Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Grijs kenteken door minder validen aanpassing

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Grijs kenteken door minder validen aanpassing

Bericht door Wim T4 935 »

In ons mooie Nederland bestaan vele regels en nog meer uitzonderingen op die regels.

Zo kun je in Nederland een grijs kenteken krijgen voor een auto die niet aan de eisen voor een grijs kenteken voldoet. Ik doel hier in dit verband op auto's die zijn aangepast voor het vervoer van minder validen.
Zo kan dan b.v. de verplichting tot het plaatsen van een tussenschot vervallen bij meer als 1 zitrij. Ook het mogen vervoeren van personen in het laadgedeelte kan dan worden toegestaan of de plaatsing van de 2e zitrij mag verder naar achteren. Ook combinaties van ontheffingen zijn mogelijk.
Er zijn ongetwijfeld meer uitzonderingen maar dat is voor dit verhaal verder niet van belang.

Ik open dit topic omdat ik steeds vaker zie dat dit soort auto's als grijs kenteken auto's te koop worden aangeboden via o.a. Marktplaats en dergelijke. Vaak wordt dan ook het speciale tarief van de MRB gebruikt als lokkertje in de advertentie.

Ik vraag mij af in hoeverre potentiële kopers zich bewust zijn van wat zij kopen. En in hoeverre verkopers voldoen aan hun informatieplicht om dit verkoop voldoende duidelijk aan te geven.

Zie het als een goede raad, voor mijn part een waarschuwing want je wilt als koper van je droomauto toch niet geconfronteerd worden met geel kenteken tarief inclusief provinciale opcenten, BPM heffingen, boetes en of herkeuringen etc etc. Dan is lol van je nieuwe auto gelijk een stuk kleiner.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Sven_Stoffelen
Berichten: 298
Lid geworden op: 10 apr 2008, 16:18
Locatie: ittervoort

Re: Grijs kenteken door minder validen aanpassing

Bericht door Sven_Stoffelen »

tja dat is een goede, ik hoop niet dat mensen met dit soort lokkertjes erin trappen. Wat de belasting doet als je zo'n auto koopt is je toch in eerste instantie altijd voor het volle tarief laten betalen. Daarna kun jij opnieuw aanvragen met alle benodigde papieren enzo. Dus dan wordt je meteen met een ander tarief geconfronteerd als wat je dacht te gaan betalen.
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Grijs kenteken door minder validen aanpassing

Bericht door Harry 341 »

Wim.... :toppie
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Grijs kenteken door minder validen aanpassing

Bericht door Multivan Generation »

Je kunt toch zo zien of een bus is aangepast voor minder validen vervoer?
En als dat zo is, en zelf kun je niet van die regels gebruik maken,
dan lijkt het me logisch, dat je dan volgens de gewone regels meer moet gaan betalen.

Of ben ik nu te simpel?


En ja, ik heb de discussie gelezen :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Grijs kenteken door minder validen aanpassing

Bericht door Roger B. (11)61 »

uit etikette overwegingen zeg ik dat een verkoper je daar attent op zou moeten maken. Of ie dat verplicht is weet ik niet.

In Nederland geldt immers de regel "elke Nederlander wordt geacht de wet te kennen" dus wordt je (hoe achterlijk en ondoorzichtig de regels omtrent grijs ook zijn) geacht zelf te weten wat je wel en niet mag rijden
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
William
Berichten: 156
Lid geworden op: 10 mar 2010, 22:33
Locatie: ijselstein

Re: Grijs kenteken door minder validen aanpassing

Bericht door William »

Wij hebben dus op dit mment een Partner op "invalide grijs" om het maar even zo te noemen
Maar aan onze Partner valt niets te zien dat hij is omgebouwd

We hebben wel rond lopen kijken voor een echte omgebouwde maar wilde zelf aan de gang gaan.

Er staan idd zat auto's op marktplaats die dit tarief als lokkertje gebruiken
Ze zeggen er helaas niet bij dat je dus eerst voor geel tarief moet betalen tot de aanvraag voor invalide grijs is goedgekeurd

Zodra wij een T4 hebben gaat onze Partner de deur uit
Aangezien de aanpassingen die we gedaan hebben aan de auto niet vast op de auto zitten zal het bij de verkoop ook geen verwarring kunnen komen over het verschil met belastingtarief.

Straks word de Peus dus netjes verkocht als marge geel kenteken auto
Vind toch dat de verkoper dit moet melden bij de verkoop zodat de koper ook weet waar hij /zij aan toe is
Ja dit is mijn T4

Nee ik help je niet met verhuizen

Typ en drukfouten voorbehouden
richie
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jan 2007, 16:41
Locatie: Wateringen

Re: Grijs kenteken door minder validen aanpassing

Bericht door richie »

Even ter uitleg.

Iemand met een handicap kan voor een grijskentekenauto aanspraak maken op het zg "gehandicapten tarief".

Hiervoor is het niet noodzakelijk dat de auto is aangepast, maar wel dat er een bepaalde vervoersbehoefte bestaat. Als de gemeente als voorziening een niet opvouwbare rolstoel heeft verstrekt, is dit een aanleiding voor de belastingdienst om het gehandicapten tarief toe te kennen.

Het is overigens niet noodzakelijk dat de auto op naam van de persoon met een handicap geregistreert staat. Het mag ook de grijs kenteken auto van de buurman zijn als deze geregeld voor het vervoer zorgdraagt.

Niet alle aanpassingen zijn mogelijk aan een grijs kenteken auto. Zo mag bij een dubbel kabine wel het tussenschot vervallen, maar mag nog steeds niemand in de "laadruimte" plaats nemen. Ook de persoon met een handicap niet.

Groeten,

Richie
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: Grijs kenteken door minder validen aanpassing

Bericht door Rico »

Ja dat klopt Richie. Om voor het gehandicaptentarief voor MRB is aanmerking te komen hoeft de bus niet persé aangepast te zijn. Het gaat om het vervoersdoel, waarvoor je moet aantonen dat (in ons geval) er een niet opvouwbare rolstoel mee moet. M'n vrouw heeft een scootmobiel, en de beschikking van de WMO (wet maatschappelijke ontwrichting) is voldoende.

Als een auto wordt aangepast omdat b.v. de rolstoeler vanuit achter naar voren moet, dan mag het schot weggelaten worden en komt er een rode lijn in de laadruimte te staan. Achter deze lijn mogen geen mensen vervoerd worden. Wel mag de laadruimte gebruikt worden om iemand te verzorgen (maar op dat moment moet je stilstaan).

Toen we onze Opel Vivaro inruilden voor de T4 was het voldoende om de belastingdienst een briefje te sturen met daarin het dossiernummer vermeld met het verzoek het dossier over te nemen naar het nieuwe kenteken. Toen we van de T4 naar de Vito gingen vorig jaar ging dat niet. Toen moest voor de Vito de aanvraag kompleet overnieuw gedaan worden. Niet dat dat veel werk is, maar het is toch iets omslachtiger dan een simpel briefje schrijven. De aanvraag heeft dan als bijlage de beschikking van de WMO mbt scootmobiel en een serie foto's waarop vastligt hoe de scootmobiel vervoerd wordt (en vast staat).

Ik ben wel blij met de regeling. We zijn nu eenmaal gebonden aan een busje, en de regeling houdt het nog enigszins betaalbaar. Want je hebt aan de ene kant de lage MRB, aan de andere kant wordt je wel met het brandstofverbruik van een busje geconfronteerd. Dat heft elkaar wel op.

Groet,

Rico
Gebruikersavatar
Doka Driekus
Berichten: 514
Lid geworden op: 08 nov 2008, 22:06
Contacteer:

Re: Grijs kenteken door minder validen aanpassing

Bericht door Doka Driekus »

Waar is er info te vinden over het "hoe en wat" in verband met deze regeling? Mijn ouders (allebei met een handicap) maken namelijk ook wel gebruik van mijn bus en het scheelt eventueel toch zo'n 80,= Euro per maand als mijn bus ook in aanmerking zou komen.

Groeten,
Erik
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: Grijs kenteken door minder validen aanpassing

Bericht door Wim T4 935 »

Doka Driekus schreef:Waar is er info te vinden over het "hoe en wat" in verband met deze regeling? Mijn ouders (allebei met een handicap) maken namelijk ook wel gebruik van mijn bus en het scheelt eventueel toch zo'n 80,= Euro per maand als mijn bus ook in aanmerking zou komen.

Groeten,
Erik
http://www.belastingdienst.nl/variabel/ ... 1841_80019" onclick="window.open(this.href);return false;
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Ruud
Berichten: 651
Lid geworden op: 27 mei 2007, 19:56
Locatie: maasbracht

Re: Grijs kenteken door minder validen aanpassing

Bericht door Ruud »

hallo
ik lees dit verhaal voor grijskenteken voor invalidevervoer
als ik het goed begrijp komt b.v. een renault espace dan ook in aanmerking als de auto is aangepast voor rolsoelvervoer?
ik vraag dit omdat mijn ouders nu een bus hebben maar het instappen steeds moeileker word en eigenlijk een lagere auto willen hebben maar wel de ruimte nodig hebben voor de rolstoel
gr.ruud
Gebruikersavatar
Doka Driekus
Berichten: 514
Lid geworden op: 08 nov 2008, 22:06
Contacteer:

Re: Grijs kenteken door minder validen aanpassing

Bericht door Doka Driekus »

Wim, nog bedankt voor de link. Ik heb de papieren voor de aanvraag al ontvangen.

Groeten,
Erik
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: Grijs kenteken door minder validen aanpassing

Bericht door Wim T4 935 »

Ruud schreef:hallo
ik lees dit verhaal voor grijskenteken voor invalidevervoer
als ik het goed begrijp komt b.v. een renault espace dan ook in aanmerking als de auto is aangepast voor rolsoelvervoer?
ik vraag dit omdat mijn ouders nu een bus hebben maar het instappen steeds moeileker word en eigenlijk een lagere auto willen hebben maar wel de ruimte nodig hebben voor de rolstoel
gr.ruud
Voor de duidelijkheid wil ik eerst even stellen dat ik absoluut geen expert ben op dit gebied.
De basis van de regeling is dat er sprake is van een grijs kenteken auto dus zoals de regeling omschrijft bedrijfsauto of bedrijfswagen en ik weet niet of er Renault Espace zijn die als zodanig op kenteken kunnen staan.
Maar bv een Volkswagen Caddy of iets dergelijks zou goed kunnen alleen dan zit je "maar" 2 zitplaatsen.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: Grijs kenteken door minder validen aanpassing

Bericht door Wim T4 935 »

Doka Driekus schreef:Wim, nog bedankt voor de link. Ik heb de papieren voor de aanvraag al ontvangen.

Groeten,
Erik
Graag gedaan Erik en succes met de aanvraag en laat mij t.z.t nog even weten of het gelukt is a.u.b.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Ruud
Berichten: 651
Lid geworden op: 27 mei 2007, 19:56
Locatie: maasbracht

Re: Grijs kenteken door minder validen aanpassing

Bericht door Ruud »

hallo,wim
ik begrijp hieruit dus dat de auto dus een bedrijfs grijskenteken geregistreed moet zijn en dan aanpassen voor rolstoelvervoer
omdat wij weleens met 4of 5 mensen weggaan zoeken wij dus zoiets als een espace of zo
dan kunnen er twee zitrijen blijven om met zijn allen weg te gaan
ik zal eens een mail naar de rdw sturen,kijken wat het antwoord is
bedankt in ieder geval
gr.ruud
Plaats reactie