Nieuwe wetgeving vanaf 1mei bevat ook regels over verlichting. Hierin staat dat een de koplamp voorzien dient te zijn van een juiste lamp die overeen komt met de code in de behuizing. Dit betekend geen achteraf xenon meer in halogeen lamp behuizing.
Dit staat in de regeling permanente eisen artikel 5.2.55 lid 8 ;
De codering van de lichtarmaturen moet in overeenstemming zijn met de voor dat armatuur bestemde licht. Hierbij is het bepaalde in bijlage VIII, annex 6, van toepassing.
Dit is te vinden op de volgende adressen; http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/v ... _Afdeling2
en
http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/v ... ijlageVIII
suc6
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Xenonverlichting........
- Rolf T5 54
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:55
- Locatie: Drenthe!!
Xenonverlichting........
Laatst gewijzigd door Rolf T5 54 op 14 jun 2009, 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
- Donald4Motion
- Berichten: 4426
- Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
- Locatie: Tuuuuus voor de buus
Re: Xenonverlichting........
Onderaan staan de nieuwe regels betreft Xenon enzo.
Eindelijk verlost van die verblindende K koplampen
Caravans
Personenauto's met een lichte aanhanger (toegestane maximum massa van 3500 kg) mogen 90 km per uur rijden. Dat is 10 km harder dan voorheen was toegestaan. Onder lichte aanhangers worden onder meer caravans, vouwwagens, paardentrailers en boedelbakken verstaan. Voor kampeerauto's met een toegestane maximum massa van meer dan 3500 kg blijft 80 km per uur de maximumsnelheid.
Uitrijstrook
Bestuurders die de doorgaande rijbaan verlaten en op een uitrijstrook rijden, mogen niet meer terug de op de hoofdrijbaan zodra de rijrichting met pijlen op de uitrijstrook wordt aangeven.
Helm
In open brommobielen zonder gordel moet een helm gedragen worden, zodat bestuurders en passagiers van de voertuigen dezelfde bescherming hebben als motorrijders en bromfietsers.
Snorfietsen
Voor alle bestuurders van motorvoertuigen is het vasthouden van een mobiele telefoon verboden. Dit was eerder nog wel toegestaan voor bestuurders van snorfietsen en bepaalde bromfietsen.
Parkeerschijven
Parkeerschijven mogen alleen nog achter de voorruit van een auto worden geplaatst. Parkeerschijven waarbij het tijdstip van aankomst automatisch veranderd kan worden, zijn verboden.
Xenonlampen
Lichtarmaturen mogen alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. Dat betekent dat in koplampen met de code HC, HR of HCR een halogeenlamp moet zitten. In koplampen met de code DC, DR of DCR zijn gasontladingslampen (xenonlampen) toegestaan.
Bron: Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Eindelijk verlost van die verblindende K koplampen
Caravans
Personenauto's met een lichte aanhanger (toegestane maximum massa van 3500 kg) mogen 90 km per uur rijden. Dat is 10 km harder dan voorheen was toegestaan. Onder lichte aanhangers worden onder meer caravans, vouwwagens, paardentrailers en boedelbakken verstaan. Voor kampeerauto's met een toegestane maximum massa van meer dan 3500 kg blijft 80 km per uur de maximumsnelheid.
Uitrijstrook
Bestuurders die de doorgaande rijbaan verlaten en op een uitrijstrook rijden, mogen niet meer terug de op de hoofdrijbaan zodra de rijrichting met pijlen op de uitrijstrook wordt aangeven.
Helm
In open brommobielen zonder gordel moet een helm gedragen worden, zodat bestuurders en passagiers van de voertuigen dezelfde bescherming hebben als motorrijders en bromfietsers.
Snorfietsen
Voor alle bestuurders van motorvoertuigen is het vasthouden van een mobiele telefoon verboden. Dit was eerder nog wel toegestaan voor bestuurders van snorfietsen en bepaalde bromfietsen.
Parkeerschijven
Parkeerschijven mogen alleen nog achter de voorruit van een auto worden geplaatst. Parkeerschijven waarbij het tijdstip van aankomst automatisch veranderd kan worden, zijn verboden.
Xenonlampen
Lichtarmaturen mogen alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. Dat betekent dat in koplampen met de code HC, HR of HCR een halogeenlamp moet zitten. In koplampen met de code DC, DR of DCR zijn gasontladingslampen (xenonlampen) toegestaan.
Bron: Ministerie van Verkeer en Waterstaat
- Rolf T5 54
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:55
- Locatie: Drenthe!!
Re: Xenonverlichting........
Excuus, ik had niet in T4 forum gekeken........ Maar misschien voor diegene die ook niet op het T4 forum kijkt; er is op het T4 forum een hele topic over....
I rest my case
I rest my case
- Rolf T5 54
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:55
- Locatie: Drenthe!!
Re: Xenonverlichting........
Donald;
Je vergeet een hele belangrijke:
Voor lichte aanhangwagens is een hulpkoppeling niet meer nodig !!
Maar nu komt het:
Is de hulpkoppeling wel aanwezig dan moet die ook juist bevestigd worden !! Dus niet los over de trekhaak maar aan een vast voertuigdeel !!
Je vergeet een hele belangrijke:
Voor lichte aanhangwagens is een hulpkoppeling niet meer nodig !!
Maar nu komt het:
Is de hulpkoppeling wel aanwezig dan moet die ook juist bevestigd worden !! Dus niet los over de trekhaak maar aan een vast voertuigdeel !!
- robindekeiser
- Berichten: 323
- Lid geworden op: 30 mar 2008, 21:05
- Locatie: Zuid-Holland
Re: Xenonverlichting........
als je wagen van voor 01-01-07 is, heb je nergens last van (wetgeving)
- Remmen is angst, gas zit rechts! -
Re: Xenonverlichting........
Dat is niet geheel correct:robindekeiser schreef:als je wagen van voor 01-01-07 is, heb je nergens last van (wetgeving)
- wat APK betreft heb je geen last.
- wat politie betreft wel omdat die je gewoon een bekeuring kan geven. (zij kijken of je de originele lampen voor je armatuur er in hebt zitten) zo niet dan kunnen ze daarop bekeuren.)
Echt weer zo'n kromme halve Nederlandse (gedoog)wetgeving