Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

storing,door klapsleutel ?

vragen over de T4
Plaats reactie
Coen220
Berichten: 362
Lid geworden op: 15 jan 2007, 10:29
Locatie: Delft

storing,door klapsleutel ?

Bericht door Coen220 »

Gisteren avond wilde ik de Auto starten om naar huis terijden (T4 2.5 65 kw)
DE contact lampjes gingen branden en verder gebeurde er niets, ik dacht accu plat,maar kon niets vinden.
Dit een viertal keren geprobeerd zonder resultaat, toen het licht aangezet ,alleen de stadslichten gingen branden ,verder geen gedimd of grootlicht .
Nog even geprobeerd met licht aan te starten ,Alleen het stadslicht ging branden ,geen groot of gedimd deze deden het ook niet,nog eens geprobeerd licht bleef branden en verder geen reactie
Mijn vrouw gevraagd naar haar sleutel (ze heeft een gewone geen klapsleutel ) gestart ,en normaal starten !
Zou dit aan de klapsleutel liggen,? batterijtje leeg ? sleutel werkte tot gisteren avond perfect.


mvrgr
Coen220
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: storing,door klapsleutel ?

Bericht door Wim T4 935 »

Dit lijkt mij eerder het bekende blokje onder het contactslot.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33911
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: storing,door klapsleutel ?

Bericht door Multivan Generation »

je hebt je sleutel gebruikt om de deur open te maken.
Sleutel in het contact,
draaien en veel controle lampjes gingen branden.
Op dat moment wordt het spoeltje afgevraagd door de krans die om het slot heen loopt.
Hierdoor komt er een electronenstroom op gang.
Dit zorgt er voor dat door de motorcomputer door verschillende kenvelden heen een aantal checksums berekend worden.
Checksums zijn controle getallen.
Die checksums moeten in aantal genoeg zijn, bijvoorbeeld 7 stuks.
Die checksums moeten qua resultaat goed zijn.
Die checksums moeten binnen de gestelde limiettijd, 0,5 miliseconden bijvoorbeeld berekend zijn.

Dus als er in 1 van de 3 stappen een hapering zit(te weinig checksums, resultaat niet goed, of tijd te lang),
dan geeft de motorcomputer geen seintje aan relais 109 zodat er geen spanning afgegeven wordt.
Hierdoor kan er dan niet gestart worden, of treedt de wegrijblokkering in werking.

Je controlelampjes gingen allemaal branden, dus het witte contactblokje lijkt me sterk,
want er wordt wel spanning doorgegeven.
En anders was het met de andere sleutel waarschijnlijk ook niet gelukt.

Ik denk dat misschien je klapsleutel beschadigd kan zijn..
(bijvoorbeeld spoeltje kapot/gebroken door val van de sleutel op de grond)


Het batterijtje wordt alleen gebruikt voor het zenden van het signaal van de ver-/ontgrendeling van de centrale portiervergrendeling,
verder niets..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: storing,door klapsleutel ?

Bericht door Roger B. (11)61 »

Bij mijn weten zit er in de sleutel GEEN spoeltje alleen een soort van IC (zonder pootjes) die niet zo snel kapot gaan van een val.
Voor zover ik weet werkt de startblokkering van een T4 niet op de startmotor maar op de brandstoftoevoer/pomp, dus startmotor draait wel, motor slaat zelfs aan, maar slaat direct weer af.

Ook kan ik met de startblokkeringtheorie niet verklaren dat bij ingeschakeld contact je dim en grootlicht niet werken.

Ik kan me wel voorstellen dat het contactblokje van je contactslot veroorzaker van dit probleem is, door een andere sleutel zetten de slotpennetjes anders uit (minder ver versleten sleutel bijvoorbeeld) waardoor het mechanische deel anders tegen het electrische deel aan drukt en je wel kon starten.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: storing,door klapsleutel ?

Bericht door René »

Ik verdenk ook het witte blokje onder je contactslot. Dat hij met de andere sleutel wel wil starten gooi ik op wat Roger zegt of toeval

René
Coen220
Berichten: 362
Lid geworden op: 15 jan 2007, 10:29
Locatie: Delft

Re: storing,door klapsleutel ?

Bericht door Coen220 »

Alleen de contact lampje gingen branden,zoals altijd en de verlichtig kreeg ik alleen op stadslicht verderniet
Toen ik mijn vrouws sleutel gebruikte was alles weer normaal en werkte weer.
De sleutel is bij mij niet gevallen zeker gisteren niet , ik kan me dan ook beter vinden in het contact blokje.
Zal er morgen een gaan halen en hoop dan dat het over is, het is erg lullig als hij je zo laat staan de volgende keer hebben we geen reserve sleutes bij ons en dan sta ik daar.
Alvast hartstikke bedankt voor jullie meedenken.
mvrgr
Coen 220
Plaats reactie