Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
bandenspanning
bandenspanning
Wat is de juiste bandenspanning voor een 2002 111kw met 255-45-18 op 8.5x18?
Standaard: 225x60x16 op 7x16: vollast: 3.0 voor, en 2.7 achter
normaal: 2.6 voor, en 2.0 achter
Meestal houd ik de hoogste aan.
Heb nu de met de nieuwe banden de laagste aangehouden, maar als ik nu naar de banden kijk, dan lijkt het op de zijkant van de banden voor, het wegdek raakt?
Ik heb de oude banden goed bekeken; voor zijn ze in het midden van het profiel veel verder versleten dan aan de buitenkant.
Achter zijn ze gaan 'blokken', en dus herrie gaan maken, dit lijkt er ook op dat ze te hard waren?
Standaard: 225x60x16 op 7x16: vollast: 3.0 voor, en 2.7 achter
normaal: 2.6 voor, en 2.0 achter
Meestal houd ik de hoogste aan.
Heb nu de met de nieuwe banden de laagste aangehouden, maar als ik nu naar de banden kijk, dan lijkt het op de zijkant van de banden voor, het wegdek raakt?
Ik heb de oude banden goed bekeken; voor zijn ze in het midden van het profiel veel verder versleten dan aan de buitenkant.
Achter zijn ze gaan 'blokken', en dus herrie gaan maken, dit lijkt er ook op dat ze te hard waren?
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: bandenspanning
bandenspanning is afhankelijk van verschillende factorenniels schreef:Wat is de juiste bandenspanning voor een 2002 111kw met 255-45-18 op 8.5x18?
Standaard: 225x60x16 op 7x16: vollast: 3.0 voor, en 2.7 achter
normaal: 2.6 voor, en 2.0 achter
Meestal houd ik de hoogste aan.
Heb nu de met de nieuwe banden de laagste aangehouden, maar als ik nu naar de banden kijk, dan lijkt het op de zijkant van de banden voor, het wegdek raakt?
Ik heb de oude banden goed bekeken; voor zijn ze in het midden van het profiel veel verder versleten dan aan de buitenkant.
Achter zijn ze gaan 'blokken', en dus herrie gaan maken, dit lijkt er ook op dat ze te hard waren?
-belading van je bus
-maat van de band
-constructie van de band (aantal koordlagen en versterkte wangen of niet)
-rijstijl
wij kunnen jou dus niet echt zeggen welke spanning je in je banden moet doen.
Midden afslijten is te veel spanning (loopvlak staat bol)
zijkanten van het profiel afslijten en midden minder is te lage spanning (loopvlak staat hol)
verder komt er nog een stukje comfort bij kijken en jouw wensen daarin.
maar die waarden voor "normaal" en "vol beladen" zijn niet de enige waarden die je mag aanhouden hoor....
Als jij het idee hebt dat ie nu te leeg is en met vol beladen te vol dan ga je toch tussen die waarden in zitten?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: bandenspanning
Roger, jij bent goed op de hoogte van alles, je bent goed bezig op deze site, super.
Zal dit bandenverhaal eens gaan volgen in de praktijk.
PS het zijn versterkte banden, in dit geval Nokians.
Gr. Niels
Zal dit bandenverhaal eens gaan volgen in de praktijk.
PS het zijn versterkte banden, in dit geval Nokians.
Gr. Niels
Re: bandenspanning
in jou banden maat zou ik rond de max gaan die op de wang van de band staat(denk 3.5 bar) bij beladen bus.
Bij mindergewicht rond de 3 bar. ban heeft een draag vermogen bij bepaalde druk banden maat is ontwikkeld voor een personenwagen. Rij zelf met 225 55 r 17 en druk staat rondom op 3.5 bar.
rijd soepel slijt perfect af
Bij mindergewicht rond de 3 bar. ban heeft een draag vermogen bij bepaalde druk banden maat is ontwikkeld voor een personenwagen. Rij zelf met 225 55 r 17 en druk staat rondom op 3.5 bar.
rijd soepel slijt perfect af
RUBBEREXPRESS
- ZwedenTransporter
- Berichten: 357
- Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16
Re: bandenspanning
Hallo
Wij gaan vannacht opweg naar Zweden met weer een volle auto.
Ik weet niet of ik maximaal of over beladen ben maar denk het zelf van niet
Maar toch wil even weten of ik de bandenspanning goed heb staan.
Het is een automaat benzine van 1999 en ik heb 195x70-15 onder de auto met code 102/104
Voor heb ik ze nu staan op 3,8 en acter op 4 Dit staat ook op de deurstijl zo aangegeven.
Is dat goed of moet ik het toch maar even aanpassen ?
Mvg
Nol
Wij gaan vannacht opweg naar Zweden met weer een volle auto.
Ik weet niet of ik maximaal of over beladen ben maar denk het zelf van niet
Maar toch wil even weten of ik de bandenspanning goed heb staan.
Het is een automaat benzine van 1999 en ik heb 195x70-15 onder de auto met code 102/104
Voor heb ik ze nu staan op 3,8 en acter op 4 Dit staat ook op de deurstijl zo aangegeven.
Is dat goed of moet ik het toch maar even aanpassen ?
Mvg
Nol
- Pascal-141
- Berichten: 10831
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: bandenspanning
Ik heb mijn 245/45/18 banden op 3.0bar staanniels schreef:Wat is de juiste bandenspanning voor een 2002 111kw met 255-45-18 op 8.5x18?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Multivan Generation
- Berichten: 33926
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: bandenspanning
@ Nol,
je spanning is prima in orde
je spanning is prima in orde
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- ZwedenTransporter
- Berichten: 357
- Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16
Re: bandenspanning
Sorrie voor mijn late reactie maar ik ben inmiddels al in Zweden aangekomen zonder problemen.
Ik vond het hoog die spanning maar achteraf blijkt dus nu ook dat ik eigenlijk altijd aan de lage kant heb gereden, 3 voor en achter.
In iedergeval bedankt voor je reactie en nogmaals excuses voor de late reactie
Mvg
Nol
Ik vond het hoog die spanning maar achteraf blijkt dus nu ook dat ik eigenlijk altijd aan de lage kant heb gereden, 3 voor en achter.
In iedergeval bedankt voor je reactie en nogmaals excuses voor de late reactie
Mvg
Nol
Re: bandenspanning
Dan zul je een beetje zweedse lucht mee naar nederland moeten nemen op de terugweg .
(ik zou ze niet helemaal op 4 bar pompen)
dan veren de banden zelf niks meer (natuurlijk afhankelijk wat je er in laadt)
maar wij rijden hem meestal als een 6 persoons personenauto
met wat boodschappen of een paar fietsen erin.
(dubbele cabine)
(ik zou ze niet helemaal op 4 bar pompen)
dan veren de banden zelf niks meer (natuurlijk afhankelijk wat je er in laadt)
maar wij rijden hem meestal als een 6 persoons personenauto
met wat boodschappen of een paar fietsen erin.
(dubbele cabine)
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
- ZwedenTransporter
- Berichten: 357
- Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16
Re: bandenspanning
Terug hebben we er niets in dus dan is het geen probleem en we HADDEN er altijd 3 in maar nu heb ik op de heenweg 3,8 voor en 4 achter in gedaan en ik moet zeggen dat had ik veel eerder moeten doen want dat rijd lichter.
En ik zal wel wat Zweedse-lucht in een vaatje doen want deze echte lucht is niet verkrijgbaar in Nederland
Hejdå
Nol
En ik zal wel wat Zweedse-lucht in een vaatje doen want deze echte lucht is niet verkrijgbaar in Nederland
Hejdå
Nol
- Multivan Generation
- Berichten: 33926
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: bandenspanning
Verbruik zal ook lager zijn
Maar kun je voor mij dan even 2 kuub aan Zweedse lucht meenemen.
Ik apprecieer dat wel...
Maar kun je voor mij dan even 2 kuub aan Zweedse lucht meenemen.
Ik apprecieer dat wel...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: bandenspanning
da's niet veel. of wil je het graag bij 100 bar hebben?Multivan Generation schreef:Verbruik zal ook lager zijn
Maar kun je voor mij dan even 2 kuub aan Zweedse lucht meenemen.
Ik apprecieer dat wel...
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- ZwedenTransporter
- Berichten: 357
- Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16
Re: bandenspanning
Sorrie heren maar 4 bar is eigenlijk het maximale al kan ik kijken of 4,5 nog kan maar ik denk dat dat wel het uiterste is anders ga ik zweven in zweden