Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Koelventilator T4 VR6 vervangen

vragen over de T4
Plaats reactie
pjvlb
Berichten: 27
Lid geworden op: 30 sep 2007, 17:24
Locatie: Salland

Koelventilator T4 VR6 vervangen

Bericht door pjvlb »

Eén van de radiatorkoelventilatoren van mijn T4 VR6, automaat uit 1996 (wijsneus, airco) ging deze week helaas kapot. Hij maakte al veel lawaai als hij aansloeg maar deze week hoorde ik een klap en vervolgens een hoop herrie en gedreun door de gehele auto als de ventilator inschakelt. Ik heb geconstateerd dat de koelventilatoren (welke defect is weet ik nog niet, misschien 1 of beide) nauwelijks bereikbaar zijn.

Kan iemand mij vertellen hoe ik i.v.m. vervanging het best te werk kan gaan? Moet het front wellicht worden uitgebouwd of moet ik er bijvoorbeeld van onder de auto bij zien te komen? Weet iemand misschien ook wat een niewe koelventilator kost en of de VR6 een specifiek type ventilator heeft of dat deze gelijk is aan bijv. die van een TDI?

Ik ben trouwens ook benieuwd wat een dergelijke reparatie kost indien uitgevoerd bij de (VW) garage. Mijn garage deed er geen uitspraak over maar ik kreeg wel een indicatie dat ik minimaal toch rekening moest houden met een bedrag van rond de 500 euro...

Bedankt alvast voor de reactie!

Vr. gr. PJVLB

:T44EVER
Gebruikersavatar
Peter 887
Berichten: 2455
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:58
Locatie: Westfriesland Tel.nr. 0631671329

Re: Koelventilator T4 VR6 vervangen

Bericht door Peter 887 »

Ik heb de indruk dat bij jou een gedeelte van de ventilatorbladen is afgebroken,
en daarna in onbalans is geraakt, dat kun je van bovenaf bekijken.
Ik heb net even bij mij onder de kap gekeken,
ik zou de kapotte ventilator eruit halen,
en dan eens even op de sloop kijken of ze hetzelfde type hebben liggen
Ik den zomaaar dat ze dit type op meerdere audi's, en volkswagens gebruiken
Bij mij stond er het volgende op 7D0 959 455G van Siemens.
Je front kun je gedeeltelijk naar voren klappen als je de plaat erboven loshaald,
dan kun je volgens mij de ventilatorplaat demonteren,
en naar boven eruit halen.
Suc6
T4 2.8 VR6 LWB
Het leven is een feest,maar je moet zelf de slingers ophangen.

El groeto uit Sjikago
pjvlb
Berichten: 27
Lid geworden op: 30 sep 2007, 17:24
Locatie: Salland

Re: Koelventilator T4 VR6 vervangen

Bericht door pjvlb »

Bedankt voor je reactie, Peter! Dat zou natuurlijk heel goed kunnen en ik ga, zodra ik even gelegenheid heb, meteen kijken of het inderdaad is wat jij vermoed. Ik begrijp ook uit jouw antwoord dat het op zich niet heel veel werk is om de ventilator te vervangen en dat het front dus simpelweg naar voren kan worden geklapt. Ik neem aan dat je de zwarte verbindingbalk bedoeld waar de grill tegenaan is geschroefd? Klapt de radiator dan ook mee naar voren? Alvast bedankt voor je reactie!
Gebruikersavatar
Peter 887
Berichten: 2455
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:58
Locatie: Westfriesland Tel.nr. 0631671329

Re: Koelventilator T4 VR6 vervangen

Bericht door Peter 887 »

Die balk bedoel ik.
Dat bedrag van 500 euro zul je dan ook ver onder kunnen blijven denk ik.
T4 2.8 VR6 LWB
Het leven is een feest,maar je moet zelf de slingers ophangen.

El groeto uit Sjikago
pjvlb
Berichten: 27
Lid geworden op: 30 sep 2007, 17:24
Locatie: Salland

Re: Koelventilator T4 VR6 vervangen

Bericht door pjvlb »

Ik heb de hele handel nu losliggen. Beide ventilatoren zitten in een unit gemonteerd. Inderdaad waren van één ventilator alle schoepen volledig verdwenen. Volgens mij echter, gelukkig, zonder verder schade aan te richten want ik kan mij voorstellen dat door de snelheid de radiator bijv. behoorlijk beschadigd had kunnen worden.

Wat ik mij nu afvraag is of de gehele unit vervangen moet worden of dat ik de defecte ventilator uit de unit dien te verwijderen. Is dit onderdeel wel los verkrijgbaar?

Bedankt voor de reactie(s).
Gebruikersavatar
Peter 887
Berichten: 2455
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:58
Locatie: Westfriesland Tel.nr. 0631671329

Re: Koelventilator T4 VR6 vervangen

Bericht door Peter 887 »

Ik zou toch eens de ventilatormotor demonteren, en dan eens kijken op de sloop naar dat type.
Mischien is alleen het blad stuk, en de motor nog goed.
T4 2.8 VR6 LWB
Het leven is een feest,maar je moet zelf de slingers ophangen.

El groeto uit Sjikago
pjvlb
Berichten: 27
Lid geworden op: 30 sep 2007, 17:24
Locatie: Salland

Re: Koelventilator T4 VR6 vervangen

Bericht door pjvlb »

Dat zal ik zeker doen maar de motor zelf is volgens mij ook defect. Hij maakte al geluid realiseer ik mij achteraf en als ik er aan draai dan voel je duidelijk enkele 'zware punten'. De andere ventilatormotor heeft dat niet. Ik ga inderdaad, zoals jij al suggereerde, eens wat slopen af en wellicht vindt ik daar een complete unit. Het type nummer was overigens vrijwel gelijk aan wat jij mij doorgaf. Alleen verschilde de laatste letter. Bij jou is dat 'G', bij mijn auto is het een 'D'.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Koelventilator T4 VR6 vervangen

Bericht door Multivan Generation »

in die letters schuilt hem ook het verschil,
er zijn verschillende wattages leverbaar,
bijvoorbeeld 250 Watt 350 Watt etc..

Dus mijn advies is om exact dezelfde te zoeken..
Ook qua aansluiting!!! :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
pjvlb
Berichten: 27
Lid geworden op: 30 sep 2007, 17:24
Locatie: Salland

Re: Koelventilator T4 VR6 vervangen

Bericht door pjvlb »

Ik heb de zaak inmiddels weer gemonteerd en alles werkt weer naar behoren. Uiteindelijk heb ik de defecte motor vervangen door een nieuwe. De lagers waren er uitgelopen dus ik moest inderdaad ook de motor vervangen. Op zich lijkt mij deze motor wel te reviseren want hij is volledig demontabel volgens mij. Ik heb hem voor de zekerheid dan ook nog maar bewaard.
Ik heb nu eenzelfde type motor maar van de laatste serie (laatste letter uit het serienummer is nu een 'K', ik had een 'D'). Deze is volledig gesloten en waar bij de oude motor schroeven zaten waarmee de motor uit elkaar kon worden gehaald is de motor van dit nieuwe type volledig gesloten en niet meer demontabel. De schroeven zijn vervangen doordat het metaal ter plekke is uitgestanst. Beslist minder fraai dan voorheen dus maar het werkt en daar gaat het uiteindelijk om.

Op de sloop heb ik overigens niets kunnen vinden. Bovendien blijkt de VR6 over een specifiek type, zwaardere, ventilatormotor (2 X) te beschikken... Tenminste, dat zegt de leverancier. Zal ook wel kloppen want een auto met een dergelijk gewicht (2200KG), met zware benzinemotor en voorzien van automaat heeft natuurlijk ook forse koeling nodig lijkt mij zo.

Bedankt voor jullie raadgevingen in ieder geval!
Plaats reactie