Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

mistachterlicht: geen spanning

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
noorwegen
Berichten: 285
Lid geworden op: 13 jul 2009, 22:35
Locatie: Noorwegen
Contacteer:

mistachterlicht: geen spanning

Bericht door noorwegen »

Hallo allemaal op dit zeer informatief forum.
Ik heb een vraag over de mistachterlamp. Het betreft hier een VW Caravelle uit 1993 benzine motor. Ik krijg geen spanning op mijn mistachterlamp. Ook het controle lampje in de schakelaar op het dashboard brand niet als ik de schakelaar omzet. Heb zekering nr10 gecontroleerd maar die is goed.

Ik heb 3 foto’s toegevoegd.
1: is natuurlijk de beruchte schakelaar. Heeft 3 standen
2 : is de achterzijden van de schakelaar
3: is het aansluitblokje waar de schakelaar in moet.
Op het aansluitblokje punt 1 heb ik een min en op punt 2 heb ik een plus als het contact aanstaat. Punt 3 is niet aangesloten en op 4 en 5 meet ik helemaal niets.

Nu is mijn vraag, hoe is de boel geschakeld.
Welke aansluitpunt van de schakelaar (83a, 83b of +) gaat rechtstreeks naar de mistlamp achter?
Wie kan mij helpen?
Alvast heel erg bedankt.

Louis.



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Volkswagen Transporter / 7HK 2.5 TDI 2004 AXD
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: mistachterlicht: geen spanning

Bericht door Egbert&Manon »

Ben jij verplicht met je 93er een mistlamp te voeren in Noorwegen?

In Nederland hoeft het namelijk NIET!

Toen ik mijn 91er T4 voor het eerst APK gereed maakte, kwam ik tot de ontdekking dat het mistachterlicht onklaar was gemaakt :gif
Na een aantal uren had ik het gemaakt.

Uitslag APK:
Afgekeurd waaronder: Het mistachterlicht heeft geen controlelamp in het dashboard!
Simpelste oplossing is het onklaar maken van de aansluiting, want vanaf 1997 werd het pas verplicht :muur

Mijn mistachterlicht mag niet functioneren, zolang er geen controlelamp in het dashboard zit! :bonk

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: mistachterlicht: geen spanning

Bericht door Roger B. (11)61 »

normaalgesproken werkt het mist-achterlicht alleen als de verlichting aan is.........(en de auto op contact staat)
vaak zit er ook nog een relais tussen (weet niet of VW dat ook deed in 93)

is het origineel zo aanwezig of heeft iemand het achteraf (met gebruik van originele stekkers en schakelaars) ingebouwd?

De schakelaar is voor zowel mist voorlicht als mist achterlicht, dus een stand voor uit, een voor de mistlampen voor en een voor mistlampen voor en achter.

Met een multimeter op de doorpiepstand kun je controlleren welke pennen met elkaar verbonden worden op de schakelaar (of aan de achterkant van de stekker spanning meten als de schakelaar ingestoken is en licht aan, auto op contact staat)

Als je op de uitgangen van de schakelaar spanning hebt moet je verder gaan zoeken.

Ik neem aan dat je met geen spanning bedoelt dat de plus-zijde van de verlichting achteraan (mistachterlicht) geen spanning tov een GOEDE massa heeft?

of concludeer je dat uit het feit dat het lampje ook na vervangen niet brandt? in dat geval eens controlleren of de min ook goed is!!
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
noorwegen
Berichten: 285
Lid geworden op: 13 jul 2009, 22:35
Locatie: Noorwegen
Contacteer:

Re: mistachterlicht: geen spanning

Bericht door noorwegen »

Ff maar weer een reactie.

Egbert, dat klopt, mistachterlicht is niet verplicht. Maar omdat er een lamp is gemonteerd in mijn bumper moet hij werken. Het simpelste is natuurlijk om heel de handel te verwijderen. Maar dan moet ik wel een plaatje monteren in het ontstaande gat in mijn bumper, het ziet er namelijk anders niet uit. Ik ga er namelijk van uit dat als de lampunit nog in de bumper zit gemonteerd datie moet werken. Dus als het niet al te veel werk is wil ik het allemaal werkend hebben. Aankomend weekend ga ik er nog ff mee stoeien. Ik wil namelijk volgende week naar de keuring met de VW. Ben erg benieuwd of alles goed is nu. Ik hou jullie op de hoogte, bedankt.
Volkswagen Transporter / 7HK 2.5 TDI 2004 AXD
Gebruikersavatar
noorwegen
Berichten: 285
Lid geworden op: 13 jul 2009, 22:35
Locatie: Noorwegen
Contacteer:

Re: mistachterlicht: geen spanning

Bericht door noorwegen »

Roger, het ziet er allemaal origineel uit. En inderdaad ik heb geen spanning op het stekkertje bij de achtermistlamp. Heb net nog wel ff gekeken maar moet zeggen dat de contacten erg geoxideerd zijn. Eerst maar eens de contacten reinigen en dan verder kijken. Bedankt voor het meedenken.
Volkswagen Transporter / 7HK 2.5 TDI 2004 AXD
Gebruikersavatar
noorwegen
Berichten: 285
Lid geworden op: 13 jul 2009, 22:35
Locatie: Noorwegen
Contacteer:

Re: mistachterlicht: geen spanning

Bericht door noorwegen »

Ff voor de goede zaak. Het probleem is opgelost. 2 contacten waren zo geoxideerd dat er helemaal geen contact was.
Na een grondige reiniging van de contacten was het probleem verholpen. Nog bedankt voor de reacties.
Ps. De bus is ook door de keuring gekomen, dus ik kan weer 2 jaar rondcrossen.
Volkswagen Transporter / 7HK 2.5 TDI 2004 AXD
Plaats reactie