Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Zonnedak

vragen over de T4
Plaats reactie
riesk
Berichten: 104
Lid geworden op: 26 jan 2008, 08:09

Zonnedak

Bericht door riesk »

Ik ga binnenkort een electrisch zonnedak in de bus plaatsen .
Kan ik de stroom van de binnen verlichting gebruiken voor het zonnedak?
Je hebt zelf een korte neus!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Zonnedak

Bericht door Roger B. (11)61 »

Kan wel, zo was het bij mij ook aangesloten toen ik de bus kocht. Nu heb ik extra draad naar de zekeringkast gelegd.

Op zich niet veel extra werk. Voor inbouwen moet het hemeltje er toch uit, en daarvoor moet de A-stijl bekleding er uit, dus die draad naar je zekeringskast leggen en apart afzekeren is niet zo moeilijk meer... heb je meteen dat je het dak (zoals origineel) alleen kunt bedienen als je contact is ingeschakeld........
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
riesk
Berichten: 104
Lid geworden op: 26 jan 2008, 08:09

Re: Zonnedak

Bericht door riesk »

Ga ik doen ,altijd beter over het contact.
Je hebt zelf een korte neus!
Gebruikersavatar
stoef 631
Berichten: 146
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:04
Locatie: coevorden

Re: Zonnedak

Bericht door stoef 631 »

kan via de binnenverlichting, maar nieuw draadje is beter.
en roger, hemltje hoeft er niet uit hoor.
heb er vele ingezaagd, maar nooit het hemeltje verwijderd.
ik werk normaal als volgt.
mal maken, vastplakken op dak.
2 gaten boren door het dak en hemeltje (natuurlijk in het deel waar dakje komt) en dan 2 bouten er door heen en een moer er op draaien.
zo maak je het hemeltje als het ware aan het dak.
decoupeerzaag met een lang blad en je zaagt door het dak en het hemeltje en voila.

stoef
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: Zonnedak

Bericht door koos 890 »

stoef 631 schreef:kan via de binnenverlichting, maar nieuw draadje is beter.
en roger, hemltje hoeft er niet uit hoor.
heb er vele ingezaagd, maar nooit het hemeltje verwijderd.
ik werk normaal als volgt.
mal maken, vastplakken op dak.
2 gaten boren door het dak en hemeltje (natuurlijk in het deel waar dakje komt) en dan 2 bouten er door heen en een moer er op draaien.
zo maak je het hemeltje als het ware aan het dak.
decoupeerzaag met een lang blad en je zaagt door het dak en het hemeltje en voila.
stoef
Zo is het dakje bij mij ook gedaan , En ruim afplakken met schilders tape .Alleen als ik het contact uitzet gaat bij de bus OOK het dak dicht
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Zonnedak

Bericht door Roger B. (11)61 »

ja tuurlijk kan het zo, en door die gigantische (en lelijke) brede rand die je er bij een aftermarket dakje vaak overheen zet zal het ook geen probleem zijn, maar netjes is het natuurlijk niet als een hemeltje gezaagd wordt met een decoupeerzaag (rafelig lijkt me)

Ik heb toen ik de bus kreeg ook zo'n aftermarket dak erin gehad, nu een dakje van gelijke afmetingen dat gelukkig op exact dezelfde plek in het dak zat (bij Berrie) overgenomen met hemel met gat af fabriek zeg maar zodat het netjes afgewerkt is zonder zo'n rand over de hemel..
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
rolf768
Berichten: 389
Lid geworden op: 15 jan 2007, 11:17
Locatie: nieuwe pekela
Contacteer:

Re: Zonnedak

Bericht door rolf768 »

Stoef als het eens wat beter weer is kunnen we dan het dakje plaatsen, als jij tijd hebt hoor.
Laat het me maar weten als je kan.

gr Rolf 768 :driveT4 :T44EVER :wjw
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: Zonnedak

Bericht door koos 890 »

Roger , die schilders-tape is enkeld maar om af te tekenen en om er dwars doorheen te zagen zonder dat jeje dak beschadigd met het voetje van de decopeerzaag . Daarna kan je de tape er gewoon afhalen en er is niets beschadigd .
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Zonnedak

Bericht door Roger B. (11)61 »

koos 890 schreef:Roger , die schilders-tape is enkeld maar om af te tekenen en om er dwars doorheen te zagen zonder dat jeje dak beschadigd met het voetje van de decopeerzaag . Daarna kan je de tape er gewoon afhalen en er is niets beschadigd .
ik heb het ook niet over die tape, maar over de rand die aan de binnenkant als afwerking gemonteerd wordt bij een origineel dak loopt de hemel tot aan het gat en zit daar achter een smal randje dat aan het zonnedakje vast zit

zal van de week even een foto ervan maken en kijken of ik nog foto's kan vinden van hoe het was (denk ik niet, was niet zo trots op hoe het webasto dak er eerst in gemonteerd was (standaard webasto-rand met rubber rand rondom om glooiingen in het hemeltje te volgen (je weet wel die rand die na wat jaren zonnewarmte zo lelijk gaat golven)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie