Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Slaat moeilijk aan na 4 dagen stilstaan T4 1.9TD

vragen over de T4
Gebruikersavatar
digikorrie
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:53
Locatie: Almere

Slaat moeilijk aan na 4 dagen stilstaan T4 1.9TD

Bericht door digikorrie »

Hoi allemaal,

Ik heb sinds 4 weken een T4 1.9 TD. Auto is verder goed onderhouden en dan bedoel ik goed onderhouden.
Hij wilde vanochtend niet aanslaan na zelfs 4 of 5 keer proberen ook even doorstarten hielp niet.
Ik heb toen maar uit nood even startpilote gebruikt en eigenlijk bijna laten verdampen voor ik hem starte.
Hij starte toen direct al voor ik de sleutel bediende ( bijwijze van spreken )

Dit is de eerste keer, vanaf dat ik hem heb dat hij 4 dagen stil heeft gestaan.

Normaal start en loopt hij direct zonder problemen dus, niet eerst rond draaien maar direct aanslaan. Zoals het hoort.
Dit ook tijdens de afgelopen vorst periode geen probleem ook niet na 2 dagen staan in de vorst van -7 tot -10 ook toen normaal starten. :winter
Dus elke dag gewoon normaal starten alleen vandaag niet.

Verder vandaag geen problemen meer gehad dus normaal starten.

Hij heeft nieuw gloeibougies die zijn er in Januari opgekomen.

Wie heeft een idee wat de mogelijke oorzaak is geweest. :muur
Gebruikersavatar
Reny
Berichten: 644
Lid geworden op: 01 aug 2008, 15:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Slaat moeilijk aan na 4 dagen stilstaan T4 1.9TD

Bericht door Reny »

Je accu even meten??
fotogalerij 1120
Gebruikersavatar
digikorrie
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:53
Locatie: Almere

Re: Slaat moeilijk aan na 4 dagen stilstaan T4 1.9TD

Bericht door digikorrie »

Hoi Reny,

Bedankt voor je reactie maar ik snap niet hoe je bedoeld accu meten.
Want hij draait gewoon rond hoor zonder problemen hij sloeg alleen niet aan.
Dus volgens mij is dan de accu het probleem niet.

De accu is niet slecht of zo die is in goede staat.


met vriendelijke groet,

Korrie
Gebruikersavatar
Reny
Berichten: 644
Lid geworden op: 01 aug 2008, 15:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Slaat moeilijk aan na 4 dagen stilstaan T4 1.9TD

Bericht door Reny »

Ahhhh okee, ik dacht even dat je accu een dermate tik van de vorst had gehad dat hij dusdanig, in 4 dagen, was gezakt in ampere dat hij niet startte.

Maar wel ronddraaien en niet starten?? hmmmmmm komen vast wijzere mannen die je verder kunnen helpen :knipoog (in de tussentijd de zoekfunctie gebruiken? er is volgens mij laatst al een topic geweest over startproblemen)
fotogalerij 1120
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Slaat moeilijk aan na 4 dagen stilstaan T4 1.9TD

Bericht door Roger B. (11)61 »

even de zoekfunctie gebruiken, waarschijnlijk kleine lekkage in dieselleiding waardoor ie lucht kan trekken en de diesel terug loopt, dan moet je flink doorstarten voor ie weer diesel in de motor krijgt.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
digikorrie
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:53
Locatie: Almere

Re: Slaat moeilijk aan na 4 dagen stilstaan T4 1.9TD

Bericht door digikorrie »

Hallo allemaal,

Nog even voor de duidelijkheid ook de accu is in goede staat.
De gehele auto is ondanks de kmstand van 330.000 in goede staat dit ook wat roest betreft dit is eigenlijk niet aanwezig. :lach

Ook de motor zie eruit als of hij bv 150.000 km heeft gedraaid alles is goed verzorgt de oude eigenaren zijn er goed voor geweest ook aan de buitenkant
geen deuken en putten enz. Wat dat betreft heb ik gewoon het getroffen dat ik er toevallig een tegen ben gekomen die er verzorgt uitziet. :gekte

Maar er zullen er wel meer zijn in deze staat of veel beter. Ik heb hem niet als showauto maar om mee te werken. Maar dat wil niet zeggen dat ik er niet zuinig op hoef te zijn omdat het een werkauto is, juist dan moet jer er goed mee omgaan omdat hij de centjes verdient.

Vandaar dat ik ook direct hier de hulpvraag stel om te zorgen dat ik niet voor verrassingen kom te staan.
Ik ga ervanuit dat hij morgenochtend weer normaal aanslaat.

Maar misschien is er toch iemand die zegt "joh" let daar even op of daar.

Korrie
Gebruikersavatar
digikorrie
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:53
Locatie: Almere

Re: Slaat moeilijk aan na 4 dagen stilstaan T4 1.9TD

Bericht door digikorrie »

Hoi Roger B,

Wat jij zegt lijkt het antwoord te zijn dat zou nog wel eens kunnen.
Maar als ik ergens een lekje heb zou je zeggen dat daar mogelijk toch ook iets uitkomt tijdens het rijden of als hij stilstaat.
Of ik zou dat kunnen/moeten ruiken.

En dat zie ik/ruik ik nou niet.

Korrie
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Slaat moeilijk aan na 4 dagen stilstaan T4 1.9TD

Bericht door matje86 »

ik ga weer voor de accu net ls de vorige keer
viewtopic.php?f=2&t=25472&hilit=+accu" onclick="window.open(this.href);return false;
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Slaat moeilijk aan na 4 dagen stilstaan T4 1.9TD

Bericht door Roger B. (11)61 »

lees de diverse topics er maar op na, als ie lucht zuigt heb je vaak GEEN lekkage van diesel naar buiten
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
digikorrie
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:53
Locatie: Almere

Re: Slaat moeilijk aan na 4 dagen stilstaan T4 1.9TD

Bericht door digikorrie »

Hoi,

Bedankt voor jullie reacties.
Ik ga morgenochtend hem starten en hoop dat alles normaal is. Wat ik eigenlijk wel denk.

Hij heeft de komende week geen tijd om een paar dagen stil te staan maar als hij weer een paar dagen stilstaat en hij zo dit weer doen dan is controle van de leidingen een goed optie. Maar misschien dat ik er morgen direct wel even aanr kijk.

Ik laat jullie weten of hij morgen normaal aanslaat.

Korrie
Gebruikersavatar
Reny
Berichten: 644
Lid geworden op: 01 aug 2008, 15:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Slaat moeilijk aan na 4 dagen stilstaan T4 1.9TD

Bericht door Reny »

En neem even de opmerking van Jan mee, kijk even naar het brandstofniveau. Als hij het over 3 weken weer heeft (ein in de tussentijd is er niets aan de hand) dan kun je dat dus uitsluiten (of bevestigen).
fotogalerij 1120
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Slaat moeilijk aan na 4 dagen stilstaan T4 1.9TD

Bericht door bartt4 »

paar keer mee gemaakt dat de toevoer leiding vanaf filter naar je pomp gaar word en daar lucht in zit.
Laat eens een ander starten en kijk dan zelf naar de leiding die naar je pomp loopt een blauwe en een doorzichtige. Als je daar lucht in ziet is dat je probleem. Door door te starten krijg je op gegeven moment diesel en wil je auto starten. oplossing de leiding vervangen. mijn bijde bussen hadden dit probleem. en ook al diverse andere busen om deze reden gerepareerd
RUBBEREXPRESS
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: Slaat moeilijk aan na 4 dagen stilstaan T4 1.9TD

Bericht door j.d.hukema »

Bij mij was het dat de multiriem die slipte en ik was vergeten om het o ringetje in het witte blokje op de filter er weer in te zetten met het vervangen van de dieselfilter. riem vervangen en o ringetje er in gezet en daarna was het probleem over.Denk zelf nog steeds dat het het o ringetje was.Maar een te ruime multiriem laad de accu ook niet genoeg bij. je meet dan wel een volle accu maar als je hem belast dan zakt hij inelkaar.Ook bij mij draaide hij gewoon rond. 1.9td abl. :ikrij


Dick :driveT4
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
Gebruikersavatar
digikorrie
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:53
Locatie: Almere

Re: Slaat moeilijk aan na 4 dagen stilstaan T4 1.9TD

Bericht door digikorrie »

Hoi allemaal,

Bedankt voor de reacties.
Hij starte zoals ik al vermoede vanochtend direct zonder problemen. :gekte

Het probleem is er dus als hij wat langer stilstaat. en dus toch mogelijk door een vacuum lekkage de brandstof terug kan lopen.
Ik gebruik hem in principe elke dag dus is er niets aan de hand, maar ik ga toch even zoeken of ik de lekkage ( vacuum ) kan vinden.

In elk geval bedankt voor de vele reacties. :jumpklap :klappen


Korrie
JHD
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 jan 2010, 20:16
Locatie: Hoofddorp

Re: Slaat moeilijk aan na 4 dagen stilstaan T4 1.9TD

Bericht door JHD »

Mijn T4 had precies hetzelfde probleem bij de garage alvorens ik hem kocht. Na veel te hebben uitgesloten hebben ze ontdekt dat een terugslag klep defect was. Deze zorgt dat de brandstof niet terug kan lopen in de tank. Blijkbaar zijn er 2. Een in de brandstof tank zelf en een die deel maakt uit de brandstof pomp. Beide zijn vervangen/gereviseerd, maar uiteindelijk was het diegene in de tank volgens de diesel service. De bus had pas na 2 dagen stil te hebben gestaan hier last van. Hier ga je pas aan denken nadat de standaard dingen gecontroleerd worden zoals de accu, gloei installatie, lekkage etc.

Succes met het oplossen :toppie

mvg,
JHD
T4 2003 KWB/DC 88pk
Plaats reactie