Ben sinds een jaar in het bezit van een Multivan T4 2.4D 1993 (duitse import) camper op kenteken, heerlijke auto tot nu toe.
Helaas heb ik vorige week de koppakking eruit geblazen, koelwaterlekkage en te lang doorgereden.
Koelwaterlekkage is verholpen door dealer en die heeft toen diagnose gesteld.
Nu ben ik niet a-technisch maar een koppakking vervangen zie ik niet zo zitten.
Bovendien weet ik niet of de kop niet ook gescheurd is (kun je dat testen zonder de kop eraf te halen?).
Daarnaast heb ik het idee dat deze auto iets meer kilometers gelopen heeft dan de teller aangeeft (bijna 2 ton)
Hij rookte vrij stevig (blauw) bij koude start, en ik hoorde de kleppen tikken.
Voor de rest is het een prima auto.
Mijn vraag is of er iemand is die mij kan helpen met advies of met sleutelen in de buurt van Delft (dit hoeft niet voor niks natuurlijk)
Ik vraag mij ook af of er een tdi in kan als ik de motor zou wisselen.
Een andere optie is inruilen maar ik vraag me af wat ik er dan voor terug krijg.
Hopelijk is er iemand die een beetje licht in deze duisternis kan scheppen.
Groet Richard.
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Revisie motorblok of inruilen?
Revisie motorblok of inruilen?
Caravelle T4 1.9TDI 1999
Multivan T4 2.4D 1993
Multivan T4 2.4D 1993
-
- Berichten: 1223
- Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41
Re: Revisie motorblok of inruilen?
TDI in bouwen kan wel, maar is lastig. komt heel veel werk bij kijken met draadjes, computers, dasboards die het dan niet meer doen enz. MOet je een complete donorbus voor hebben, en gewoon echt alles overbouwen, dus de hele kabelboom. dan is het te doen.
In jou geval, de kop er afhalen, naar een revisiebedrijf brengen, nieuwe klepgeleiders, kleppen eventueel vervangen, (oliegebruik) nieuwe pakking en gaan met de banaan. is de kop ernstig gescheurd, zoek dan een gebruikte op, via het prikbord is er vast wel aan te komen. (er zitten wel eens vaker scheuren tussen de kleppen en het gat naar de wervelkamer, niets ernstigs zolang er geen dubbeltje op zijn kant in past)
let op, haal de pakking ook bij het revisiebedrijf. wat er afgevlakt is moet in dikte van de pakking gecompenseerd worden. (herkenbaar aan de kerven in de koppakking)
succes
In jou geval, de kop er afhalen, naar een revisiebedrijf brengen, nieuwe klepgeleiders, kleppen eventueel vervangen, (oliegebruik) nieuwe pakking en gaan met de banaan. is de kop ernstig gescheurd, zoek dan een gebruikte op, via het prikbord is er vast wel aan te komen. (er zitten wel eens vaker scheuren tussen de kleppen en het gat naar de wervelkamer, niets ernstigs zolang er geen dubbeltje op zijn kant in past)
let op, haal de pakking ook bij het revisiebedrijf. wat er afgevlakt is moet in dikte van de pakking gecompenseerd worden. (herkenbaar aan de kerven in de koppakking)
succes
Re: Revisie motorblok of inruilen?
?richard W schreef:Helaas heb ik vorige week de koppakking eruit geblazen, koelwaterlekkage en te lang doorgereden.
Koelwaterlekkage is verholpen door dealer en die heeft toen diagnose gesteld.
Hoe heeft de dealer de koelwaterlekkage verholpen dan ? (soms dmv een "pil" ? )
?richard W schreef:Nu ben ik niet a-technisch maar een koppakking vervangen zie ik niet zo zitten.
Waarom niet ? Is meest voor de hand liggende oplossing.
Om dat te zien of testen moet de kop er toch af.richard W schreef:Bovendien weet ik niet of de kop niet ook gescheurd is (kun je dat testen zonder de kop eraf te halen?).
Het koelsysteem afpersen kun je wel zelf, door te kijken of er geen druk naar de cilinders weg lekt.
De kop zelf afpersen kun je niet zelf, dat moet je aan een revisiebedrijf overlaten.
Dat is een gigaklus, voor een niet a-technisch iemand een behoorlijke (tijdrovende) opgave.richard W schreef:Ik vraag mij ook af of er een tdi in kan als ik de motor zou wisselen.
Plus een behoorlijk dure.
Gewoon de 2.4D in ere herstellen lijkt mij de beste oplossing.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Re: Revisie motorblok of inruilen?
Was de lekkage te groot voor, ze hebben een plastic pijpje aan de achterkant van het blok vervangen.pluuke schreef:Hoe heeft de dealer de koelwaterlekkage verholpen dan ? (soms dmv een "pil" ? )
Ik zie er een beetje tegen op, lijkt me een lastige klus, zitten er nog ergens valkuilen?richard W schreef:Nu ben ik niet a-technisch maar een koppakking vervangen zie ik niet zo zitten.pluuke schreef:Waarom niet ? Is meest voor de hand liggende oplossing.
Zoals met op tijd zetten? ik las op het forum dat er een wiel van de nokkenas af moet.
En weet er iemand een goede revisiezaak in de buurt van delft??
De andere vragen zijn me duidelijk.
Thnx,
Richard
Caravelle T4 1.9TDI 1999
Multivan T4 2.4D 1993
Multivan T4 2.4D 1993
-
- Berichten: 270
- Lid geworden op: 08 okt 2009, 22:29
Re: Revisie motorblok of inruilen?
ik heb vorige maand en nieuwe cillinderkop geplaatst op mijn 2400d
en dat geeft mij en kleine 1000€ gekost
460€voor en lege cillinderkop.en dan alles laten over plaatsen en nog wat nieuwe onderdelen
kwam het op 1000€
maar de werken heb ik zelf uitgevoert.
de bestel bus van mij heeft over de 360000 km
en dat geeft mij en kleine 1000€ gekost
460€voor en lege cillinderkop.en dan alles laten over plaatsen en nog wat nieuwe onderdelen
kwam het op 1000€
maar de werken heb ik zelf uitgevoert.
de bestel bus van mij heeft over de 360000 km