de lak ook beschadigd raken. Ik heb zelf de sponning op beschadigingen gecontroleerd, maar ik veronderstel dat een monteur de nieuwe ruit er gewoon inplakt zonder iets aan eventuele lakbeschadigingen te doen. Er wordt wel een (doorzichtige) primer aangebracht voor montage maar volgens de monteur is deze alleen bedoeld om de hechting te bevorderen en niet als roestwering.
Mijn advies: blijf erbij als je ruit vervangen wordt en controleer zelf even of de lak beschadigd is tijdens de de-montage. Je kunt dan het bedrijf er nog op aanspreken.
Als er al roest is, is de enige echte oplossing de ruit te verwijderen en de beschadigingen te repareren.
Bij mijn vorige T4 had ik het probleem ook, daar heb ik de roest zoveel mogelijk weggehaald met een Dremel en een tandartsboortje, waarbij ik het rubber iets opzij drukte. Daarna met een penseeltje roestwerende primer en lak aangebracht. Naderhand heb ik tijdens een droge periode in de zomer een heleboel dunne tectyl achter het rubber gespoten. Dit is uiteraard een lapmiddel, je weet niet wat er zich verder nog onder het rubber afspeelt.
Dik
Ik heb vorig jaar zomer, tijdens de heel warme periode met een injectienaald tussen raamrubber en sponning een flinke hoeveelheid gekookte lijnolie gespoten, totdat het spul tussen rubber en sponning uitliep. Kan misschien ook wel met Owatrol.
Plekjes rondom het rubber blank gemaakt: 2 laagjes lijnolie, 2 laagjes Corroless en twee laagjes lak. Ziet er niet echt fraai uit, maar dat maakt me niet zoveel uit. Bus is inmiddels 15 jaar oud.
Nog geen roest teruggezien.
Bij de zijnaad aan de bestuurderskant dezelfde methode toegepast. Ook nog roestvrij.
p.s. Voorruit is nooit vervangen.
Plekjes rondom het rubber blank gemaakt: 2 laagjes lijnolie, 2 laagjes Corroless en twee laagjes lak. Ziet er niet echt fraai uit, maar dat maakt me niet zoveel uit. Bus is inmiddels 15 jaar oud.
Nog geen roest teruggezien.
Bij de zijnaad aan de bestuurderskant dezelfde methode toegepast. Ook nog roestvrij.
p.s. Voorruit is nooit vervangen.
- harry t5 191
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
- Locatie: Zeijen
Hey nummergenoot LOLJohan,
Je hebt mail
Ik heb een heleboel mail op een dag Harry, maar daar zat niets van jou tussen. Mail me anders nog een keertje je maakt me nieuwsgierig naar de inhoud van dat mailtje. Je mag mij ook mailen op j.nap#artez.nl (#=@)
Groeten, Johan uit Doetinchem Fotogalerij nr. 191 (Zwarte T4 2.5 TDI 102 pk ACV van 1998 :-)
WIl je die andere 15 auto's ook zien die ik gehad heb, (nog even geduld, site wordt opnieuw opgebouwd)
WIl je die andere 15 auto's ook zien die ik gehad heb, (nog even geduld, site wordt opnieuw opgebouwd)
komt helaas inderdaad erg veel voor bij T4's ( en andere auto's ).
Zie trouwens ook geregeld bij T4's en LT's waar zelfs nog nooit een ruit van vervangen is, dat er al roest in een sponning zit. Als het echt ernstige roest is bellen wij een klant altijd op met het verhaal en of hij het eerste zelf wil zien.
De kit word er inderdaad afgestoken met een scherp mesje. Wij behandelen trouwens wel de gehele sponning met een zwarte roestwerende primer.
Wil je het echt van eventuele roest af, moet de ruit eruit en de gehele sponning kaal en daarna opnieuw worden gespoten. En dan is het nog maar hopen dat het niet terugkomt. Sommige auto's zijn erg gevoelig voor roest
Zie trouwens ook geregeld bij T4's en LT's waar zelfs nog nooit een ruit van vervangen is, dat er al roest in een sponning zit. Als het echt ernstige roest is bellen wij een klant altijd op met het verhaal en of hij het eerste zelf wil zien.
De kit word er inderdaad afgestoken met een scherp mesje. Wij behandelen trouwens wel de gehele sponning met een zwarte roestwerende primer.
Wil je het echt van eventuele roest af, moet de ruit eruit en de gehele sponning kaal en daarna opnieuw worden gespoten. En dan is het nog maar hopen dat het niet terugkomt. Sommige auto's zijn erg gevoelig voor roest
Nou Hendrikus, dat vind ik een prima service. Eesrt effe de klant bellen.
Zou bijna vragen voor welke firma je werkt
Alleen kaal maken en dan spuiten lijkt mij geen optie. Dan komt het zeker terug.
Maar wat wanneer de klant er eerst wat aan wil doen ???
Hoe gaan jullie daarmee om. Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.
Zou bijna vragen voor welke firma je werkt
Alleen kaal maken en dan spuiten lijkt mij geen optie. Dan komt het zeker terug.
Maar wat wanneer de klant er eerst wat aan wil doen ???
Hoe gaan jullie daarmee om. Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.
De sponning kaal maken, behandelen met een primer of menie en dan gewoon opnieuw spuiten. Dat is volgens mij de beste en enigste manier om er volledig van af te komen.Johan191 schreef:Nou Hendrikus, dat vind ik een prima service. Eesrt effe de klant bellen.
Zou bijna vragen voor welke firma je werkt
Alleen kaal maken en dan spuiten lijkt mij geen optie. Dan komt het zeker terug.
Maar wat wanneer de klant er eerst wat aan wil doen ???
Hoe gaan jullie daarmee om. Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.
En als een klant beslist dat hij er wat aan wil doen dan mag dat hoor. Is geen enkel probleem. Dan kan de klant hem ophalen en zetten we eventueel de oude ruit er ff los in met iets van kleefkit of tape. Dan kan de klant eventueel rustig aan naar huis rijden of naar een bedrijf. En soms als er de ruimte en tijd voor is kan een klant eventueel ook wel bij ons aan het klussen. dat ligt er een beetje aan
T4 2.5TDI 88pk 1999
- m.c van den berg
- Berichten: 1457
- Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
- Locatie: Beesd
- Peter 887
- Berichten: 2455
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:58
- Locatie: Westfriesland Tel.nr. 0631671329
Ik had nogal veel roestvorming,bij de zijpanelen van de laadruimte,deze zijn er waarschijnlijk ook al een keer uitgesneden,want ze waren door de lak heen gegaan, en de randen van de panelen waren ernstig door roest aangetast
Bij de schadehersteller deze eruit laten halen,en alle roest is er helemaal uitgestraald,en daarna eerst met etsprimer behandeld, daarna de andere lagen erop,nu ramen met folie terug geplaatst, kost wel wat maar hij is nu weer netjes,en ik heb 4 jaar garantie.
Bij de schadehersteller deze eruit laten halen,en alle roest is er helemaal uitgestraald,en daarna eerst met etsprimer behandeld, daarna de andere lagen erop,nu ramen met folie terug geplaatst, kost wel wat maar hij is nu weer netjes,en ik heb 4 jaar garantie.
T4 2.8 VR6 LWB
Het leven is een feest,maar je moet zelf de slingers ophangen.
El groeto uit Sjikago
Het leven is een feest,maar je moet zelf de slingers ophangen.
El groeto uit Sjikago