Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Webasto

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
erik 924
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:23
Locatie: Hoorn

Webasto

Bericht door erik 924 »

Vanmorgen bij temperaturen van mimus 12 de webasto lekker aangezet en deze had de cabine in een halfuurtje lekker warm. Wat mij opviel is dat de webasto bij het starten van de bus weer werd ingeschakeld en constant blijft draaien. Hoor ik niet hoor maar toen ik de auto uitzette bleef hij nog even als een boeing door draaien.Ook viel mij op dat ik voor het eerst in zijn 6 jarig bestaan, de temp meter niet halfweg kwam. Ik had de kachel ook vol open wat ik normaal ook niet doe, maar toch. Hier blijkt dat het veel besproken kachelsysteem in dit geval met webasto het moeilijk heeft bij deze poolkou.Hoe gaat dat dan in godsnaam ZONDER koelwater verwarmer? Dan komt niets meer op temperatuur zowel moter als cabine???Hoe KOUD is het dan in een bus zonder BIJVERWARMING?? :winter
Deze bussen rijden toch ook in het hoge noorden?
Is daar een verder aanpassing gedaan?
Ik hoor het wel.
Gebruikersavatar
de ideale
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 okt 2009, 12:35

Re: Webasto

Bericht door de ideale »

ik heb dan geen standkachel, maar wel de thermo top c erin zitten en had binnen een paar minuten ook al een behaagelijke temperatuur in de wagen.
De laatste tijd lees je veel over kachel problemen, maar ik ben er zeer tevreden over.
ik heb geen last van bumperklevers, blijf ze altijd voor.
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Webasto

Bericht door Donald4Motion »

Dat turbine achtige geluid is je koelvloeistofbijverwarmer, die staat los van je standkachel.
Het kan ook zijn dat je de boel eens moet laten schoonmaken.
Er was laatst ook iemand die een vervuilde brander had en dus niet veel meer deed.
Je dealer kijkt meestal ook alleen maar naar dingen als ze stuk zijn, misschien is dit nu met je kachels ook zo.

Ik heb ook de 2 kachels in de wagen zitten en doen het uitermate goed.
De temperatuur is in een mum van tijd op standje afrika.
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Webasto

Bericht door Donald4Motion »

de ideale schreef:ik heb dan geen standkachel, maar wel de thermo top c erin zitten en had binnen een paar minuten ook al een behaagelijke temperatuur in de wagen.
De laatste tijd lees je veel over kachel problemen, maar ik ben er zeer tevreden over.
Dat is dan je standkachel, die zorgt dat het binnen lekker aangenaam wordt.
Als je soms een turbine achtig geluid hoort dan heb je ook een vloeistofvoorverwarmer, dit hoor je meestal als je een klein stukje gereden heb met koude motor.
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Re: Webasto

Bericht door johnny van de voorde »

Beste Eric,

Inderdaad, ik heb nu ook een webasto, maar compleet een andere dan die van jou. Ik heb namelijk zélf een weasto Airtop 2000 D ingebouwd.
Dit is een luchtverwarming , uitgebreid met een Kombiklok. Ik zet de webasto een half uurtje voor vertrek en ik stap in met +20 graden terwijl het vriest. Ruiten ontdooid en al.
De reden waarom ik deze heb ingebouwd is dat wanneer ik de bus heb besteld ik er van uit ging dat er een bijverwarmer standaard inzat, die ik dan zou up-graden naar een standkachel met de webasto up-grade kit. (dit had ik ook in mijn T4 en beviel 200 %).

De webasto airtop 2000 doet het ook prima. Ik ben klaar voor Finland binnen een 10tal weken !

Het geluid wat je hoort na het uitzetten van je bus is volledig normaal.
Wat je hoort is de bijverwarmer die in de afkoelingsmodus word geplaatst wanneer je je bus uitzet.
Stel dat deze niet zou afkoelen dan zou er een piektemperatuur ontstaan binnen in de bijverwarmer met alle gevolgen van dien.

Groetjes,
:winter :zwaai :winter
John.
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Re: Webasto

Bericht door johnny van de voorde »

Enne,

Wat ik nog vergeet : Inderdaad in het hoge noorden hebben ze een bijverwarmer als STANDAARD !

Kijk maar op http://www.vw.fl" onclick="window.open(this.href);return false;

John.
Plaats reactie