Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
windgevoelig
windgevoelig
Goededag iedereen,
Ik heb mijn bus(111kw tdi 2002), al verschillende keren laten uitlijnen, nieuwe Bilsteins gemonteerd, maar hij blijft super windgevoelig.
Als het een beetje waait heb ik moeite om de bus tussen de lijnen te houden, hij gaat alle kanten op.
Als ik ingehaald wordt voel ik de de zuiging van het inhalende voertuig, het lijkt wel of dat inhalend voertuig aan mijn stuur trekt.
Bij zijwind moet ik het stuurwiel bijna een kwartslag draaien om tegensturend toch een beetje rechtdoor te gaan.
Volgens mij gaat de bus helemaal scheef hangen bij zijwind?
Verder doet ie het 100%, loopt als een trein!!!!!!!, vermogen is super!!!!
Heeft iemand enig idee waar ik het euvel van de wegligging moet zoeken?
Mvrgr. Niels
Ik heb mijn bus(111kw tdi 2002), al verschillende keren laten uitlijnen, nieuwe Bilsteins gemonteerd, maar hij blijft super windgevoelig.
Als het een beetje waait heb ik moeite om de bus tussen de lijnen te houden, hij gaat alle kanten op.
Als ik ingehaald wordt voel ik de de zuiging van het inhalende voertuig, het lijkt wel of dat inhalend voertuig aan mijn stuur trekt.
Bij zijwind moet ik het stuurwiel bijna een kwartslag draaien om tegensturend toch een beetje rechtdoor te gaan.
Volgens mij gaat de bus helemaal scheef hangen bij zijwind?
Verder doet ie het 100%, loopt als een trein!!!!!!!, vermogen is super!!!!
Heeft iemand enig idee waar ik het euvel van de wegligging moet zoeken?
Mvrgr. Niels
- Ron Mokum 383
- Berichten: 732
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:18
- Locatie: Amsterdam
- René
- Berichten: 5284
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Ik heb exct hetzelfde probleem, zelfs met een beetje bolle weg trekt ie of naar links of naar rechts, dit heeft ie zowel met de standaard velgen als de brede sloffen. Ok 4x uitlijnen, torsie staven exact op dezelfde maat gezet maar probleem blijft. Het rechtdoor willen gaan van de auto is niet je van het.
René
René
Re: windgevoelig
Niels ik heb jaren t4 gereden en deze had een wegligging om te zoenen perfect. Banden spanning en banden keuze is van belang!niels schreef:Goededag iedereen,
Ik heb mijn bus(111kw tdi 2002), al verschillende keren laten uitlijnen, nieuwe Bilsteins gemonteerd, maar hij blijft super windgevoelig.
Als het een beetje waait heb ik moeite om de bus tussen de lijnen te houden, hij gaat alle kanten op.
Als ik ingehaald wordt voel ik de de zuiging van het inhalende voertuig, het lijkt wel of dat inhalend voertuig aan mijn stuur trekt.
Bij zijwind moet ik het stuurwiel bijna een kwartslag draaien om tegensturend toch een beetje rechtdoor te gaan.
Volgens mij gaat de bus helemaal scheef hangen bij zijwind?
Verder doet ie het 100%, loopt als een trein!!!!!!!, vermogen is super!!!!
Heeft iemand enig idee waar ik het euvel van de wegligging moet zoeken?
Mvrgr. Niels
Hoe breder de banden hoe moeilijker de sporing!
Ik had 215 banden van eerst pirelli p 6000 (sleten te snel reden goed) en daarna Goodyear (slijtvaster)
Ook het verlagen heeft veel invloed voor wat lager en achter normaal heeft in mijn ogen de beste wegligging!
Verder reden de winterbanden van conti 195 zeer goed!!!
Heb nu een T5 en daar is de wegligging slechter dan de t4!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
zIJWIND IS EEN DRAMA!!!
Erik 924 nu T5 230
ik heb nu een T4 2400D niet snel maar redelijk stabiel om te driften, wagen trekt zo en zo altijd beetje naarrechts, liggen nu pirelli rozo op en rijd goed, slijtage echt minimaal, want gooi me bus alle hoeken in om me achterkant draaiend te krijgene. niet dat ik zo over de weg heen vlieg, maar af en toe met vrienden op een afgeslote terijn niks aan de hand.
wat betreft windt, ja wind mee is geweldig kan dan zeker 145 :P haha, windt tegen net 140! grt frank
wat betreft windt, ja wind mee is geweldig kan dan zeker 145 :P haha, windt tegen net 140! grt frank
Ik zou het eens zoeken in de fusekogels voor,niels schreef:Zou het met het uitlijnen te maken hebben?, askanteling?
Schokdempers? , misschien speciale nodig i.v.m. standaard verlaagd onderstel?
Bus is standaard voorzien van 2 torsiestangen.
Andere uitlijnspecialist? (nu Profile TCmet supermodern uitlijnapparaat)
Wie heeft enig idee?
niels
groetjes leon
- René
- Berichten: 5284
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Rene ik heb het nu ook een beetje met mijn nieuwe set banden en velgen.Berrie en Rene schreef:Ik heb exct hetzelfde probleem, zelfs met een beetje bolle weg trekt ie of naar links of naar rechts, dit heeft ie zowel met de standaard velgen als de brede sloffen. Ok 4x uitlijnen, torsie staven exact op dezelfde maat gezet maar probleem blijft. Het rechtdoor willen gaan van de auto is niet je van het.
René
Bij bolling van de weg trekt de bus juist de lage kant op, zeker bij lagere snelheden. Bus stuurt nu op momenten dat ik niet van hem ken.
Je moet eigenlijk eens op mijn winterbanden rijden een keer. Die hebben andere ET waarde maar zijn even breed. Wereld van verschil.
Groet Berrie en tot zaterdag.
- Multivan Generation
- Berichten: 34218
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Het camber van een 150pk is dacht ik anders als van een standaard T4.
Misschien zit het hem daarin.
Dus standaard staan de wielen van een 150 pk met de onderkant iets meer naar buiten als bij een andere.
Als een uitlijnspecialist de waarden van de 150 pk intikt met wat belading, dan zou het toch goed moeten komen.
Ben je al bij de VW-dealer langsgeweest?
Misschien zit het hem daarin.
Dus standaard staan de wielen van een 150 pk met de onderkant iets meer naar buiten als bij een andere.
Als een uitlijnspecialist de waarden van de 150 pk intikt met wat belading, dan zou het toch goed moeten komen.
Ben je al bij de VW-dealer langsgeweest?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Dennis 449
- Berichten: 2034
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 09:55
- Locatie: Westfriesland (vezelf)
Misschien zit ik er naast, maar.............
Hebben we het hier over de karkas structuur van de banden gehad?
Nou ben ik van mening dat banden met 8ply Reinforced beter koersvast zijn dan de veel toegepaste banden.
Meestal zit het zwabberige gedrag in de zijwandopbouw van de band.
Hoe harder de zijwand des te oncomfortabeler de vering in de band maar de stuur eigenschappen zijn beter.
Groeten
Hebben we het hier over de karkas structuur van de banden gehad?
Nou ben ik van mening dat banden met 8ply Reinforced beter koersvast zijn dan de veel toegepaste banden.
Meestal zit het zwabberige gedrag in de zijwandopbouw van de band.
Hoe harder de zijwand des te oncomfortabeler de vering in de band maar de stuur eigenschappen zijn beter.
Groeten
Groeten
Dennis 449
Team West
sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
Dennis 449
Team West
sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
-
- Berichten: 207
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 02:29
Dit heb ik ook een tijd op mijn Passat gehad. De wielen stonden een beejte naar buiten gericht en mn stuurstang rubbers waren wat versleten. Toen heb ik ook maar meteen de fuseekogels vervangen. Wat nou de oorzaak was, weet ik niet zeker. Maar nadat ik alles had vervangen was het in elk geval weg! Mijn T4 staat op de originele dempers en veren met 17" zo hoog als een tractor. Maar ik vind niet dat ik veel last heb van de wind moet ik zeggen.
T4 AHY zonder EPS, CC en stoelverwarming. Aangepast voor rolstoelvervoer.