Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Wobbly bobbly - oorzaak bekend

vragen over de T4
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Wobbly bobbly - oorzaak bekend

Bericht door pluuke »

Nouja, zo noem ik het dan maar even.......
Je rijdt weg, en vrijwel direct voel je het stuur heel licht op en neer bewegen (in de draairichting).
Harder rijden > harder trillen, het gevoel van onbalans in je wiel.

Maar dat van het ene op het andere moment... ??
Geen loodjes kwijt,
geen rare bulten op de band of zoiets,
geen gekke dingen gedaan zoals op stoepranden geknald.

Ook een beetje de rare indruk dat het sturen iets zwaarder gaat dan anders...

Dus heb nog geen idee wat het is, maar het is niet tof.
Ga morgen maar eens even opkrikken en een slinger aan het wiel geven, misschien toch wel een slag erin ofzo, of een breuk in de canvas ? :bonk
Laatst gewijzigd door pluuke op 28 sep 2009, 19:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Wobby bobbly

Bericht door matje86 »

banden op spanning?
:driveT4
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Wobby bobbly

Bericht door bartt4 »

Mischien wat geraakt onderwegongemerkt en toch enig onbelans. inderdaad breukje in de band kan ook. zwaarlopende kogel zou mogelijk zijn.
blijft vreemd van ene op andere moment maar soms gebeurt zoiets. Goed checken op enige speling op je kogels fucee's stuurhuis. Banden cheken op bulten slag en slingering. Olie controleren van je stuur bekrachtiging( toevallig te laag en lucht in systeem) zomaar wat tips die me te binnen schieten
RUBBEREXPRESS
olle griese
Berichten: 1489
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:00

Re: Wobby bobbly

Bericht door olle griese »

Zitten je wielbouten wel vast?
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2049
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Wobbly bobbly

Bericht door chv »

Dat laatste had ik nog pas geleden. Waarschijnlijk na het zelf plaatsen van mijn nieuwe schokdempers (met dank aan Peter Multivan voor de mooie werkinstructie) klaarblijkelijk de bouten van mijn linker voorwiel niet vast genoeg aangedraaid. Als dat niet de oorzaak is: Misschien een keertje heeeeeel krachtig geremd zodat een of meerdere banden niet helemaal perfect rond meer zijn?

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Wobbly bobbly - oorzaak bekend

Bericht door pluuke »

Allemaal bedankt voor het meedenken.
Waren helaas niet de wielbouten.....

Toch iets "geraakt", duidelijke afdruk op binnenkant band.
De staalinlage van de wang is los van het rubber, over 1/3 van de omtrek.
Afbeelding
Loslaten begint bij de afdruk.

Alhoewel het mijn eigen schuld is, is het toch een zwak punt van deze band.
Vorige sets waren tevens los, dit dan vanwege het kilometrage (toen 25000).

Nu 8500 km met deze banden erop zitten.
Profieldiepte is nu 6,5 mm.

Ik denk dat de combinatie van relatief veel negatieve camber (bij deze bus standaard) icm deze band niet lekker gaat.
Het zijn dan XL banden, maar de LI is 95 = 690 kg.
Bus weegt rijklaag zo'n 2200kg, dus met ± 550 à 600kg per wiel (voor is het wat meer) zit ik waarschijnlijk te ver bovenin de bandbreedte.

Falken FK-452 225/45-18 ZR 95Y RF
Banden kosten 130 euro per stuk (ongemonteerd)
Ik vind het een fijne en betaalbare band, maar dit is s*&^%it.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door pluuke op 29 sep 2009, 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: Wobbly bobbly - oorzaak bekend

Bericht door GerJol 716 »

Je zegt dus dat de vorige set banden ook dit soort probleem hadden?
Absoluut geen aanrader dan voor een bus van pakweg 2200 kg, zoals jij hebt.
Je hebt nu nog het geluk er op tijd achter te komen, je zal maar een klapband krijgen. :alarm

Je zal toch een hogere load-index (100?) moeten monteren, en reinforced banden.

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Wobbly bobbly - oorzaak bekend

Bericht door Oskar 725 »

pluuke schreef:Allemaal bedankt voor het meedenken.
Waren helaas niet de wielbouten.....

Toch iets "geraakt", duidelijke afdruk op binnenkant band.
De staalinlage van de wang is los van het rubber, over 1/3 van de omtrek.
Afbeelding
Loslaten begint bij de afdruk.

Alhoewel het mijn eigen schuld is, is het toch een zwak punt van deze band.
Vorige sets waren tevens los, dit dan vanwege het kilometrage (toen 25000).

Nu 8500 km met deze banden erop zitten.
Profieldiepte is nu 6,5 mm.

Ik denk dat de combinatie van relatief veel negatieve camber (bij deze bus standaard) icm deze band niet lekker gaat.
Het zijn dan XL banden, maar de LI is 95 = 690 kg.
Bus weegt rijklaag zo'n 2200kg, dus met ± 550 à 600kg per wiel (voor is het wat meer) zit ik waarschijnlijk te ver bovenin de bandbreedte.

Falken FK-452 225/45 ZR 95Y RF
Banden kosten 130 euro per stuk (ongemonteerd)
Ik vind het een fijne en betaalbare band, maar dit is s*&^%it.
Afbeelding
Hoi Patrick,
dit heet seperatie, en komt voor bij overbelasting van het karkas van de band of door ernstige karkas schade (ergens overheen rijden, stoep op rijden e.d.) of oververhitting door een (veel) te lage banden spanning.
Hoeveel "ply" zijn die banden? dit staat op de wang van de band.
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Wobbly bobbly - oorzaak bekend

Bericht door pluuke »

Hoi Oskar,

Op de zijkant van de band staat :
Plies
Tread: 2 polyester 2 steel 1 polyamide
Sidewall: 2 polyester

Oftewel "5-ply rating" ?
De term separatie kende ik inmiddels....
Googlen op Falken en separatie levert nog 1 hit op.... :alarm
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Wobbly bobbly - oorzaak bekend

Bericht door sgsdebruijn »

Ik had ze onder mijn Mondeo, inderdaad negatieve camberprobleem ook daar maar dat geldt denk ik voor veel van dit soort type banden.
Ze rijden wel messcherp en in droge en natte omstandigheden weinig betere banden om mee rond te :ikrij

De Falken Ziex ZE912 is de opvolger en naar mijn idee een betere band bij dagelijsk gebruik, heb deze ook onder de Mondeo gereden.
Onder de T4 heb ik er geen idee van.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Wobbly bobbly - oorzaak bekend

Bericht door pluuke »

GerJol 716 schreef:Je zal toch een hogere load-index (100?) moeten monteren, en reinforced banden.
Hmm...maar banden zijn dus wel RF of XL (Reinforced / Extra Load).
Heb in ieder geval een bericht naar meneer Falken gestuurd, eens even kijken hoe ze reageren.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10831
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Wobbly bobbly - oorzaak bekend

Bericht door Pascal-141 »

pluuke schreef:
GerJol 716 schreef:Je zal toch een hogere load-index (100?) moeten monteren, en reinforced banden.
Hmm...maar banden zijn dus wel RF of XL (Reinforced / Extra Load).
Heb in ieder geval een bericht naar meneer Falken gestuurd, eens even kijken hoe ze reageren.
Of er nu XL of RF opstaat maakt helemaal niks uit , feit is dat je banden gewoonweg genoeg draagvermogen moeten hebben voor je "(zware) T4 .
Een band met laadindex van slechts 86 (als voorbeeld) kan ook een RF of XL aanduiding hebben , maar is daarom zeker niet geschikt . Je moet gewoon kijken naar het draagvermogen (laadindex ) van de band.
Een laadindex van 95 is gewoon te licht voor jouw T4 , en ik heb er een sterk vermoeden van dat de verantwoordelijke van Falken bij het bekijken van jouw banden en het gewicht van de auto waar ze opzitten , zijn conclusie negatief zal zijn ...
Een 225/45/17 band kan trouwens nooit voldoende laadindex hebben , je zal dan moeten overstappen op een 235/45/17 (daar is de max. laadindex 97 , wat voor sommige T4 voldoende is) , maar aangezien jij een 150PK versie hebt (en dus standaard een grotere bandenmaat) denk ik dat jij beter banden in de maat 245/45/17 kan gaan kopen , daar heb je wél een laadindex die voldoende is voor je T4 :knipoog En dat is dan meteen nog en correcte maat ook , want die 225 is toch iets te klein :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Wobbly bobbly - oorzaak bekend

Bericht door Harry62 »

Als je bus rond de 2200 kg weegt betekent dat er ook niet veel inzit/ligt.
En dan met je motor voorin en jijzelf (met passagier(e)) kan er wel eens meer dan 1400 kg op je voorwielen 'drukken'.

Ik zelf heb de maat 225/50-17 101W van Maxxis (Victra 4AS) en die bevallen goed. Is wel een compromis prijs/kwaliteit.
Kan altijd beter maar dat kost ook weer meer. De Maxxis is goedkoper dan € 130 en dan incl. montage.

Ik weet niet of je grijs kenteken hebt maar in Nederland kom je daarmee niet door de APK keuring :politie
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33933
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Wobbly bobbly - oorzaak bekend

Bericht door Multivan Generation »

hij rijdt een multivan op geel kenteken.
Dus hij heeft die loadindex eis niet..

@ Pluuke de optie die Pascal voorstelt zou ook te overwegen zijn... :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Wobbly bobbly - oorzaak bekend

Bericht door pluuke »

Uhhh...'t is wel 18" hè :knipoog
Stond er niet bij, nu wel.

Waarom is 225 te smal ?
Breder hoeft van mij niet, vanwege rol- en rijweerstand.
Omtrek is ook bij 225/45-18 nagenoeg goed. (tov 205/60-16)
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Plaats reactie