Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

koppeling t4 slipt af en toe

vragen over de T4
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

koppeling t4 slipt af en toe

Bericht door freek »

Hallo,
Wij hebben een t4 tdi syncro uit 2003. Het is een door abt getunede tdi waardoor hij plm 130 pk heeft. Wij hebben hem gekocht met 55000 km. Bij 75000 begon de koppeling af en toe te slippen bij gas geven in z´n 5 op de snelweg. Erg snel natuurlijk,maar je kent de 1e eigenaar niet. Koppeling laten vervangen waarna het probleem over was. Maar bij 150000 km was het probleem weer terug. Nu niet overhaast gehandeld zodat bleek dat het probleem er niet constant is. Nu inmiddels 173000 km gereden en kunnen we concluderen dat het probleem eigenlijk niet erger wordt. Zo heb ik vandaag best stevig opgetrokken bij invoegen op de snelweg en slipte de koppeling geen moment. Je zou toch denken dat een slippende koppeling snel erger gaat slippen en niet dat je na 20.000 km in feite niets meer merkt. Overigens heb ik ook de indruk dat het optrekken vanaf stilstand en koude motor soms wat stotend gaat en soms heel vloeiend.
Herkent iemand deze problemen? En zou het wat anders kunnen zijn dan een versleten koppeling?
Ik hoop dat iemand er iets zinnigs van kan zeggen. Ik heb inmiddels een speciaal door Sachs Performance gemaakte zwaardere koppeling+drukgroep klaar liggen maar het is natuurlijk zonde als het geen echte versleten koppeling is. Overigens: hij schakelt perfect dus je zou denken dat de hydraulische koppeling het probleem niet veroorzaakt.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
propje
Berichten: 296
Lid geworden op: 17 feb 2007, 19:25

Re: koppeling t4 slipt af en toe

Bericht door propje »

Dit probleem heb ik sinds kort ook, ik zal dit berichtje dan ook goed volgen.
rij zelf een 102pk gechipt naar 130pk.
km stand bij mij is nu 122.000km bj 2003 alleen geen synchro.
mijn bus slipte ook en dan vooral als ik goed doortrok in z,n 3.
ook al rondgebeld voor een nieuwe koppeling met 2e massa vliegwiel zit nu op 1100Euro.
Maar het probleem is eigenlijk over.
kwam gisteren van Ameland terug met een volle bus en hij geeft geen krimp.
dus misschien kan ik die 1100e nog ff bewaren.
Succes verder Propje
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: koppeling t4 slipt af en toe

Bericht door Roger B. (11)61 »

propje schreef: ook al rondgebeld voor een nieuwe koppeling met 2e massa vliegwiel zit nu op 1100Euro.
Euhhh voor de materialen of inclusief montage?

Ik heb een LUK set gekocht via Ebay.de voor 612,50 inclusief verzending (naar duitsland, dat wel) dat was een tweemassavliegwiel met koppelingsplaat en drukgroep, al geheel gemonteerd zodat je het geheel alleen maar op de krukas hoeft te schroeven. tevens zat er een nieuw druklager/koppelingscilinder bij. Dus nogal een stuk minder dan 1100..... (als dat alleen materiaalkosten was)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: koppeling t4 slipt af en toe

Bericht door freek »

Ik heb de zwaardere set (plaat+drukgroep) rechtstreeks bij Sachs Performance in Hamburg besteld en was 576,- kwijt incl. verzendkosten. Binnen 3 dagen in huis. Sachs zegt dat voortijdige slijtage bij getunede t4's vaker voorkomt. Bijzonder is wel dat Volkswagen alleen de standaard koppeling levert. Ik blijf het dus vreemd vinden en wil voorkomen dat ik voor niets de koppeling laat vervangen. Dan laat ik hem nog liever even op de plank liggen.
Laatst gewijzigd door freek op 26 okt 2009, 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
propje
Berichten: 296
Lid geworden op: 17 feb 2007, 19:25

Re: koppeling t4 slipt af en toe

Bericht door propje »

hoho inclusief montage een koppeling gaat me te ver omzelf te doen.
Ik begon met 1650 Euro
en nu 1100 dus rondbellen heeft zeker zin.
aju Propje
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: koppeling t4 slipt af en toe

Bericht door Duveltje-77 »

volgens mij is de vw dealert zelfs nog goedkoper
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
propje
Berichten: 296
Lid geworden op: 17 feb 2007, 19:25

Re: koppeling t4 slipt af en toe

Bericht door propje »

Duveltje-77 schreef:volgens mij is de vw dealert zelfs nog goedkoper
Als je mijn dan effies die dealert geeft belt ik hemp toch effies.
aju Propje
Gebruikersavatar
Henk-1
Site Admin
Berichten: 4458
Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: koppeling t4 slipt af en toe

Bericht door Henk-1 »

Ik had 3 jaar terug ook last van een slippende koppeling.
Was een olie-keering van motorblok die lekte :muur

Dus het hoeft niet altijd massawiel , koppelingsplaat en drukgroep te zijn
Groetjes webmaster Henk-1 :wjwnl VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
eyes
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 jul 2009, 18:25
Locatie: West - Vlaanderen, Belgie

Re: koppeling t4 slipt af en toe

Bericht door eyes »

Henk-1 schreef:Ik had 3 jaar terug ook last van een slippende koppeling.
Was een olie-keering van motorblok die lekte :muur

Dus het hoeft niet altijd massawiel , koppelingsplaat en drukgroep te zijn
Hoi ,

Ik heb momenteel hetzelfde probleem , mijn 2400 cc t4 uit 91 met 330 000 km heeft een olie-keering lek , dit heeft mijn garagist onlangs bevestigd.

Aangezien de leeftijd en algemene staat van mijn t4 wil ik dit niet echt herstellen.
Mijn vraag is kan dit kwaad op langere termijn ?? Ik rij daar nu al 2jaar zo mee rond.
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: koppeling t4 slipt af en toe

Bericht door rick_k »

Welke keerring is lek dan? Er zitten er wel meer.

Verder kan het geen kwaad alleen de stoep wordt er zo smerig van. Ik heb 2 jaar met PSA diesels rondgereden en die dingen lekken echt altijd, je zie nu nog de olie op straat liggen (engelse motoren lekken al voordat je er olie ingooi en franse nadat je er olie ingooi).

Je moet alleen je olie peil iets meer in de gaten houden.

mvg Rick
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: koppeling t4 slipt af en toe

Bericht door Roger B. (11)61 »

rick_k schreef: (engelse motoren lekken al voordat je er olie ingooi
mvg Rick
daar is een heel afdoende oplossing voor..... tot de laatste schroef uit elkaar en zelf in elkaar zetten dan is 75% van de lekkages voor (zo goed als) altijd verholpen. Die Engelsen hebben geen affiniteit met hun werk en monteren niet netjes genoeg met de wereldbefaamde lekkages als gevolg...
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: koppeling t4 slipt af en toe

Bericht door freek »

Toch wel aardig om te vermelden hoe het is afgelopen. Bij 190.000 km werd het slippen toch erger. Het was te voorkomen maar je kon het zo oproepen door accelereren op de snelweg in z'n 5. Dus moest de speciale Sachs koppelingsset er toch maar in. Via dit forum een uitstekend adres gevonden in Moerkapelle waar de reparatie zeer vakkundig is uitgevoerd. Bij de demontage bleek dat de oude plaat nog niet echt aan z'n einde was. Verder was er geen lekkage of zo en waren druklager en vliegwiel in uitstekende staat. De nieuwe koppeling is een enorme verbetering. Intrappen van het pedaal gaat moeiteloos terwijl dat vroeger best wat zwaar was. Volgens de monteur kan dat door het ontluchten van de hydraulische bediening kunnen komen. Het lijkt verder wel of hij veel lekkerder schakelt (kan ik niet verklaren) en ook het happen bij het optrekken dat soms optrad is verleden tijd. Al met al een giga verbetering, Hopelijk zijn we er nu voor een paar jaar vanaf.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: koppeling t4 slipt af en toe

Bericht door Roger B. (11)61 »

zwaar gaan van het pedaal komt mijns inziens niet door lucht in je hydraulische systeem maar door dunner worden van de koppelingsplaten en daarmee veranderen van de stand van je drukgroepveren.
Het slippen kwam waarschijnlijk ook door de verzwakte drukgroep.

Ik hoop dat (mocht bij jou het druklager en de werkcilinder één onderdeel zijn) ze ook je druklager/werkcilinder vervangen hebben. als die gaat lekken zou de bak er weer onder vandaan moeten (zelfde arbeidskosten als koppeling vervangen ongeveer)

Veel plezier met je nieuwe koppeling!
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: koppeling t4 slipt af en toe

Bericht door freek »

Ik kan me niet herinneren dat de koppeling ooit zo licht te bedienen was. Sterker: ik heb nog nooit een auto gehad waarbij het zo makkelijk gaat. Bij de vorige wissel viel ons geen verandering van de druk op. Verder zou ik verwachten dat door de de hydraulische werking de tegendruk van de veren geen invloed heeft op de kracht die je moet uitoefenen. Denk aan de garagekrik: of je nou niets heft of een auto van een paar ton: de bediening gaat even licht.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: koppeling t4 slipt af en toe

Bericht door Roger B. (11)61 »

garagekrik is anders, daar zit een ventiel tussen en pomp je een bepaalde hoeveelheid olie in een ruimte langs dat ventiel (en daar zit ook wel verschil in de kracht tussen leeg of met 2 ton auto erop)

bij je koppeling heb je twee cilinders met een leiding ertussen, de ene druk je in en de ander drukt een pen naar buiten door verschil in oppervlakte heb je een krachtvergroting (de rest komt uit de arm-verhouding in het pedaal)

maar de totale kracht overbrenging is altijd gelijk bijvoorbeeld 100 N kracht op het pedaal is 500 N kracht op de drukgroep.

als de drukgroep harder terug drukt zul je ook harder op het pedaal moeten drukken om de drukgroep even veel in te drukken.

Als er lucht in je hydraulische systeem zou zitten dan zou je dus die lucht samen kunnen drukken, lijkt me dat dat juist lichter zou gaan dan kracht zetten middels luchtvrije hydrauliek
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie