Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

turbo blijft draaien

vragen over de T4
Bert V
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jun 2009, 16:12

turbo blijft draaien

Bericht door Bert V »

Hallo allemaal,

Ik heb weer wat aan men t4 :muur ( 1.9 td '96 162.000 km). Als mijn t4 stationair draait hoor je de turbo meefluiten, vandaag eens aan het kijken geweest en ik zag dat het regelstangetje muurvast zit, moet dit normaal niet bewegen? of is er een andere oorzaak?

Groeten,

Bert
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: turbo blijft draaien

Bericht door Roger B. (11)61 »

In principe draait een turbo ook bij stationair toerental, dus iets van fluitgeluid kun je dan ook horen.

Hoe is het uitlaatgeluid verder? als je de uitlaat los neemt hoor je de turbo ook bij stationair al goed namelijk.

Het regelstangetje kun je doorgaans niet echt makkelijk bewegen, zit een flinke veer achter en bij stationair levert de turbo niet genoeg druk om de wastegate open te moeten zetten, dus dat zal het probleem niet zijn denk ik.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: turbo blijft draaien

Bericht door Duveltje-77 »

turbo draait bij stationair ook netjes rond doet hij dat niet dan is er wat aan de hand
en zal hij snel stuk gaan vanwege de smeering

en bij stationaire motor is de wastgate gesloten om een zo snel mogelijk te kunnen spoelen als de toeren op lopen bij een vnt turbo werkt het net iets anders

dus gewoon van de fluit genieten

mvg ronald
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: turbo blijft draaien

Bericht door René »

In de auto of buiten de auto hoorbaar?


Als je je interieur filter eruit haalt, of als die los zit!! heb je in de auto veel meer turbo fluit.
als hij buiten de auto ineens meer geluid maakt als voorheen, wordt het tijd hem eens te laten inspecteren.

Berrie
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: turbo blijft draaien

Bericht door Roger B. (11)61 »

is een goed hoorbare turbofluit bij kracht leveren een goed of juist slecht teken?

de turbo op mijn "nieuwe" motor fluit duidelijk hoorbaar, die van mijn oude motor kon ik eigenlijk alleen horen bij volgas en geen radio aan
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: turbo blijft draaien

Bericht door stijnh »

kan wijzen om een minder goed dicht inlaattraject.

leg eens een spanring rond de aansluiting van de inlaat aan de turbo en waarschijnlijk is het geluid weg. (kan ook ergens anders zijn, maar dit komt veel voor)
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: turbo blijft draaien

Bericht door Roger B. (11)61 »

die buis zat bij mijn oude ook heel los om de turbo, weet niet of dat verschil zal maken, maar als ik er aan kom zal ik er een klem om doen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: turbo blijft draaien

Bericht door stijnh »

Roger B. schreef:die buis zat bij mijn oude ook heel los om de turbo, weet niet of dat verschil zal maken, maar als ik er aan kom zal ik er een klem om doen
maakte bij mij een heel duidelijk verschil in fluiten. is ook logisch, luchtdoorgang=> geluidsdoorgang.
het leek eerst wel of de turbo niet meer werkte
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: turbo blijft draaien

Bericht door sgsdebruijn »

Mijn turbo maakt ook geen overdreven geluid, begint bij 2000rpm tot ongever 2300rpm daarna hoor ik het niet meer. Hiervoor geef ik geen volgas.
Bij mijn schoonvader hoo rje hem de hele tijd, lijkt me op een gegeven moment irritant.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: turbo blijft draaien

Bericht door Roger B. (11)61 »

zoals jij het hebt had ik het dus en zoals je schoonvader het heeft heb ik het dus... als de radio aan staat valt het minder op ;-)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: turbo blijft draaien

Bericht door bartt4 »

Bert V schreef:Hallo allemaal,

Ik heb weer wat aan men t4 :muur ( 1.9 td '96 162.000 km). Als mijn t4 stationair draait hoor je de turbo meefluiten, vandaag eens aan het kijken geweest en ik zag dat het regelstangetje muurvast zit, moet dit normaal niet bewegen? of is er een andere oorzaak?

Groeten,

Bert
Haal de inlaat slang eens los tussen lucht filter en turbo. En voel eens of je speling heb op je turbo asje. Mijn oude begoen ook erg te fluiten, deze had speling en paar duizend km er na draaide die stuk. Nu een nieuwe er op ook deze hoor je mee fluiten maar heel anders dan de oude (zuivere hoge fluit) wat mede komt vanwege de open uitlaat vanaf de turbo. zekers bij optrekken is die nu duidelijk aanwezig. Laat er eens een turbo vakman naar kijken.
Sruk ge draaide turbo kan hoge schade kosten veroorzaken
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: turbo blijft draaien

Bericht door Duveltje-77 »

sinds ik mijn t4 heb voorzien van intercoolert fluit hij er op los
heb diverse malen weer de buis terug gezet en fluit is weer normaal
met vagcom gekeken druk met ic wordt gewoon gehaald en zonder ook
alleen een ic heeft wel luchtweerstand dat kun je duidelijk zien tov zonder ic
vermoedelijk is er een lammel van de ic die het veroorzaakt
volgens johan vvt hoef ik me er geen zorgen over te maken
mvg ronald
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
Bert V
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jun 2009, 16:12

Re: turbo blijft draaien

Bericht door Bert V »

Hey jongens,

Sinds een week hoor ik de turbo echt fluiten bij stationair toerental, en het is vooral buiten de auto, vooral achteraan en op zij van de auto, en bij warme motor, bij koude motor hoor ik hem niet.
Vandaag heb ik bij warme motor eens op de regelstang geduwd en toen stopte het fluiten, vanzodra ik hem losliet was het er terug ( er zit inderdaad flink wat kracht achter )
Er zit een klein beetje speling op het asje maar het is niet echt veel.


Groeten,

Bert
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: turbo blijft draaien

Bericht door bartt4 »

mischien je demper die minder gaat dempen rij zelf zonder ene demper en zonder roetkat je hoort inderdaad stationair goed een fluitje :knipoog :lach :lach :jump :jump mischien dat je uitlaat slechter word
RUBBEREXPRESS
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: turbo blijft draaien

Bericht door stijnh »

gat in uitlaat kan ook
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Plaats reactie