Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Voordeel intercooler?

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Charles 1065
Berichten: 1061
Lid geworden op: 13 jan 2007, 23:03
Locatie: Silvolde

Voordeel intercooler?

Bericht door Charles 1065 »

Ik rij en tot volle tevredenheid een 88pk uit 2002 maar heb al diverse keren het advies gehad een intercooler te plaatsen omdat mijn bussie dan zuiniger zou lopen en meer trekkracht zou hebben?
A is dit waar en
B leverd een intercooler meer waarde op?
C wie heeft zon ding liggen!

:T44EVER Alvast dank!
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Voordeel intercooler?

Bericht door Pascal-141 »

Zuiniger zal hij er niet door worden , maar je zal wel voelbaar meer kracht hebben . Je wint er in elk geval wel enkele PK's mee . (Ik vermoed een 7-8pk ?)
Ik heb een complete intercoolerset liggen , maar het is een 2-pins sensor uitvoering , en aangezien jouw T4 van 2002 is , vermoed ik dat jij een 4-pins sensor intercooler nodig hebt.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33915
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Voordeel intercooler?

Bericht door Multivan Generation »

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
jordydereus

Re: Voordeel intercooler?

Bericht door jordydereus »

ik merkte iets meer pk
en reed ook zuiniger , maar na open draaien van de pomp weer iets duurder.

dus het heeft voordeel , en zeker in de zomer.

succes.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Voordeel intercooler?

Bericht door Roger B. (11)61 »

jordydereus schreef: en reed ook zuiniger , maar na open draaien van de pomp weer iets duurder.
succes.
dat "opendraaien" van de pomp doet de motorcomputer van de tdi min of meer vanzelf omdat hij de inspuiting aanpast aan de gemeten hoeveelheid zuurstof (luchtdruk en temp --> berekend zuurstof..)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: Voordeel intercooler?

Bericht door Duveltje-77 »

zeker met tuning aan te bevelen omdat
turbodruk wordt hoger dus ook lucht temp naar de motor stijgt als een gek
heb zelf in de zomer 80 graden gemeten
temp slingert met de belasting mee
de temp met intercooler blijft nu redelijk constant bij de 30 graden in de zomer
en bij deze temp richting 15 a 20 graden
dus een optimale verbranding dus in theorie zal hij ook zuiniger moeten zijn
terwijl de motor nog eens koeler blijft daardoor
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Voordeel intercooler?

Bericht door rick_k »

Niet zuiniger. Omdat je namelijk een hogere dichtheid van lucht krijg, krijg je meer zuurstof en dus kun je meer diesel inspuiten. Dus je verhoog alleen het rendement van de motor, niet de zuinigheid.

Ikzelf vind de intercooler te klein en hij hangt natuurlijk op de meest beroerde plek die je ken verzinnen, maar hij werkt wel. Op mijn Peugeot heb ik een watergekoelde intercooler...

mvg Rick
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: Voordeel intercooler?

Bericht door Duveltje-77 »

dus als jij een cv ketel koopt met een hoger rendament dan verandert dat niets aan je gas verbruik?
niet als je de deur open zet nee

het scheelt ook geen liters nee

mvg ronald
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Voordeel intercooler?

Bericht door rick_k »

Duveltje-77 schreef:dus als jij een cv ketel koopt met een hoger rendament dan verandert dat niets aan je gas verbruik?
niet als je de deur open zet nee

het scheelt ook geen liters nee

mvg ronald
Hoger rendement in een auto werkt iets anders, anders was het een kachel geweest. Het rendement in een motor zoals ik het bedoel, is de hoeveelheid kracht die je uit de bepaalde maat motor haal meer kracht uit een kleinere motor is een hoger rendement. Maar ik denk dat omdat je meer vermogen hebt, je dit ook ga gebruiken en dat je dus niks zuiniger ga rijden. Het zijn iig wel mijn bevindingen met de meeste tuning.

Maar goed, als je idd je voetje op half elf houd, dan kun je er misschien best wat mee besparen. Ikzelf hou dat nooit langer dan een half uur vol...

mvg Rick
jordydereus

Re: Voordeel intercooler?

Bericht door jordydereus »

Roger B. schreef:
jordydereus schreef: en reed ook zuiniger , maar na open draaien van de pomp weer iets duurder.
succes.
dat "opendraaien" van de pomp doet de motorcomputer van de tdi min of meer vanzelf omdat hij de inspuiting aanpast aan de gemeten hoeveelheid zuurstof (luchtdruk en temp --> berekend zuurstof..)
ik heb een TD , en heb het ouderwets handmatig gedaan. om toch een beetje vooruit te komen..
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: Voordeel intercooler?

Bericht door Duveltje-77 »

Maar goed, als je idd je voetje op half elf houd, dan kun je er misschien best wat mee besparen. Ikzelf hou dat nooit langer dan een half uur vol...

mvg Rick[/quote]


dat bedoel ik met de deur

trouwens 20 min is al lang is net lekker warm
mvg ronald
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Voordeel intercooler?

Bericht door rick_k »

Duveltje-77 schreef:Maar goed, als je idd je voetje op half elf houd, dan kun je er misschien best wat mee besparen. Ikzelf hou dat nooit langer dan een half uur vol...

mvg Rick

dat bedoel ik met de deur

trouwens 20 min is al lang is net lekker warm
mvg ronald[/quote]

Ja, ik wil nog een olietemp meter erin hangen om te kijken wanneer ik op temp ben. Zeker met de zware aanhanger erachter ben je gauw genijgd om even door te trekken terwijl het nog niet ken.

In de 205 had ik dat ook, omdat die getuned was en als je dan met koude motor te veel gas gaf, kreeg je naast een hoop zwarte rook ook weleens een gescheurde kop. Ook omdat het een 12 klepper 4 cilinder met voorkamers is. Als ie dan scheurt valt er weleens een voorkamer naar beneden en dan ben je zielig.

Maar goed dit wijkt wel erg af...

mvg Rick
Gebruikersavatar
Charles 1065
Berichten: 1061
Lid geworden op: 13 jan 2007, 23:03
Locatie: Silvolde

Re: Voordeel intercooler?

Bericht door Charles 1065 »

Ga toch er actief mee aan de slag! Denk dat het een zinvolle investering is!
Dank voor de reaktie´s! :T44EVER
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: Voordeel intercooler?

Bericht door Duveltje-77 »

zeker een aanrader liefst een 150pk variant nemen maarja heeft nogal voeten in aarde
maar met die wijsneus geen prob korte neus wel prob
zoals ik al eerder vermelde met chiptuning wegens thermische belasting behoud van de motor
trouwens de 102 variant is ook ok hoor
mvg ronald
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
Gebruikersavatar
Charles 1065
Berichten: 1061
Lid geworden op: 13 jan 2007, 23:03
Locatie: Silvolde

Re: Voordeel intercooler?

Bericht door Charles 1065 »

Maar heb ik dan een 2 of een 4 pins nodig? En wat betekend dat precies?
Kan ik motor type AJT hebben of bestaat dat niet?
Plaats reactie