Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hydrolagers

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Hydrolagers

Bericht door Endebendebus »

Beste mensen,
Hoe kan ik beoordelen of de hydrolagers stuk zijn, ik bedoel dus de motorsteunen. Ik heb wel ergens gelezen dat het rubber tegen het bovendte gat moet zitten, maar dat is het gat van het potje zelf neem ik aan. Dat gat waar ik doorheen kijk is het gat van het steuntje waar het lager aan hangt. Bij mij meet ik ongeveer 1,5 cm lucht onder het gat aan bijrijderskant en ongeveer 1 cm aan betuurderskant. :groteogen
Moet ik aan vervangen denken? Zou wel een hoop trillen ed schelen.
Maar is er iemand die ervaring heeft in het vervangen van deze dingen. koop je alleen die potjes of zit het hele ijzerwerk er ook aan? Is het een kwestie van opkrikken en wisselen? En dan van boven af of van onderen? :werkaanT4
(De T4-wiki is "under construction")
vast bedankt voor jullie reacties
Thomas
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Hydrolagers

Bericht door Roger B. (11)61 »

bijrijderskant zit een potje met gat bovenin, rubber moet daar als ik het goed begrepen heb pakweg cm onder zitten.

102pk bestuurderskant zit een oog met een pen erdoor (zoals ik het begrepen heb) die mogen elkaar niet raken. De 88pk heeft links ook een soortgelijke als rechts, die kosten pakweg 80 euro, die linker van de 102 pk bijna 180!
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Hydrolagers

Bericht door Endebendebus »

Mmmm, bedankt voor je reactie Roger, maar ja nu weet ik nog net ff te weinig.
Hoe vervang je die dingen? Is het veel werk, of moet je je halve blok slopen?
:knipoog
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Hydrolagers

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik heb begrepen dat je er niet echt makkelijk bij kan, ik moet de mijne ook doen (360.000km) en de bak moet er af, lekkage bij distributie en nieuwe koppeling.2mv --> ik heb besloten de hele boel naar voren eruit te bouwen omdat ik geen brug hier ter beschikking heb lijkt me dat de eenvoudigste oplossing, motor met bak eruit, dan bak eraf en alles repareren, dan bak er weer op en spul weer terug in de auto met nieuwe motorsteunen........ alleen even sparen en kijken wanneer ik de auto een week of twee a drie kan missen (moet het naast mijn werk doen omdat ik bijna geen vrije dagen meer heb (puppie-oppasvakantie net achter de rug)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Hydrolagers

Bericht door bartt4 »

Roger B. schreef:ik heb begrepen dat je er niet echt makkelijk bij kan, ik moet de mijne ook doen (360.000km) en de bak moet er af, lekkage bij distributie en nieuwe koppeling.2mv --> ik heb besloten de hele boel naar voren eruit te bouwen omdat ik geen brug hier ter beschikking heb lijkt me dat de eenvoudigste oplossing, motor met bak eruit, dan bak eraf en alles repareren, dan bak er weer op en spul weer terug in de auto met nieuwe motorsteunen........ alleen even sparen en kijken wanneer ik de auto een week of twee a drie kan missen (moet het naast mijn werk doen omdat ik bijna geen vrije dagen meer heb (puppie-oppasvakantie net achter de rug)
Is ook het makkelijks front er ff uit halen auto opbokken steekassen los bij de bak. stekkerslos etc
motorbokje erbij en er uit en lekker zondergeklooi bak er af en op.
heb je geen 3 week voor nodig hoor. blok eruit doe je in halvedag er in iets langer mischien en als jevaker heb gedaan kan het wel sneller.

sucses met klusse.
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Hydrolagers

Bericht door Roger B. (11)61 »

bartt4 schreef: heb je geen 3 week voor nodig hoor. blok eruit doe je in halvedag er in iets langer mischien en als jevaker heb gedaan kan het wel sneller.

sucses met klusse.
nou, de bak moet uit elkaar (synchromesch ring 3e versnelling vervangen) er moet nog wat werk verzet worden aan het blok (meteen EGR troep eruit wassen, olielekkage distributiezijde, eventueel 2MV vervangen, de boel goed reinigen en eventueel lakken indien dat nodig is) en als ik in de avond uurtjes 2 uur tijd krijg per werkdag is het veel, ben vaak pas tegen 19.00 thuis en moet dan nog eten en voor het slapen nog in twee etappes de honden uitlaten... Dus eigenlijk is het niet veel meer dan 3 weekendjes
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Hydrolagers

Bericht door Endebendebus »

Jee Roger wel een hele klus!
Wel iets meer werk dan ff die hydrolagers vervangen..
Ik dacht motor laten zakken en je pakt die potjes er tussen uit... :werkaanT4
en hup nieuwe ertussen, zal morgen es bij de vw informeren
:jump
Ik had eens een keer de vijfde versnelling stuk van mijn oude bus, maar dat was relatief simpel, zat aan de buiten zijde van de bak. Maar z'n drie zal wel moeilijker zijn.
sterkte
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Hydrolagers

Bericht door Roger B. (11)61 »

;-) och..leuk hobbyprojectje, enige waar ik me "zorgen" om maak is of je veel apart of VW gereedschap nodig hebt om die bak uit elkaar en weer in elkaar te krijgen.

Distributie al eens gedaan met ingebouwde motor, nou, met uitgebouwde motor kan het alleen maar makkelijker zijn ;-)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Hydrolagers

Bericht door bartt4 »

inderdaad zit je dan ongeveer wel op 3 week werk. appart gereedschap valt wel mee hoor soms ff wat creatief zijn . Is een ruil bak geen betere optie? mischien?
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Hydrolagers

Bericht door Roger B. (11)61 »

ruilbak is vooral duur, kom overal prijzen tussen 950 en 1250 euro tegen, soms meer, tegen 1500 euro :bonk

gebruikt exemplaaar ook snel 600-900 euro en dan maar gokken wat je koopt......

dan maar even hobbien
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Hydrolagers

Bericht door bartt4 »

inderdad voor die rpijzen kun je heel wat zelf reviceren. heb paarmaand terug nog 1 gewisseld ook bak kapot. sloop bak koste me 600 euro vond ik net prijsje uit bus weggehaald met 170000km.
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33894
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hydrolagers

Bericht door Multivan Generation »

hydrolagers:
bouten ene beetje lossen aan de bovenkant.
Motor ondersteunen met goede garagekrik.
Bouten helemaal losdraaien.
Motor laten zakken.
Dan aan de linkerzijde de oliepijlstok losmaken, door boutje (uit het zicht) te verwijderen.
Luchtfilterhuis verwijderen.
Zoals je het hydrolager verwijderd ook terug monteren, is wel lastig,
beste is dat om het met zijn 2-en te doen.
De andere kant aan de versnellingsbak werkt ongeveer het zelfde.

TIP: merk vooraf waar de moeren zaten op het plaatwerk!
Dat scheelt later eventueel afstelling van de versnellingsbak.

De Versnellingsbakhydrolagers zijn motor specifiek, de andere zijde (bijrijderszijde) zijn uitwisselbaar.
Dit geldt voor de TDI motoren.
En ja, ze kosten aardig wat geld :ie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Hydrolagers

Bericht door Endebendebus »

Bedankt Peter,
Dat is een antwoord... :yes
Dus de bijrijderszijde is er van boven tussen vandaan te pielen, hoe zit die pot dan aan de ondezijde vast? Ook met een moer? Kun je daar dan bij, volgens mij loopt hij vlak langs de multieriem(spanner).
De bestuurderskant heeft een hydrolager met een stukkie ijzerwerk eraan, dus ik vermoed dat je daar iets meer ruimte nodig hebt.
En moet dan de motor in z'n geheel zakken, of kun je kant voor kant doen. Kan de pendelsteun blijven zitten?
Sorry hoor dat ik zo doorvraag maar bij VW zijn ze er nogal "gesloten" over, logisch verdienen ze nix :lach
Had laatst al de pendelseun vervangen, waar zowat het rubber geen gat meer raakte,en dat scheelt al enorm :klappen Nu nog zien of ik hinderlijk getril en gebrom kan elimineren.
Kost een paar centen, maar dan wil ik ook voor mezelf weten of dat lukt.
Thanx Thomas
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33894
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hydrolagers

Bericht door Multivan Generation »

Endebendebus schreef:Bedankt Peter,
Dat is een antwoord... :yes
Dus de bijrijderszijde is er van boven tussen vandaan te pielen, hoe zit die pot dan aan de ondezijde vast? Ook met een moer? Kun je daar dan bij, volgens mij loopt hij vlak langs de multieriem(spanner).

Inderdaad de multiriem moet even los, door de spanner wat te verdraaien.
Onderzijde zit vast met een bout.

De bestuurderskant heeft een hydrolager met een stukkie ijzerwerk eraan, dus ik vermoed dat je daar iets meer ruimte nodig hebt.
Je hebt meer ruimte nodig ja, en een beetje rommelen om het er van tussen te krijgen.


En moet dan de motor in z'n geheel zakken, of kun je kant voor kant doen. Kan de pendelsteun blijven zitten?

Pendelsteun moet los..


Sorry hoor dat ik zo doorvraag maar bij VW zijn ze er nogal "gesloten" over, logisch verdienen ze nix :lach
Had laatst al de pendelseun vervangen, waar zowat het rubber geen gat meer raakte,en dat scheelt al enorm :klappen Nu nog zien of ik hinderlijk getril en gebrom kan elimineren.
Kost een paar centen, maar dan wil ik ook voor mezelf weten of dat lukt.
Thanx Thomas
Oskar heeft mij toen geholpen, waarvoor nog steeds veel dank :yes
En met deze ervaring kan ik nu jou helpen... :knipoog

Toch mooi he, zo'n club.... :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Hydrolagers

Bericht door Oskar 725 »

Een aanvulling op het verder complete verhaal van Peter: ook de aanzuigbuis van je lucht filter naar de motor weghalen, kan de steun er zo langs achter uitgepakt worden :toppie :zwaai
Groet, Oskar.
Plaats reactie