Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

laden huishoud accu

vragen over de T4
Plaats reactie
NoordOostfalia
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 mar 2009, 00:36

laden huishoud accu

Bericht door NoordOostfalia »

Hallo Allemaal.

Ik heb er nog niet verder naar gekeken :werkaanT4 maar misschien dat één van jullie uit ervaring weet waar ik dat moet doen.
Probleem is als volgt. Mijn huishoud accu laad alleen via 220v aansluiting maar tijdens het rijden :ikrij niet. Zit er ergens een relais dat overschakelt van 220v naar 12 v? Ik weet niet of het er mee te maken heeft maar een tijdje geleden heb ik de motor laten lopen terwijl hij aan de netspanning stond en sinds die tijd heb ik ook dat probleem. Misschien dat het een kleinigheid is. Graag tips. en bij voorbaat dank daarvoor.

m vr. gr Peter :zwaai
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: laden huishoud accu

Bericht door Leo45 »

Ja vaak zit daarvoor ergens een relais dat geschakeld wordt met een draad die komt van de D+ van de accu.
Dat is hetzelfde draadje dat ook je laadstroom lampje doet uitgaan als de motor draait.
Misschien is er alleen maar ergens een zekering uit of is dat relais zelf defect.
Waar dat relais zit dat weet ik niet, overigens zou het helemaal geen probleem mogen zijn de motor te laten draaien met de lader erop dan wordt alleen je acculader parallel gezet met de 2 accu's en de dynamo dat kan geen problemen geven.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
NoordOostfalia
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 mar 2009, 00:36

Re: laden huishoud accu

Bericht door NoordOostfalia »

Storing gevonden :jumpklap . scheidingsrelais (onder koelkast) was defect. Ik ga deze vervangen door een z.g. battery separator.
Voordeel: kan hogere spanningen aan zodat inbranden minder vaak voorkomt.
-In geval van nood(lege huishoud accu) kan je kachel en koelkast op de start batterij draaien totdat deze 20%ontladen is.Dus schakelt op tijd uit zodat je altijd nog kan starten.
-Je kan hem in geval van een lege startbatterij door middel van een schakelaar op een extra aansluiting doorverbinden zodat de stroom overloopt naar je startbatterij(ca 10 minuten is genoeg om weer te kunnen starten)PS. Niet starten met de schakelaar open . Kan de bedrading niet aan!
-Je startbatterij wordt ook geladen via de walaansluiting 220V. Hij laadt eerst de starbatterij en als deze vol is je huishoudaccu aan de beurt.
-bijkomend voordeel voor mensen die een 2e of 3e batterij aan willen sluiten en geen beschikking hebben over een B+ aansluiting.deze battery separator is zelfdenkend en kan zonder B+ aansluiting worden gebruikt.
Tevens heeft deze een aansluiting voor een controle lampje zodat je altijd kan zien of de huishoud accu wordt geladen tijdens het rijden.
Ik hoop dat ik ook jullie weer wat wijzer heb gemaakt met deze informatie.

Met vriendelijke groet peter :zwaai
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: laden huishoud accu

Bericht door Leo45 »

Ik heb er ook tegenwoordig een separator inzitten,
eentje van Victron type Cyrix.
Als ik nu aan de 220V sta wordt ook de startaccu geladen en dus kan de radio dan ook onbeperkt aan staan.
In het verleden was dat niet zo. Plaatsen van cyrix was eenvoudiger dan draad apart trekken voor de radio.
Afbeelding


Cyrix in aktie.
Ook zie je accu van 185Ah net staan, past precies

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Plaats reactie