Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Schuifdeur treeplank verlichting CV probleem.

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
gzol
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 mei 2009, 21:34
Locatie: amsterdam

Schuifdeur treeplank verlichting CV probleem.

Bericht door gzol »

T4 Caravelle (met klimaat hemel) 2001 2.5TDI
Weer een probleempje. CV gooide deuren altijd na 30 sec. op slot. Dacht maanden dat dit zo hoorde, maar dankzij dit forum weet ik nu beter.
Heb alle deurschakelaars vervangen. Bijna alles werkt nu, alleen de schuifdeur treeplank verlichting werkt nog niet, dus CV blijft deuren op slot gooien als schuifdeur open staat. Meten bij treeplank lampje leert mij dat deurschakelaar werkt, alleen heb ik geen spanning op de rode draad daar. Weet er iemand waar die draad vandaan komt of naar toe loopt? Welke binnenverlichting moet of kan er nog meer gaan branden bij opening schuifdeur?
Als ik gewoon "rood" daarna toetrek zal het treeplank lampje wel gaan werken, maar hoe "weet" CV dat?
Zoals eerder gepost is onze bus een camper geworden, met hefdak, waardoor het binnenverlichting hemel lampje middenvoor vervallen is. (heb ik ook niet meer) Las op dit forum dat er ergens een draad van dit lampje naar de schuifdeur zou moeten lopen. Niets te vinden, wel liggen links middenachter twee aansluitblokjes, 1 met drie draden, br, br/w, rood en 1 met br, rood. Rood op deze beide meet spanning, dus die doorverbinden lijkt zinloos. Stroomschema dat ik kan vinden geeft geen uitsluitsel... Alvast bedankt voor suggesties!
Gerard.
Gebruikersavatar
gzol
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 mei 2009, 21:34
Locatie: amsterdam

Re: Schuifdeur treeplank verlichting CV probleem.

Bericht door gzol »

Vooraf excuses, maar is er echt geen elektrische techneut die weet waar de kabels lopen of weet of ik ongestraft een rode + draad naar het treeplanklampje kan trekken?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33915
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Schuifdeur treeplank verlichting CV probleem.

Bericht door Multivan Generation »

Hallo,
als je het van de hemel verlichting aftakt,
dan is het helemaal niet van belang dat de CV het "weet".

De CV stuurt het slot open, de schuifdeur kan verschoven worden,
de deursensor gaat open, en maakt contact, en hierdoor gaat het licht aan..
Alle hemel lampjes gaan dan aan..

Je kunt de treeplank verlichting dus gewoon van de hemel verlichting "aftakken".
Dan ga je via een stijl naar beneden, bijvoorbeeld de C-stijl, vervolgens over de vloer naar de instaptrede.
Je kunt ook, via de randafwerking van je dak een draad trekken, dan bij de B-stijl naar beneden,
achter de gordel afwerking etc en het dan aansluiten..

Denk er eens aan om een Led lampje er in te steken, dun kun je gedurende langere tijd,
bij kampeergebruik de schuifdeur en dus de verlichting aan laten staan en vanaf de 2de accu bijvoorbeeld de stroom aftakken..

Groeten en succes
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
josc
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 nov 2009, 19:51

Re: Schuifdeur treeplank verlichting CV probleem.

Bericht door josc »

Boven de schuifdeur een schakelaartje geplaatst die een relai aanstuurd, Zo kan ik de schuifdeur open laten met de keuze alle standaard verlichting brand (exclusief de tl`s) of niet brand.
Ook heb ik nu de keuze om de andere deuren op slot te zetten zonder dat de schuifdeur op slot valt. In het schakelaartje zit een ledlampje zodat ik kan zien in welke stand de relai staat. alle verlichting aan, alle deuren op de cv. of alle verlichting uit alle deuren kunnen op slot behalve de schuifd.
Uiteraard kan ik de binnen verlichting wel manuel bedienen.
Foto`s volgen nog.
josc :ikrij
Plaats reactie