Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Cruise Control modificatie
Cruise Control modificatie
Hallo allen,
Henk heeft net het hele verhaal op de Tips en Trucs gezet, maar ik meld het hier ook nog maar even;
ik heb de Cruise Control op mijn T4 ('98 LWB ACV-motor) aangepast.
Ik begon ervan te balen dat ik als ik de vaart er even uit wou halen ik de CC hard uit moest zetten.
Ik heb nu een heel klein knopje op de pook die hetzelfde doet als de schakelaar op het koppelingspedaal, namenlijk 'even uit'.
Je raakt het knopje even aan, de bus houdt in, je drukt op 'resume' en je gaat weer naar je oorspronkelijke snelheid.
Gisteren lange rit meegemaakt en het rijdt nog weer een beetje relaxter.
Hele verhaal staat op T4 Tips en Trucs, onder Motorisch, met dank aan Henk uiteraard, weetjewel.
reacties en verbeteringen welkom!
hartelijke groet,
Jacco 175
Groningen
Henk heeft net het hele verhaal op de Tips en Trucs gezet, maar ik meld het hier ook nog maar even;
ik heb de Cruise Control op mijn T4 ('98 LWB ACV-motor) aangepast.
Ik begon ervan te balen dat ik als ik de vaart er even uit wou halen ik de CC hard uit moest zetten.
Ik heb nu een heel klein knopje op de pook die hetzelfde doet als de schakelaar op het koppelingspedaal, namenlijk 'even uit'.
Je raakt het knopje even aan, de bus houdt in, je drukt op 'resume' en je gaat weer naar je oorspronkelijke snelheid.
Gisteren lange rit meegemaakt en het rijdt nog weer een beetje relaxter.
Hele verhaal staat op T4 Tips en Trucs, onder Motorisch, met dank aan Henk uiteraard, weetjewel.
reacties en verbeteringen welkom!
hartelijke groet,
Jacco 175
Groningen
- René
- Berichten: 5284
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Bij de ene cc is het naar je toe halen, bij de andere van je afduwen.koos 890 schreef:Jacco , dat zit al op de standaard CC . Als je het knopje (niet de schuif )waar je de CC mee aanzet langer in gedrukt hou dan gaat de bus ook langzamer.
Maar het zit er standaard op. Je kan er ook mee versnellen met de hendel.
Maak er zelf heel veel gebruik van zelfs.
Berrie
- Multivan Generation
- Berichten: 34219
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Dat zou toch echt prachtig zijn dat al dat moois er al op zou zitten en ik het al die tijd niet geweten heb.... ;net als met de ruitenwisserinterval die ik ook niet direct doorhad eerlijk gezegd.
Maar ik heb echt de hele pook volkomen uit elkaar gehad, en ik kan het niet vinden. Ik heb net voor de zekerheid mijn instructieboekje er maar even bij gepakt en ook die rept niet van de functies die hier opgenoemd worden (dan had ik het ook wel geweten)...
maar even voor mijn begrip:
1 - cc aanzetten (ON)
2 - resume; naar links bewegen (RES)
verder zit er nog de instelknop op en die stelt de snelheid in. Daar kan ik wel mee harder, niet mee zachter
Kan het zijn dat er later (na '98) betere handels zijn ingebouwd? Of is het een Multivan-handel miscchien?
Op de T&T staat een foto van mijn pook, verschilt die van die van jullie?
IK BEN HEEL BENIEUWD!
Als blijkt dat het er al op zat sta ik mooi voor aap met mijn mod.....
maar goed, een mens is nooit te oud om te leren.
en het zou betekenen dat ik ook snelheid kan minderen, en dat vind ik ook erg handig.
groeten
Jacco 175
Maar ik heb echt de hele pook volkomen uit elkaar gehad, en ik kan het niet vinden. Ik heb net voor de zekerheid mijn instructieboekje er maar even bij gepakt en ook die rept niet van de functies die hier opgenoemd worden (dan had ik het ook wel geweten)...
maar even voor mijn begrip:
op mijn handel zit een schuif, en die doet (bij mijn weten) 2 dingen:>>Jacco , dat zit al op de standaard CC . Als je het knopje (niet de schuif )waar je de CC mee aanzet langer in gedrukt hou dan gaat de bus ook langzamer.
1 - cc aanzetten (ON)
2 - resume; naar links bewegen (RES)
verder zit er nog de instelknop op en die stelt de snelheid in. Daar kan ik wel mee harder, niet mee zachter
Wat moet ik dan naar me toe halen? Mijn handel naar me toe trekken verzorgt het grootlicht, dus dat kan het niet zijn.Bij de ene cc is het naar je toe halen, bij de andere van je afduwen.
Maar het zit er standaard op. Je kan er ook mee versnellen met de hendel.
Kan het zijn dat er later (na '98) betere handels zijn ingebouwd? Of is het een Multivan-handel miscchien?
Op de T&T staat een foto van mijn pook, verschilt die van die van jullie?
IK BEN HEEL BENIEUWD!
Als blijkt dat het er al op zat sta ik mooi voor aap met mijn mod.....
maar goed, een mens is nooit te oud om te leren.
en het zou betekenen dat ik ook snelheid kan minderen, en dat vind ik ook erg handig.
groeten
Jacco 175
T4 LWB; 2,5 TDI (ACV) DC, 1998, blauw.
- Multivan Generation
- Berichten: 34219
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
hallo, ik heb dezelfde hendel,
maar zoals gezegd zijn er 2 types van cruisecontrol,
ze werken precies andersom.. Dat om het gemakkelijk te maken
Heeft niets met multivan of iets dergelijks te maken, cruisecontrol is cruisecontrol.
Wel lekker bezig geweest zeg
maar zoals gezegd zijn er 2 types van cruisecontrol,
ze werken precies andersom.. Dat om het gemakkelijk te maken
Heeft niets met multivan of iets dergelijks te maken, cruisecontrol is cruisecontrol.
Wel lekker bezig geweest zeg
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Toen ik het item zag dacht ik: Hééé, dat is verdomd handig.
Maar ook ik moet nu toch vraagtekens zetten bij het verhaal dat dit al standaard op de cc zit.
Ik heb exact dezelfde ervaring als Jacco.
Volgens mijn boekje (van de bus) moet je je koppeling of rempedaal even aanraken om de cc tijdelijk af te schakelen, waarna je weer de oude snelheid kan instellen door de schuifknop naar links te schuiven.
De cc blijft dus op ON staan, de andere kant is OFF, en de drukknop is alleem maar om snelheid te vermeerderen.
In de praktijk is dat ook mijn ervaring.
In mijn Landcruiser werkt het anders, daar is elke tik op de knop een kilometer sneller, en een schuif naar links een kilometer langzamer.
De drukknop werkt als resume knop. bij de schuifknop is rechts ook hier OFF.
Mvg,
Eric
Maar ook ik moet nu toch vraagtekens zetten bij het verhaal dat dit al standaard op de cc zit.
Ik heb exact dezelfde ervaring als Jacco.
Volgens mijn boekje (van de bus) moet je je koppeling of rempedaal even aanraken om de cc tijdelijk af te schakelen, waarna je weer de oude snelheid kan instellen door de schuifknop naar links te schuiven.
De cc blijft dus op ON staan, de andere kant is OFF, en de drukknop is alleem maar om snelheid te vermeerderen.
In de praktijk is dat ook mijn ervaring.
In mijn Landcruiser werkt het anders, daar is elke tik op de knop een kilometer sneller, en een schuif naar links een kilometer langzamer.
De drukknop werkt als resume knop. bij de schuifknop is rechts ook hier OFF.
Mvg,
Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust Niet
Maar Roest Rust Niet
Mijne werkt toch weer wat anders,schuifje naar links is aan,doordrukken en los is 2 km harder,knopje indrukken en los is 2km langzamer.
Gas bijgeven kan met de RES schuif ook,maar de kickdown (automaat)komt niet in .
Knop ingedrukt houden,gaat ie langzamer,en blijft hangen waar je hem loslaat.
Cc aan,gas met pedaal geven voor inhalen,en weer los,gaat ie terug naar ingestelde snelheid.
Met remmen CC uit,en je kunt pas bij 40km of sneller de RES functie voelen werken,waarna hij langzaam naar de ingestelde snelheid klimt.
Wa
Gas bijgeven kan met de RES schuif ook,maar de kickdown (automaat)komt niet in .
Knop ingedrukt houden,gaat ie langzamer,en blijft hangen waar je hem loslaat.
Cc aan,gas met pedaal geven voor inhalen,en weer los,gaat ie terug naar ingestelde snelheid.
Met remmen CC uit,en je kunt pas bij 40km of sneller de RES functie voelen werken,waarna hij langzaam naar de ingestelde snelheid klimt.
Wa
- theo#94 T4
- Berichten: 421
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:23
- Locatie: noord-brabant
Dat heb je dus fout , de CC zit op de linker handel, waar ook de knipperlicht opzit, of je moet een eigenbouw hebben. Op de rechter zit het knopje van de achterruitenwisser.
Ik heb hetzelfde systeem als Jacco , geen tijdelijke uitschakeling , en langzamer door op het meest linkse knopje te drukken, dan gaat ie juist sneller.
Misschien is het een soort overgangsmodel, de mijne is van 04-1999 88pk TD(blauwe)I.
Ik heb hetzelfde systeem als Jacco , geen tijdelijke uitschakeling , en langzamer door op het meest linkse knopje te drukken, dan gaat ie juist sneller.
Misschien is het een soort overgangsmodel, de mijne is van 04-1999 88pk TD(blauwe)I.
grtzz Jan
- René
- Berichten: 5284
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
jan517 schreef:
Ik heb hetzelfde systeem als Jacco , geen tijdelijke uitschakeling , en langzamer door op het meest linkse knopje te drukken, dan gaat ie juist sneller.
Misschien is het een soort overgangsmodel, de mijne is van 04-1999 88pk TD(blauwe)I.
Nog veel gekker denk ik.
ik had een 1997 102pk met cc, als ik dan op de knop drukte ging hij sneller.
de schuif vertraagde niet.
Later heb ik in deze auto een 150pk motor van 2004 gemaakt.
Sindsdien: op knop drukken vertraagd de bus, aan schuiftrekken gaat hij sneller, Bedrading van de CC is niet gewijzigd.
Groeten Berrie
- Multivan Generation
- Berichten: 34219
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
@ Jacco,
na er nog eens over nagedacht te hebben, heb je wel iets unieks gemaakt!
Bij een T4 heb je om de cruisecontrol tijdelijk even buiten werking te zetten, maar drie opties. (bij een automaat maar 2).
+ Of je trapt even licht de koppeling in, is geen probleem voor de koppeling zelf, want de sensor pakt al heel snel.
+ Of je trapt het rempedaal even in, reageert ook heel snel (ook voor automaat).
+ Of je zet hem tijdelijk even hardwarematig uit.
Jij hebt, als ik het goed begrijp, een knopje gemaakt zodat je hem tijdelijk even softwarematig buiten werking kan zetten, terwijl hij hardwarematig nog aanstaat.
Dus je simuleert eigenlijk een extra sensor voor de cruisecontrol.
Mooie oplossing.
De werking van de knoppen en hoe de T4 daar op reageert, dat is verschillend.
Maar de softwarematige uitschakeling is een sjieke oplossing
na er nog eens over nagedacht te hebben, heb je wel iets unieks gemaakt!
Bij een T4 heb je om de cruisecontrol tijdelijk even buiten werking te zetten, maar drie opties. (bij een automaat maar 2).
+ Of je trapt even licht de koppeling in, is geen probleem voor de koppeling zelf, want de sensor pakt al heel snel.
+ Of je trapt het rempedaal even in, reageert ook heel snel (ook voor automaat).
+ Of je zet hem tijdelijk even hardwarematig uit.
Jij hebt, als ik het goed begrijp, een knopje gemaakt zodat je hem tijdelijk even softwarematig buiten werking kan zetten, terwijl hij hardwarematig nog aanstaat.
Dus je simuleert eigenlijk een extra sensor voor de cruisecontrol.
Mooie oplossing.
De werking van de knoppen en hoe de T4 daar op reageert, dat is verschillend.
Maar de softwarematige uitschakeling is een sjieke oplossing
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...